قصة غرام أسياد الصعيد
البارت الثاني والعشرون 22
بقلم ايمان وائل
شعرت بقشعريرة تسري في جسدها وتجمدت عروقها. لم تكن تستوعب غير انها مهدده بالقتل من مجهول فإي ذنب ارتكابته لتهدد بالقتل
احاط الحراس بها وكانت تمشي وهي ترتجف وتنظر حولها كإنها مجرمه حتي اقتربت من الوصول الي السيارة وقبل ان تصل الي السيارة انفجرت السيارة لتتسع عيناها من الفزع والرعب.لتجسوا علي قدميها فلم تكن تقدر علي الوقوف
لتتطلع بنظرات تحمل المعني الحقيقي للخوف والرعب فإي ذنب ارتكبته
وفي الجناح
دخلت ريلينا ونعمان وجلس نعمان بجانب اسر وفي الجهه المقابله كانت ريلينا تجلس وهي تتطلع الي الجناح باستغراب
لتخرج رفان الحمام وهي ترتدي فستان رصاصي وحجاب طويل
رفان بابتسامه مصتنعه:السلام عليكم منورين
تطلع اليه نعمان بهيام ومحبه
نعمان.: وعليكم السلام
كور اسر يدها لتبرز عروقها محاولا كتمان غيظه ليهدره وهو يجز علي اسنانه بنبره العاشق الغيور
اسر: في ايه ما تتلم لجلع عينك من مكانها اخليك متشفش تاني
بلع ريقه وتصبب العرق من وجنته فهو قد نال الضرب المبرح من فهد مرة ويعرف حق المعرفه انه سينفذ كلامه
تطلعت الي ريلينا التي كانت تجلس مقابل اسر
رفان بنبره غيرة: تشربوا ايه
قاطع اسر كلامها
اسر بنبره برود: هيشربوا تحت. بس اما اعرف جين ليه
هدرته ريلينا بابتسامه ساحرة: نطمن عليك
تطلعت اليها رفان بغيرة لتتطلع الي اسر بتواعد
اسر بابتسامه خبيثه: انا كويس الحمد لله بس ده مش سبب انكوا تيجوا لعريس في شهر العسل
نعمان: قولتلها كده قالتلي وهنغير جو
اسر بنبره حاده: انته تخرس خالص
هدرته رفان بسرعه
رفان بنبره خبيثه: ليه سيبه يتكلم جول الي عندك مش كفايه جايين المسافه دي كلها عشانك
رمقها اسر بنظرات تواعد وهلاك لتبلع ريقها وفي خاطرها ربنا يستر
وفي ساحه الفيلا كانت جنان تحاول ان تتذكر لتجد ادم يخرج من غرفته وهو يرتدي بدله سوداء واضعا عطره الرجالي ذو الرائحه النافذه لتطلع اليه من اعلي الي الاسفل وتصفر كالشباب
جنان بنبره مرح: ايه دا كله رايح فين كده
عقد حاجبه
ادم بنبره حاده. الولد الصغير مش بيعمل الي حضرتك بتعمليه
جنان بتنهيده: يعني سبت الكلام ومسكت في الصفاره
ادم ببرود: رايح ميعاد
تطلعت اليه ورمقته بشك
جنان: مع واحده اكيد ما دام متشيك كده
ادم بابتسامه خبيثه: ملكيش دعوه
اقتربت منه وواقفت علي قدمه حتي وصلت الي اذنه هامسه اليه بصوت كحفيف الافاعي
جنان:لا ليا انا مراتك
حرك قدمه بخبث وكادت تقع لتحاوط يده خصرها لتتشبث بكتفه ليتطلع الي عيناها ويغرق في جمالها
جنان ببرود: نزلني
ادم: متأكده
جنان بغيظ: اكيد
تركها لتقع علي الارض
جنان بتألم: ايا ايا
ادم باستفزاز: انتي الي جولتي اسيبك
جنان بغيظ: شرير
ادم وهو يتطلع اليه:جومي حضري نفسك
جنان بنبره فرح: بجد
ادم بنظرة هيام: 5دقايق وتكوني جاهزه لهغير رأي
نهضت من مكانها بسرعه وكانت تجري علي السلالم لتدخل الي الغرفه اما هو وضع يده علي رأسه وظل يخرج اهأت وجعه لاحظت ليخرج حبه من جيبه ويتناولها
نزل فهد ليقابل خالته يسريه وابنتها مي وكانت ملامحه تعبر عن الجمود ليتطلع الي والدته التي كانت تهلل من الفرح بقدوم اختها وابنتها وايضا منتصر شقيق مي
يسريه بنبره; هدوء ازيك يا فهد
تطلع اليه بجمود وهدرها ببرود
فهد; الحمد لله حمد لله علي سلامتكوا
منتصر بنبره غل: سمعت انك اتجوزت امال
فهد بنبره حاده: ايوة عايز حاجه
منتصر: هعوز ايه ما اني عارف انك عينك عليها من وهي عيله ليهدره بنبره ممزوجه بالغل فاكر ضربتني عشانها
رمقه بنظرة غضب
فهد: واجتلك لو نطجت اسمها كفايه انها بتخاف من صوت الرصاص بسبب عملتك السوده
منتصر بنبره غضب: ومتنساش اني اتسجنت بسببك وبسببها
حسن بنبره حاده: بس انته وهو ابه مفيش احترام للكبار
سميه بنبره غل: شكله فهد نسه مجلس الصلح مع الجعارنه
فهد باستفزاز: له منستش هي دي حاجه تتنسي لم عيلتكوا اتفضحت في البلد بسبب ابنك
نرجس بنبره غضب: فهد
فهد بنبره حاده: هي مش دي الحجيجه
حسن بحكمه : الي حصل حصل واتنسي
فهد بعيون جامحه: مفيش حاجه اتنست انا لسه فاكر لم جاتلي وهدومها غرجانه دم
فلاااش من 4سنوات
كانت امال عائده من المدرسه الثانويه وكان منتصر يتشاجر مع 3شباب
امال بنبره حاده: منتصر بتعمل ايه
سيبهم
منتصر بنبره غضب: ملكيش صالح غوري من اهنه
كان القتال عنيف. فمنتصر يشبه العمالقه ليقع شاب منهم امام امال وهي تصرخ وتحاول ان تستنجد بأحد لكن الشارع كان مقطوع ليخرج منتصر مسدسه ويقتل الشاب الذي وقف امام امال
امال بصرااخ: ااااااااااه
قتل منتصر 3شباب وكان سيقتل امال ايضا لولا انها هربت ليلحق بها
ظلت تجري وتجري ولم تكن تعرف الي اين تتجه ومن سيلحقها حتي ان اجتمعوا الناس فانهم سيخافون من منتصر لانها من عائله نبيله
ظلت تجري حتي وصلت الي مكان يجلس به فهد دائما
تطلع اليه فهد بنظرات تعبر عن القلق والخوف
فهد: في ايه دم مين ده انتي كويسه
لم تكن تقوي علي النطق لتستنجد به وتختبأ خلفه
فهد بنبره غضب: كان هيجتلهاهيجتل بنت خالته عشان متشهدش عليه دا الي يتنسي يا جدي
حسن: الي حصل حصل وهو اخد جازاته
منتصر بنبره ساخره: وانته ادخلت ليه وجته مش عشان بنت خالتك لا عشان كانت حبيبتك لو مكنتش حبيبتك مكنتش ادخلت
فهد:ليه فاكرني جبان ذيك
نرجس بصوت عالي: فهد خلاص
روح اطمن علي مرتك
فهد باستفزاز: رايح ملوش لازمه الكلام
ليصعد فهد الي غرفته ويترك نظرات الحاقدين خلفه
وصل يوسف مع نادين وكان التوتر والخوف ظاهر علي وجهها ليدخل الاثنان معا ليتطلع اليه فارس باستغراب ودهشه وقبل ان ينطق
نادين بسرعه: عمار الف سلامه عليك
دهش فارس من الاسم لكنه فهم الامر
فارس بنبره: الله يسلمك يا نادين.
يوسف: الف سلامه عليك خير ايه الي حصلك
كانت نادين تتنهد بارتياح فهي تعرف. ان يوسف لم يرا فارس من قبل ما يعرفه هو اسمه فقط
فارس بكذب: حادثه عربيه بس انته مين وفين جنان
يوسف: ان ابجا ابن عم جوز جنان وجنان في مصر دلوجتي
فارس بنبره غل: ابن عم جوزها
لتدخل جنان
جنان' السلام عليكم
تطلعت جنان للوضع باستغراب لكنها فضلت الصمت
نادين: عامل ايه دلوقتي في تحسن
فارس: الحمد لله
تطلع يوسف الي الطبيبه
يوسف:صحيح في مريض عندكوا اسمه فارس جه من اسبوع وهو من مصر هو عايش ولا ميت دلوجتي
بلعت نادين ريقها
نادين: بتسأل ليه
يوسف: بفكر نزوره ونطمن عليه هو ملوش ذنب بالي حصل
نظرت جنان الي فارس ثم تطلعت الي يوسف
جنان بكذب: كان فيه بس الحاله اتوفت من يومين
وصلت الاخبار الي مالك ليتجه الي المدرسه والقلق ينهش في قلبه ليصل ليجد رهف تجلس علي الارض ودموعها تنهمر بغزاره
ليقترب منها بسرعه
مالك بنبره قلق: انتي كويسه
رفعت رأسها اليه لتستنجد به
رهف بصوت مبحوح: الحجني يا مالك
كان سيضمها لولا تذكره انه حرام ان يلمس غير حلاله ليكور يده
مالك بنبره حنان: متخفيش اني جانبك جومي معايا
تركب رهف مع مالك وفي السياره
مالك: بعد اكده مفيش مدرسه هتجعدي في البيت لحد ام نعرف من ده
رهف بصوت مبحوح:حاضر
نظر اليه وقلبه يتقطع من منظرها فهي صارت كالورده التي ذبلت
ليكور يده ويجز علي اسنانه ويتواعد بالانتقام
ذهب اسر مع ريلينا ونعمان الي الموقع الجديد وفي الجناح طرق احدهم علي الباب طرقت خفيفه
رفان باستغراب: مين
ليطرق الباب مره اخر
لتفتح رفان وتقع علي الارض اثر المنديل المخدر
وصل ادم مع جنان الي المطعم وارتدت جنان فستان اسود رقيق وحجاب اسود وكانت جميله كالحوريه وجذبت انتباه جميع من في المطعم لتنهش الغيره قلب ادم
ادم بنبره حاده: جومي
تطلعت اليه باستغراب
جنان: ليه
ادم بنبره حاده: هنروح البيت
ليسحبها من يدها ويدخلها الي السيارة
جنان بعصبيه: هي دي الخروجه دي حاجه تقرف
ادم بنبره حاده: اخرسي
ليقود ادم السياره وفجأه تصرخ جنان
جنان. وووووااااقف
ليفرمل ادم بالسياره
كانت امال تطلع الي فهد باستغراب وهو يبتسم
لتمسك بورقه وتكتب
ليتطلع اليه فهد
فهد بابتسامه: بضحك علي ايه علي حرجه الدم الي زمانهم فيها
امال بوجه عابس: وهي تكتب عملت ايه
فهد: عملت كل خير
لينهض من مكانه ويفتح الدرج ويخرج المشاطه ويسرح لها شعرها
فهد بابتسامه: تصدجي كان نفسي اعمل اكده من زمان
حولت التطلع اليه لكن
فهد: بصي جدامك عشان ممتوجعيش
اكمل تمشيط شعرها ليقترب من. اذنه ويهمس لها
فهد: امااال
حركت يدها لتعبر عن سماعه له
فهد بخجل: انا عايز اجولك حاجه مهمه لازم تعرفيه
اماال انا بح
وقبل ان يكمل تطرق مي الباب
فهد بزفره: ايه ده بجا
ضحكت امال علي منظره
ليفتح الباب وتدلف مي
مي بشماته: الف سلامه عليكي عرفت انك بجيتي خارسه
وقبل ان تكمل امسكها فهد من رقبتها كاد يقتلها
فهد بنبره غضب وهو يجز علي اسنانه: جولتلكم جبل اكده امال خط احمر امال خط احمر
لتنهض امال. وتدخل نرجس وتنقذها من يده بصعوبه لتقع مي علي الارض وهي تلتقط انفاسها.
نرجس بنبره غضب: بتعمل ايه هتجتل بنت خالتك
فهد بجنون: ايوه هجتله لو محترمتش مرتي
نرجس بنبره غضب: انته اتجننت
كل ده عشان الزفته دي
فهد بنبره غضب: مسمهاش.زفته اسمها امال
نرجس بتواعد:ماشي يا فهد خليها تنفعك بس انا بجولهالك اهو مش هتتحملك وهي الي هتسيبك
وهنشوف
فهد بجنون: هجتلها لوفكرت تسبني وهجتل اي حد يحاول يبعدها عني