قصة أحلى صدفة
البارت الحادي عشر 11
بقلم نجلاء فتحى
فى فيلا حسام
توجة حسام بكرسية المتحرك للضيف
أحمد/ مساء الخير يا بشمهندس فاكرنى
حسام/ أيوة طبعا حضرة الضابط أحمد أتفضل ولا جاى تقبض عليا تانى
أحمد بأحراج/ جاى بالليل وملابس خروج ولوحدي أعزمنى على فنجان قهوة بس الأول مش عارف حكايتك أية يا عم رميو مع البنات
حسام بعدم فهم ،،أية
أحمد أعزمنى الأول أنت بخيل ولا أية
حسام أتفضل وتوجة بالكرسية بعيد
أحمد رايح فين
لف حسام لة بكرسية أعمل قهوة
أحمد
حسام/ علشان مشلول ،،،أصل الست المسؤلة فرح بنتها النهاردة وهى معاها طول اليوم وأمى راحت تعمل الواجب معاها من ساعة كدة والبيت فاضى
أحمد/ لو كدة يبقا أتفضل أستريح وأنا أعملة
حسام/ مينفعش ياحضرة الضابط
أحمد/ يا عم بقولك جاى بهدوم خروج انسا أنى ضابط الموضوع مهم ولازم قهوة أقولك عارفنى بس طريق المطبخ،،، وأمسك مقبض الكرسى ودفع الكرسى المتحرك وهذة الحركة بتعصب حسام لكنة سيطر على غصبة ومستغرب من أفعال الضابط فهو لا يراة غير مرة واحدة فقط والتانية الان فكيف بهذا التواضع ولم ينسى لة موقف أول لقاء
((،،تم ذكرة بالتفصيل فى بارت سابق ))
وبعد وقت حكى لة الضابط الفيديوهات المنشرة على اليوتيوب والتيك توك اللى نشرتها زيزى خطبتة وبتتهمة بأنة أبو الطفل
حسام/ ههههههههههه وانا كدة هههههههه بجد جديدة ههههههه
الضابط/ أنا بتكلم جد
حسام/ ههههههه عايزنى أعمل أية
الضابط/ قولى حكايتك بيها زيزى حامل فى ٤ شهور ومعلوماتى بتقول الحادثة من سنة والانفصال من سنة برضو فى حلقة مفقودة لازم أخرج من عندك ومعايا الحلقة دى
حسام/ قبل ما اتكلم حضرتك متعود تزور حد بيتة كدة مش المفروض
الكلام فى القسم
الضابط بعملية/ كلامك مضبوط يا بشمهندس الكلام لما يكون حضرتك ثم سكت وأخذ نفس وأخرجة، ،،أسمعنى يا بشمهندس مش عارف يمكن حاسس أنك مظلوم مثلا على العموم لازم تتكلم يمكن أساعدك المرة دى قضية نسب
حسام/ أنحنى للأمام ووضع كوب الشاى على الطاولة ثم رجع لوضعة وقال أنا مهندس وكان ليا وضعى صحيح مش عندى شركة خاصة وكنت موظف بس الحمد لله كنت مرتاح واتعرفت على زميلة ليا فى المكتب سوزى وحبتها انا مش بتاع صحوبية لا أتربيت على حدود الله ومش ينفع أقرب من واحدة من غير جواز وبينى وبينك احنا شباب حلوتها فى أول مرة وبالحلال وأتخطبنا لمدة سنة لأنها مكنتش لسة جاهزة حاولت أقلل مدة الخطوبة وأقنعها الفيلا جاهزة ولو كان على الهدوم مش مشكلة أنا مقتدر وملزومة منى كنت عايزها بأقصى درجة ورسمت معاها حياتى ومستقبلى لدرجة بينى وبين نفسى لو مش خلفت ملزومة فى رقبتى ومش هتجوز عليها تانى المهم عدى سنة خطوبة وفى يوم بابا كان تعبان شوية وفى طلبية خاصة للكافية حاجات خاصة لديكور المكان وأخويا الكبير سافر ماهو كان ماسك الكافية مع بابا مكنش غاوى تعليم خلص الدبلوم ومسك الكافية وبصراحه فى عهدة الكافية سمعتة سمعت حتى بعد ما مات الفضل لية اليوم دة أخويا ساق العربية وكان متخانق مع خطيبتة واحدة مستبدة وطماعة حاولت انا وبابا نحذرة ممنوع الفون وانت سايق اتعصب علينا ولأن صوت الفون عالى سمعت خطيبتة وهى بتقول لو مش طردت أبوك وأخوك وامك من القصر وكتبتة بأسمى مش هنتجوز
أخويا اتعصب وقال أمال الشقة ٦ أوض اللى على النيل دى أية القصر دة ملك أبويا وامى ولا يمكن أبهدلهم فى كبرهم ولو عليكى فى داهية و١٠ يكونوا مكانك فى الاخر شتمتة جامد وحاولت انا وبابا نحل الموضوع رفض وأمسك أيد أبويا و قال الأيد دى لازم ترتاح مش تتبهدل وباسها فجأة ظهرت عربية طالعة غلط غير مسارها خبطت عربيتنا ولأن هما كانوا قدام الوضع بشع مش قادر أتكلم وأنا كنت وراء فوقت لاقيت نفسى فى المستشفى فتحت عينى لاقيت خطبتى زيزى دى بقولها بابا وأخويا بخير
ردت بمنتهى البرود ماتوا وانت رجلك طارت من الأخر ذهبك أهو مش اقبل اخدم واحد مشلول برجل واحدة وكلام من النوع دة وسابتنى ومشيت حط نفسك مكانى كل دة يحصل فى ثوانى معدودة والصدمة كانت قوية أمى بعدها دخلت مصحة نفسية ٦ شهور ومش روحت ازورها بسبب ظروفى اللى كانت معاها الخادمة اللى فرح بنتها النهاردة دى ومن يومها علاقتى بيها معدومة الفيلا دى فى وقت كانت هتترهن قررت خزنى جوايا واشتريت طرف صناعى أقصد رجل صناعى ديكور من أكثر ونزلت الكافية وفتحتة تانى والحال مشى معايا الحمد لله علشان مش أبهدل أمى ومن شهور كدة أنقطع علاقتى بأعز صاحب ليا أسامة مهندس معايا فى المكتب بصراحة هو اللى كان مع أمى فى المصحة وهو اللى خلص إجراءات الدفنة كان رجلى اللى فقدتها
الضابط/ حلو لية قطعت علاقتك بية
حسام/ غمض عيونة ثم فتح ، علشان عارفت علاقتة بخطبتى وشخص أرسل ليا فيديو حقير
قام الضابط بأعطاء لة ماء تناولها وقال ومن يومها قافل على نفسى من البيت للكافية ومن الكافية للبيت ومليش علاقة بأى بنت وبس حتى موضوع البنت إللى أسمها هند دى حضرتك عارفة وحكى لة موضوع الاتفاق بينهم
الضابط/ ههههههه بقا طلبت منك تقدم وتتجوزها كدة وكدة ههههههه بنت ملهاش حل ثم سكت الضابط شوية وقال عندى فكرة هنتقابل بكرة عندك فى الكافية ومعايا هند وأبوها
حسام/ لية
أحمد/ هتعرف بكرة سلام
حسام/ سلام وبعد ما خرج الضابط ،،تانى هقابل البلوة دى ربنا يعدى اليوم دة على خير يا ترى الظابط فى دماغة أية
وأنتهى اليوم
فى صباح يوم جديد
أقتحمت أم حسام غرفتة ،،،حسااام أصحا بسرعة
أتفزع من نومة فى أية أنتى بخير
الأم/ مش وقت كلام فى بنت تحت عيزاك
حسام/ أكيد غلطانة و نام تانى
الام/ ولة قوم فز هو أنا خرفت قووووم هى صحيح شكلها عقلها مفوت بس مريحة
حسام / عايز أنام
الام/ طيب أنا هخليها تطلع هنا
حسام/ ومالة علشان لما تشوفني برجل واحدة تطفش
الام/ شعرت أنها زعلتة طب أستر نفسك و و هثبت أنك وسيم ووو البنات عيزاك وخرجت تبكى
حسام/ تلاقيها واحدة معجبة شافتني متعرفش أنى مش كامل ولمس الجزء الخالى من قدمة
البنت/ جريت على أم حسام مالك بتعيطى لية
الام/ جلست منهارة وحكت ليها الحوار لم تعلم لماذا حكت لكنها أستريحت ليها
البنت/ دة عبيط دة ولا أية
الام/ هو مين يا بنتى
البنت/ أبنك الرخم وقفزت جنيها تعرفى دة وسيم أووى أكيد اللى حصالة عين أسمعى منى أنا
الام بتوتر / هو أنتى تعرفى حسام وعارفة ظروفة
البنت/ أمممم تعالى أحكيلك
وبعد وقت ،،
الأم/ مش فاهمة حاجة يعنى أنتى السبب فى القبض على ابنى
البنت/ بس متقوليش قبض ماهو ذى القرد أهو فى البيت .
الام/ مش ملاحظة لسانك طويل شوية
البنت/ هههههههه عارفة ومش شوية دول كتير هاتى بوسة يا طنط
أحتضانتها الام بصدر رحب ف تلك الفتاة تخطف القلب مع أنى مش فاهمة حاجة حتى موضوع البوليس لما جية هنا حسام قالى بخصوص الكافية علية مخالفات وبس أنا أرتاحت ليكى يا بنتى أسمعى حسام ثم سكتت فهى تريد أكتشاف مشاعر هذة الفتاة ،،، أحم أوعا تدخلى بيوت حد الزمن دة وأنتى شكلك على الفطرة كدة
البنت/ لا ماهو أنا مطمنة
الام/ فهمت علشان حسام مشلول صح
البنت/ بأحراج لا لا أصل ٠٠
الام / خبطت على كتفها بحنان وقالت ،،أطمنى سواء حسام على كرسى أو لا ذى م تدخلى البيت هتخرجى
البنت/ أكتفت بأبتسامة ،،
الام/ ممكن أطلب منك طلب
البنت/ عنيا
الام بتردد/ عايزاكى تكونى صاحبة أبنى حسام مش كدة دة طيب لكن الحادثة اهئ اهئ أبوس أيدك أرحمى قلب أم روحك حلوة ممكن تعملى إللى الطب وأنا فشلنا فية
البنت/ أخذتها فى حضنها بلاش دموع يا طنط عايزة أية وأنا أنفذ
الام/ الله يجبر بخاطرك يا يا ٠٠
البنت/ هند هند عادل بنت جيهان هانم هههههه
الام/ أمك هانم
هند/ أيوة وبنت بشوات وبابا صاحب شركة هندسة كبيرة
الام/ يعنى أنتى بنت ناس
هند/ لية الغلط دة أمال فاكرانى أية شقط
الام/ أمال لية أنتى كدة
هند/ عايشة على طبيعتى فيها حاجة دى
الام/ لا ،،طيب أهلك مش هيوافقوا على اللى أنا عايزاة
هند/ قولى اللى عندك وسيبك أهلى عليا
وبعد وقت من الكلام و٠٠٠٠٠٠٠٠
صعدت هند غرفة حسام كأنها زوجتة وخبطت على الباب لم تجد رد فتحت الباب دون تردد والأم تدعو ان يجعلها من نصيبة
هند/ نظرت للغرفة لم تجد احد لكنها لاحظت ان الاثات قصير فى الارتفاع ذى التسريحة والطاولة الصغيرة والسرير فقالت/ حسام أنت فين
حسام /سمع صوت بنت معاة فى الغرفة اتعصب فهو فى الحمام وينير لمبة حمراء على باب غرفتة حتى يمنع دخول العاملين من البيت حتى يكون على راحتة فهو متعود بعد الشور يخرج لغرفتة ومنشفة صغيرة على رجلة ثم يكمل ارتداء ملابسة براحتة [تم ذكرة بالتفصيل فى بارت سابق ]
تذكر كلام أمة ،،
،بقا كدة يا ماما تدخلى بنت الغرفة وأنا كدة أوووف ماذا يفعل وملابسة التى كانت يرتديها فى سبت الغسيل ولا يمكن أخذها فهو يعشق النظام فتوجة لباب الحمام وقال مين فى أوضتى برا
هند/ أسرعت لمصدر الصوت ،،أنا هند حسام أنت جوا افتح الباب
حسام بتسرع / أوعى دة حمام وباخد شور
هند/ بأحراج وتوتر ،،، طيب أخرج عايزاك ها ومستنية فى أوضك أنا بنت خليك فاكر
حسام/ هو أنتى هند بتاعت الكافية
هند بملل/ أيوة
حسام بحنق وغضب / ممكن تفتحي دولابى وتناولينى طقم بيتى
هند/ بجراءة ولااا معاك داخلى
حسام انصدم فهو محتاجة وانحرج يقول فقال بكذب لا معايا واتعصب عند سماعة كلمة ولاا
هند/ أبتسمت فقد لاحظت أنة يكذب
وسمع حسام صوت خبط ودربكة فى الغرفة وبعد وقت خبطت على الباب مد حسام أيدة لها وقال هاتى ،،، ضربتة هند على أناملة وضحكت
حسام