قصة الغرفه المسكونه
البارت الرابع4
بقلم نجلاء فتحي
مر أيام وأتى اليوم الذى سوف تسكن فية فتاة أخرى فى الغرفة دخلت المديرة الغرفة دون أستأذن وجدت البنت تجلس على السرير وهى مربعة رجليها وتنظر لكتاب لم تهتم مع أنها لو ركزت لوجدت البنت مثل الصنم ف الشئ الخفى بدأ يسيطر عليها
الأب/ الغرفة جميلة وتستحق المبلغ إللى قولتى علية
المديرة بطمع/ طبعا بص حضرتك فيها تكيف الجو حر وأول لما دخلنا الغرفة تحس فى الأسكيمو
الأب/ التكيف مش شغال يا أستاذة بصى كدة
نظرت المديرة للتكيف وجدتة مغلق ثم تجاهلت البرودة التى توجد فى المكان فقالت أة أة أصل أصل الأوضة بحرى والشباك بيدخل هواء أقصد أن أن البياض بتاع الأوضة حاجة عليا بتعمل برودة
الأب/ أول مرة أسمع كدة
المديرة / لا فى
فى نفس الوقت الأم كانت أدام المراية تضبط الروج وهنا شعرت بشئ فى المراية مثل الضباب مدت أيدها لكى تزيل الضباب وتوضح الرؤية شافت عيون وسمعت صوت بيقول
【 وجودكم غير مرحب بية بنتك لو دخلت مملكتى هسجنها فى سابع أرض روحها ملكى ثم نفخ بنفسة فى وشها 】
ترنحت الأم ووضعت إيدها على رقبتها كأنها تختنق ثم فتحت عنيها وسارت بألية لزوجها وخبطت على كتفة ونظرت فى عينة بقوة وقالت الأوضة مش حلوة ثم أمسكت أيدة وخرجوا برا الغرفة بألية
بدون كلام
جريت المديرة وراهم فأشتبك طرف بلوزتها فى مقبض الباب لم تعلم كيف وحين حررت نفسها جريت للطرقة لم تجد الأب والأم كأن فص ملح وداب قالت بصوت عالى لاااااااا مستحيل مش معقول دول وافقوا أزاى خرجوا بسرعة كدة
داخل الغرفة يطوف الشئ حوالين الفتاة ويقول ،هانت أنتى الفتاة الوحيدة المتوافر فيها الشروط ثم أشار إليها فأخذت نفس وقالت فى أية أية دة كنت نايمة وأنا قاعدة
الشئ/ شكلك نمتي
الفتاة/ طيب هو باب الغرفة مفتوح لية
الشئ/ أغلقة وقال أنتى إللى فتحتية
الفتاة/ أنا لا
الشئ/ أنتى وأخذتى الأكل
البنت نظرت للطاولة وجدت طعام فقالت يمكن معلش نسيت
الشئ/ عايزة أية وأنا أنفذ
البنت/ بجد أسمع بقا أمممم نفسى أشوف ماما
الشئ/ ولية مش طلبتى أبوكى
البنت بحزن/ أبويا هج وسابنى ،،وماما ماتت ينفع أشوفها
الشئ أستغل الوضع / وقال مستعد تشوفيها وتكليمها بس بشرط
البنت بفرحة/ شرط إية
الشئ بخبث أخذ يطوف حوالين منها / تكونى ملكى وتابع لى وأتحكم فيكى أنتى مشوفتيش حاجة وحشة منى ومعاكى فى كل وقت قولتى أية
البت دون تفكير / موافقة طبعا ،،يلا بقا هاتلى ماما
الشئ / مش بسهولة كدة
البت/ اووووف طيب أعمل أية
الشئ/ شكة بسيطة وتكونى معايا وتشوفيني وتكوني فى العالم بتاعى وساعتها هتشوفيها ودة تانى عقد بينا
البت / مش فاهمة حاجة ،،،،أنا عايزة أشوف ماما هتعرف تجيبها
الشئ بكذب/ أيوة
البت /أخذت نفس وقالت أنا تحت أمرك
الشئ/ حلو
البت شعرت كأن حد أمسكها من كتفها وأوقفها شعرت بهواء بارد على وشها فأدركت أنها تقف أمامة شعرت برقبتها تأتى على جنب
فقالت/ أنا خايفة
الشئ بكذب / لو عايزة أمك أستحملى
البت/ هزت رأسها بالموافقة شعرت بألم فى رقبتها روحها كأنها بتطلع نفسها فى الزوال فقد عضها ثم شرب القليل من د'مها الذى لة مذاق خاص بالنسبة لة فلولا ليها دور كان صفاها لأخر قطرة فمذو سنوات لم يتذوق هذا الد'م البشرى أكسير حياة بالنسبه لة يجعلة قوى
البنت/ تلجت فى إيدة وبكت حملها برفق ووضعها على السرير وأخذ ينظر ليها فقلبها يود الرحيل هو لم ينتبة لذلك فد'مها مميز أتوتر ماذا يفعل لازم أن تكون على قيد الحياة سمع صوت قطة أبتسم وفى ثوانى كانت القطة أمام البنت فقال لو عايزة تعيشى أشربى د'مها
البنت بتعب/ هزت رأسها بالرفض لم تقدر على الكلام وبدأت تغمض عيونها وتستسلم للنوم الأبدي
أتعصب الشئ فلماذا توتر هكذا ثم بحركة سريعة رفعها من على السرير نصف جلسة فكانت داخل أحضانة وبالايد الثانية ماسك القطة وفصل
رأسها عن
جسدها بأسنانة ووضعها فى فمها دقيقة أثنين بدأت تبلع د'م القطة حتى تملكت نفسها وأمسكت القطة
وصفتها أبتعد عنها وكأنة أنتصر بل جلب لها ٥ قطط فى تلك الليلة حتى أستردت صحتها وهنا عزيزى القارئ أصبحت البت تحت سيطرة الشئ بسبب العضة فكان يقصد عضة وليس ماحدث فأول ما تذوق د'مها نسى أنها خلاصة من تلك الغرفة فهى تميمة حظة لكنة أدرك الخطأ الذى أرتكبة وصلحة على الفور
أخذت البت تنظر لة وتقول عايزة أشوف ماما
الشئ/ تجاهل كلامها وقال بكذب فى أقرب وقت
البت / زعلت ،،،،،،،
نظر الشئ لمكان العضة ونقطة الد'م المعلقة عليها تمالك نفسة فأذا خسر هذة الفتاة لم يستطيع العودة لعالمة مرة أخرى فهو محبوس لسنوات طويلة ف تلك الغرفة
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
فى مكان أخر أول مرة نذهب لة
،،،مكان يطغو علية اللون الأسود والرائحة العفنة مكان لا يعرف عن الشمس شئ أشكال تقبض القلب البشرى لكنها فى تلك المكان يوجد بينهم الأجمل نعم أنة هو عشيرة تلك الشئ الخفى
الأب / هل يوجد أخبار عن لوماس
الحارس/ البوابات مغلقة بين عالمنا وعالم البشر مولاى تلك الغرفة التى تم حبس فيها الأمير لوماس لم نقدر على تجاوزها بسبب تلك العجوزة اللعينة لكن سوف يعود الأمير لوماس فى أقرب وقت
الأب بلهفة / كيف
الحارس/ لقد سمعت العجوزة تتحدث مع سيدة من تدير تلك المكان الذى تم حبس فية الأمير وقالت لازم تحرر الفتاة أعتقد مولاى أن الفتاة هى تعيش معة أكثر من شهر بلغة البشر ولم تتأذى ربما أختارها الأمير لانها مميزة وتتوافر فيها جميع الشروط
الأب/ هل تعرف عنها شئ
الحارس/ نعم فتاة صغيرة وحيدة ليس ليها أحد فقد تخلى عنها أهلها وتؤمن بوجود الأمير لوماس وهذا سبب كافي فى توافر الشروط التى تنطبق عليها
الأب بحزن/ أنصرف أنت ثم قال صحيح لوماس هو من يقدر على العودة نحن لا نعرف نوصلة
الأم/ قلبى يقول لوماس أبنى راجع سوف أضع عقاب لأى بشرى أراة بعينى فواحد منهم من أستدعى أبنى وآسرة
الأب/ أوافقك الرأى فهم سبب حبس أبننا فى عالمهم
الأم بدموع/ لوماس أشتقت لة كتيرا ،،، غلطة وهو صغير أن يخطو البوابات بأمر من بشرى ولم يعود حتى الأن فهو كان طفلا صغيرا أراد التجربة و لم يدرك شئ فقد أغراة عالم البشر وتم أستغلالة لقد أصبح الأن شاب أشتقت إليك لوماس
الأب/ أبننا سوف يرجع لعشيرتة فأنا متأكد من ذلك قلبى يخبرنى
لابد الرجوع لوماس فأنا لم أقدر على شؤؤن العشيرة بنى أرجوك أرجع
الأم/ أتمنى ذلك
_____
((داخل الغرفة))
الشئ/ مش بتكلمينى لية
البنت بزعل / ضحكت عليا عضتنى وفى الأخر مش شوفت ماما أنا هسيبك وأمشى
أنقبض قلب الشئ وهنا تحولت الغرفة لشديدة الحرارة تدل على غضبة
البنت بخوف/ الجو حر لية كدة أنا خايفة
الشئ بنبرة أول مرة تسمعها البنت تقبض القلب/ أياكى أسمعك تقولى كدة عايزة أمشى أنسيها
البنت بخوف/ مش هسيبك مش هسيبك طب عايزة أشوفك حاسة أنى مجنونة شكلك مش حقيقى
الشئ بغضب / أنا حقيقة عايزة تشوفني ومش أسمع منك كلمة تسبينى دى
البنت/ أيوة
الشئ/ هتخافى منى شكلى مش مألوف بالنسبالك
البنت/ هتكون أحول مثلا
الشئ/ أوعا تصرخى علشان بفقد قوتى وبضعف
البنت/ حاضر
الشئ/ أقفى أدام المراية وقول *&&&&**&** دى تعويذة
البنت/ أخذت نفس وقالت الكلمات وأتسع عيناها و٠٠٠