قصة العشق الممنوع
البارت الرابع والعشرون 24
بقلم حبيبه الشاهد
دخل الغرفه في وقت متأخر كانت الغرفه متزينه بالشموع والورد وقف في مكانه بستغراب أتفجأ بيها بتحضنه من الخلف
همست بصوت منخفض خاجل: وحشتني
ابتسم بداخله ولف ليها حاوط خصرها بحب: وأنتي كمان وحشتيني بس إية الورد والشمع إية الرضا دا كله
ميلت وجهها للأرض بخجل: اتاخرت ليه
حازم بتعب:كان عندي شغل كتير أنهارده
ادخل خد شاور هحضرلك الأكل
قبل رأسها وبعد عنها أخذ ملابس ودخل الحمام قربت على الدولاب طلعت ملابس ارتداتها وقفت أمام المرايا تضع مسحيل تجميل خرج حازم من الحمام كانت جهزت الأكل و ترتدي قمـ يص نوم بحملات رفيعه جنزاري وقف مصدوم من من جملها فهي بتسحره بجملها في كل يوم يراها قرب عليها وهو مسحور في رائحتها العاشقه
كل مره بشوفك فيها بتسحريني أكتر عن اليوم اللي قبله
بسنت كانت مركزه مع عنيه: حازم
حازم بتوهان فيها: قلب وعمر حازم
الأكل هيبرد
قرب على الأريكه جلسه وهي جنبه وبداء في تناول الطعام بجوع بعد أنتهائت رجع بضهره للخلف: تسلم ايدك
جلسة على قدمه بدلع: مالك متغير ليه الفترة دي
لف ايديه على خصرها بحب: ماسك قضية مهمه الفترة دي وزي ما انتي شايفه كل يوم برجع نص الليل
حطت رأسها على كتفه: كلها أيام والقضية تخلص
رفعت عيناها تنظر إلى عينه العاشقه بخجل: حازم
بيدفن رأسه في عنقها بتوهان فيها فرق قبـ لات متفرقه على رقبتها بتوهان فيها: اممم
ابتسمت برقة على قربه الشديد ليها: أنا بتوحم
وقف اللي بيعمله بصدمه جه يبعد عنها مسكت في حضنه بخجل
حازم بصدمه حقيقيه خرج وجهها من حضنه : أنتي قولتلي إية
أنا حامل في شهرين
أنت بتتكلمي بجد ولا بتهزري
بسنت عنياها دمعت من الفرحة: بقالي يومين حاسه بمغص ولما كلمت علياء قالتلي اعملي اختبار حمل وطلع موجب روحت كشفت والدكتوره قالتلي إني حامل في شهرين
حضنها حازم بحب شديد رفعت ايديها لفتها على ضهره
متتخيلش فرحتي كانت عامله ازاي أول ما عرفت اني حامل
مش قولتلك كل حاجة هتيجي في وقتها ومتحطيش الموضوع في دماغك
انا مكنتش حطاه بس غظب عني كنت بفكر فيه لما بشوف مريم وعلياء وبطنهم قدمهم أو لما اروح معاهم عند الدكتوره يتابعه الحمل وأنا لسه ربنا مرزقنيش نفسي في والد يطلع شبهك أنا هفضل طول الحمل ابص في وشك علشان يطلع شبهك أنا مكنتش متخيله أني هحبك كدا
حازم بحب: لا أنا عايز بنت شبهك أنتي عايز عنياها تكون خضراء نفس لون عنيك
تاني يوم استيقظت على رائحة عطره التي تعشقها كان معتز واقف امام المرايا ينثر عطره بكل غرور
جلسة نص قاعده بتعب: صباح الخير
نظر معتز لـ انعكسها في المرايا لف وجهه ليها: صباح النور
شالت الحاف من عليها: مصحتنيش ليه أقوم احضرلك الفطار
قرب وقف امامها ميل لمستواها قبل رأسها بحب: كان شكلك تعبان أمبارح فـ مصحتكيش
أنا نمت وانا قاعده مستنياك بالليل مريم عامله اية صحيح
الحمدلله كويسه هي عند ماما لو حابه تروحي تشوفيها روحي وأنا هبقا اعدي عليكي بعد الشغل اخدك
هبقا اروح أشوفها معتز ممكن اروح مع بسنت تشتري حاجات قبل اما اروح لـ مريم
ماشي عايزة فلوس
لا يا حبيبي معايا
مش هقولك مش عايزك تتحركي كتير ولا تعملي إي حاجه
مش هعمل أنت مش شايف رجلي منفوخه ازاي أنا بقوم من مكاني بالعفيه هقوم أعمل حاجه
ربنا يقومك بالسلامة كلها شهرين وهتولدي وهترتاحي
أنا خايفة أوي قلبي بيتقبض كل أما معاد الولاده بيقرب
مسك ايديها بحب: علشان اوهامك متخفيش أنتي مش هتحسي بحاحه زي ما الدكتورة قالت
عنياها دمعت: يارب بجد خايفه
مسح دموعها بحنان مفرط: لا مخفيش ربنا معاكي مفيش حاجه هتحصل ها رسيتي على أسماء ولا لسه
نظرة ليه بابتسامة وسعه: لا لسه بفكر
قرب على وجهها قبل عنياها بحب وقام: لا اسيبك بقا تفكري مع نفسك مع اختك لما تقبليها لأني عندي شغل ولو قعدت معاكي أكتر من كده هنسى نفسي وهتأخر عن الشغل سلام
رفعت ايديها شاورتله بابتسامة: سلام
فتحت عنياها بتعب نظرة إلى السقف بستغراب لأنها كانت نايمه لما كرم جابها البيت اتعدلة بهدوء وخوف على الجنين وجدت كرم نائم بجانبها نظرة الساعة اللي على الحائط ثم إليه هزته بخفه: كرم كرم قوم يلا هتتاخر على الشغل
فتح عينه الحمراء من قلت النوم اتعدل بلهفه: أنتي كويسه
مريم بتعب: اه يا حبيبي كويسه بس أنت قوم علشان الشغل
مسح على عينه بتعب: لا مش رايح الشغل أنهارده
أنا كويسه والله قوم أنت روح الشغل
قولتلك مش هسيبك واروح الشغل
ولما أنت تقعد في البيت هتجيب مصاريف البيت منين
أنا هتصرف انا بس هطمن عليكي لغيط أما تبقي كويسه وهنزل الشغل متشغليش بالك بيا
أنت جبتني هنا ليه
علشان تبقا ماما معاكي أنتي برضو هتحتجيها معايا
خبتط عفاف على الباب ودخلت وهي شايله صنية الطعام قرب عليهم: صباح الخير
صباح النور
بقا كدا يا مريم تخضيني عليكي كدا
هعمل إية يا ماما
حطت الصنيه على السرير: الحمدلله أنها جت على قد كدا أنا حضرتلك الفطار أنتي وكرم عايزكي تخلصي الصنيه دي كلها علشان تقدري على الأدوية وأنا برا بفطر أنا وجنه أول أما تخلصي نادي عليا
خرجت من الغرفة سحب كرم الصنيه: هتاكلي ولا هتتعبيني
كرم والله ما ليش نفس
يبقا هتتعبيني معاكي أنا عارف يلا افتحي بقك ومش عايز كلام أنا مش قاعد قدام بنت اختي
بدأت تاكل من ايده بتعب تناولة القليل واخذت الأدوية
كانت ماشيه مع بسنت بيتكلمو مع بعض اشترت بعض الأغراض لـ بسنت بسبب زيادة وزنها بسبب الحمل
عملتي إية أمبارح
سالته أنت متغير ليه قالي انه ماسك قضية مهمه واخده كل وقته
شوفتي كنتي ظلمه معاكي ازاي طلع عنده شغل
حاسه انه بعيد عني هو معايا بس تفكيره مش معايا
بسنت أنتي عارفه طبيعة شغل حازم اكيد القضيه مهمه لـ درجة أنها واخده منك أنا عايزكي تشيلي موضوع أنه بيخـ ونك لأن التفكير في الموضوع دا مهلك وهيتعبك جدًا وهيوتر حياتك مع حازم
وقفت ونظرة ليها: أنا مش قادره أنسى حياتي في الأول كانت عامله ازاي معاه بس في نفس الوقت حبيته منكرش أنا مكنتش عايزه كدا بس اتلقيت نفسي بقيت حنينه معاه وحبيته
علياء شاورة على المطعم اللي في المول: فيه مطعم هنا تعالي نقعد شويه لأني رجلي وجعتني
اكملت مشي: أنا ساعات ببقى مع نفسي وساعات بكون ضد نفسي
سحبت علياء كرسي وجلسة بتعب: بطلي هبل أنت جايه بعد ما حملتي منه تقولي الكلمتين دول بصي يا بسنت حازم جوزك ودا أمر واقع ارضي بيه لانك مش هتغيري نصيبك لو شر ليكي مكنتيش فضلتي معاه طول الفترة دي شوفتي رغم كـ ورهك ليه إلا إنك حبيتيه علشان دا نصيبك حتا لو انتي رافضه والعالم كله ضدك بس دا نصيبك أنا مش هقولك حازم ملاك حازم فيه كل العبر بس دا نصيبك يا حبيبتي
زمان كنت فاكره إن الحب دا حاجة كبيرة أوي زى إنك تقف قدام اللى بتحبه و تاخد رصا.صة مكانه مثلاً بعدين لما كبرت فهمت إن الحب دا أبسط من كدا بكتير هو إنك تتنازل و تيجي على نفسك علشان تعرف تتفاهم مع اللي انت بتحبه بس بيني و بينك إنك تاخدي رصا.صة أسهل
اتنهدت بتعب وشاورة لـ الويتر قرب عليها: تحت أمرك يا فندم
واحد قهوه وأنتي
شعرت بألم شديد في بطنها واسفل ضهره: المستشفى
بسنت بستغراب: مستشفى إية دلوقتي
صرخت علياء في وجهها بألم: وديني المستشفى حالًا أنا شكلي بولد
قامت من مكانها بخوف: بتولدي يعني إية بس دا مش معادك
علياء بدموع: مش قادره حاسه بألم شديد في بطني وديني المستشفى
حملت حقبت اليد بتاعتها وقربت عليها سندتها شال الويتر حقائب الملابس ومشي خلفهم
علياء بصوت مرتعش: المايه نزلت مني
بسنت نظرة للأسفل على ملابسها المبلله شعرة بخوف شديد: معلش استحمي لغيط أما نروح المستشفى
خرجت من المول وهي سانده عليها ركبت علياء سيارة بسنت أخذت الحقائب من الويتر وشكرته فتحت الباب الخلفي لـ السيارة وضعت الحقائب وركبت على كرسي القياضه وأنطلقت بسرعة وهي سامعه صوت أنين شقيقتها كانت تنظر ليها من الحين الأخر وهي شايفه المايه ملت السيارة طلعت تليفونها وكلمت حازم
بسنت بصوت بأكي: حازم الحقني علياء تعبانه جدًا وأنا مش عارفه أعملها إية
حازم بخوف شديد بسبب نبرة صوتها: اهدي الأول وقوليلي أنتي فين بالظبط
أنا دلوقتي طالعه على المستشفى تعالى على هناك وكلم معتز
حاضر بس اهدي أنتي وحاولي متتوتريش وتركزي في الطريق
التليفون وقع من أيديها ميلت أيديها تجيبه مسكته ورفعت وجهها شهقت بفزع: حازم الحقني كسـ رت اللجنه
قرب على الشباك الظابط بغضب: دا أنتي نهارك أسود أنهارده كسـ رتي اللجنة انزليلي أنتي واللي معاكي دي
بسنت بدموع: لا ونبي خليني أمشي أنت مش شايف هي تعبانه ازاي اختي بتولد ولازم أوصل المستشفى بسرعة
ضـ رب على سقف السيارة بغضب: انزليلي
طب سبني أوديها المستشفى وهرج
هو أنا بعزم عليكي تخرجي دا كمين وأنتي كسـ رتي اللجنة
بسنت بدأت في البكاء: علشان خاطر ولادك سبني اوديها المستشفى تعالى اركب معانا علشان تتاكد أني مش ههرب منك وبعد ما أوصلها ارجع معاك
نظرة الظابط إلى علياء فهي محقه ظاهر على وجهها الشاحب التعب: خلاص أمشي وخلي بالك من الطريق بعد كدا
ابتسمت وسط بكائها: شكرا
وصلت المستشفى بعد فترة نزلة من السيارة سندت علياء تنزل ودخلت المستشفى قرب عليها الطبيب بكرسي متحرك جلسة عليه علياء وهي ماسكه أيديها
علياء بدموع: كلمي معتز خليه يجي
وقفت بسنت أمام غرفة الكشف: حاضر هكلمه يجي
خرج الطبيب بعد فترة قربت عليه بسنت بخوف: هي مالها يا دكتور
المايه اتصفت من حولين الجنين لازم تدخل عمليات
بس هي لسه في نص السابع
مفيش خطوره أنها تولد في سابع في ناس كتير بتولد في السابع
طرقها ومشي اتنقلت علياء غرفة العمليات وبعد مرور ساعه خرجت الممرضه وهي تحمل الأطفال أخذت منها عفاف واحد ومعتز واحد
الممرضه: ألف مبروك بنت وولد
معتز بقلق: علياء علياء عامله ايه دلوقتي
الحمدلله كويسه خمس دقايق وهتخرج
معتز نظر إلى الطفل الذي يحمله بين ايديه أذن في ودانه بحب هو والبنت اتنقلت علياء غرفة عاديه
بسنت بقلق وهي تنظر إلى علياء: هيا مفقتش ليه
نظر ليها معتز: الدكتور قال ساعه وهتفوق
عفاف رفعت نظرها: ماشاء الله عليهم قطعه من بعض يتربه في عزك يا نور عيني
: الله يبارك فيكي يا أمي
عفاف بحب: تـ دبح دبيـ حه لكل واحد فيهم اه هما ولاد المعلم معتز ولازم يتعملهم لليله تتحاكه بيها اسكندريه كلها
إن شاءلله يا ماما أول ما علياء تقوم بالسلامة هـ دبح ندر ليهم هما التلاته
علياء فتحت عنياها بتعب وهمست بصوت منخفض: معتز
قرب عليها معتز بحب: حمدالله على سلامتك
الله يسلمك أنا جبت إية
جبتي بنت وولد
قربت جنة على السرير: هتسميهم إية يا علياء
علياء بصوت منخفض اسر التعب: معتز عايزة أشوفهم
ساعدتها بسنت وعفاف تتعدل اداها معتز الطفله وحازم قرب عليها بالطفل
عنياها دمعت من الفرحة: هسمي البنت روڤان والولد ريان علشان يبقا الاتنين من نفس الحرف
بسنت جلسة جنبها على طرف السرير وحضنتها ببكاء
علياء بقلق: مالك يا بسنت
بسنت بدموع: قلقتيني عليكي أوي أنا مش عارفه وصلت المستشفى ازاي
علياء مسكت ايديها بحنان: متخفيش عليا أنا كويسه بطلي عياط
مسحت دموعها ونظرة لـ روڤان: شكلها جميل جدًا تتربا في عزك يا معتز
الله يبارك فيكي ربنا يتمملك على خير
بعد فترة دخلت الغرفة وهي سانده عليه جلسة على السرير بتعب دخلت عفاف خلفهم هي وبسنت وضعه الأطفال على السرير
عفاف: أنا همشي يا حبيبتي علشان مريم تعبانه ولوحدها هروح وهبقا اجيلك الصبح
علياء: ماشي ابقي طمنيني عليها
اول ما اروح هخليها تكلمك
خرجت عفاف وبسنت نظرة علياء إلى الأطغال وهما نيمين بحب: شكلهم حلو أوي أنا أول ما شوفتهم فكرة الاتنين واحد شبه بعض أوي
معتز وهو مركز معاهم: مش توأم بقا أنتي سيبه الدنيا كلها ورايحه تولدي في المول قدام الناس كلها
ضحكت علياء بتعب: هو بمذاجي أنا حاست بألم مره واحده وحاجه بتنزل مني اتلقتها المايه مغرقه المكان
معتز اتنهد بتعب: الحمدلله أنها جت على قد كدا
قام من جنبها طلع ملابس ودخل الحمام اخذ شاور وخرج كانت علياء نائمه بصلها بحب وخرج دخل المطبخ بدأ في تحضير الطعام ليها بعد أنتهائه شال الصنيه ودخل الغرفة كانت نايمه على السرير قرب عليها حط الصنيه على الكومدينه بهدوء ونظر ليها بحب: علياء
همست بتعب وهي ما زالت غمضه عنياها: نعم
مسك ايديها بحنان مفرط: اتعدلي معايا علشان تاكلي
فتحت عنياها نظرة ليه: أنا مش عايزة أكل هاتلي مايه بس
قومي معايا لأول
عدلها وحط المخده ورا ضهرها نظر في عنياها عن قرب: مرتاحه كدا
هزت رأسها بهدوء جلس أمامها ومسك الصنيه حطها على قدمه: كولي الأول بعد كدا هقوم اجبلك عصير
هزت رأسها بنعم تناولة القليل: خلاص كدا أنا شبعت
حط المعلقه في الطبق وقام: هحضرلك العصير
خرج من الغرفة حضرلها عصير ليمون ورجع أخذت منه الكوب ارتشفته
معتز وهو مركز معاها: مالك
علياء بدموع: كان نفسي بابا وماما يكونه معايا في اللحظة دي
مسك ايديها بحب: وأنا روحت فين انا اسرت في حاجه
مسحت دموعها: ربنا يخليك ليا
قبل ايديها بحنان مفرط: ويخليكي لينا أنا والولاد
دخلت بسنت الشقه قربت على الأريكه جلسة بتعب تجاهلها حازم ودخل الغرفة نظرة ليه بحيره قامت من مكانها دخلت خلفه وقفت عند الباب: حازم مالك مش طايق حد ليه
ارتداء التشرت ولم ينظر إليها: مفيش
قفل الدولاب وجلس على الأريكه ومسك التليفون قربت عليه بهدوء مسكت ايديه: أنت بجد مالك بقالك يومين متغير ليه
نظر في عنياها بحد اتوترة بسنت من نظرة: عايزة تعرفي أنا متغير ليه معاكي بقالي فترة أنتي كنتي عايزة تمـ وتني
بعدت عنه بتوتر شديد: إية الكلام الفارغ اللي أنت بتقوله دا أنا همـ وتك ليه