قصة غرام أسياد الصعيد البارت الثاني عشر 12 بقلم ايمان وائل


قصة غرام أسياد الصعيد
البارت الثاني عشر 12 
بقلم ايمان وائل


قالها ادم بصوته الخشن الممزوج بالغضب
ادم : له
ليعقد الجد حاجبه ويرمقه بنظرته الثاقبه
الجد باستنكار: ليه وانته مالك بيها ولا تكون صدجت الكدبه الي كدبتها
كور يده لتبرز عروقه  ليهدره بنبرته الخشنه
ادم : له بس مش عايزه تشتغل معانا مبشغلش حريم معايا
حسن بخبث: هتشتغل مع اسر مش معاك
زاد غضبه ليجز علي اسنانه  لكنه يعلم ان جده عنيد وهي اعند
ادم : له هتشغل معايا  بس لو غلطت هتطرد
جنان بنبره اخبث: ماشي معنديش مشكله هشتغل معاك
وفي خاطرها لازم اسرق منك الورقه المزوره واقطعها واخد حقي منك اما وريتك
ام نعمان وقف ولم يكن يفهم اي شئ. لينظر لادم الذي كانت نظراته تكاد تقتله ليبلع ريقه
ادم  اني رايح علي الشغل
جنان بخبث: جايه معاك
ادم: له ملكيش عازه دلوجتي
جنان باستفزاز' عايزه اتعلم كل حاجه
حسن : خده يا ولدي علي الاجل تشم هوا
ادم بنبره خبث: طيب تعالي
لتخرج جنان مع ادم
وتدخل امال مع فهد
فهد: السلام عليكم
نظر حسن اليهم ووجدا امال ترتدي النقاب ليشير اليه  فهد بإن تصعد لاعلي لتخفض رأسها وتتحرك عده خطوات ليعقد حسن حاجبه وفي خاطره وايه حكايتك يا فهد مع بت خالتك
كان نعمان ينظر لامال ليشاهد عيناها   فهي التي ظهرت من النقاب لتقف امال امامه وتنظر اليه باستغراب
امال في خاطرها ماله ده مشفش بنات من جبل
كان نعمان يقف متجمد مواجه نظراته الي عين امال وفي خاطره يخرب بيت جمال عيونك ايه القمر ده
كان فهد ينظر اليه ولم يتحكم في نفسه
ليتجه اليه فهد ويلكمه ليقع علي الارض لتشهق امال وتتضع يدها علي فمها
فهد بنبره غضب وصوت خشن: اطلعي علي اوضتك
تصعد امال بسرعه وهي خائفه ليضرب الجد العصا علي الارض
حسن بنبره غضب: ايه الي عملته ده
ليشير فهد باصبعه  باتجاه نعمان  بعيون جامحه
فهد بنبره تحذير: لو بصيت البصه دي تاني علي امال او اي واحده اهنه هجتلك فاهم هجتلك
حسن بعصبيه: جرا ايه يا ولدي
مكنش يجصد حاجه ولا كان يجصد حاجه كنت جولتلك اجتله
فهد بنبره غضب: اومال بيصبلها كده ليه
حسن بنبره تحذير: اهدأ دا ضيفنا
فهد بنبره غضب: ودا شرفي اني  والي هيبصله هجتله وميهمنيش ضيف ولا غريب الضيف يحترم نفسه وميبسش لحرمه البيت
ليتنهد حسن
ليدخل اسر مع ريلينا وهو يضحك ليجد اخيه منزعج ونعمان ينزف من انفه
اسر باستغراب:_ في  ايه
فهد بحنقه : اسال الوفد بتاعك ليصعد فهد الي الاعلي ويتبعه اسر
ام ريلينا نظرت الي نعمان 
ريلينا : هات ايدك مستر نعمان
ليمسك نعمان بيدها
ريلينا : ايه الي حصل مستر نعمان
نعمان بضيق: مفيش كل ده
حسن بهدوء: اسمع يا نعمان يا ولدي الي عملته ميتكررش فهد عصبي ومش هيفهمك وسوا كنت بتجصد او له هتجول علي نفسك يا رحمن يا رحيم فا متتكررش
وفي غرفه امال تدخل وتغلق الباب وتنزع نقابه وتضع يدها علي قلبه
امال بتوتر: يارب استر هيجتلني
لتسمع صوته علي الباب ليرتعش جسدها
فهد بصوت حاد:_ افتحي
امال بخوف: له مش هفتح اني معملتش حاجه
فهد بعيون جامحه: افتحي لهكسر الباب ده
اسر: طول بالك تعالي معايا شويه
فهد بضيق: انته تسكت خالص وضيوفك توديهم المنضدره
اسر : طيب بس اهدأ اعصابك يا خوي
فهد بعصبيه' تنحرج اعصابي
اسر بضيق: لا سلامتك من اي حاجه لو عايز تجتل نعمان اجتله بس متتعصبش اكده اني معنديش غيرك انته اخوي وابوي وصديجي
فهد
ليهدأ فهد ويتنهد
فهد: معلشي اتعصبت عليك
اسر بابتسامه: مش مشكله متعود عليك اكده
فهد : محسسني انك مش عصبي
اسر بضحكه: تؤام بجا هنعمل ايه تعالي بس ريلينا دي ايه صاروخ
فهد بضيق: مش هتبطل السافله الي فيك.دي روح شوف خطيبتك بدل الممرجعه الي تحت دي
اسر بخبث: ما انته عارف الي فيه لينظر باتجاه غرفه رفان والي في الجلب في الجلب بس تفهم
فهد : هتتجوز امته
اسر: اني عايز دلوجتي بس خالتك في المستشفي ام تطلع
فهد : ايوه صح نتجوز في ليله واحده بجا
اسر  بمرح: حبيب جلب اخوك واللهي فاهم هجول ايه بس جولت لامك انك هتتجوز وبذات زود هتتجوز امال
فهد بحنقه؛ مالها امال يعني
اسر باستفزاز: مجصدش بس امك انته عارفها
فهد : هجنعها بس اطلع منها يا شراره وبعدين وافجت ولا له هي امال بس الي هتجوزها
اسر بابتسامه: بتحبها جوي اكده
فهد بتهرب: روح من اهنه
اسر بمرح : ماشي يا خوي ربنا يسعدك
كانت امال تستمع للكلام ولم تكن تسمع ما قال بوضوح لكنه تنهدت ليسمع صوت تنهيدها
فهد بابتسامه : طب افتحي مش هعملك حاجه
امال : وعد
فهد: وعد
لتفتح له الباب وتجده يبتسم
فهد بهدوء: جبانه طول عمرك
امال بتذمر: كنت عايزني اعمل ايه يعني لو فتحتلك وانته متعصب هتجتلني
فهد : يا عبيطه حطيها حلجه في ودانك اني عمري ما اجدر اجتلك ابدا
امال بتذمر: يا شيخ   وليه يعني كنت روحك
فهد بتهرب : هسيبك ترتاحي شويه
لتخرج ويتركه تقف تفكر وفي خاطرها انته غريب يا فهد ساعه بحسك شيطان وساعه بتبقي كويس بس هسددلك فلوس العمليه اذاي
وفي المصنع
كانت  جنان مع ادم
ادم  ببرود: خدي خلصي الورج ده كله
جنان باستنكار: شايفني كمبيوتر كل ده
ادم بخبث: مش انتي الي عايزه تشتغلي اشتغلي بجا
جنان بتحدي : ماشي
ادم : وعايزهم بكره الساعه٩الصبح
جنان بعصبيه' نعم مش هلاحق
ادم بخبث: مليش دعوه خلصيهم ومتنميش بجا
جنان بتواعد: ماشي  لتخرج وتجلس علي مكتبه وكان ينظر لها من كاميرات المرقبه
ادم بخبث: استحملي يا جطه
وفي القصر
كانت نادين تنظر لساعه التي اصبحت ١صباحا واخته لم ترجع
وكادت تخرج للبحث عنها لولا ان يوسف رأها قبل ان تخرج
يوسف بنبره حاده: علي فين
التفت اليه لتجده ينزل اليه
نادين بقلق: هدور علي جنان
يوسف: هي مع ادم متخفيش
نادين بغضب: مخفش اذاي وهي مع الحيوان ده
يوسف بانزعاج: متغلطيش في ولد عمي هو ذي  اخوي
نادين بحنقه: كلكم شبه بعض
يوسف؛جصدك ايه
نادين: مفيش وسبني اروح لاختي
كانت رهف مستيقظه لتسمع صوت في الخارج لتجدها نادين تشاجر يوسف
رهف بتنهيده: ايه البيت الي كله خناج ده
لتخرج اليهم
رهف : في ايه يا يوسف
يوسف بضيق: الست هانم عايزه تروح لاخته دلوجتي
رهف : مينفعش يا نادين احنا في نص الليل
نادين بغضب: ومينفعش اسيب  اختي مع  اخوكي الي هو شيطان
رهف بضيق: ادم مش هيأذيها
نادين بسخريه : وانا ايه الي ضمني ما هو عمل كوارث قبل كده
يوسف : هرن عليه واتكلمي اختك وتكتمي
نادين: ايوة رن
ليتصل يوسف بأدم ولم يجد رد
ويكرر اتصاله ولم يجد اي رد
ام مالك كان يجلس في غرفته ليسمع صوت امال وهي تناديه
ليفتح الباب
مالك باستغراب؛ امال خير
امال بقلق وهي تلتفت خلفها : عايزه اتكلم معاك شويه
مالك' طيب تعالي نجعد في المكتب
امال بقلق: له اهنه
مالك : طب ادخلي
امال  بعصبيه : طبعا له هنتكلم واحنا واجفين اهنه
مالك بتنهيده: جولي
وقبل ان تنطق كان  فهد يقف خلفهم ووجهه لا يبشر بالخير
فهد : الله الله
وعند رفان كانت نائمه لتشعر بيد غريبه تكتم فمها وتفقد وعيها
يسمع كل من رهف ويوسف ونادين صوت طلقات ناريه وصوت امال وهي تصرخ
رهف بقلق:  امال
ليذهب كل من يوسف ورهف ونادين باتجاه الصوت


تعليقات