قصة عشق وانتقام
البارت التاسع عشر 19
بقلم اية محمد
تم عقد قران مازن ومريم وتحديد العرس الي ان تتماثل الشفاء
في المشفى
دلف مازن الي غرفه محبوبته
فوجدها تجلس ويبدو عليها الغضب الشديد
مازن بابتسامه:اذيك يا حبيبتي
مريم:والله حبيبتك انت لسه فاكر يا استاذ
مازن بابتسامه سخريه:انا رائد مش استاذ
مريم:كنت فين كل ده
مازن:في الشغل يا حبيبتي هكون فين
مريم:الشغل بيخلص 3 ودلوقتي الساعه 5 كنت فين بقالك ساعتين
مازن: شغلنا مالوش مواعيد يامريم
وكان عندي شغل كتير ولازم يخلص
مريم بزعل مصطنع:انت بتحب شغلك اكتر مني
مازن وهو يتصنع التمثيل:تفتكري اه
مريم :كدا يا مازن طب طلقني
مازن:حاضر هتجوزك الاول وبعدين هطلقك
مريم:لا مش هتجوزك غيرت رأيي روح اتجوز الشغل
مازن:نعم ياختي
مريم :الا سمعته يا سياده الرائد
اقترب مازن منها
مازن:طب عيني في عينك كدا
مريم بخجل:لا
احتضنها مازن وقال:انت اغلي حد عندي ومفيش اغلي منك ياعمري
احمرت وجنتي مريم بخجل مما اسعد مازن فقال بضحك:خلاص هسكت ويلا علشان تاخدي الدوا مريم :لا
مازن :لا ايه لازم تخفي وتبقي ذي البنات الشطوره
مريم :انت ليه بتعملني كأني طفله
مازن بابتسامه:لاني بعتبرك بنتي قبل ما تكوني حبيبتي
تعجبت مريم فاكمل مازن قائلا: لان مفيش انقي من حب الاب لبنته ويلا بقا افتحي بوقك علشان الدوا
وبالفعل تناولت مريم الدواء بسعاده بالغه علي حب معشوقها ودلاله لها
كان نصر يتابعهم وعلي وجهه ابتسامه حب لان ابنته تأبي ان تاخذ الادويه دون وجود مازن الي جوارها وغضب عندما تذكر انه كان عاق بين العشاق
في قصر النمر
بغرفه النمر
دلف عدي الي الغرفه ليجد معشوقته تتحدث مع احد ما فاقترب فلم يري شئ وتعجب عندما وجدها تضع يدها علي جنينها وتتحدث معه بحبا بالغ
فاقترب منها بهدوء واحتضنها بقوه ففزعت
نورسين بغضب:خضتني يا عدي الله
عدي :قلب عدي لقيتك بتكلمي نفسك فقولت ليه وانا موجود
دفشته نورسين بقوه قائله :كدا طب اوعي يا رخم انا كنت بكلم ابني
اقترب منها عدي وقال :طب وانا
نورسين بابتسامه :انت ايه
عدي بزعل مصطنع :هو هياخد كل حاجه كدا من اولها
انفجرت نورسين ضاحكه وقالت :انت بتغير يا نمر
عدي :بتتريقي طب تعالي بقا مش هسيبك
وركض نورسين ببطئ شديد فامسكها في لمح البصر وقال :انتي فاكره ان دا اسمه جري ياحبيبتي
نورسين :نزلني ياعدي احسنالك
عدي:هنزلك بس مش هنا
وحملها عدي الي الفراش برفق وداثرها جيدا ثم قام بفتح التلفاز وقال :اتفرجي احسن بدل الجنان دا
ابتسمت له بحب فقال :هنزل اجبلك اللبن
نورسين بلهفه:لا
عدي :انا قولت ايه
نورسين بتزمر:حاضر
عدي :حبيبتي بتكون عسل لما بتسمع الكلام
وركض عدي الي الاسفل حتي يتفاد الوساده التي دفشتها بوجهه
بغرفه اروي
استيقظت اروي وتطلعت الي فراش الصغير فلم تجده فقامت مفزعه وارتدت ملابسها بسرعه كبيره
وهبطت الي الاسفل وقلبها يحترق
فوجدت اسر يحمل رياض ويتجه نحو الباب
اروي بصوتا مرتفع:اسر
التفت لها اسر بنظراته العاشقه
اروى:انت واخد رياض ورايح علي فين واخدته ليه
اسر:كنت طالع اوضتي وسمعته بيعيط فخدته علشان متصحيش
احمر وجه اروي من فكره ان اسر رأها بدون حجاب وبثياب النوم ولكن سرعان ما تحول هذا الخجل الي غضب جامح
اروي:وانت ازاي تدخل عليا الاوضه من غير ما تستأذن وتشوفني وانا نايمه انا غلطانه ان فضلت هنا ووثقت في اهل البيت ان محدش هيتعدا حدودو معايا
اسر بحزن لظنها به السوء:انا مدخلتش عليكي الاوضه يا اروي انا ناديت حد من بسمه (الخادمه) تدخل تجيب رياض وهدوم ليه وانا اسف لو ازعجتك ولو مش عايزين اجي جنب رياض تاني مش هاجي بس انا فعلا بحبه
وبالفعل حمل الصغير من يده وناوله لاروي لكن رياض بكي بشده وظل يتشبث بيداه الصغيره علي تيشيرت اسر فأحتضنه اسر بحبا شديد
اروى :انا اسفه يا اسر بس انا اتخضيت لما ملقتوش جنبي ممكن تقبل اسفي
اسر بتفكير:بشرط
اروى بلهفه:ايه هو
اسر:ثواني هستشير رياض في الامر
وظل اسر يتحدث مع رياض في اذنه
فتبسمت اروي من طريقه اسر الطفولية
اسر بابتسامه: لقد توصلنا الي قرار
اروي:وايه هو
اسر :انك تخرجي معانا ومينفعش ترفضي
اروي :دلوقتي
اسر:اي نعم
اروى بابتسامه :حاضر هغير هدومي وهاجي
اسر:وانا ورياض مستنينك مش صح يا ريرو
انفجرت اروي من الضحك وصعدت الي الاعلي
وظل اسر مع رياض لحين هبوطها
اما بقصر الديناصور
بغرفه الديناصور
سيف:تااج يا تاااج
لم يستمع سيف لرد تاج فهبط ليبحث عنها ولكنه صدم مما رأه تاج تجلس علي طاوله المطبخ و حولها الكثير من الشوكولا وفمها ملطخ بها كانت تاج تأكل بنهما شديد
فتقدم منها الديناصور بهدوء شديد
سيف :افشتك
اتنفضت تاج وقالت بصوت متقطع :حرام عليك يا سيف خضتني
سيف:بتعملي ايه
تاج:باكل شوكولا في حاجه
سيف:عادي يا حبيبتي انك تاكلي شوكولا بس مش بالكميه دي كده هتتخني وتخسري وزنك
تاج بمكر:دا ابنك الي عايز مش انا
سيف بسخريه :والله
تاج ببراءه مطصنعه:اه
واكملت اكل الشوكولا
اقترب منها سيف
سيف: طب وانا عايز شوكولا
فقدمت له تاج الكثير منها
لم يدع لها الفرصه لتتحدث وقبلها قبله تذوق بها طعم الشكولا بالبندق المحبب لديها
ابتعد عنها الديناصور ليجدها خجله للغايه فقال بمكر :حلو الشكولاته جدا
تاج بخجل:ايه الا بتعمل ده يا سيف الله
انفجر سيف ضاحكا وقال:بموت في الله بتاعتك دي
تاج وهي تنظر الي الارض:انت كنت عايزني في حاجه
سيف:اه تعالي بس اغسلي ايدك وانا هغسلك بوقك
تاج :انت قليل الادب
سيف :كنت هغسله بالميه علشان منضيعش وقت بس انت الي دماغك شمال
تاج بعصبيه :سيف
فاقطعها سيف بضحك:الله مش كنت هتقولي كده
لم ترد عليه تاج وذهبت لتغتسل
تاج:ها عايزني في ايه
اخذها سيف من يدها الي الغرفه وقال بمكر تعالي هقولك عايزاك ليه
في الحديقه
كانت اروي تلاعب صغيرها واسر ينظر لها بحب كبير حاولت اروي تجاهل نظراته لكنها لم تستطع
اروي :انت بتوترني علي فكره
اسر بستغراب:بوترك ازاي
اروي:من نظراتك الغريبه دي
اسر:نظرات كلها حب ليكي
نظرت له اروي ولم تقوي علي النطق فاكمل
هو :اروى انا بحبك اوي مش عارف اذي وامتي بس انا حبيتك جدا واتعلقت برياض وعايز اكون اب ليه ارجوكي اديني فرصه
اروي بدموع وهي تجذب صغيرها:اسفه بس انا مش هخون زوجي ورياض ملهوش غير اب واحد بعد ازنك روحني
اسر:يااروي
اروي بدموع حارقه:بعد اذنك يا اسر روحني او هاخد تاكس
اسر:استني يااروي حاضر هروحك
بس هقولك كلمه واحده بس اني هستانكي العمر كله وهسيبك تفكري كويس
وبالفعل توجهوا الي السياره ووصلوا الي القصر بسرعه الريح
صعدت اروى الي غرفتها وعيناها مليئه بالدموع اما اسر فتوجه الي غرفته وهو شارد ويبدو عليه الحزن
رات نورسين اسر فاتجهت اليه بقلق وقالت بلهفه:مالك يا اسر
اسر:مفيش
نورسين بشك :متاكد
اسر بملل:انتي عايزه ايه يانور
نورسين :مش انت بتعتبرني اختك
اسر:اكيد طبعا
نورسين:طب قولي ايه الي حصل معاها علشان اساعدك
اسر بستغراب:انت عارفه
نورسين بضحكه عاليه:دا القصر كله عارف يابني
اسر بصدمه:كله كله
ضحكت نورسين اكثر وقالت:اه كله
اسر بصدمه:دا انا مفضوح بقا
نورسين :لسه واخد بالك مش بقولك غبي المهم بقا احكيلي ايه الا حصل
فقص لها اسر ما حدث
نورسين :متقلقش يااسر انا هكلمها
اسر بفرحه : بجد يانور
نورسين :ايوا بس انت متحولش تكلمها تاني في الموضوع دا غير لما اقولك
اسر : تمام
نورسين :طب واسع بقا اروحلها
اسر بابتسامه:عدي ياختي
وبالفعل اتجهت نورسين الي غرفه اروي ولكنها فزعت بشده عندما احضتنها احد ما من الخلف ولم يكن سوى عاشقها
التفتت له نورسين وهو حاوط خصرها وقربها اليه بشده
نورسين :حرام عليك ياعدي ارحمني بقا انت عايز تموتني
عدي:انا ابدا بعد الشر عليكي ياروحي
نورسين:انت مش كنت روحت الشغل ايه راجعك تاني
عدي:اصلك وحشتيني فخدت اجازه طويله علشان اقعد معاكي
نورسين بفرحه:بجد يا عدي
عدي:بجد ياروح قلب عدي
نورسين :بحبك
ابتسم عدي وقال :طب مفيش حاجه كدا ولا كدا لعدي حبيبك
طبعت نورسين قبله علي وجنته
نورسين:احلي بوسه لحبيب قلبي
عدي:دي بوسه دي
نورسين :اه وابعد بقا علشان ورايا مهمه
عدي بإستغراب:مهمه ايه
نورسين:مهمه عشق مخفيه هروح اكشفها مهمه لاسر واروي
عدي بعدم فهم:مش فاهم حاجه ايه الي حصل
فقصت له نورسين كل شئ
عدي: ههههه والله وجيت الا توقعك يااسر
نورسين :يعني حضرتك عايز تفهمني انك مكنتش تعرف
عدي بتفاخر :عيب يا بت انا النمر طبعا كنت عارف بس كنت سايبه يجيب اخره المهم روحي انتي ظبطتي المهمه دي وسيبالي انا الباقي
ابتسمت نورسين وقالت :اوك
واتجهت الي غرفه
دقت نورسين الباب فأذنت لها اروي بالدخول
نورسين بابتسامه:الصغير بتاعنا عامل ايه
اروى بحزن:كويس
نورسين :مالك يا اروى
اروى :مفيش ياحبيبتي
نورسين:اروي انا عارفه ايه الا حصل
نظرت لها اروي بندهاش فاكملت نورسين : انا جايه علشان اقولك حاجه واحده بس رياض الله يرحمه مات والحياه مش بتقف علي حد
اروى:انا مستحيل اخونه
نورسين:دي مش خيانه يا اروي الخيانه انك نخونيه في وجوده بس هو دلوقتي في مكان احسن متقعيش في نفس غلطه سيف وتبعدي عن حبيبك لانك هتدمي بعدين
ثم اكملت بمزاح :والواد اسر ده مز والبنات بتجري وراه ده انا نفسي بعاكسه
عدي:لا والله
انتفضت نورسين من مكانها
نورسين :كدا تدخل من غير ما تخبط افرض اروى مكنتش لابسه الحجاب
عدي:الباب كان مفتوح وبدل ما هو مفتوح تبقى اروي لابسه حجابها كنت بتقول ايه بقا
نورسين بمكر:ولا حاجه يا حبيبي دانا بوصف لاروي علاقتي بيك واد ايه انا بعشقك مش كدا ولا ايه يااروي
اروي :هههههههه اه هههه
عدي: تصدقي دخلت عليا
نورسين :امال ايه مش مرات النمر
قبض عدي علي ملابسها بطريقه مضحكه وقال :بتعاكسي مين بقا
نورسين :والله يا ديدو فهمت غلط دانت الي فالقلب
عدي:والله
نورسين:والله
عدي:ماشي سماح المره دي وانت يا اروي ادي لنفسك فرصه تانيه ولابنك لازم يكبر وسط اب وعيله بتحبه واسر بيحبه جدا وبلاش بعد الحبيب ده علشان حاجات مش حقيقيه وانا اكتر واحد عارف كان سيف ندمان ازاي لما بعد عن تاج فكري كويس انا اخوكي وخايف علي مصلحتك وعارف ايه الا ينفعك وايه يضرك
ابتسمت له اروي برضا وقالت :هفكر يا عدي
عدي :تمام وانتي تعالي معيا
نورسين بخوف مصطنع:لا انا هقعد مع اروي محتاجني في موضوع مهم
اروي:هههه
عدي :هي مش طايقاكي تعالي
وحملها بين يديه وهي تصرخ لاروي بانقاذها واروي لا تقوي علي الحديث من الضحك
ومرت الايام بسعاده علي الجميع و تقرب اسر من اروي ولكن لم يفاتحها بموضعهما مره اخري
واصبحت تاج واروى ونورسين ومريم اصدقاء للغايه
وتحسنت صحت مريم بسبب اهتمام مازن بيها وذاد عشق نورسين وعدي اما الديناصور فكان في غايه السعاده لوجود حبيبته بقرب منه
وتم تحديد موعد زفاف مازن ومريم
ساعد مازن بالترتبيات الديناصور والنمر ليكون زفافا مميزا للغايه.