قصة فرح بلا فرح البارت العاشر10 بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت العاشر10
بقلم نجلاء فتحي


 بعد ما فرح رجعت شغلها بعد غياب و سمعت خبر وفاة سندس  جريت على مكان وهى منهارة وبعد وقت وقفت أمام باب شقة ،
زاهر / فتح الباب وأنصدم فمنذو زواجة بسندس لم تأتى لبيتة كيف تأتى وهو حوالى شهرين يريدها ولم يتوصل ليها الان تقف أمامة لوحدها لكن حاول الثبات   ،
فرح/ سندس فين فين صاحبتى 
زاهر بثبات / ماتت مقتو*لة 
فرح/ سندس مش تستاهل كدة دى ملاك دى أختى الصغيرة وسقطت فى الأرض تبكى وتنادى بأسمها 
زاهر/ وقد تملك الغضب قلبة ف

 قا * تلة  حبيبتة وأبنة أمامة لكن لازم يتمهل فى الانتقام ،،،،،،قومى يا بشمهندسة اللى طالع واللى نازل يقول عليا أية وأمسك زراعها وأسندها لأقرب مقعد  وأغلق بابا الشقة وهى منهارة ولم تهتم أو تنتبة لشكلة الذى كأنة أنسان الغاب بذقنة الطويلة وشعرة المشعت بسبب حزنة على مراتة 
زاهر/ ثانية واحدة نجيب ليكى 
فرح/  مش عايزة  
زاهر/ أزاى  أنتى أول مرة تدخلى بيتى ولو سندس موجودة كانت زعلت أنك دخلتى البيت من غير واجب ضيافة وتوجة للمطبخ ثم توقف وقال وهو لم يلتفت لها ،،،حد عارف أنك عندى 
فرح/  لا
زاهر/ نورتى،، وذهب للمطبخ  ونظر ليها فى الخفاء والى الجيب الجلد الأسود  القصير اللى يتوسط فخذيها وبلوزتها الحمراء التى وجدها مثل عدمة وجهها التى تلون بالحمرة بفعل أنهيارها وبكأءها، ،وأنتبة لنفسة لا فوق  دى السبب لازم تدوق من نفس الكأس وفى أقل من ٥ دقايق حلق شعر ذقنة وعدل من هيئتة  وخرج ليها وهو يحمل صنية عليها كوب  عصير ليمون  ،،أتفضلى معلش مش أشرب  معاكى لسة شارب قهوتى
فرح/ لم تلاحظ تغير هيئتة   أخذت الكوب وشربتة كلة ووضعتة على الطاولة ،، صدقنى مليش أعداء 
زاهر/ مش  مهم  وعينة تتفحصها بجرأءة   ,,,,مالك يا بشمهندسة 
فرح/ عايزة أنام  وتفرك فى عيونها 
ورجعت رأسها للخلف وجلوسها كان بأهمال عايزة  أ أررووح أةةة دماغى  م٠٠م٠٠ماما
زاهر/ بشمهندسة فرح ،،
فرح/ لم تجيب 
زاهر/ جلس بجوارها على حرف كرسيها وحرك شعرها وراء أذنها ، فرح فرح وهى لم تجيب معة وقف أمامها بكل عصبية ،،عجبك اللى ع أعملة فيكى لية ترفضينى لية وضربها بالقلم على وجهها ومسكها من شعرها بقا أنا مش من مستواكى يا فرح دا أنا حبيتك من أولى جامعة لية لازم أكسرك وأجننك يا فرح وحملها وتوجهة لغرفة نومة ورمها على سريرة بأهمال  جلس بجوارها على حرف السرير وأفتكر الحوار 
          
  

عمى أنا زاهر زميل الآنسة البشمهندسة فرح فى الشغل وكنت معاها فى الجامعة ومن غير لف ودوران عايز أتجوزها  ولو حضرتك موافق عليا نجيب أمى البيت ونتقدم رسمى صدقنى سعادتها معايا وأكون أمين والله بحبها أوووى٠
الاب/ كويس أنك يا بنى جيت عندى الشغل بدل البيت  فرح كلمتنى عنك كتير 
زاهر/ بفرحة،،  بجد بس أزاى عرفت مشاعرى هى مش سامحة أنى نقرب منها حتى كلامى معاها بحدود ودة عجبنى فيها لأنها جد وبنت بميت راجل ،،، أبتسم ،،قالت عنى أية 
الاب بكذب /  قالت أن معاها زميل فى شغلها وفى المكتب أسمة أنت قولت أسمك أية 
زاهر بفرحة / زاهر يا عمى 
الاب/ أيوة أيوة زاهر أفتكرت قليل الأدب وبتاع بنات وصاحب كأس وأمة أستغفر الله العظيم  حتى مشكوك فى نسبة ومين اللى تقبل بواحد ذية دة لو أتقدم مثلا ليا مش من مستوايا  سامحنى يا أبنى هى قالت كدة الله يسامحك يا فرح يا بنتى ما الشاب ذى الفل أدامى  أهو 
زاهر/ لكن ربنا يعلم الآنسة فرح أول بنت فى حياتى بس بعد اللى قالتة عليا وعلى أمى وتشك فى نسبى أنا اللى مش يشرفني أتجوز  واحدة ذى دى وأنطلق مسرعآ  للخارج وقد تحول حبة لكرة وقرر الانتقام منها على وتر مشاعرها وأتجوز صاحبتها لكن القدر لعب لعبتة وجعل حب سندس يتسرب لة  بضحكتها ومواقفها  وبرأءتها 

زاهر/ وهو ينظر لفرح وببكاء،،،لية يا فرح أنتى تأخذى فكرة عنى كدة حبيتك ورسمت حياتى معاكى حبيتك علشان ذاتك مش علشان جسمك أنا بحب أمى أوووى يمكن كنت سامحتك فى أى حاجة لكن أمى لاااااااااااا بقا أنا مش من مستواكى فتحى عينك أنتى فى بيتى وعلى فرشتى  فوقى فرررررح للأسف بسببك سندس ضاعت نتيجة لسانك الطويل وياريتة صح كل كلمة غلط تعرفى من يوم لما علمت  نظرتك ليا بقيت أشرب واتفقت مع شاكر عليكي  لكن مراتى هى اللى دفعت الثمن وأبنى أةةةةة أبنى اللى يوم ماعرفت بوجودة أعرف بموتة سندس راعت فيا ربنا وأنا خذلتها بسببك أنتتتتتتى دلوقتى أنتى أنتى أدامى شوفتى حولتى زاهر المحترم لزاهر ال****  لية قولتى عليا كدة ليييييية أنطقى لكن لا لازم يحصل دلوقتى يا فرح هانم الشقة دى يوم  ما  أشترتها  تخيلتك أنت صاحبة البيت،  والسرير دة يوم ما أشتريتة كان ليك وجهزت شقتى قبل مانتقدم ليكى علشان أكون جاهز لكن طلعتى**** وسندس أخذت مكانك حتى لما بكون معاها أنتى اللى شاغلة دماغى  لازم يحصل  وعدل وضعتها فى السرير وبعد شعرها عن وجهها  ونظر ليها بجرأءة  وتجرد من ملابسة وغضبة هو عنوانة 
لازم تكونى ملكى يا فرح وأبوكى يبوس أيدى لااااا رجلى علشان نتجوزك و٠٠٠٠٠

ياعينى يا فرح فقد أتفق العبد والشيطان عليكى هل سوف ينجدك الله نتمنى ذلك  مهما كانت ثقتك بالشخص لم تذهبى لبيتة فرح غلطت برضو أزاى تذهب  لوحدها  أحزرى أيتها الفتاة  النفوس والقلوب لم يعلم بيها غير الله 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
________
الأم/ أبو فرح قلبى موجوع على فرح أتصل عليها 
الاب/ يوةةةة دى زمانها فرحانة  دة أول يوم بعد الرفد هى عيلة دى كبيرة بلاش خيابة 
الام/ علشان  خاطرى أتصل عليها مش معايا رصيد 
الاب/ أتصل عليها،،،شوفتى أظاهر مشغولة تليفونها جرس ومحدش بيرد 
الام/ ربنا معاها قلبى موجوع  هات فلوس نجيب الغداء

الاب/أنتم مش بتبطلوا طلبات قولت مديون 
الام/ أنت بتزعق لية وأية نغمة مديون دى أنت لا أول واحد تجوز أبنك،،، وبنتك فى الجامعة يا راجل دا أنت مدرس أنجليزي ومش ملاحق على الدورس الخصوصية سواء مجموعة  ولا خاص  لية مش حامد ربنا أمال البواب يعمل أية وخلفتة بنات  و٢ منهم بيجهزهم غير كوم اللحم اللى عندة  عمرة  ما أشتكى  أنت مدام مديون كدة أتكفلت بولادة مرات أبنك وعملت عقيقة بدل السبوع لييييييية  والزيارات لطارق بتدفع فلوس قد كدة والحلويات  اللى من أفخم المحلات  بلاش كل دة بقا فى مديون  يشترى لبس من على النت وتدفع تبس قد كدة هاااا أنت بتشتغلنى  مكيف نفسك وبتصرف على نفسك  ومدلع لكن أنا وبناتي هات قرش مديون طلع عينى حرام عليكم  خلتني أمد أيدى على فلوس شقى  فرح بنتى سرقتها، ،بنت أختى بتشوفك فى شقة الدرس والدريفرى بيوصل ليك أكل مها طالبة عندك ولما نسألك ريحة هدومك أكل تقولى دة سندوتش فول ،  أية بقعة الزيت على هدومك تقولى من الطعمية بتكذب وماسك عليا لييييية أشمعنا طارق البت ذى الولد  مدام خلفنا نساوى بينهم أسمع أى شاب عايتقدم لفرح عانوافق علية حتى لو البواب البت لازم تفرح ذى البنات بدل ما حلاوتها تروح والسن يبان ذنبها فى رقبتك لازم تقولها أنها مش عتخلف وهى حرة بدل نظرة الحزن اللى فى عنيها دى يا نهار أسود يا ولاد لو تعرف أن أخوها أتخانق مع مراتة بسببها وطارق رافض يدخل البيت هنا وفاكر فرح السبب 
ليلى/ ببكاء  ،لااااا أبلة فرح مش السبب هو اللى سمح لمراتة تهين أختة الكبيرة أبلة فرح حنينة وعنيها من وحشة مش زنبها  أنحرمت تكون أم وزوجة  دى أشترت للبيبي ملابس غالية أوى وجابت لمراتة سلسلة ذهب المفروض أبية طارق يحاسبها أنها طلعت سر بيتها برا لأمها ومنعت أبنة من عمتة لا حمل أبلة فرح أختة الكبيرة غلطتة كدة حرام أنت مدلع أبية طارق وأبلة فرح لا لية 
الاب  بعصبية/ الله الله  كبرتى وبقا ليكى رأى طبعا شوفتى أمك صوتها عالى عليا أتجرأتى عليا وضربها بالقلم على وجهها 
الام/ شهقت   ، بنتى 
ليلى/ مش مصدومة على القلم علشان عملتها قبل كدة قدام مرات أخويا وتركتة وذهبت غرفتها تبكى وترن على فرح   التى لم ترد 
الأب/ شوفى بسببك بنتى طولت لسانها على أبوها مكنتش أعرف أنى وحش عندك كدة يا أم طارق ياخسارة عشرة ٢٩ سنة جواز  هو علشان بشاركك مشكلتى بتهمينى أنى مدلع نفسى وماسك عليكم علشان الدريفرى بيجى الدرس تصدقى بنت أختك ،،،علشان شوية هدوم جبتهم من على النت  تتغاظى  وزنى ذاد من علشان باكل برا لا علشان طبيخ مراتى حبيبتى أم عيالى وعشرة سنين حلو بأكل وبشبع  لعلمك فرح أنا بصرف عليها ووو مش برضى أديها فلوس أدامك وبنزين عربيتها عليا  موافق تتجوز لكن تعرفى العريس أنها مش بتخلف
الام/ بحزن لما يعرف عايوافق يعنى 
الاب/ يوةةةةةة بقاااااااا أعمل أية زعلان منك يا مراتى يا حبيبتى دة  بدل ماتقفى جنبى يا بنت عمتى تقوى عليا أنتى و بنتك وبدل ما تقولى لشغل جوزك ماشاء الله  عينك فيهم يا خسارة دة فلوسى تحت أمرك دا أنا أختارتك من بنات العيلة علشان بحبك لية بعد العمر دة تخلى علاقتنا تتوتر دة بقول لصحابى الست أم طارق أكتفيت بيها ست الستات  واقفة جنبى لما أسد الديوووووون    اللى عليا تكونى كدة زعلان بجد وتصنع الزعل 
الام/ لأنها طيبة لعنت نفسها  أزاى تعمل كدة وجوزها فى ضيقه  وجلست بجوارة بأحراج، ،سامحنى يا أبو فرح شيطان يا أخويا ودخل بينا ينقطع لسانى لو زعلتك تانى حقك عليا ،،بجد بتحبى لسة وشايفنى ست الستات 
الاب بخبث/ حاوطتها أستغفر الله العظيم  أعمل أية فى قلبى الطيب أيوة يا ستى ومسامحك  يلا خلى ليلى تصالحني وعاتصل نطلب غداء جاهز رغم الديون اللى عليا 
الام/ وفلوس الديون لا أنا نحمر بطاطس  وبتنجان  وشوية سلطة وخلاص الجعان يأكل أى حاجة  
الاب/ لم يعترض  وقال "لنفسة " كدة كدة عطلب وجبة سخنة جاهزة فى الدرس وعقله يصور يطلب كفتة وكباب  

تعليقات