قصة غرام أسياد الصعيد
البارت الخامس عشر 15
بقلم ايمان وائل
كانت تسلل بكل هدوء وخلعت حذاءها لكي لا يسمح احد صوت خطوات قدامها تابعت السير بهدوء وحظر واقتربت من البوابة بحظر حتي لا يراها الغفير وفجأه نهض الغفير من مكانه وفتح البوابة
رفان في خاطرها: بيعمل ايه الغبي ده
لتتدخل سيارة اسر من البوابة معلنه وصول اسر
لتتسع عيناها وتشهق من الخضة واضعه يدها علي فمها لكي لا يسمعها احد وقامت بالانحناء والاختباء بجانب شجره
الغفير: حمد لله علي سلامتك يا بيه
اسر ببرود: خد العربية اركنها
الغفير: حاضر يا بيه
تحرك اسر متجها الي الداخل وكانت رفان تنحني اكثر واكثر حتي لا يراها
ليرن هاتف اسر فجأه ويتوقف
ليتحدث في الهاتف
رفان في خاطرها : يا مرك يا رفان لازم يرن وهو اجصدي هتبجا واجعه هباب لو شافني
اخذ اسر يتحدث في الهاتف ورفان تتصبب العرق من الخوف وتكاد تموت من الخوف لينهي المكالمة
ويطلب احد الارقام وهو ينظر الي نافذه رفان ليعلن هاتف رفان عن تلقي مكالمه
رفان في خاطرها: يا نهار اسود يا واجعه طين
نظر اسر باستغراب ليفصل ويتصل مره اخري ليتأكد من شكوكه
اسر باستغراب: صح تليفون رفان وجع فين ده طول
عمرها مسطوله
ليضيء كشاف هاتفه ليبحث عن الهاتف لينظر ليجدها مختبئة بين الاشجار وتتقابل اعين الاثنان معا اعين يغطيها الخوف والرعب واعين يغطيها الدهشة والمفاجأة
رفان بتلعثم: اسر
اسر بصوت اجش وعالي: طلعي
لتخرج وتقف علي قدمها
اسر بنبره غضب وعصبيه: بتعملي ايه اهنه
لينظر الي الحقيبة في يدها
اسر بصوت اجش ممزوج بالغضب والشرار يطق من عينه: عايزه تهربي
رفان بتلعثم: اناا
اسر بشحطه: انتي ايه
تسمع رهف وامال وفهد صوت اسر
فهد بنبره استغراب: اسر
ليرمي السكين بعد ان اخذها من يد امال وينزل وتلحق به امال ثم رهف ويستيقظ جميع من في القصر علي صوته
حسن بنبره قلق: في ايه يا ولاد اسر ماله
فهد بنبره قلق: مش عارف يا جدي هروح اشوفه
ليدخل اسر فجأه وهو ممسك برفان ويرميها علي الارض وهي تبكي
مالك باستغراب: رفان
ليوجه نظره الي اسر
مالك بنبره غضب: ايه الي عملته ده بترميها كده ليه
اسر بصوت غاضب وعيون جامحه :لو عرفت الي حصل انته الي هترميه وهتجتلها كمان
حسن بنبره قلق: ايه الي حصل يا ولدي
ليشير باصبعه الي رفان
اسر بنبره غضب: الحلوة كانت بتهرب لاجيته مستخبية ومعها شنطة هدومها وبتهرب
فهد باستنكار: بتهرب
اسر بصوت اجش:ايوه والحمد لله اني جولت اتصل بيه عشان اطمن عليها تليفونها رن لو مكنتش اتصلت كانت هربت وبجت فضيحه للعيلة كلها عرفت اختك كانت هتعمل ايه كانت هتخلي اسم العيلة في الوحل
يوسف بنبره غضب: رفان
كاد يوسف يصفعها لولا ان مالك امسك يده
مالك ببرود مصطنع: اياك ترفع يدك علي حرمه تاني ودي اختك وعيب جدك واجف اعمله احترام
يوسف بنبره غضب : انته بدافع عنه والي كانت هتعمله معملتش حساب لأخواتها وجدها هي محترمتش حد
مالك ببرود متصنع وحكمه: هنسمع منها الاول جبل اي حاجه
حسن : جولي يا بنتي عملتي اكده ليه اتكلمي ومتخافيش جولي كل الي عندك
رفان بانهيار وبكاء: غصب عني انتوا الي خلتوني اعمل اكده
اسر بصوت غاضب: بتجولي ايه يا مجصوفه الرقبه
حسن بهدوء: اسر سيبها تتكلم
محدش يجاطعه كملي
وجهت عيناها الباكيه الي جدها: انا مش رهان يا جدي سمعتك وانته بتتكلم معه الصبح كان رهان عليا وهو جي يتعصب عليا الصبح من غير ما يفهم ويسمعني هعيش معه اذاي وهو معندوش اي ثقه فيا كل حاجه عنده شخط وزعيج وتهديد
لتنهار باكيه تعبت واللهي يا جدي
وكمان انته عارف ان مرت عمي اني مش عاجبها وهي عايزه تجوزه واحده احسن مني ومعها حج اني مستحجوش
حسن : ومخترتيش حسام ليه
رفان بصوت مبحوح: افضل الغريب علي ولد عمي علي جثتي
كان اسر واقف مذهول ومتعجب من كلامها
حسن بحكمه : وجايه تتكلمي بعد ام البلد كلها عرفت انكم هتتجوزوا وهيحضروا فرحكم كان الجط واكل لسانك اياك وكمان كنتي بتهربي بتزودي البله طين
اني كنت جدامك مجتيش وكلمتيني ليه اني عمري ما جبرت حد فيكم علي حاجه وكنت هسمعك بس دلوجتي فات الاوان هنجول لاهل البلد ايه هتبجا فضيحه ليكي مش ليه هو راجل اما انتي حرمه والكلام الماسخ هيطلع عليك واسمعي الكلام الي هيتجال ابن عمه سابه جبل فرحه بيوم الكلام هيوجعك رغم انك مش غلطانه
مالك بنبره غضب: يبجا حد يجيب سيرته اكده وهجطع لسانه
حسن: هتجطع لسان البلد كلها وليه نجيب الكلام من الاول اسمعي يا رفان حولتي تهربي وعجابك هيكون انك هتتجوزي اسر ومسمعش كلام في الموضوع ده تاني دا جراري وكل واحد علي اوضته واياك حد يطلع بره ان رفان كانت بتهرب
كانت امال تراقب يد فهد المجروحه اما فهد كان ينظر لاسر الواقف في جمود ولا يحرك ساكن
ساندت رهف رفان لتصعد الي غرفتها
مالك: سيبيها عايزه اتكلم معه شويه
رهف باستغراب: طيب
دخلت رفان مع مالك المكتب ولحق بهم يوسف وفاطمه والدتها
مالك بهدوء: اجفل الباب يا يوسف
يوسف : حاضر يا خوي
فاطمه ببكاء: ليه عملتي اكده يا بتي عايزه تفضحينا
مالك: اهدي يا امه ليوجه نظره الي رفان
جولتلك جبل اكده انك اختي وبنتي وصحبتي ليه مجولتيش من الاول وخبيتي عليا وكمان كنتي بتهربي دي ثقتي فيكي؟
رفان ببكاء: غصب عني يا خوي سامحني
مالك بنبره حزن: اسامحك علي ايه انك دمرتي حياتك بغباءك ولا انك كسرتي ثقتي فيكي
رفان بلهفه ووجع : انا اسفه مش هعمل اكده تاني بس بلاش تزعل مني انته كل جاحه ليا
مالك بابتسامه ساخره: وانا لو كنت حاجه كنت هتخبي عليا كل ده وعايزه تسيبينا وتهربي
رفان بنحيب: سامحني سامحني يا امه سامحني يا يوسف
يوسف بنبره حزن' اسامحك انتي كنت هتكسري طهري
فاطمه ببكاء: انا السبب في كل ده انا الي جولتلك وافجي علي اسر
توجه مالك بتجاه والدته ومسح دموعها
مالك بابتسامه:وعسي ان تكرهوا شئ وهو خير لكم متزعليش يا امه محدش يعرف الجدر فيه ايه
فاطمه: ونعمه بالله يا ولدي بس اختك
قاطع كلامها
مالك: اختي انا معها دايما ومحدش هيجدر يإذيها حد لو جوزها نفسه متخفيش ولا انتي يا رفان اني سندك ومعاكي دايما
رفان: يعني سامحتني يا خوي مش زعلان مني
مالك : اني عمري ما ازعل منك يا هبله انتي كل حياتي يلا روحي ارتاحي عشان فرحك بكره
رفان وهي تمسح دموعها: حاضر يا خوي لتوجه نظرها الي يوسف وانته يا يوسف
يوسف بابتسامه: حصل خير بس متتكررش واي حاجه تزعلك اخوكي موجود يا عبيطه
رفان: ربنا يخاليكم ليا
فاطمه: ربنا يخاليكم لبعض
اما عند الجد
حسن: عاجبك اهي كانت بتهرب منك
فهد: خلاص بجا يا جدي كانت وذه شيطان
حسن بنبره غضب:وذه شيطان ولا من تصرفات اخوك الطايشه البت ليه حج
اسر بغيظ: خلاص بجا يا جدي
حسن: له مش خلاص اسمع بجا نصيحه ليك بلاش الوش الخشب علي مرتك يا ولدي الحرمه بتيجي من الكلمه الحلوه مش الشخط والزعيج
اسر ببرود : ان شاء الله
ينظر حسن ليد فهد المجروحه
حسن :_ وانته هببت ايه انته كمان
فهد بابتسامه: حاجه بسيطه
حسن : بسيطه بتاعتك وراها نصيبه
ليدخل ادم فجأه
ادم ببرود : جدي عايزك في موضوع
حسن: خير يا ولدي
وضع ادم يده علي شعره
ادم:_ عايزه اتجوز معاهم
حسن باستغراب: ومين هي
ادم بزفره: جنان ما اني متجوزها
عايزه اشهر الجوازه
حسن بضحكه: انته هتكدب الكدبه وتصدقها انته نسيت انك مزور العجد وبعدين هي هتجبل تتجوزك
ادم ببرود: متجبلش ليه
حسن باستفزاز: انته شغال جتال جتله وما شاء الله عجد البت
ادم بثقه: هتوافج
حسن:بالتهديد هتهدد تجتل اخته المره دي
ادم باستفزاز: فكره حلوه تسلم يا جدي
حسن بغيظ: جواز بالتهديد مش هيتم مش كفايه اتنين
ادم : كده كده هي الي هتوافج عشان سمعتها ولو موافجتش في غيرها كتير مش هموت عليها يعني
فهد بابتسامه: علي رأيك
اسر باستفزاز : من ورا جلبك يا خوي دا انته هتموت علي واحده
فهد بغيظ: اخرس
حسن بضحكه: واللهي ما مجانين
وفي صباح يوم جديد كانت التجهيزات تتم علي احدث نظام
نرجس ببرود: عايزه الفروح تغطي القصر والبلد كلها دا فرح ولادي الاتنين
الغفير : تحت امرك
يدخل فهد ومعه نعمه والده امال
نرجس بابتسامه: حمد لله علي سلامتك يا نعمه نورتي بيتك
نعمه بابتسامه: البيت منور باهله
هي فين امال بتي
نرجس بغيظ: فوج بتتجهز
فهد: هطلعك ليه يا خالتي
تصعد نعمه مع فهد
نعمه: ماله يدك يا ولدي
فهد: خدش بسيط
نعمه بحنان: خلي بالك من نفسك يا ولدي
فهد: حاضر يا خالتي
تفتح رهف الباب
رهف بفرح: خالتي نعمه حمد لله علي سلامتك
تنهض امال بسرعه ترتمي بين احضان امها
امال ببكاء: وحشاني جوي جوي
نعمه بفرح: مبروك يا جلب امك ان ي معاكي اهو متعيطيش
امال ببكاء: ربنا ما يحرمني منك
رهف وهي تنظر لفهد: فهد بره عشان العروسه تتجهز
فهد بخجل: طيب
رهف بابتسامه: ربنا يكملكوا علي خير
فهد:يارب
نادين : جرا ايه يا عريس هتموت وتتجوز
تنظر امال لنادين
فهد بعند: اكيد مش من امولتي
نادين بمرح: ايوه بقا
امال بخجل : بره يا فهد
نعمه: بتتكسفي
امال في خاطرها بتكسف عشان لازم ابان اكده عشان يا امه انما اني مش طايجه اصلا
يخرج فهد ويغلق الباب
رهف: تعالي وكليه بجا مش راضيه تأكل حاجه ومش هتصلب طولها اكده
نعمه :ليه اكده يا بنتي هاتي الطبج
وفي غرفه جنان
جنان بغيظ: انته مجنون صح
ادم باستفزاز: لا بس هتعملي الي جولت عليه
جنان بغيظ وغضب: انته اقذر بني ادم اشوفه في حياتي
ادم باستفزاز: الله يسامحك مش عايز اعكنن عليكي في يوم فرحك هسيبك تتجهزي
ليتركها تشتعل وتضرب الارض بقدمها
وفي غرفه رفان
كانت فاطمه تتطعم رفان ليدخل يوسف
يوسف بابتسامه: جلب اخوكي شفتي جبتلك ايه
كان يوسف يحمل علبه به طقم من الدهب
رفان باستغراب: ليه اكده
يوسف: هديه فرحك
فاطمه بابتسامه: حلوه جوي
يوسف: هطلع اشوف الرجاله بجا
وفي غرفه اسر
كات يجلس وبيده سيجاره مشتعله يتذكر ما قالته رفان ليطفئ السيجارة وينهض يفتح الدولاب الخاص به
وفي المستشفي
فتح فارس عيناه ليستيقظ من الغيبوبه
وفي القصر
نرجس في خاطرها لازم ابان مبسوطه واني محروق دمي اوعدكم انكم هتعيشوا في جحيم يا رفان وامال لتبتسم ابتسامتها الخبيثه
اما في بيت الغماري كان حسام يشرب اكثر واكثر كل ام يفتكر زفاف رفان علي اسر ليكسر الزجاجه
حسام بجموح : ماشي يا اسر لازم تحس بحرجت جلبي وعد هدفعك التمن غالي وهأخد مرتي