قصة أحلى صدفة البارت التاسع 9 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحى


 قصة أحلى صدفة
البارت التاسع 9 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحى 


فى شقة سوما وأغاني السبوع أشعلت المكان تقف سوما وهى تحمل الرضيعة التى وضعتها قبل ميعادها  وتتمايل  بيها يمين وشمال على أغانى السبوع  ومحاوطها أحمد جوزها وهم سعداء 

هند/ تنظر لهما وتخيلت هى مكانها وحسام بجوارها أبتسمت لدرجة أنتبهت ليها سوما وأعتقدت أبتسامة فرحة ذهبت ليها وأعطت البنوتة لها 

هند/ أنتبهت للرضيعة ولفت بيها حوالين طاولة السفرة  وهى تكتم دموعها  وتبلعها  ثم قبلت رأسها وأعطت لها هدية عبارة عن سلسلة وخاتم وأسورة ذهب  وذهبت فى مكان هادى  فقد أشتاقت لحبيبها 

علاء/ سوما يا سوما 

سوما/ عايز أية   شوفت النونة  دى بتاعتى 

علاء/ ماشى حاضر يا هبلة  المهم مين العصفورة الحزينة دى 

سوما/ مين 

علاء  بضيق/ أهى هناك 

سوما/ أةةة دى هند صاحبتى مالها

علاء/ دى حلوة أوووى ، حزينة لية

سوما/ أطلقت 

علاء بصدمة/ الصغنن دة يطلق بقولك متعرفينى عليها 

سوما/ كل إللى أعرفة جوزها سابها وأكتئبت وبعدين من شوية كدة خبر أتسرب بطلاقها  وهى أكيدت الخبر  وبتحب طليقها ومش عايزة تدخل فى علاقات فريح دماغك يا أبن خالتى منها كفاية الوجع إللى هى فية  

علاء/ نحط وجعى على وجعها هى مطلقة وأنا كمان مطلق وبعدين هى هتلاقى فرصة ذى دى فين محدش بيتجوز واحدة متجوزة قبل كدة ومدام فتحمد ربنا  

سوما/ وعيالك 

علاء/ متقفليش الدنيا فى وشى  عيالى مع أمهم وصاحبتك دى حلوة وصغيرة وربنا معايا بقا أحاول أنسى موضوع جوازها دة يعنى مش اول راجل    يلمسها  وبقيت مدام

سوما/ عيب كدة دة كانت متجوزة مش عملت حاجة وحشة مليش فية  مش عايزة أخسر صاحبتى  وأقعد مؤدب يا علاء ها بنبهك أحمد جوزى ضابط وهيعلقك وصاحب جوزها وبيحبة  ثم تركتة وراحت للضيوف 

علاء / وحيات عيالى ما أنا عاتق  عصفور الليل الحزين دى

علاء/ مساء الخير  

هند/ مساء الخير 

علاء/ أنا علاء أبن خالت سوما ومطلق  
ينفع نتعرف

هند/ أسفة مرتبطة 

علاء/ قصدك مطلقة 

هند/ أعتدلت ولسة هتمشى ،،أمسكها من زراعها،،،فقالت بهجوم،، مش من حقك تلمس حاجة مش بتاعتك 

علاء/ مخلاص يا شبح عارفت أنك فاضية وملكيش راجل وأنا موجود

هند/ لا ليا البشمهندس حسام حبيبى 

علاء/ أية دة يبقا دة أطلقتى علشانة 

هند/ لا دة طليقى هو جوزى هو حبيبى سميها ذى متسميها  

علاء/ أنتى مجنونة 

هند/ أيوة مجنونة حسام وأبعد عن وشئ بدل م نقل منك إللى بينى وبين حبيبى شئ إللى زيك ميعرفهوش وتركتة ورحلت 

سوما/ هند أستنى رايحة فين 

هند/ معلش لازم أمشى وسيم مش بياكل غير معايا  ألف مبروك للنونة تتربى فى عزك سلام 

سوما / سلام  ،،ثم راحت لابن خالتها،  عملت فيها أية

علاء/ دى مجنونة ومعقدة

سوما/ ما أنا قولت

علاء/ أعوذ بالله دى كئيبه  كويس أبعد عنها كفاية نكد طليقتى 

فى أيطاليا 

روز/ هل تشعر براحة 

حسام/ لا بيوجع 

روز/ أستحمل نحن فى مرحلة تجريب الجهاز   

حسام/ مش قادر يا روز  أقف هنقع على وشى

روز/ لقد أصبحت علاقتنا أصدقاء لابد أن تثق فيا  وتجعلنى سند ليك حتى تقدر تمشى بدون مساعدة 

حسام/ أكيد واثق فى إللى واقفة جنبى وبتسيب الدنيا علشانى أحم أأقصد  كمريض  وواقفة جنبى يا دكتورة 

روز/ نظرت لعينة، ،أترك أهلى وعالمي علشانك  حسام

حسام أبتسم لها/ طب يلا نكمل 
أنشغلت روز وهى تدرب حسام كيف التأقلم على الطرف الصناعي  مع ضحكهم 

أتفوةةةة عليك يا حسام البت قافلة 
على نفسها وأنت
 مقضيها زعلانة منك 
رجعت هند للقصر وهى كاتمة غضبها من الذى حدث فى بيت سوما وجدت وسيم يلعب فى البهو أتغاظت وحملتة  وقالت أزاى ماما تغريد تسيبك لواحدك كدة  أفرد حاجة وقعت عليك 
وسيم / ماما

هند بصدمة / أية قولت أية  بقالى كتير بحفظ فيك الكلمة أخيرا نطقتها  ضمتة ولفت بية مش مصدقة 
وسيم/ ماما ويضحك 

هند/ أخيرا ياعجوز دة أنا كنت هوديك تخاطب يا أبو سنتين ونصف أنت 
يلا نحتفل  سوا  الكلمة التانية بابا حسام ههههه دى بقت جملة  حسام هيفرح أووى  
نسيت هند حزنها فهذا هو حالها مع وسيم 
 وتمر أيام أخرى 
  فى المستشفى ولدت تغريد ولد بصحة جديدة 
أستقبلة عادل بفرحة وبيد مرتعشة حملة وبكى وقال الحمد لله الذى جبر بخاطرى يارب أجعلة السند لأمة وليا وأجعله الولد الصالح البار بينا  طول فى عمرى لحد مأفرح بية يا رب  

الممرضة/ مبرووك يا بية حفيدك ذى القمر

عادل بغضب/ دى أبنى     تغريد أمة عاملة أية 

الممرضة/ بخير مش عارفة أزاى مريضة قلب وسكر والولادة سهلة كدة

عادل بضيق/ أعوذ بالله من عينك قولى ماشاء الله   ربنا حارسهم  اخفى من وشى 

هند بلهفة وفرح/ عايزة أشيلة يا بابا

عادل/ لا دة بتاعى  ملكى وضمة لصدرة بحماية فهو غير قاصد شئ جارح لبنتة  اما هند  نفسها أنكتم  ونظرت لوسيم الذى يجلس على الكرسى وقالت وأنت برضو مش ملكى هيجى يوم وتسبنى  أنا يدوب إللى ربيتك ومغبتش عن حضنى غير ليلة واحدة ليلة فرحى أنا وحسام   ثم دخلت حمام فى الممر  لتغسل وجهها من أثر الدموع  

وفى المساء رجعوا القصر وصورة أبوها وهو يحمل الرضيع ومحاوط تغريد ويقول لها كلام حلو وحب فى ذاكرتها وخصوصا كلامهم قبل الولادة   حاولت تنام مش عارفة  شعرت بالغيرة أخرجت صورة لحسام   تبكى وتشتكي حالها لة أتى الصغير وأمسك الصورة 
فقالت دة بابا حسام  

الصغير/ باس الصورة

هند/ ولاة  دة بتاعى أنا بس إللى أبوسة

الصغير/ ضحك فهو لم يفهم شئ

هند/ تعال بقا أحكيلك بابا حسام دة حلو قد أية  وحضنة أحلى 

مسكينة هند صح 

فى مقهى ليلى 

مصطفى/ ساكتة لية 

جيهان/ عادل طليقى مراتة خلفت ولد 

مصطفى بسخرية/  أنتى سبتى العيل يجى الدنيا 

جيهان/ الحيزبونة مبتخرجش لوحدها حتى الخدم معاها واحدة وفية ملهاش دخلة  
مصطفى بغل / عمرى  منسيت أنة حبسنى قال يعنى  أغتص'بت  مراتة  ما كلة بمزاجك  

جيهان/ حط أيدك فى أيدى وند'مر  عادل 

مصطفى/ بقالك شهور جاية من فرنسا ومش عملتى حاجة غير من سرير  دة لدة

جيهان/ بلاش الكلام ده  ومين قالك  معملتش عندك مثلا حسام  ٣ شهور أخلى الخادمة تحط حبوب منع الإنجاب لية وتخلية بنت   لحد مطلق البنت  ومش عارفة أختفى فين 

مصطفى  بَسكَر/ تلاقية  أنت"حر  مفيش راجل يقبل كدة  المهم عايز فلوس 

جيهان/ بمكر  عنيا ثم أعطت لة كأس وقالت والمقابل انت

مصطفى/ تجرع الكأس مرة  واحدة  ،،موافق  فى هنا غرف 

جيهان بدلع/ عارفة هدفع تمن الغرفة لحد متشرب عايزاك سكران بتكون وحش  هههههههه
مصطفى/ بثق عليها بعد م مشيت  وأخذ يشرب ويشرب فهو يحتاج مال.
  


تعليقات