قصة لم تكن النهايه البارت الرابع والعشرون 24 بقلم عفاف شريف








قصة لم تكن النهايه

البارت الرابع والعشرون 24

بقلم عفاف شريف


التفتت نور بسرعه لتجد جاسر يقف علي حافه الباب

ويتطلع إليهم باستغراب

جاسر بهدوء : في ايه 

ميلا بتلجلج :ها ابدا 

ثم سالت بريبه :انت هنا من أمتي

جاسر : لسه داخل حالا

أطلقت زفير من أعماقها 

تحمد الله علي مرور الأمر بسلام

نور بهدوء وهي تهم بالوقوف

انا همشي بقا 

لتنظر لها ميرا تتراجاها بعينها أن تظل معاها

جاسر بهدوء : استني نروح كلنا علي الفيلا 

وتفضلي معاها

كادت نور أن ترفض 

ليكمل :هنبلغ مدام سعاد

اؤمئت له بصمت 

وجلست مرة أخري بجوار تلك الخائفه الحزينه


في مكان يشبه الملهي الليلي

تجلس ليلي 

لتشعر باحدهم يحاوط خصرها 

ليلي بدلع :خليل

خليل بمكر :عيون خليل

ليلي :شابو 

خليل :ولسه هتشوفي 

لتجلس في أحضانه

وتتذكر ما حدث منذ فترة 

Flash back

كانت ليلي قد كلفت أحدهم 

بالبحث علي كل المعلومات الخاصه ب ميرا 

وكانت تنتظر أن يصلها اي شيء

لتجد أحدهم يدق علي الباب 

توجهت لفتح الباب 

ليلي :ادخل 

الرجل :جبتلك اخبار بمليون جنيه

ليلي بلهفه :بجد

الراجل: فلوسي الاول 

ليلي بهدوء :كله بحسابو

لتكمل :ها قولي 

الرجل :انا بعت رجالتي يدورو علي كل حاجه تخصها 

وبدأ يقص عليها 

كل ما يخص ميرا 

دراستها 

وموت والدها 

وزواجها من خليل

ليلي بصدمه :متجوزة

الرجل :أيوة 

الجيران بيقولوا انها اتجوزت وبعدين والدتها ماتت

ومن وقتها وهي مختفيه 

ليلي بهدوء:مين جوزها

الرجل :خليل ...

ومن فترة شركته اتعرضت لخسائر كبيرة 

بسبب انسحاب اكبر عميل عنده

ودلوقتي بيحاول ينقذ الشركه 

ليلي بمكر :هات الملف 

وأعطته الشيك 

الراجل بفرح :كدة تمام 

وتوجه للخارج

ليلي بخبث : والله وطلعتي مش سهله يا ميرا

وتوجهت للخزانه

ارتدت ملابسها وأخذت الملف 

وتوجهت لذالك الخليل

في شركه خليل

كان في حاله غضب 

يصرخ في جميع الموظفين

ليلي للسكرتيرة: عايزة اقابل مستر خليل

السكرتيرة :للاسف صعب دلوقتي 

لم تلتفت لها ليلي 

وتوجه للغرفه

السكرتيرة وهي تركض خلفها 

استني يا انسه 

دخلت الي الغرفه 

لتجدها محطمه 

ورجل يجلس يبدو علي وجهه الغضب الشديد

خليل بغضب :انتي مين 

واكمل لسكرتيرة بسخريه:وحضرتك بتدخلي اي حد

كادت ان تتكلم الا أن قاطعتها ليلي

خلينا نتلكم مش هتخسر حاجه 

واكملت بمكر :بالعكس هتكسب

خليل بنفاذ صبر : اخرجي يا دينا 

خليل ل ليلي : انتي عايزة ايه 

ليلي بمكر :ميرا مراتك

خليل بستغراب :ميرا 

جلست ليلي 

وهي تضع احدي ارجلها علي الاخري 

وقالت بمكر :أيوة 

خليل بكره :هي فين

ليلي :ليه 

خليل بغضب :بسببها خسرت كل حاجه

ليلي بدهاء : والي يرجع الشركه تاني 

وكمان يجبهالك 

خليل بسرعه :ازاي 

ليلي بحقد :انا هقولك


Back

ها هي تجلس في أحضانه 

ويشربون نخب الانتقام 

ليلي بدلع : عجبتني اوي

خليل : طول عمري 

واكمل بشر : ولسه 

ليلي بتساؤل :ناوي علي ايه

خليل بحقد : كل خير 

ليكملو في التخطيط للانتقام

تخطيط لتدمير أشخاص

تدمير حياه اشخاص لم يكن لهم ذنب 

سوا الوقوع بين يد الشيطان

وصل الجميع للفيلا الخاصه بجاسر 

وخلفهم سيارات الحراسه 

نزلت نور اولا

لتساعد ميرا في النزول 

ونزل  من السيارة الأخرى 

كل من عدي وجاسر الحامل لميلا النائمه

جاسر بهدوء وهو يقترب منهم :روحو ارتاحو 

ميرا بتعب :هات ميلا 

جاسر: تمام 

دلفو الي الغرفه 

ليقترب جاسر من السرير

وضع ميلا

دثرها جديدا 

وتوجه للخارج 

تارك لهم المجال للراحه

ميرا بخوف :تظني سمع 

نور بنفي :لا 

لو كان سمع كان بان عليه

ميرا برعب :مينفعش يعرف

نور بشك وهي تجلس :ليه

واكملت :انتي حبتيه

لتنظر لها وقد بدأت

الدموع تاخد مجراها علي وجنتيها 

معرفش امتي وازاي

بس اللي اعرفه

اني لما شفت خليل

حسيت للحظه

اني هخسره

حسيت كأن حد بيسحب السجادة من تحت رجلي 

واكملت بتوجس :ظهور خليل هيقلب كل حاجه

نور بهدوء:هو ملهوش عندك حاجه 

متنسيش أنه طلقك

ميرا بتعب :معرفش بس قلبي مقبوض 

كأن في حاجه هتحصل

نور :صدقيني مش هيحصل حاجه 

ميرا بالم : يا رب

نور: يلا بقا نامي 

عشان انتي تعبانه 

وانا هكلم ماما 

اومئت لها ميرا 

وغفلت بجانب الصغيرة

لتاخذ نور هاتفها وتوجهت للخارج

في الخارج 

جاسر لعدي 

انا بعت الحراس يجيبوها 

عدي بغضب :قلتلك لا 

جاسر بهدوء :لازم تنسي

عدي بغضب :انسي ايه 

انسي امي وهي بترميني عشان تتجوز 

انسي انها سبتني مع والدتك الله يرحمها عشان تربيني 

وراحت تعيش حياتها 

سابت طفل عمره11 سنه 

عشان تتجوز 

دي حتي مستنتش فترة 

اتجوزت بعد العدة بيوم 

ازاي عايزاني اسامحها

دي مش بس وجعتني

دي كسرتني

كسرت طفل 

وعملت شرخ في حياته

هي دمرتني 

عايزني اسامحها

وهي كتبت كل الأملاك باسمه 

تعب ابويا وشقاه راح لراجل غريب 

ولسه عايزني اسامحها

جاسر بهدوء وهي يحتضنه :حاول حاول تديها فرصه

واكمل برجاء  :عشان خاطري

عدي وهو يمسح دموعه:هنشوف الأيام هتعمل ايه

وهل هقدر اسامحها وله لا

بس وجودها هنا عشان خاطرك بس 

ومش معني كدة اني سامحتها

جاسر : تمام

يلا روح ارتاح

واكمل :انا هدخل اخد شور

ليزفر عدي بضيق

ف قد كان يخشي تلك المواجهه من سنوات 

ولكن يبدو أنه قد حان الوقت

في الفندق الخاص بجاسر 

وتحديدا في غرفه ليلي

ليلي بمكر :هروح بكرة

لتكمل بضحك :متخفش كل حاجه تحت السيطرة

واكملت بثقه:مستحيل يشك فيا

واكملت بحقد :اهم حاجه اني اتخلص منها 

الشخص :دي بقا مهمتي انا

الشخص :

ليلي :تمام شويه وهكون موجدوة 

باي


شيطان في زي بشر 

أرادت أن تملكه 

وعندما جائت أخري 

قررت أن تخرجها 

ليس فقط من حياته 

بل من الحياه

في فيلا جاسر 

أنتهت نور من التحدث مع امها 

واقناعها بالبقاء من أجل ميرا

لتلتفت للتوجه للداخل 

لتجد عدي يجلس علي الرمال

ويبدو عليه الحزن 

يبدو أنه يتالم 

لا تعلم لما اخذتها قدماها إليه

لا تعلم اهو فضول ام ماذا

جلست بجانبه 

بهدوء

لم يشعر بها 

فقد كان في عالم اخر 

عالم يخشي المواجهه 

يخشي الكثير 

لينتبه علي 

نور بهدوء :حلو صح

عدي باستغراب  :ايه هو

نور ببتسامه :البحر 

تطلع له ولم يرد

اخرجت تنهيدة وقالت :حلو بس مخيف

واكملت  :علي قد ما بحبه بس بخاف منه 

بخاف لاني كل ما ادخل اكتر 

كل ما خروجي هيكون اصعب

ليكمل عدي :تظني أن الإنسان مكتوب عليه الالم

نور :لا 

الحياه مش بس آلآم 

بس احنا للاسف

بنشوف بس نص الكوبايه الفاضي 

بنبص للتعب

بنبص للحزن

بنبص لللي مش موجود

صعب تلاقي حد بيبص للفرح

وكل النعم الي موجدوة 

قبل ما تشوف في قد ايه حزن في حياتك 

شوف قد ايه في سعادة

في ناس بتحبك 

قد ايه ربنا انعم عليك 

بص للنص المليان 

هتلاقي مفيش حزن 

ظل يستمع لها لا يعلم لما اكمل الاستماع

ايمكن لانها المرة الأولي التي يخبره شخص بتلك الأمور 

نظرت  له بحرج وقالت :اسفه 

اصلي اندمجت 

عدي :بالعكس 

نور بهدوء :عن اذنك

توجهت للداخل

وهي لا تعلم 

لم شعرت للحظه بحزنه

توجهت للغرفه

دثرت ميرا وميلا 

وغفت بجانبهم

أما في تلك الغرفه المظلمه

غرفه لا تصلح للحياه 

تظل هي كما هي 

تنام فلا يوجد لها سوا النوم 

تدعو الله في نفسها 

تدعو ان  ينجيها

تبكي 

فالدموع هي ملجائها

لا تملك شي 

لا تسطيع فعل أي شئ هي فقد عاجزة 

لتفيق علي دخوله

الرجل بستهزاء:مالك

واكمل بشماته وهو ينظر لدموعها :تو تو تو مينفعش 

اومال لم اقولك اني قابلتها 

وقريب اوي هجبهالك 

واكمل بفحيح افعي 

بس جثه..

نظرت له بهلع

لتجد امراه تدخل الغرفه

ولم تكن سوا 

ليلي 

ليلي بدلع : هي دي 

الرجل ولم يكن سوا 

خليل

هي 

هي دي

ام ميرا



تعليقات