قصة لم تكن النهايه البارت التاسع 9 بقلم عفاف شريف








قصة لم تكن النهايه

البارت التاسع 9

بقلم عفاف شريف


كاد أن يقبلها من أحدي وجنتيها

لكن 

منعه

نزول تلك الصفعه علي وجهه

ميرا بغضب : انت انسان حقير 

ازاي تجيلك الجرائه 

لو فاكر عشان شغاله عندك اني سهله

تبقي غلطان لا انت ولا مليون زيك

وركضت بسرعه 

أما هو فكانت عينيه جمره من الجحيم

فما حدث الان لم يتجراء أحد علي التفكير به حتي 

أما هي فقد أوقعت نفسها بين براثن الشيطان 

ليخرج خلفها سريعا

كادت أن تخرج 

ليقطعها صوت 

جاسر بعصبيه :استني عندك

لم ترد عليه واكملت خروج

كادت أن تفتح الباب 

لتجده يقبض علي يدها

جاسر بغضب :مش قلتلك استني 

ميرا بغضب وهي تفلت يدها: انا مش قلتلك متلمسنيش

جاسر ببرود : متقدريش تخرجي من هنا

ميرا بغضب :امنعني لو تقدر 

جاسر :تو تو مش انا الي همنعك 

الشرط الجزائي

ميرا بستغراب: شرط ايه

جاسر بهدوء : الشرط الجزائي الموجود في العقد  

والي بينص علي انك لو سبتي الشغل قبل سنه 

تدفعي مليون جنيه

ميرا بصدمه : ايه 

واكملت بنفي: انا ممضتش علي حاجه 

جاسر ببرود : للاسف مضيتي

واكمل :تحبي تشوفي بنفسك

ولم يترك لها الاختيار 

بل دلف لغرفه المكتب 

غاب دقيقه

وعاد بيده ملف 

قدمه لها

ليريها البند الخاص بالشرط وتوقيعها

جاسر ببرود : اظن متقدريش تسيبي الشغل

واكمل بتهديد: ولو سبتيه هسجنك

ميرا بصدمه : انا مضيت علي أوراق الشغل

زي ما مستر عدي قالي 

الورقه دي مكنتش موجوده 

واكملت بصراخ : انت شخص حقير 

وانا لا يمكن اقعد هنا دقيقه واحده 

والي عندك اعملو

وغادرت بسرعه 

لتجد عدي يهبط من سيارته

لم تهتم به واكملت طريقها

لتتوقف علي 

عدي : ميرا استني

ميرا بعصبيه وبكاء: عايز ايه انت التاني

عدي بعدم فهم: اهدي بس 

انتي رايحه فين دلوقتي

ميرا بغضب: ملكش دعوة بيا انت كمان السبب

وهمت لتغادر ليقف أمامها

استني بس فهميني

ميرا بصراخ: انت خدعتني وخلتني امضي علي الشرط الجزائي

وتركته وذهبت

توجه لداخل 

ليجد جاسر يكاد يبنفث نيران من فمه

عدي بحذر : ايه الي حصل يا جاسر 

لم يجيبه بل توجه لغرفه الرياضه 

لعله يفرغ غضبه قليلا

وبداخله يتوعد لتلك الفتاه


أما هي 

فاخيرا وجدت سياره اجره 

بعد السير ما يزيد عن نصف ساعه

في فيلا جاسر 

توجه الي غرفه ميلا

بعدما اخرج غضبه 

في الرياضه

دخل وامر الخادمه بالخروج

حملها برفق 

ليتوجه بها نحو غرفته

وضعها علي الفراش

ليضمها إليه بحب 

وينام هو الآخر 

غادرت ميرا سيارة الأجرة

وصعدت للشقه 

فتحت الباب بهدوء

دلفت سريعا 

وتوجهت للغرفه لتأخذ ثيابها سريعا للاستحمام 

لم ترد الخروج من تحت الماء 

لتظل تنهمر عليها وهي تبكي بشدة

فكلما ظنت أن الالم انتهي يظهر الم جديد 

لما يطمع الجميع بها لما

انتهت اخيرا 

توضئت وشرعت في الصلاه 

ظلت تصلي وتدعو وتبكي 

فهي لا تملك أي شي سوا الدعاء 

أنهت صلاتها وعينيها قد ذبلت من كثره البكاء 

توجهت الغرفه

استيقظت  نور  لتشرب 

ففتحت عينها لتجد ميرا

انتفضت بسرعه من مظهرها

  فكانت عيناها حمراء ووجهها احمر بشدة 

نور بقلق: في ايه مالك

واكملت : انتي مش كنتي هتباتي هناك

ميرا بقهر : يا ريت ما قعدت

لتقص لها ميرا كل شي

نور بغضب :حسبي الله ونعم الوكيل

بس ماما الي جهزت الورق 

ميرا : اكيد حط الورقه 

نور : ومستحيل نقدر نجيب المبلغ

ميرا  بهدوء : انا هعدي السنه دي

وبعدين همشي هحاول استحمل السنه 

واكملت بعند : انا  هخليه يندم أنه جبرني اكمل شغل

نور بتوجس:  انتي نويه علي ايه 

ميرا بتصميم: هخليه يعرف أن الله حق

نور بمزاح لتخفيف من حده الجو:متيجي نلعب

ميرا :نلعب ايه

لم ترد عليها بل بدأت بزغزغتها

ميرا بصراخ:لا لا بس يا نور 

نور : يا بت فرفشي محدش واخد منها 

ليقطعها

دخول سعاد فجاه 

لتقول بغضب : في ايه يا نور 

واكملت بدهشه: ايه دة ميرا 

نور بابتسامه بلهاء: صباح الخير ياسوسو

سعاد بدهشه : صباح الخير  الساعه خمسه الفجر

نور بمزاح: اصلي قولت هنبدا نشاط بقا ونصحي بدري

سعاد بسخريه : نشاط من أمتي 

واكملت بهدوء : انتي مش كنتي هتباتي مع ميلا

ميرا بهدوء : ميلا بقت كويسه

ف قلت ملهاش لازمه افضل هناك

سعاد باستغراب : بس الوقت متاخر يا ميرا

واكملت : المهم انك بخير

ووجهت كلامها لنور: نامي يا آخرة صبري

نور بمزاح : من عنيا يا مزة

سعاد : حسبي الله 

وتركتهم وخرجت 

ميرا موجه كلامها لنور : ينفع كدة كنا هنتفضح يا زفته

واكملت يلا ننام عشان هصحي 

كمان  شويه عشان الحق اروح الشغل

نور وهي تتسطح :اشطا

في الصباح

في منزل سعاد 

استيقظت ميرا لتتوجه للحمام

اسحمت وتوضئت وصلت فرضها 

وارتدت ثيابها 

واعدت الافطار وذهبت لايقاظ نور

ميرا : نور اصحي يلا

نور بنعاس : سبيني يا ميرا انام شويه

ميرا بهدوء : ماشي يا قلبي 

تركتها للتوجه للخارج لتجد سعاد ترص الاطباق علي السفرة

وقالت: صباح الخير يا حببتي 

واكملت باستغراب : اومال فين نور

ميرا : عايزه تنام

سعاد : طيب 

جلسو ليتناولو الافطار 

ميرا وهي تنظر للساعه فهي العاشرة 

قبلت خد سعاد بسرعه وركضت

وهي تقول :  انا اتاخرت اوي يلا باين

في ڤيلا جاسر

استيقظ جاسر ليجد ميلا نايمه فوقه 

حاول أن يتحرك ولكن استيقظت وفركت عيناها 

وقالت بنعاس : صباح الخيي

جاسر وهو يقبلها : صباح الفل 

ميلا : مييا جت

جاسر : مش عارف 

واكمل: نامي ولم تيجي هصحيكي

إلا أنها سمعت صوت جرس الباب 

ميلا بفرحه : جت

ركضت ميرا ولم تهتم لنداء جاسر

بان تتوقف 

فهي ما زالت متعبه

وصلت ميرا للڤيلا

دقت الجرس

لتفتح لها أحد الخادمات 

كادت أن تسأل علي ميلا 

لتجدها  تنزل من اعلي الدرج 

حملتها ميرا  بحب 

وتحسست جبينها  

لتقول بسعادة : بقيتي زي الفل

ميلا بفرح : اه يلا نلعب

ميرا بضحك : لا لسه 

النهاردة هنعمل حاجه تانيه

ميلا بفضول : ايه

ميرا: هقولك بس نطلع

صعدت الدرج وهي تحملها 

لتجد جاسر يقف ينظر لهم

تجاهلته واكملت صعود

غضب بشدة  فمن هي لتتجاهله

اخذت ميرا ميلا الغرفه وحممتها وابدلت ثيابها 

وجلسو علي السرير

ميرا بحماس  : انهاردة هحكيلك قصه 

ميلا بحماس :  قصه

ميرا: أيوة وكل يوم قصه 

ميلا :قصه ايه

ميرا : سيدنا محمد

ميلا ببرائه: يعني ايه 

هقولك 

وشرعت ميرا في اخبراها 

ولكن بطريقه بسيطه 

فميلا   لا تزال صغيرة 

كل هذا كان تحت أنظار جاسر عن طريق كاميرات المراقبه  

فرح بشدة لتعلم صغيرته أمور دينها 

لتلمع عينه بحزن

فكم كان يود أن تكون امه مكان ميرا 

مثلما كانت معه

مثلما ارشدته

مثلما تفعل ميرا الان

بعد مده

في غرفه ميلا 

ميلا بسعادة : حلو اوي

ميرا : طبعا عشان كدة النبي محمد ( صلي الله عليه وسلم ) 

وهو افضل خلق الله

ميلا : يعني ايه افضل

ميرا ببساطه : احسن 

ميلا ببرائه : زي جاسي 

ميرا بهدوء : طبعا جاسر حلو

واكملت بحب: وكمان هنبدا نحفظ قرآن

ميلا بسعادة : عسان ندخل الجنه

ميرا بفرحه : شطرة يا قلبي

وكادت أن تكمل إلا أن دخل جاسر وقال بحب ميلا 

ركضت الصغيره لاحضانه 

تحت استغراب ميرا فهو قاسي وبشده   مع العالم

ومع ميلا ملاك تكاد تقسم أنه سيظهر له اجنحه بعد قليل

أخرجها من شرودها 

جاسر ببرود: جهزي نفسك عشان هنسافر

ميرا بصدمه وعدم استيعاب : نسافر دة جمع صح

واكملت في نفسها هو اكيد قصدو يسفرو 

بس حصل لبس

وافاقت علي 

جاسر : انتي يا بنتي

ميرا بغضب : مين دول الي يسفرو

جاسر ببرود : كلنا 

انا وانتي وميلا.

           لقراءة البارت العاشر من هنا 


         لقراءة جميع الحلقات من هنا



تعليقات