قصة غرام أسياد الصعيد
البارت السادس عشر 16
بقلم ايمان وائل
حضرت نسا البلد وتجمعوا وارتفعت اصوات الزغاريط والاغاني
ايوه يا واد يا ولعه
خدها ونزل الترعه
ولعه يا ولعه
طالعه تقشر في الامونه
نازله تقشر في الامونه
حلف عليها ابن المجنونه
ما هي نازله الترعه
طالعه تقشر في التفاحه
نازله تقشر في التفاحه
حلف عليها ابن الفلاحه
ما هي نازله الترعه
لولولولوي عقبال عندك يا ام فاروق
وفي المساء ارتدت الفتيات الفستاين البيضاء الرقيقه وكانوا اميرات ارتدت امال فستان ضيق نازل بوسع ورفان فستان منفوش اما جنان اكتفت بفستان ساده رقيق ونزلواوخطفوا انظر الجميع كانت كل ام تحتضن ابنها وكان ادم ينظر اليهم وهم يضمون ابنائهم وتعجبت جنان من نظراته لتتذكر ما قالها الجد عن اهله تم كتب الكتاب امام جميع اهل البلد وكبار البلد وعمت
الزغاريط واقيمت الوليمه وانته الزفاف دون حدوث اي مشاكل ليأخد كل عريس عروسته لغرفتهم
وصلت رفان مع اسر وقبل ان تدخل سمعت صوت امها
فاطمه : رفان
تتجه الي والدتها
فاطمه: خلي في دماغك اخواتك واني يا بتي انتي فاهمه قصدي صح
رفان بحزن:ايوه يا امه
فاطمه: ربنا يوفقك ويسعدك ويرزجك الخلف الصالح
لتدخل رفان الي الغرفه وكانت تتعجب من نظرات اسر كان ينظر اليه كإنها حوريه
اسر بغزل: بسم الله ما شاء الله
جمر
رفان بخجل وكسوف:شكرا
اسر بخبث' شكرا؟ لا متتكسفيش من اولها متعرفيش المثل الي بيجول الي يتكسف من بنت عمه ما يجبش عيال واني عايز عيال كتير جوي منك يا جمري
رفان بكسوف وخجل: جليل الادب
اسر بمكر: يلا نصلي ركعتين عشان ربنا يكمل بخير
رفان في خاطرها هعمل اي حاجه عشان اخواتي وبعدين هربيك يا اسر بس بطريجتي اني
اما عند امال كانت تصلي خلف فهد وبعد انتهاء الصلاه
فهد : ربنا يكمل علي خير
امال ببرود: يارب
اما ادم اخد مخده وراح ينام علي الكنبه دون ان ينطق لتذهل جنان من بروده
جنان باستغراب: ايه العقل الي مرة واحده دي
ادم باستفزاز: هرياح دماغي هتجعدي تجوبي ما تقربش واياك ومش عايز اصدع واني مش هجربك علي حاجه
جنان بسخريه: كل ده ومش جبرني
اومال لو جبرني كنت عملت ايه
ادم باستفزاز: حاااجات كتير جوي
جنان: انا بكرهك
ادم:وانا اكتر
جنان : اومال اتجوزتني ليه
ادم بغرور: عشان تبجي تحت طوعي انما اني مش بطيجك اصلا
تصبحي علي خير ليدير وجهه للجانب الاخر وتقف هي والغضب مسيطر عليها
وفي الصباح الباكر تعم الزغاريط في القصر
حسن: عجبالك يا رهف
رهف: ان شاء الله يا جدي بعد اذنك
حسن: راحه المدرسه روحي مع مالك هو رايح جريب منها صح يا ولدي
مالك : ايوه يا جدي يلا يا رهف
نادين :ممكن انا كمان اروح معاكم
يوسف باستغراب: ليه
نادين: اشتغل مع رهف انا خريجه تربيه
حسن بابتسامه: اكيد يا بتي مفيش مانع
يوسف بغيظ: له فيه هتطلع اكده في البلد بلبسها الماسخ وشعرها المنكوت
نادين بغضب: نعم
يوسف بغضب' ذي ما سمعتي انتي من عيلتنا دلوجتي عايزه تطلعي تشتغلي مع رهف تلبسي لبس عدل وتلبسي طرحه بدل شعرك المنكوش ده
نادين بنبره غضب : واللهي انا حره ملكش دخل مكنتش جوزي وهشتغل غصب عنك جدي هو الكبير مش انته ولبسي محترم ومستور
يوسف بغضب: وشعرك مستور يا مسلمه نسيتي يوم القيامه هتتعلجي منه الحج عليا الي عايز مصلحتك
شعرت نادين بالحرج من كلامها فهو محق
نادين بحرج: انا مبعرفش البس طرحه محدش قالي قبل كده عليها يوسف باستغراب: ليه فين امك وابوكي وصحابك
نادين بقهره: ماما وبابا ماتوا من وانا عندس سنتين ومليش صحاب غير اختي جنان بس
حسن:لا حول ولا قوه الي بالله ربنا يرحمهم يا بتي
يوسف باحراج: اني مكنتش اعرف بس كنت عايز مصلحتك بس
تنزل دموع نادين وتصعد الي غرفتها
حسن بنبره حاده' سبتك تتكلم تجنعها مش تجهرها
مالك بهدوء: يلا يا رهف وانته يا يوسف لازم تعتذر انته غلطان عايز مصلحتها تفهمها براحه مش اكده
يوسف : حاضر يا خوي
وفي غرفه فهد وامال
كانت امال تتذكر عندما استيقظت في الصباح واعطاها الجد هديه زفافها لتمسك بالهديه وتتضعها في الدرج
فهد بابتسامه: شفتي جدي مبسوط اذاي
امال ببرود: محدش مبسوط جدك
فهد بابتسامه: ايوه
امال بزفره: هجوم احضرلك الفطار
لتدق نرجس الباب فجأه وتفتح امال
نرجس بابتسامه مزيفه: الفطار يا عروسه
دهشت امال من الموقف لم تتوقع هذا
نرجس: خدي يلا اما نروح نودي لرفان
امال : تسلم يدك يا مرت عمي
نرجس بخبث: جولي يا امه
امال بدهشه: حاضر
لتخرج نرجس وتترك امال وملامح الدهشه تسيطر عليها ام فهد زفر بحنقه فهو يعرف والدته جيدا
وضعت امال الصينيه امامه ونظر فهد الي الصينيه
امال باستغراب: شفت الي حصل
فهد بحده: متكليش من الاكل ده
امال باستغراب: ليه
فهد: شوفي الاكل ده اني مش بحب الباذنجان وانتي بتحبيه وباقي الاكل انتي مبتحبهوش يمكن حطالك سم في الباذنجان
امال باستغراب: انته بتهزر صح استحاله هتجتلني يوم الصباحيه وامك مش غبيه كانت زمانه عرفت انك هتعرف
فهد بابتسامه: انتي غلبانه جوي يا امال لو موتي يوم الصباحيه هيطلع عليك كلام عفش ومحدش هيصدج انها هي الي عملت اكده
امال بخوف: انته بتهزر صح
فهد ببرود : طبعا لا
اما رفان فتحت الباب ودخلت نرجس
نرجس: لولولولولوي الف مبروك
اسر في خاطرها: بدأت المجالب
رفان: الله يبارك فيكي يا مرت عمي
نرجس بابتسامه خبيثه: الفطار يا ولاد تتهنوا بيه
اسر بابتسامه خبيثه: فطرنا يا امه
نرجس باستغراب: فطرتم امته يا ولدي
اسر بخبث: من جبل ام جدي يطلع
نرجس بتواعد: طيب
تخرج نرجس وتغلق الباب
رفان بغيظ: انته كداب كمان
اسر بحده: اتلمي
رفان :ايه الي جولته ده فطرنا امته.
اسر: مش احسن ما تفطري في جهنم
رفان باستغراب: مش فاهمه
اسر: مش لازم تفهمي
وعند مالك يوصل رهف للمدرسه
مالك:عايزه حاجه
رهف:شكرا
مالك: لو عوزتي حاجه رني عليا
رهف: حاضر
تأتي طفله صغيره لرهف
الطفله: ماما اتأخرتي ليه
مالك باستغراب : ماما
الطفله: ايوه ماما رهف
ينظر مالك الي رهف بحده
مالك بنبره حاده: الي بتجوله صح
وفي المستشفي تدخل الطبيبه جنان
جنان: حمد لله علي سلامتك
فارس: الله يسلمك يا دكتورة
جنان: انا الدكتوره جنان المشرفه علي حالتك لحد ام تقوم بالسلامه
فارس بحزن : جنااان
ليصرخ باسمها بصوت عالي
اما في غرفه نادين كانت تبكي بحرقه لتسمع صوت دقات علي الباب
نادين بصوت مبحوح: مين
يوسف: افتحي واطلعي شويه
نادين بصوت مبحوح: انته عايز مني ايه سبني في حالي
يوسف:_ انا كمان ابويا مات وانا صغير يعني مش لوحدك كل واحد عنده مشاكله والي انحرم منه بس انتي اصعب انا معرفش انتي مريتي بأيه بس متأكد انك اتعصبتي كتير اني مكنش جصدي ازعلك انا كنت عايز مصلحتك
تفتح نادين الباب وتمسح دموعها: مدام متعرفش عني حاجه يبقا متتكلمش من غير ما تعرف
يوسف بابتسامه: حاضر
ليخرج بوكيه من الورد من خلف ظهره
يوسف: دا عربون اعتذار
نادين بفرح : ورد الله انا بحبه اوي
يوسف بغزل: مكنتش اعرف انك بتحبيه كده شفتي بعمل برده حاجات صح
نادين بابتسامه: شكرا
يوسف: يعني صافي يا لبن
نادين: حليب يا قشطه
يوسف : نبداء صفحه جديده واعتبرني صديجك واي حاجه تعوزيه اني موجود
نادين بابتسامه: ان شاء الله
وفي غرفه جنان
كان ادم يراجع الورق وجنان تنظر اليه بتواعد
ادم باستفزاز: تأخدي صوره
جنان بغيظ: ظريف
ادم: اظرف منك ما لاجيت
جنان: انته ردك كده جاهز واحد عايز الجتل
ادم بابتسامه : يا ريت واللهي تعرفي نفسي اموت لو مكنش الانتحار حرام كنت جتلت نفسي ارحم من ان اعيش مع وحده هبله ذيك
جنان بعصبيه: نعم اومال مين الي جبرني عليه
ادم باستفزاز :بحب احرج دمك
جنان بغيظ: انته واحد مستفز
ادم : جومي حضري لجوزك حبيبك الفطار
جنان : حبك برص اعمل لنفسك انته مش صغير
ادم بحده: اومال انتي لازمتك ايه يا حيزبونه
جنان بعصبيه: احترم نفسك
ادم بنبره حاده: اقسم بالله لو الفطار ملجتوش جدامي بعد٥دقايق الجن الازرق مش هيعرفلك طريج
جنان: انته بتهددني
ادم بحده: لا انا بنفذ وانتي عارفه
وفي غرفه رفان
اسر:حضري الشنط
رفان: ليه
اسر: هنروح شهر العسل
رفان ببرود: هنروح نهبب ايه
اسر بحده: نهبب ايه اي الاحترام ده
رفان بزفره: اسر انته عارف اني مش طايجك ولا انته طايجني هنروح نعمل ايه
اسر بغضب: ما اني مش بطجيك من طريجه دي
رفان ببرود: خلاص هنتفج علي حل هنعيش مع بعض ذي الاخوات ومحدش ليه صالح بتاني
اسر بسخريه: اخوات والي حصل
قاطعت كلامه
رفان ببرود: انته عارف كويس ليه انما بعد اكده ملكش صالح بيا وانته جولته انته مش بطجني ولا بطيجك
يمسك اسر يد رفان بغل
اسر بنبره غضب وجز علي اسنانه: متجوزه كيس جوافه ولا ايه سيبك من كلامك الماسخ بتاع المسلسلات ده انتي مرتي فاهمه عارفه يعني ايه مرتي وحضري الشنط واياك اسمع كلامك اكده تاني
نزلت امال الي الاسفل مه لتتحدث معه
نعمه: صباحيه امباركه يا جلب امك
امال بابتسامه: عامله ايه دلوجتي يا ست الكل
نعمه: الحمد لله وانتي
امال: بخير طول ما انتي بخير
نرجس بغل: طبعا مش بجيتي مرات فهد الصعيدي اكيد هتبجي بخير
امال ببرود: يا رب دايما
نرجس: جوليلي فهد فين دلوجتي مش هيأخدك علي شهر عسل ذي رفان واسر
امال بابتسامه: له مجلش حاجه
نرجس باستفزاز: كويس اصل انتي برده مش ذي رفان
امال بنبره حزينه: مش مشكله كل واحد برده مش بينسا اصله
نعمه بحزن: هتلاجيه مشغول يا بتي
امال بابتسامه وحاولت تغيير الموضوع: اعملكوا شاي
نعمه: ياريت
نرجس: اعملي ما انتي فيكي شبه من البت الخادمه الي مشت
فاطمه: ملوش لازمه الكلام ده يا نرجس
نرجس باستفزاز: اني جولت حاجه
مش دي الحجيجه عشان كل واحد مينساش اصله وفاصله
تدخل امال الي المطبخ وتجهز الشاي وتحمل الصينيه وفجأه تسمع صوت رصاص وتصرخ وتقع الصينيه علي الارض!