قصة أحلى صدفة
البارت السادس 6
بقلم نجلاء فتحى
بلغت الخادمة حسام وهو يتناول وجبة الإفطار بأن الحكومة على الباب
الأم/ شهقت، ،معقول من يوم ما أتجوزت أبوك الحكومة مش دخلت هنا حتى يوم الحادثة أحنا ذى الجنية الذهب أكيد غلطانين
حسام بعقل/ من فضلك يا أمى البوليس عمرة ما يغلط ممكن سوء تفاهم ،،ثم نظر للخادمة وأمرها بدخول الضابط وبعد وقت دخلوا فى بداية الأمر أتغاظ الضابط أن حسام يجلس على كرسى السفرة ولم يقف لهم فسر ذلك سوء تربية ودلع لان مامتة واقفت وهو لا فقال" أكيد حضرتك البشمهندس حسام سابقا صاحب كافية ال٠٠٠٠ الشهير
حسام/ شبك أيدة وسندها على الطاولة ،أيوة أنا خير
الضابط بغيظ منة/ مطلوب القبض عليك
الأم/ لهووووووى لييييية أبنى معملش حاجة دة قاعد على كر٠٠
حسام/ بتسرع ،، أمى أهدى مفيش حاجة أكيد سوء تفاهم مش أكثر
الضابط/ وجد الأم محنية على حسام وتكلمة ظن السوء وأزاى أبن لم يقف لأمة وبكل ما أتى لة من قوة قال ،،،القانون فوق الجميع قوم أقف وأنت بتتكلم معانا بدل ما أضبطك
حسام بحزن/ مينفعش
الام/ حسام مشل لم تكمل كلمتها بسبب كلام الضابط
الضابط بتسرع وسخرية / أييييييية مشلول ولا رجلة مقطو*عة قوم فز يالاااا،،،،،،وجذبة من زراعة ليقف فسقط حسام فى الأرض بقوة مما جعل الطرف الصناعي يخرج من مكانة وأنفصل
الام/ أبنننننننى
الضابط
فى مكان أخر
بقولك حامل صدقنى مش لعبه بجد تعال أتقدم قبل الفضيحة
يعنى أية خلاص ضعت بكرهك ألو ألو حيوا*ن
ألقت الفون وقررت تعمل أول فيديو وقالت أنا زيزى خطيبة حسام السابقة وبكت بتصنع أنا عايزة حقى حسام دةسورى مش عارفة قولت كدة ازاى أستغل حبى لية ووضحك عليا عارفة الناس هتقول فض*حت نفسها أعمل أية أنا الضحية يا ناس أهئ أهئ والموضوع دة حصل فى الكافية أصلة فى مكان ذى غرفة أو أستراحة مكسوفة مكسوفة أهئ أهئ دة وحش مش أنسان هاتولى حقى ولو مش عارفت يبقا الموت يحتويني وأغلقت الفيديو ثم قالت سامحنى يا حسام أنت طيب إللى عمل كدة نكر كل دة
فى فيلا حسام
الضابط/ أنصدم من إللى شافة وأتوتر
الأم ببكاء/ لية تعمل كدة يا بنى حسام ابنى قاعد على كرسى متحرك مش بيقدر يقف ولا يمشى
حسام فقد تملك الغضب والحزن والكسرة قال ونسيتى أهم شئ برجل واحدة وبيحاول يرجع الطرف الصناعي لمكانة
الضابط/ هرش فى راسة بأحراج وجثى فى الأرض على ركبتة وقال أسف أرجوك أقبل أعتزارى وبيساعد حسام فى النهوض وحسام يرفض و فى لمح البصر تجاهل الضابط كلامة ورفعة من الأرض وأجلسة مكانة على كرسى السفرة بحركة رشيقة غير متعبة وجثى على ركبتة أمامة يحاول يركب الطرف الصناعي مع أطلاق عبارات الإعتذار
الأم/ مسحت دموعها وخبطت على كتف الضابط وقالت مش عليك ملامة مكنتش تعرف كفاية موقفك النبيل دة شكرا
الضابط/ أعتدل فى وقفتة ورجع لهيبتة تانى كدة تمام فين كرسيك ذى ماقولت القانون فوق الجميع
حسام مدايق مش بيحب حد يشفق علية ودة لمحة فى عين الضابط فألتزم الهدوء ،،،،،حتى رفض مساعدة الضابط وهو يتنقل من كرسى السفرة للكرسي المتحرك التى أتت بية الخادمة بسبب وجودة على الشحن حاول الضابط يدفعة رفض وحين خرج من الفيلا الصغيرة أمر الضابط بحمل حسام ووضعة فى البوكس بالكرسي بمساعدة العساكر وهذة النقطة جعلت سواد وكرة الدنيا فى قلب حسام حاول يذهب بسيارتة رفض الضابط وأنطلقوا للقسم وأترك لك الخيال عزيزى المتابع فى مشاعر حسام فى اللحظة دى وفوقهم قلقة على أمة اللى المفروض راجلها ومش يبهدلها معة وبعد وقت وصلوا القسم ونزل حسام على الأرض وسار داخل القسم بجوار الضابط الذى كان يتمهل ببطئ علشان حركة الكرسى فحسام كان يقودة بنفسة ودخل المكتب وبدأ التحقيق على طول فلا مجال لأنتظار فالقضية أصبحت رأى عام
داخل غرفة التحقيق
الضابط على كرسى مكتبة وأمامة حسام على كرسية المتحرك وبكل ثبات ،،، عايز أعرف موجود هنا لية
الضابط/ بهدوءأنا هنا اللى بسأل يا بشمهندس خايف لية مدام مش عملت الغلط
حسام/ أنا طبيعى حضرتك بس وقتى ثمين وكفاية عطلة
الضابط/ بزهق من تلك الشخصية، ،،نادى على الآنسة هند عادل يبنى
حسام