اسير الملكة البارت السادس6 بقلم نجلاء فتحي
















 
اسير الملكة
البارت السادس6
بقلم نجلاء فتحي



♡فى شقة نوح ♡

تخرج روحية من المطبخ وهى تحمل صنية فيها كوبين من الشاى 
أتنفض سويلم وأمسك الصنية عنك يا ست الستات 

روحية بدلع/ يوة يا ندامة ميصحش دا أنت فى بيتنا يا معلم

سويلم بأبتسامة/ المعلم خدام لأم عيون عسلية  

نوح/ 😡😡😡😡😡 أمااااااا في أية يا معلم أحترم وجودى مش كدة 

روحية بدلع/ براحة يا عين أمك  على المعلم هو عمل حاجة كتر خيرة وقف جنبنا ونقذك من المطحنة  تسلم يا معلم

سويلم/ النبى عسل يا روحى أقصد يا ست روحية 

نوح/ أدخلى جوا يا امااا الله يكرمك وأنت يا معلم يااللى اكتشفت بالصدفة أبو الست المستفزة دى كتر خيرك ومن فضلك بلاش الطريقة دى مع أمى 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
سويلم/ شاف فى عينة غيرة على أمة أبتسم وقرر لفعل شئ ما بخصوص بنتة أو الملقبة بالملكة    ،،،،،    حقك يا يبنى وأنا راجل مش مراهق  على السكة والدوهرى عايز أتجوز أمك

روحية/ لولولولوى أخيرا نطقتها 

نوح/ هو أية إللى لولولولوى وأبويا

روحية/ أبوك مات وأنت كمان هتتجوز فى أى وقت وأنا  وبصراحة المعلم لسانة عجبنى

نوح بسخرية/ ماهو لسان بس متطمعيش فى حاجة تانية 

سويلم/ قصدك أية

نوح/ ولا حاجة ،،مفيش جواز

روحية/ سيبك منة  عيشنا وشوفنا عيالنا يمشوا كلمتهم علينا  أنا شايفة كتب الكتاب الجمعة الجاية ومش مهم فرح ولا شبكة 

نوح/ بعد بكرة روحية بلاش هزار

سويلم/ بعيد يا روحي أية رأيك  بكرة الخميس

روحية/ ومالة ولو دلوقتى جاهزة
سويلم لا خليها بكرة  هبهرك 

نوح/ ولو الان كدة كدة أنتم الاثنين فاصلين شحن ،،يامااا حرام عليكى أنا مدغدغ وأنتى رايحة تتجوزى

الأم/ طب سلام أنت بقا يا سالومتى  عايز اتكلم مع نوح بأسلوب متحضر 

سويلم بنظرة عاشق/ براحة يا روح سالومتك ،،  وبعد ما خرج سويلم   

نوح/ أية الارف دة

روحية / حدفتة بالشبشب 

نوح/ أنتى  قولتى بأسلوب متحضر  

روحية/ من حقى الجواز أبوك مات وانت صغير ورفضت العرسان علشان أربيك لحد ما بقيت راجل  وبكرة تتجوز وأنا أعيش لوحدى كدة 

نوح/ أنتى فى رقبتى ولو مش أتجوزت أنتى معايا المهم نفسك فى الدنيا سويلم راجل عجوز ٧٠ سنة  وأنتى  ٤٥ سنة صغيرة 

الام/ ههههه لا سويلم صغير 

نوح/ نظر ليها بنصف عين أيش عارفك أنة صغير 

روحية بتوتر/ هو تحقيق  كتب الكتاب بكرة أبقا تعال انا أمك برضو ولة أخرج شوية عايز أوضب نفسى أنا عروسة 

نوح/ والنبى أية  سويلم آخرة  كلام وبس ملوش لازمة التجهيز 

روحية بغيظ/ أية رأيك هجيب أخ ليك يا قليل الرباية

نوح/ ههههههه لا خليهم تؤام 
روحية/ ماشى أتريق براحتك 

نوح/ أنا مدغدغ وأنتى بتهزرى

الأم/ أنت متعود على الضرب ،ولو على الهزار مش بهزر كتب الكتاب بكرة  

نوح/ مش هحضر 

الأم/ براحتك  معملتش حاجة غلط  أنا وصلتك لبر الأمان يا نوح أبوك ميت بعد ٤ شهور من جوازنا مات وميعرفش أنى حامل فيك  يوم معرفت بخبر موتة   تعبت  وجدك الله يرحمة جابلى دكتور فى البيت وقالى أنى حامل فيك ورفضت الجواز علشان مش أجيب ليك جوز أم وربيتك سويلم مرتاحة لية قبل حتى ما اعرف هو مين بلاش تقف وتعترض وبكت 
هل نوح هيوافق أم يقنع أمة بالرفض   
عزيزى المتابع هل روحية غلط ام صح  🤔🤔🤔🤔🤔🤔
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

        (فى شقة الملكة )

الملكة/أييييييييية  هتتجوز تانى وأم سعيد إللى كانت مراتك من شهر وأيام دى أية 

سويلم/ كتب الكتاب بكرة  أبقا تعالى 
ولا نقولك  هيكون هنا فى البيت 

الملكة بأعتراض/ ،، دى الجوازة العاشرة بعد أمى  أشمعنا المرادى عايز أحضر ما كل مرة بتتجوز وتتطلق وبعرف بالصدفة 

سويلم/ المرة دى مختلفة دى الأخيرة 

الملكة/ أعمل اللى تعملة مليش فية 

سويلم بخبث/ مش عايزة تعرفى مين العروسة 

الملكة/ لا

سويلم / أنتى حرة  وبعدين أية اللى خلاكى تضربى نوح

الملكة/ تجاهلت كلامة وقالت بكرة مسافرة طنطا  فى مزرعة عجول  عايزة أشتريها  تصبح على خير وفرت هاربة لغرفتها 

سويلم/ أهربى براحتك بكرة لما قلبك يدق وتلاقى راجل بجد مش يخاف من الملكة هتتغيرى  كان نفسى فى ولد  أنا اللى عملت فيكى كدة يا شمس  
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
______
تمر الساعات  ولأول مرة يتزوج المعلم سويلم ويعمل فرح     وكأن الفرح لبنوتة وشاب لم يسبق ليهم الزواج من قبل فقد أرتدت روحية فستان أبيض   وسويلم أرتدى جلباب أبيض وعلية شال ذهبى اللون  فهو معلم  والإضاءة الملونة من أول لأخر الشارع   من الأخر فرح شعبى أصيل بكل تفاصيلة لكنة حضر فية معلمين المد*بح  الكبار  وتجار الخضار والحديد  والخردة   فكيف يكون وضعة أسرح بخيالك فية عزيزى القارئ  ،،،،،
نوح يرتدى  قميص وفتح أول ثلاث زراير منة  وبنطلون أسود وحذاء أسود اللون  مع بشرتة ولون عيونة جعلتة لية طلة   وواقف غضبان من أفعال أمة وبسبب ذلك جعلت الدماء تدتفق لوشة فتلون ب الحمرة     ،،،
أتى المأزون   ،،نظرت روحية لنوح  فمهما كانت واثقة من قرارها  تتمنى موافقة أبنها   وبالفعل  أفتكر رفضها للعرسان وهى صغيرة لتربيتة ومدام سويلم هى عايزاة لية لا أبتسم لها وأمسك أديها وأعطاها الختم لكى تختم أسمها لأنها غير متعلمة    فرحت جدا لذلك وحضنت أبنها جامد  رغم البركان لم يبين يكفية لمعة عيون أمة من الفرحة    وبعد وقت طويل أنتهى الفرح ومن يرى روحية من المعلمين الكبار يتمنى تكون لية فهى نسخة من نوح  وبسبب ذلك أنهى سويلم الفرح  وقرر ينقبها ورسم هو الراجل وكلمتة ماشية عليها  ياترى هيقدر على روحية  🤔🤔

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
     
        (فى شقة نوح)

يجلس على السفرة بملابس الفرح  اللقمة ترفض تنزل لمعدتة فألتقط كوب الماء وأرتشف بؤ حتى نزلت للمعدة وليس لة شهية لللقمة الثانية زهق فالمنزل خالى  وقرر الخروج من شقتة  وتوجة للشقة المقابلة تجمدت أيدة قبل الطَرق  فماذا يقول فهى مع زوجها وحلال الله  شعر بالغيرة على أمة  نار فهو شاب ويعلم ماذا يحدث الأن لكن ما برد قلبة أن سويلم ٧٠ عام   أتنفس بيأس ثم دخل شقتة تانى وأغلق الباب بحزن وجلس فى البلكونة فهو متعود على مشاكسة أمة وأتى فى بالة لو كان فقدها ما الوضع وعند هذة النقطة دعى لها بالسعادة وأخذ ينظر لللاشئ  فى الحارة 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

( فى شقة سويلم )

##  فى الصالة ##

سويلم/ مالك 

روحية/ قلبى واكلنى على نوح  ياترى أكل  طول اليوم كنت فى  الكوافير  مش فضيالة 

سويلم/ سيبك منة أحنا عرسان 

روحية/ مالك أهدأ على نفسك يالهووووى أوعا ياراجل تكون واخد حاجة تروح فيها وبعدين عايزة أنام

سويلم/ بحب ،،ما أحنا هنام ونشبع نوم وسحبها من أيدها ودخلوا غرفة النوم 

روحية/ هئهئهئهئ عايز أية 

سويلم/ عايز أدق العسل يا أم عين عسلية 

روحية/ أضحك عليا بكلمتين  دة أنا الجوازة ١٠ بعد أم شمس يعنى أنت داير على ١١ واحدة وبعد دة كلة عايز تدوق العسل 

سويلم/ كلامك صح  بس محدش أتعمل لية فرح زيك ولا لابست فستان فرح زيك 

روحية بدلع/ ياسلام وأم شمس أول بختك 

سويلم/  معملتش فرح  أتجوزتها مصلحة بسبب أبويا وأبوها شغل يعنى وهى كانت صغيرة بتاع ١٦ سنة وأنا كنت وقتها ٢٠ سنة حتى الاتفاقات والشقة والشبكة أبويا تولى كل دة والخلفة أتاخرت كتيررر  شمس جات وعمرى ٤٥ سنة يعنى خلفتها وأنا فى عمرك تخيلى وربنا يعلم طول ما أم شمس على زمتى وهى عايشة عمرى م قربت لواحدة وأتجوزت ولما ماتت اللى تعجبني أتجوزها 

روحية/ وبطلق لية

سويلم/ بكون عايز ونس معايا والمرا مش عايزة كدة  بتكون طمعانة فى فلوسى  وهوب أزهق وأطلق 

روحية/ بسخرية، ،،هوش الذهب والفلوس اللى بتشر منك

سويلم لنفسة/ دى عبيطة دى ولا أية متعرفش متجوزة مين يلا خليها على عماها

روحية/ هشقر على الواد

سويلم/ أستنى رايحة فين محتاج ***

روحية/ بلوية بوز  أية الميت صحى

سويلم/ أتغاظ ،وبدون كلام، ،رمى العكاز  وخلع عبايتة وأنقض عليها تحت ضحك روحية ودلعها  

(طلعت روحية مش سهلة يا بنات 🤭)
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

(وعند شروق الشمس )

أتت شمس من السفر    ووصلت بعربيتها أدام البيت   ونزلت من العربية وقالت  ،،،،روح أنت بقا يااااض وأبقى شوف الكوتش إللى ورا دة 

السائق/ عنيا 

الملكة/  نظرت للشارع وأستغربت دة مكان أثار فرح  لكنها تجاهلت شعورها ف أبيها يتزوج بدون فرح دخلت البيت وصعدت السلم وهى تهوى  بأديها على وشها من الحر  وعند وصولها للدور الثالت نظرت لشقة نوح وبثقت عليها كالعادة ثم أخرجت من صدر*ها  مفتاح شقتها  وفتحت الباب ودخلت  وجدت أكل على السفرة  لم يتناولة أحد ،،، دى أول مرة يا سويلم تتجوز وتبعت ليا أكل ثم ندهت على نجفة لم ترد نفخت  وسارت لغرفتها وهى متعبة من السفر   وألقت نفسها على السرير بملابسها دون تغيرها ونامت نوم عميق 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
خرجت روحية من غرفتها وهى سعيدة  ف ليلة أمس  رجعتها بنت العشرين ترتدى قميص     نوم    وتوجهت للمطبخ ووظبت فطار ثم وضعتة على السفرة نظرت لباب الشقة ودخلت غرفتها وبدلت ملابسها بأسدال صلاة  وخرجت منها لشقتها  خبطت على الباب لم تجد رد  قلبها أنخلع على أبنها ف فتحت الباب بالمفتاح اللى 

                  البارت السابع من هنا 


تعليقات