قصة من حقى أعيش البارت الرابع4 بقلم نجلاء فتحي
















 
قصة من حقى أعيش
البارت الرابع4
بقلم نجلاء فتحي



وفى يوم وعند دخولها لجلستها مرت على قاعة الطوارئ  وكلبشت رجليها فى الأرض  نظرت لداخل القاعة وجدت هذا الأمير النايم أمامها على السرير  أنتبهت على خبط على كتفها  من مامتها وهى بتقول  ، وقفتى لية 

ندى بتوتر/ أأأصل أةةةة بطنى بتوجعنى  ألحقينى يا ماما 

الأم بخضة/ حاسة بأية  دكتووور ،،،،تعالى ندخل أوضة الطوارئ الدكاترة جوة

ندى بفرحة حاولت تداريها وهى بتتوجع  / ماشى يا ماما تعبانة اووى 

الأم/ سلامتك يا روحى  ودخلوا غرفة الدكاترة   إللى هى الطوارئ 

وقفت الأم تتكلم مع الطبيب 

الدكتور/ حاسة بأيه يا ندى مامتك بتقول كنتى كويسة 

ندى بتوتر/بطنى بتوجعنى وحاسة بهبوط

الدكتور/ تعالى أقيسلك الضغط

نظرت ندى لأميرها النائم كما أطلقت علية وجدتة فايق ويجلس نصف جلسة على السرير ومشغول فى الفون أبتسمت وفرحت أنة فاق   عايزة تسلم علية والخوف عنوانها من أمها   

الدكتور/ ضغتك كويس شكلك بتدلعى 

الام/ ندى الدكتور بيكلمك 

ندى أنتبهت/ ها حضرتك بتقول أيه

الدكتور/ لا أنتى مش معايا خالص بقولك ضغطك كويس 

الأم/ طب الوجع والتعب إللى حست بية دة أية 

الدكتور/ مش عارف هى خلصت جلستها 

الأم/ لسة

الدكتور/ خلاص تاخد جلستها وأحنا مع بعض ولو لسة تعبانة  تعمل أشاعة 

الأم/  شكرا 
الدكتور/ تحت أمرك 

الأم/ يلا ندى متنحة فى أيه

ندى/ ولا حاجة  
كل هذا الحوار ومحمود مش منتبة لندى  ،،،،،،،،فقامت ندى بخبط كرسى كأنة غصب عنها حتى تلفت نظرة  فأصدر صوت نظر لها محمود بحاجب مرفوع  شعرت بتوتر   وجريت للخارج مما جعل الأم تعتذر ومحمود ضحك والدكتور  ،،لكن للأسف لم ترى ندى ضحكتة 
 
الدكتور/ أخيرا شوفت ضحكتك 

محمود/ ياةةةة مضحكتش كدة من يوم تعبى البنت أنكسفت معقول لسة فى بنات كدة 

الدكتور/ دى ندى عاملة ذيك مش بتكلم حد 

محمود/ وأنا مش بكلم حد

الدكتور/ أيوة 

محمود بعملية / بحب الهدوء ومش بحب حد يدخل فى حياتى  

الدكتور بأحراج/ أسف 

محمود بأبتسامة/ فهمتني غلط أنا برد على سؤلك  ،،المهم أنا كل مرة بدوخ لما ألاقى مكان 

الدكتور/ فترة هتغسل معانا هنا فى الطواريء لحد متكون كويس وبعدين هتغسل فى غرفة وليك سرير وشفت والدنيا هتتظبط معاك 
الممرضة التى تتابع الحديث/ فى سرير فاضى وهو غسل علية أول جلسة  لما كان فى غيبوبة  

الدكتور/ فين 

الممرضة/ فى قاعة( أ)  السرير إللى جنب ندى فى شفت السبت والاثنين والأربعاء  الساعة ٣ العصر 

الدكتور/ حظك حلو 

محمود/ لا مش يناسبنى الميعاد دة 

الدكتور/ فى ميعاد تانى 

الممرضة/ أيوة فى ميعاد الأحد  والثلاثاء والخميس  بس الساعة ٦   الصبح وفى قاعة (ج)   من رأئى يا محمود خليك فى شفت الساعة ٣ حلو وجروب حلو وشباب وتخلص إللى وراك وتجي بدل شفت الصبح وتطلع تعبان ويضرب معاك اليوم قولت أية فكر كدة وبعدين سمعاك بتقول بتحب الهدوء  البت ندى إللى كانت هنا مش شوية دى جنبك وأعتبرها مش موجودة  هوا    والسريرين إللى قدامك ناس كبيرة وبتنام طول الجلسة وباقى الغرفة كل واحد فى حالة يعنى هيعجبك الوضع عن شفت الصبح  والقرار ليك بعد متخلص الجلسة  أخدك تشوف القاعة وأكلم المشرفة  تنزلك جدول الجلسة الجاية 

محمود/ تمام على بركة الله  خلينا جنب البنوتة  إللى أسمها ندى 
________

بعد ما ندى ركبت السنون  
الأم/ جريتى لية أنتى صغيرة 

ندى/ أتكسفت  

الأم/ أووووف ماشى  المهم أنتى كويسة 

ندى/ أيوة 

الأم/ دايما يا بنتى هنزل تحت لو عايزة حاجة أبعتى حد  ينادى عليا 

ندى / أكتفت بأبتسامة  فهى متوترة من نظرة محمود  وأخذت تلهو عقلها بأى شئ 

وفى نهاية الجلسة بشوية دخلت الممرضة مع محمود لتعرفة مكان  سريرة 

الممرضة/ أزيك يا ندى دة الأستاذ محمود  هيكون جنبك من الجلسة الجاية  

ندى/ من توترها لم ترد  فأكتفت بهز رأسها 

محمود/ مش عايزانى جنبك

ندى/ نظرت بعنيها للأرض  

محمود/ شكل البنوتة مش متقبلانى 

الممرضة/ هههه لا ندى هادية ومش بتكلم حد  ،،،ندى  ردى عيب كدة 

محمود/ خلاص سبيها براحتها 

ندى بعد م خرج محمود والممرضة من القاعة / شدت الملاية على وشها وبكت فهى خافت تتكلم معاه من خوفها من أهلها لم تستحمل عقابهم الشديد  وشعرت بفرحة أنة هيكون جنبها 

____

((فى منزل محمود))

هبة/ عايزة أخرج 

محمود/ مش قادر 

هبة/ يا محمود حرام عليك ٣ أيام فى المستشفى  وال٣ محبوسة فى البيت

محمود/ على أساس بتروحي معايا من ساعة لما فوقت من الغيبوبة  وأنا بروح لوحدى الله يرحمك يا أمى أنتى وأبويا كان زمان حد فيهم معايا 

هبة/ وأخواتك فين

محمود بضيق/ هقول لأختى إللى فى رقبة راجل سيبى بيتك وجوزك وعيالك وتعالى معايا ولا أقول لأخويا إللى فى الغربة  تعال معايا ها 
المفروض أنتى معايا ولو أنتى إللى تعبانة كنتى هتقبلى إللى بتعملية دة معايا  أعملة فيكى نفسى  أفهم  لييييية بتعملى معايااااااا كدة عمرى م مديت إيدى عليكى ولا حرمتك من حاجة 

هبة بغضب/ لا حرمتنى أكون أم 
بقالى ٥ سنين متجوزين مفيش طفل ولا حتى أى مأشر بان ودلوقتي تعبت طلقنى عايزة أكون أم 

محمود بصدمة/ عايزة تطلقى علشان حرمتك من الأمومة ثم ضحك ضحكة عالية 

هبة/ بتضحك لييييية طلاقنى

محمود بغضب / حاضر بس قبل مأطلقك المشكلة فيكى أنتى ومش رضيت أقولك علشان أحافظ على كرامتك  ومستحمل عجرفتك أنتى  و  أمك سورى أقصد مامتك  ومش راعيتى مرضى ودلوقتي عايزة تكونى أم  وطلبة الطلاق

هبة بصراخ/ كداااااااب أنا كويسة العيب منك 

محمود/ لاااااااااااا منك ومكنتش هقول لكن تهينينى وأسكتلك لااااا وألف لاااااا

هبة / بكرهك طلقنى وهتجوز غيرك وأخلف وأنت لااااا

محمود/ روحى وأنتى طالق أرتحتى كدة دة إللى أنتى عايزاة أنتى أمك أتجوزى وعيشى حياتك بس بكرة تعرفى قيمتى أقصد قيمة العيان إللى أستحملك وعندة أستعداد يستحملك العمر كلة وأنتى زهتى من مرضة مكملش شهر وأتخليتى عنة مش عايز أشوف وشك وقلبى دة ثم شاور على قلبة وقال بضعف  هموتة لأبد 

هبة أتسعت عيناها من الصدمة  فكل مرة تحدث مشكلة لم يطلقها كيف نطقها كيف يتهمها بعدم الإنجاب لا المشكلة فية مش فيا فقالت بتوهان ،،محمود طلقتنى لية أنا بحبك 

محمود بهدوء / أنتى إللى طلبتى  ولو مش مصدقة المشكلة عندك  ،،،،، التقارير موجودة فى الدولاب خديها وروحى لأى دكتور وأنتى تعرفى ثم تركها  وخرج البلكونة

هبة / نظرت للبيت بعيون حزينة معقول مش هتعيش معاة  معقول هتترك البيت إللى شهد على كل لحظة حلوة بينهم وهنا تذكرت قسوتها  فيقابلها بطيبة غضبابها فيقابلها بحنان تذكرت أهانتها لة وتسلطها فهى تسمع كلام أمها ودى النتيجة  جريت للغرفة وأخرجت التقارير وأرسلتها لدكتور من عيلتها متخصص  والذى أكد صدق كلام محمود ،،ندمت كثيرآ ثم دخلت البلكونة وراة وقالت  أسفة ردنى 

محمود/ موقفتيش جنبى يبقا خلاص كدة يا بنت الحلال علاقتنا أنتهت 

هبة/ أنت بتحبنى

محمود/ قولتلك هموت قلبى مش لاقى ليكى حتة علشان أردك بيها  ،،حقوقك هتاخديها بهدوء ومن غير شوشرة وأعمل حساب ال٥ سنين إللى أتجوزتك فيها وقبليها السنتين إللى خطبتك فيهم ثم خرج من الشقة للأبد ،،،،،
جلست  هبة على ركبتها تبكى   تقول أنتى السبب يا ماما أنتى السبب لييييية سمعت كلامك ليييية ،،،،،،بقيت منفعش لية ولا لغيرة محموووووووود أرجعلى 😭😭😭😭😭🥺🥺

[[فى بيت ندى]]

الأم/قاعدة لواحدك لييييية 

ندى/ عادى 
الأم/ تعالى ساعديني فى الشقة فى ضيوف جايين بالليل

ندى/ مين

الأم/ عريس

قفزت بفرحة من على السرير وقالت ليا أنا 

الأم/ ٠٠٠٠٠٠٠

                  البارت الخامس من هنا 


تعليقات