قصة أحلى صدفة
البارت الثالث عشر 13
بقلم نجلاء فتحى
فى فيلا عادل
جيهان بغضب / أنت مش بتموت لية وتريحنى مش بحبك مش طيقاق
عادل/صفعها على وجهها لأول مرة في حياتة قدرتي تنطقيها يا بنت
جيهان/ وضعت أديها على وجهها،،أنت أنت أتجننت أزاى تمد إيدك عليا يا تربية الحوارى أنت
عادل/ علشان براعى ربنا أبقا تربية حوارى لاااااا دا أنا أبن الحسب والنسب ولو انا تربية الحوارى دى كان أبوكى مش وافق عليا يوم ما أتقدمت ليكى أنا اللى غلطان لو كنت طلقتك من الأول مكنش حصل كل دة
جيهان بصراخ/ مستنى أية أرمى اليمين لو كنت راجل
عادل/ قولت ميت مرة مش عايز بنتى تتربى بعيد عن أمها ،،،،الخدامة فى المطبخ ليها قيمة عندى عنك أسمعى هى كلمة فلوس مفيش خروجات مفيش ليكى يوم واحد فى الاسبوع براحتك غير كدة بيتك أهم مش عجبك كسرى كلمتى ما أنا مش راجل بقا فى نظرك
جيهان/ بتبيع وتشتري فيا ليييية
عادل/ أنتى إللى بدائتى وخلى فلوس أبوكى تنفعك الاسم متجوز واحدة من عائلة هاى مش كفاية بصرف على أبوكى الخمرجى ومش عجبك وتركها وذهب من أمامها
جيهان/ بقا أنا يمد أيدة عليا ok يا عادل أنا هنعرفك مين هى جيهان هانم يا جربوع وتمن القلم دة هتدفع تمنة من عرقك و تعبك وأتصلت على مدير أعمال جوزها عادل
فى فيلا حسام
لم يذهب لعملة بسبب هند فقد عزمتها الام وبدون جهد وافقت هند أما حسام خلينا متفقين على مشارف جلطة منها
وأثناء جلوسها مع حسام فى الحديقة وهند عملة كرسية لعلبة من ينظر لهم من بعيد يحسدهم من السعادة أما القريب يشفق على حسام المسكين الذى لا حول لة ولا قوة
دخلت زيزى فيلا حسام بسيارتها وعند نزولها أنتبهت على صوت حسام ضيقت عينها ثم أتسعت ،،،،حسام ومين اللى معاة دى وأية الانسجام دة كلة معقول خطب لالا دة مشلول وبرجل واحدة مين تقبل بالعاجز دة وذهبت ليهم وقالت بليونة حسام أزيك يا روحى
مجتمعنا
نظر لها حسام وملابسها الكاشفة وبطنها البارزة من أثر الحمل وأدايق ثم نظر للأرض
أما هند / أخذت تشد حسام من كم قميصة وتقول مين دى ها حسام مين البنت دى حسام حسام حسام رد حسام بكلمك ها ها حسام عايزة أعرف
حسام/ أوووف بس بقا أسكتى
هند/ بصوت واطى جنب أذنة ، مين السحليه الفرنساوى دى يا برنس لو أنا شاب مكنتش عتقتها أخخخخ مزة صح يااااض تتاكل
حسام/ دى زيزى اللى الضابط كلمك عنها
هند/ أمممم قولتلى وأنت إللى عملت كدة
حسام/ بعدم فهم ، أية
هند/ البطيخة اللى فى بطنها بتاعتك
حسام/ ياتك الارف على ملفظك وانا كدة ازاى
هند/ ممكن بالواى فاى هههههههه لا حلوة وجديدة
حسام/ غصب عنة أبتسم
زيزى/ أتغاظت ،، أنتم بتقولوا أية م تسمعوني ولا بتتكلموا عليا
هند/ عنك أنت يا حسام يا قلبى القلب ،، فى أية واحد وخطبتة
زيزى بصدمة/ أنت خطبت أزاى
هند / جلست على رجل حسام فأمسكها حسام من خصرها فقالت بجوار أذنة وله أية الخشبة دى
حسام بصوت منخفض/ أنتى قاعدة على رجلى الاصطناعي
هند بهجوم/ مالك مستغربة لية هو حسام عندة حاجة تمنع مثلا
زيزى/ دة ٠٠
هند/ بهجوم وسرعة،، مالة ما هو قمر ونظرت لعيونة بصدق ،،دة عسل دة وسيم بوبوناية غالية محدش يقدر عليها غير إلا يقدرها ،،،، وأبتسمت ،،، راجل بيشتغل رغم ظروفة تحدى كل دة راجل لو الزمن مال عليا بأيدة يعدله اللى زية عملة نادرة
حسام/ مش عارف لية أتلغبط فهو عارف الكلام تمثيل لكنة شعور حلو وتجاهل دة
هند/ قامت بتوتر وندمت لماذا قالت ذلك ولماذا جلست على رجلة ولحظة صمت هل الرجل الاصطناعي رجل كاملة وليس جزء مبتور وهنا أشفقت علية وأنتبهت على صوت زيزى ،،،،،طمعانة فى فلوسة
ذهبت ليها هند وقالت بجوار أذنها،، طمعانة فى حاجة الوحيد اللى عندة هو حسام حاجة ملكى وأعتدلت فى وقفتها بعد ما خبطت على بطن زيزى وقالت قرعة يا حبيبتى الست هى الوحيدة اللى بتعرف أبو الطفل مين وكلمتها أصدق من مليون إشاعة ولا كنتى ساعتها متخدرة
حسام/ مش سامع هند بتقول أية لكنة أدرك قالت كارثة وهذا واضح على ملامح زيزى
زيزى/ قررت التلاعب مع نفس مستوى تلك الفتاة التى يبان على ملامحها السذاجة لكنة قناع للمكر والخبث فقالت شكلك عارفة الحكاية وتأيد لكلامك أبو الطفل حسام ماهو كان خطيبى
حسام/ فهذا اول أعتراف وجها لوجة ،،مش أبنى لية عايزة تشوهى صورتى أمى لو عرفت هخسرها
زيزى/ أبنك
حسام بغضب / بقالى سنة مش شوفتك من يوم الحادثة لية مصممة طب أمتى وفين
زيزى/ تجاهلت كلامة وقربت منة ، وأنحنت ولمست خدة ،، حسام بص فى عنيا أنا زيزى حبيبتك وأمسكت أيدة ووضعتها على بطنها شوف أبنك كبر أزاى
حسام/ أبعد أيدة محصلش مش ابنى مش ابنى أنا بيور مش قربت من واحدة ولا ليكى ولا لغيرك سواء برجلى أو من غيرها
هند/ أبعدت زيزى وواقفت أدام حسام بحماية، الراجل بيقول بيور أية مش تعريفها أةةةة صحيح هتعرفيها منين والبطيخة دى بتكبر وشاورت على بطنها
زيزى/ أنتى طلعتلى منين وزقتها فى كتفها
هند/ نفضت مكان أديها كأنة تراب ومرة واحدة أمسكت زيزى من شعرها وعضتها من رأسها
زيزى/ أةةةةةة وأمسكت بطنها
هند/ واحدة مش محترمة زيك مش تمد أديها على الآنسة المحترمة هند عادل خطيبة المهندس لا البشمهندس حسام يابت مش كل الطير اللى يتاكل لحمة وكانت نبرة صوتها كأنها شاب
حسام لنفسة/ معقول دى هند بنت رجل الأعمال المشهور وأمها بنت البشوات ولا تكون من الملجأ
زيزى/ حسام خليها تسبنى أنا حامل فى ابنك
هند/ متقوليش ابنك دى
حسام/ تحرك ليها بالكرسي سبيها يا هند
أبتعدت هند عنها وسرحت فى أول مرة ينطق أسمها بهدوء فقالت بغزل أتفضل يا كبير النبى عسل
حاول حسام مش يبين ضحكتة لكنة مدرك هذا تمثيل وهى أتقنت دورها مثل الضابط ما قال لها
وأنتبهوا على وجود الام فهى لم تعلم سبب الخلاف بين زيزى وأبنها كل معلوماتها كانت خطيبة ابنها وتركتة بسبب ظروفة بطريقة مهينة فقالت بأبتسامة صفراء، مين هنا زيزى جاية لية ثم نظرت لبطنها وقال أتجوزتى وكمان حامل مبروك وجودك هنا هيعمل مشكلة مع جوزك
زيزى بعدم فهم/ أية
الام/ مفيش راجل يقبل بوجود مراتة فى بيت خطيبها السابق
زيزى/ لا ماهو أبو الطفل حسام
الام/ بصدمه، ،، أيييييييية
قفزت هند وحاوطت الام وقالت قصدها أن حسام ذى أبو الطفل او عمة وجاية تفرح حسام علشان معتبراة فى منزلة أخوها
الام/ لا ملناش علاقة بيها وأنتى يا هند أنتى وحسام تعالوا الغدا جاهز
زيزى/ هتغدى معاكوا
الام/ نفخت ودخلت البيت بدون كلام
دفعت هند الكرسى تحت غضب حسام المكتم وزيزى وراهم
فى الجامعة
سوما صاحبة هند تسير فى الحرم الجامعى وتوقفت على صوت
شخص/ يا آنسة حضرتك سوما صاحبة هند
سوما/ أيوة
شخص/ ممكن نتكلم
سوما/ مش ينفع أقعد مع حد مش أعرفة
شخص/ أنا
سوما.