قصة غرام أسياد الصعيد البارت الواحد والعشرون 21 بقلم ايمان وائل

         

قصة غرام أسياد الصعيد
البارت الواحد والعشرون 21
بقلم ايمان وائل 


وصلت رهف لغرفه فهد وامال لتطرق علي الباب عدة طرقات لتفتح لها نعمه الباب
رهف بابتسامتها المعتاده': عامله ايه دلوجتي
هدرته بصوت مرهق:
امال:  الحمد لله
اقتربت من السرير وواقفت امام امال مباشرة
رهف بابتسامه بريئه: جبتلك كوبايه عصير تفوجك شويه
امال بنبرة تعب:مليش نفس
فهد بصوت حنون: لا يا حبيبتي لازم تشربيها وشك اصفر خالص
ليمسك  الكوبايه ويضغط علي امال لتشربه

تخرج رفان من الحمام لتجد اسر ينظر اليها والي عيناها التي دبلت من البكاء لتتسع عيناها عندما وجدها قصت شعرها حتي الرقبه
ليقترب عدة خطوات ويحسس بيده علي شعرها
اسر بذهول: ايه الي عملتيه ده
اشاحت مبعده يده عن شعرها
رفان بنبرة غضب: ملكش صالح شعري واني حرة
رمقها بنظرة غضب
اسر بنبرة حاده:  لمي الليله مش كفايه الي عملتيه
رفان بنبرة غضب: له مش هسكت بعد اكده اني مش امينه ولا انته سي السيد
هدرها بنبره ساخرة: بس انتي مرتي ومسئوله مني
انهمرت دموعها بغزارة
رفان بنبرة مبحوحه: مرتك تجوم تضربني هو دا احترام الزوجه عندك
ليغمي عليها فجأه

وفي منتصف الليل كانت امال تتصبب عرقا وتمسك بيد فهد فقوه ليتسيقظ فهد ليضئ النور
فهد بقلق:في ايه يا امال
حولت التكلم ووضعت يدها علي زورها محاوله التكلم لكن لم تستطع الكلام لتتساقط دموعها
فهد بنبرة قلق: مالك في ايه
امال محاوله التكلم:
لتتسع عين فهد من الصدمه وينظر لدموعها التي تمزق قلبه
فهد بنبره حزن: متخفيش هنروح المستشفي دلوجتي وان شاء الله هتكوني كويسه
ليحضر لها عباءه ويعدل لهاالحجاب ويحملها ويخرج متجها الي المستشفي

وفي الصباح الباكر استيقظت جنان وحضرت الفطار لادم وصعدت الي الغرفه
جنان بصوت دافئ: صباح الخير يادومي
ادم بابتسامه:  صباح النور يا عجربه
جنان بغيظ:  صباح الازعاج
ادم:  اخر يوم اشوفك فيه علي الصبح
جنان باستغراب:  ليه هتطفش
ادم: لا نازل مصر دلوجتي وهجعد هناك لحد اما المشروع يخلص
جنان بمكر: وهتسبني لوحدي
ادم باستفزاز: هرتاح منك
جنان بمكر: لا يا دومي رجلي علي رجلك اومال احضر الفطار لمين
ادم بخبث: عايزه تيجي معايا
هزت رأسها بالموافقه
جنان: اكيد
ادم: حضري الشنط يلا

اجتمعت العائله علي الفطور
حسن باستغراب: فهد ومرته فين
نرجس بمكر: هتلاجيهم لسه نايمين
لتنزل نعمه من علي السلالم
نعمه: مفيش حد فوج
حسن باستغراب: اومال راحوا فين
رهف:  يمكن في الجنينه هطلع اشوفهم
فاطمه باستغراب وهي تنظر: فهد
نظر الجميع اليه وهو يحمل امال وحلت الدهشه علي وجههم من منظر فهد لكن هناك من كانت ترقص من الفرح
مالك باستغراب:  في ايه ومالها امال وكنتوا فين
نعمه بقلق: مالها بنتي
كانت نائمه علي ذراعها من اثر المخدر ليتذكر وهو يقص عليهم ما حصل

فهد بقلق : طمنيني يا دكتوره امال مالها
جنان:  لاسف مرات حضرتك فاقده النطق
شعر بإن احد يصفعه ولم يكن يقدر علي الوقوف ولكن استجمع ما بقايا من قواته لتابع حديثه
فهد: من ايه مرة واحده اكده
جنان: التحاليل هتبين من ايه بس التحليل هتاخد وقت
فهد:  طيب وهترجع تتكلم تاني
جنان: لم تظهر نتيجه التحليل هنعرف السبب ونبدأ العلاج
فهد: والنتيجه هتبان امته
جنان; بعد اسبوع
فهد بغضب: ليه هي نتيجه امتحان
جنان: التحاليل بتأخد وقت بذات في المواضيع الحساسه دي ولم النتيجه تيجي من مصر

حسن:  لاحول ولا قوة الا بالله
مالك: وهتعمل ايه
فهد: هسافر علي مصر اوديها عند دكتور او اسافرها برة
نرجس بغيظ: ما الدكتورة جالت لم النتيجه تبان هتعالجها وكمان انته ناسي انها مكسورة يعني مش هتجدر علي السفر والبهدله دي وهتتعب اكتر
حسن:  امك معه حج يا ولدي اكده هتتعب اكتر
فهد بنبره حزن: بس مش هجدر اتحمل اشوفه متعذبه اكده
حسن: وهتجدر تشوفها متبهدله علي الاجل اهنه الكل هيخدمها هناك هتبجا لوحدك
فهد: ماشي يا جدي ربنا يستر

وفي المدرسه كانت نادين تفكر في يوسف ليرن هاتفها وكان المتصل هو فارس
نادين باستغراب: فارس
لتجيب عليه
نادين: الو
فارس بنبره حاده: اذيك يا نادين اخبارك واخبار اختك المصونه
نادين:  الحمد لله
قاطع كلامها
فارس بنبرة حزن: عايز اشوفك يا نادين عايز اعرف الحقيقه انا مصدقتش حد لاني واثق في جنان
نادين :انته فين دلوقتي وانا هجيلك
فارس: المستشفي
نادين:خمس دقايق وهكون عندك
لتغلق الخط
يوسف بنبره حاده: مين ده الي 5دقايق وهتروحيله
نادين بتوتر:  يوسف انته هنا من امته
يوسف بنبره حاده: من لم جولتي اكده مين ده
نادين بكذب: دا اخو واحده صحبتي جي يشوفنا بعد اما عرف الي حصل بس عمل حادثه وراح المستشفي
يوسف بنبره غضب;واخو صحبتكوا جي يشوفكوا ليه
نادين بتوتر: هو تحقيق لو مش مصدق تعاله معايا
يوسف: هاجي معنديش مانع

وفي الجانب الاخر من المدرسه يحضر مالك 3 رجال مسلحين لحمايه رهف
رهف باستغراب:مين دول
مالك ببرود: دول هيبجوا معاكي دايما
رهف بزفرة: ليه هو انا صغيرة
مالك بابتسامه: لا بس عشان اكون مطمن عليكي ومحدش يجربلك
رهف بخجل: طيب
مالك: خلوا بالكم منها وفتحوا عيونكم كويس
مسلح: اوامرك يا باشا

وفي الجناح تستيقظ رفان لتجد اسر ممسك بيدها وهو نائم لتتذكر انه اغمي عليه وافاقت بصعوبه بعد ان حضر طبيب لتتذكر حاله اسر وقتها وهي تبتسم
فلاش
الطبيب: الضغط عالي
اسر بغضب; مش خلصت سيب يدها
الطبيب: مش كنت لازم اقيس الضغط
اسر بغضب: مش اتجاس خلاص بجا اكتب العلاج وخلص
الطبيب: طيب
اسر: لو مكنش ضروري مكنتش خليتك كشفت عليها
الطبيب بزفرة: يا بني انا قد ابوك بتغير من ايه
اسر: الله يرحمه بس انته راجل وانا راجل وفهمين دماغ بعض
الطبيب:ربنا يصبرك يا بنتي

رفان في خاطرها طوفاني هتغرج فيه يا ابن عمي وهحرج جلبك
لتنهض من السرير تاركه يدها ليستيقظ مفزوع
اسر: في ايه جومتي ليه
رفان ببرود: اومال هفضل نايمه
اسر بتنهيده: له بس الدكتور جال ارتاحي
رفان ببرود واستفزاز: وهي الراحه هتيجي منين وانا معاك
اسر. بزفرة: صباح جر الشكل
لم تنظر اليه لتوجه نظراها لهاتفه المضئ لتجد المتصله هي ريلينا
رفان بغيرة: خد حبيبه جلبك بترن
اسر باستغراب: حبيبه جلبي
ليلتقط هاتفه ويجدها ريلينا
اسر: خير يا ريلينا بترني ليه
ريلينا بمرح:  افتح الباب استاذ اسر
اسر باستغراب:  ليه
ليفتح الباب ليجد ريلينا ونعمان امامه مباشرة
اسر في خاطره كملت هي ناجصه

يصل ادم وجنان الي القاهرة لينزل من سيارته امام شقه تشبه الفيلا لكنها متوسطه الحجم
وتنزل معه جنان التي استغربت المكان
نظر ادم الي علامان وجهها
ادم بحنقه: دا بيتي مش عجبك
جنان بابتسامه: بالعكس دا جميل اوي وفي حمام سباحه كمان
ليمسك ادم بيدها ويدخلان وظلت تتطلع الي الفيلا باستغراب
ادم:  في ايه
جنان باستغراب:  مفيش بس حسه بحاجه غريبه
ادم: اي هي
جنان: حسه اني جيت المكان ده قبل كده
ادم بابتسامه: يمكن في احلامك يا عجربه

اما فهد كان يجلس مع امال لتدخل نرجس
نرجس بحزن مصتنع:  الف سلامه عليكي يا بتي
فهد بحنقه: الله يسلمك يا امه
نرجس: في واحده عايزه تشوفك بره يا ولدي
فهد باستغراب: هو ده وجته ومين دي
نرجس بخبث: مي بنت خالتك يسريه
لتتسع عين امال من الكلمه وتتشبث بيد فهد اكثر واكثر
ليضمها بين احضانها ويمسح علي شعرها بحنان
فهد: اني جانبك متخفيش
لتخرج اهأت وجعها وخوفها لكنها لم تستطع النطق
  اما نرجس كانت تنظر اليها بشماته وتواعد
نرجس في خاطرها: دلوجتي نجول نهايتك جربت يا امال
وفي المدرسه يسمع الجميع صوت طلق ناري لتخرج رهف ومعه الحراس مفزوعين ليجدوا دبدوب كبير يحترق وعلي الجدار كلمه موتك قرب يا رهف


تعليقات