قصة أحلى صدفة
البارت الثامن 8
بقلم نجلاء فتحى
فى فيلا هند
يجلس عادل ويضع إيدة على رأسة وبيفكر فى أخراج بنتة من المصيبة دى وأنتبة على صوت زوجتة وهى تقول :- هاى مالك قاعد لية كدة
عادل/ نظر ليها ثم نظر للساعة اليد وقال مش معتبرانى زوج ماشى لكن أدام الناس أنا جوزك وتخرجى وتسافرى من ورايا،،،،،، الأسبوع إللى أنتى سافرتي من ورايا فية بنتك فى مصيبة المفروض فى السجن وبسبب منصبى سابوها وفى أى لحظة ممكن تتاخد مننا وأنتى ولا فى دماغك بسبب أهمالك بنتك عملت فيديو قلب الرأى العام كلة وأنتى بتتفسحى وعايشة حياتك
جيهان بتوتر/ هو كل حاجة تحصل لهند أنا السبب أنت مشارك معايا ولا أنا شماعة ليك ولبنتك
عادل/ أنتى أمها يا هانم أنا بشتغل وطول اليوم مطحون علشان تصرفى وتدلعى وفى الاخر أطلع أبن فى نظرك أنتى أنتى لا يمكن تكونى أم أبدآ
جيهان/ صوتك يا تربية الحوارى
عادل/ جذبها من شعرها وقال،،تربية الحوارى دى أنتى بتصرفى من فلوسة تربية الحوارى دة أسمة بيفتح ليكى الأبواب المقفولة أقسم بالله لو طولتى لسانك تانى لكون مزعلك جامد زعل قهرى منك السنين إللى فاتت بقولك بنتك فى خطر
جيهان بحنق/ ما أنت بتقول منصبك بيحمي أحميها بقا وزقتة وصعدت لغرفتها
عادل/ الصبر من عندك يارب أتقيت فيها الله وهى بنت مليش غير بنتى فك كربها يا كريم
فى الكافية
يجلس حسام فى قمة غضبة ف بسبب مشكلتة أصبح المكان لم يدخل لة زبون طول الأسبوع
(وأنتبه للفتاة التى تقف أمامة )
حسام بحنق/ هو أنتى جاية لية تانى
هند/ خلعت نظارة الشمس وجلس أمامة على الكرسى
نظر لها حسام بتركيز وسؤال يدور فى رأسة لماذا عيونها منتفخة لماذا أصبحت شكلها هزيل ومكسور ف تجاهل هذا الشعور ،،،،،،،ها جاية بمصيبة أية تانى
هند بتوتر/ بقالى أسبوع مخرجتش من غرفتى أنا مش وحشة أووى مش زعلانة على الفيديو لا دى صدفة غصب عنى أنا أنا زعلانة علشان هنت حضرتك وكسرت خاطرك هو هو أأنت زعلان منى لسة مكنش قصدى
حسام/ شعر بطفلة تجلس أمامه وليس فتاة ناضجة أتنفس براحة وهدوء ولا يعلم لماذا هدأ من غضبة حين تكلمت ،،،،،،،،المفروض أعمل أية
هند / أسفة
حسام/ الكافية محدش دخلة بسبب كذبك
هند/ أسفة
حسام/ أمى دموعها على خدها بسببك
هند/أسفة
حسام/ ممكن أخسر الكافية وأشحت بسببك أنتى قولتى عليا مشلول ويارب متقدر تمشى تانى
هند أسفة مكنش أعرف أنك كدة هو يعنى ثم لتانى مرة بحركة سريعة جلست أمامة على ركبتها وشبكت أديها فى بعض وقالت أعتذر وندمانه على كل حرف قولتة فى حقك ولو على الفيديو شوية وحاجة تانية تظهر تلهى الناس عننا مش عارفة أنام
حسام/ شعر بغصة فى صدرة من رد فعلها وقال وأنتى متعودة يا آنسة تركعى أدام حد المفروض الركوع لله مش للعبد
هند/ أول مرة أعمل كدة ليك أنت علشان تسامحني
حسام/ مسامحك من يوم ماكنا فى النيابة علشان لمست صدقك بس برضو حالى وقف و الشباب إللى شغالة هنا بيوتهم وقفت
هند/ أعتدلت فى وقفتها وكأن مكنتش حزينة من شوية ،،،عندى حل بس بس ممكن مش يعجبك مجرد حل مؤقت
حسام/ سبحان الله أنتى بتتحولى وأية إللى مخليكى عارفة مش هيعجبنى
هند/ أمممم ،،،أحساس
حسام/ أوووووف ،، سمعينى
هند/ أخذت نفس وأخذت كوب ماء من أمامة وأرتشفتة جرعة واحدة وقالت هو هو أنت أسمك أية علشان نسيت أسمك
حسام بملل/ حسام يا هند ما أنتى أتريقتى عليا فى مكتب الضابط وقولتى حصان بدل حسام
هند/ مكنتش مركزة غير فى طريقة نطقة لأسمها وأتنبهت من شرودها على حركة إيد حسام لكى تنبهة،،،،،،،،،،بأختصار الحل هو أنى أنا وأنت ٠٠٠٠
حسام/نععععععععم ياقدرى وعملى الأسود
هند/ هو أنت تطول ياااااض دة أنا موزة
حسام بسخرية/ قصدك معزة
هند/ حل مؤقت مستنياك النهاردة فى بيتنا
حسام بقرف/وأبوكى
هند/ مش قولتلة لسة
حسام/ وأبوكى الباشا هيقبل بالكرسي دة
هند/ بغباء ،،،،،كرسى أية
حسام/ ماهو أنا قاعد على كرسى متحرك يا أذكى أخواتك
هند بصوت عالى / الله ما أنت قاعد على كرسى الكافية نسيت ،،،عادى تعال بس ولو الحل دة فشل ندور على حل تانى ومتأكدة بابا هيوافق ،،،هو كرسيك فين
حسام ببراءة / على الشاحن
هند/ شاحن أية هو تليفون ههههههه هو فى كرسى بيتشحن حاسب لتتلسوع من الكهرباء ههههههههه
حسام/ أمشى يا بنت برااااا
هند/ ياماما وجريت للخارج من صوتة
حسام/ نظر فى أثرها وأبتسم وضحك وأخذ يفكر فى كلامها والحل التى عرضتة علية ليخرج من هذا المأزق
زيزى/ عملت فيديو وقالت،،، عايزة حد يقف جنبى يا نااااس حسام أبو الطفل ومش معترف بية كل إللى عايزاة يعترف بأبنة ونتجوز ثم أغلقت الفيديو ومسحت دموعها وأخذت تدخن سيجارة التبغ بتوتر وأنتبهت على جرس الباب وأول ما فتحت اةةةة