قصة غرام أسياد الصعيد البارت الثامن عشر 18 بقلم ايمان وائل


قصة غرام أسياد الصعيد
البارت الثامن عشر 18 
بقلم ايمان وائل


وقفنا لم فهد هيخرج مع امال واسر ورفان راحوا شهر العسل ونادين اتصلت بيوسف وبتستنجد بيه

اسرع يوسف بالخروج من مكتبه متجها لبيت خاله نادين وجنان كما اخبرته نادين كان يقود بسرعه كبيرة جنونيه كاد يدهس احدهم وفي تلك الاثناء كانت نسمه خاله نادين توبخها امام مجموعه كبيره من الناس
نسمه بنبره حاده: انتي واختك جبتولي العار سمعتنا بجت في الطين بسببكم  يا ريت اختي ما خلفتكوش
انهمرت باكيه وبصوتها المبحوح تكلمت
نادين : احنا ملناش ذنب هو الي
قاطعت كلامها متحدثه بنبره ساخره
نسمه: عايزه تفهميني ان ابن الصعيدي حب اختك من لحظه ما شافها وعمل اكده عشان يتجوزها
نادين بصوت مبحوح: لا مش بيحبها هو عايز ينتقم منها
نسمه بنبره ساخره: وينتجم منها عشان سبب ذي ده انتي فاكرني هبله لا انا مش هبله الي حصل ده من مشي اختك العفش وانتي شكلها
كانت نادين ستتكلم لولا انها سمعت صوت خشن غاضب من الخلف
يوسف بنبره حاده' العفشه دي الي هي انتي
ليتقدم حتي يقف امامها مباشره موجه عينه الحاده التي تشبه الصقر
نسمه بخوف ويد ترتجف: انا بجول قاطع كلامها مشير اليه باصبع يده وهدرها بنبره تحذير
يوسف : اخرسي اياك اسمع صوتك تاني الي تجول علي بنات اخته اكده يبجا عايزه جطع لسانها
نسمه بخوف ' بس الي حصل ده كان ايه
يوسف ببرود ونبره غرور: ايه الي حصل ؟ ها اتكلموا ساكتين ليه  الي بتتكلموا عليهم دول واحده منهم تبجا مرت اخويا مرت ادم وانتوا عارفين مين ادم  حد فيكم يجدر يتكلم جدامه  طبعا لا يبجا حد يفتح الموضوع ده تاني وهو عارف هيحصل ايه
ليدير وجهه الي نسمه
يوسف : وانتي حسابك معايا اني
ليأخد نادين ويرحل

كانت امال ترتدي فستان وردي مطرز من الجنب تطريزة رقيقه جدا وحجاب بنفس اللون لتفتح درج المكتب وتنظر الي القلاده التي تحمل صورتها مع فهد وتقف حائره تفكر ترتديها ام لا لتشعر بيده يحاوط خصرها ويهمس لها 
لتشعر بقشعريره تسري في جسدها
فهد بنبره غزل: انتي حلوه جوي النهارده وعالطول جمر
ابعدت يده بسرعه مبتعده عنه
امال بنبره خجل ووجه احمر: شكرا
وقف امامها مباشره وملامحه تعبر عن الاستياء من فعلتها
فهد بنبره استياء: في ايه
امال باستنكار: يلا عشان منتأخرش وبعدين اني حلوه دايما
عقد حاجبه
فهد بغيظ: واللهي اومال اني جولت ايه
امال بتوتر محاوله التهرب: مكنتش سامعه كنت بفكر
فهد باستغراب: بتفكري في ايه
امال بتوتر: هو تحجيج
فهد بنبره حاده : له مش تحجيج بس من حجي اعرف مرتي بتفكر في ايه لتكوني
قاطعت كلامه
امال بنبره غيظ؛ لكون بفكر بحد غيرك وبعدين معاك بج انته ايه يا بني ادم انته مصنوع من ايه
فهد : مكنتش اجصد بس عايز اشركك كل حاجه عايزك تثجي فيا واثج فيكي تحكيلي كل حاجه الي يضايجك الي بتحبي تعمليه كل حاجه
امال بنبره ساخره : انته تثج فيا انته معندكش ثجه في حد اصلا
فهد بنبره حاده: امال اتعدلي
واقفت مطبقه يدها
امال باستفزاز: مممم ما اني معدوله اهو ولا شايفني مايله ولا ملوحه
فهد بنبره غضب وعيون جامحه: شايفك بتجري الشر
امال باستفزاز: هجرا معاك انته الشر وفكرك هجدر عليك دا انته ابليس بيجولك يا معلم
فهد بابتسامه خبيثه : ابليس حرام عليكي اني طيب جوي
لتقترب منه عدت خطوات واضعه يدها حول عنقه محدقه في عينه مباشره
امال بمكر: محسسني اني مش عارفك وعارفه دماغك السوده
فهد بنبره خبيثه: اني كويس مع الكويس ووحش مع الوحش
ضحكت بصوت عالي لترن ضحكتها في  انحاء الغرفه
امال بنبره ساخرة: واني كنت وحشه معاك في ايه علي الي عملته معايا
تهرب من نظرة عيناها التي لا يقاومها وابعد يدها وادار وجهه بعيد عنها
فهد : لمي الليله خليها تعدي علي خير
امال بخبث: مش هتجولي عملت معاك وحش ايه
ادار وجهه اليه ونظرته كانت جامحه
فهد : وجعتيني جوي جوي انتي اكتر واحده وجعتني
اتسعت عيناها وواقفت مذهوله
امال باستغراب: انا
فهد بنبره غضب: ايوة انتي عارفه اني بكرهك جوي جوي 
ليخرج من الغرفه ويتركها لم تستوعب شئ
لتنزل دموعها علي خدها
امال ببكاء : اني وجعتك وبتكرهني طب عملت ايه فيك وجعك جوي اكده
لتجسوا علي الارض تبكي
اما هو ذهب الي الحديقه وكان يمسك بشعرها ليفرغ غضبه
وكانت نرجس تنظر اليه من النافذه وهي تبتسم

وصل اسر مع رفان الي الجناح ووضعت رفان الملابس في الدولاب
لتدلف الي الحمام  تأخذ شاور وتخرج  وكان اسر جالس علي السرير
لتقف تمشط شعرها
اسر بابتسامه: عجبك الجناح
رفان ببرود: ايوة حلو
اسر بابتسامه: معمول خصوصي عشانك
رفان  بتحديق: بجد
اسر بابتسامه خبيثه: اومال هزار
بس انتي كنت معكننه عليا مجولتش لحد عليه
رفان باستغراب: اني الي معكننه ولا انته الي كل شويه هغرجك في الطوفان معايا وشغال تهديد
لينهض من مكانه  مقترب منها
اسر بخبث: وغرجتك ولا لا جولتلك هتغرجي
تنهي تمشيط شعرها وتلف شعرها بالتوكه
ليفك شعرها
اسر بغزل: بحب شعرك مفرود
رفان بغيظ: هو شعري ولا شعرك هات
اسر : دبش يخرب دماغك
لتحاول اخذ التوكه منه لكنها يرفع ذراعه لاعلي
اسر بسخريه: اوزعه
لتقف علي اصابعه لتصل اليه ولا تنجح
رفان بغيظ: وبعدين بجا
لتقف علي قدمه وتقف علي اصابعها
اسر بخبث: مجنونه
ليوقع نفسه ويوقعها معه علي السرير لتتحرك خصلات شعرها علي عيناها
اسر بغزل:_ يا ازوعه يخرب بيت حلاوتك
وفي صباح يوم جديد تشرق الشمس وتفتح جنان عيناها
لتنظر لتجد ادم نائم علي الاريكه لتنهض وتحضر كوب من الماء
وتضع بعض منها علي وجهه ادم حتي يستيقظ
ادم :هههيحح
جنان بابتسامه خبيثه: صباح الخير يا بشمهندس
ادم بنبره غضب: انتي واحده
قاطعت كلامه
جنان بحزن متصنع : الحج عليا اني بصحيك عشان شغلك
ادم بغيظ: ومن امته الجلب الرهيف ده
جنان : يلا قوم بطل كسل
اما حضرلك الفطار اقوم خد دش طلعتلك لبسك
ادم باستغراب: ايه الحنان ده هتموتي
جنان باستنكار: ياريت عشان ارتاح منك
ادم بابتسامه مستفزه: متخفيش العجارب عمرها طويل
جنان بغيظ: اموت واعرف لسانك ده متبري منك ليه اما اروح بدل ما تجنني
ادم : حضري فطار حلو مش ذي بتاع العيال الي جبتيه
جنان : كيفي كده هتأكل من الي هعمله
لتنزل جنان وتتركه يأخد دش وبعد خروجه 
يجسوا  ادم علي قدميه من الالم ويضع يده علي رأسه ليخرج شريط حبوب من جيبه ويأخذ واحده

وفي المستشفي.
كان فارس يتلقي الخبر وتنزل دموعه
جنان: هو ده الي عرفته
فارس بنبره حزن: اكيد في حاجه غلط جنان استحاله تعمل كده
جنان : في ناس قالوا ان ادم هو الي عمل فيك كده بالاتفاق معه
فارس بنبره حاده استحاله: جنان متعرفش ولا حبت حد غيري وانا متأكد جنان مراتي انا وبس

وفي المطبخ دخلت جنان لتجد رهف وامال ونرجس
جنان :صباح الخير
نرجس : صباح النور
وقفت رهف بجانب جنان اما امال كانت في عالم غير العالم وخرجت نرجس وتركت الفتيات بمفردها
جنان بفضول : رهف هو ادم بيحب يأكل ايه علي الفطار
رهف: مش عارفه ادم بيأكل اي حاجه تصدجي عمري ما سألته بيحب يأكل ايه الي بيتحط بيأكل منه وخلاص
جنان باستغراب: ليه انتي مش اخته
رهف: ادم مبيفتحش جلبه لحد حتي اني
جنان باستنكار: بس انتي جولتي مسألتهوش قبل كده يعني محاولتيش تعرفي
رهف بنبره حزينه' عندك حج يمكن عشان احنا بعاد عن بعض وكنت متغربه في الكليه
جنان ' طيب وانتي يا امال متعرفيش
لم تجد رد
جنان  باستغراب:_ امال امال امال
فاقت امال من شرودها
امال : في ايه حاجه حصلت
جنان بابتسامه: صح النوم يا عروسه
امال  : معلشي يا جنان مخدش بالي
جنان:ولا يهمك
امال : كنتي عايزه ايه
جنان: متعرفيش ادم بيحب ايه
امال وهي تحاول التذكر: ادم اخرس واطرش واعمي
جنان باستغراب: يعني ايه
امال' يعني مبيجولش بيحب ايه كل الي بيجوله الحمد لله لم يشبع 
وبعدين اني مكنتش عايشه معاهم
جنان : اااه  يبقا كده انا هحضرله فطار علي مزاجي

وفي غرفه نادين كانت تتذكر كلام خالتها وتبكي وتتذكر ما قاله يوسف لتسمع صوت شخص علي الباب لتمسح دموعها
نادين: مين
يوسف : اني
تفتح له الباب بسرعه
يوسف بابتسامه: صباح الخير
نادين : صباح النور خير
يوسف:،جبتلك ورجه تعينك مع رهف في المدرسه
نادين بفرح: بجد.
يوسف بابتسامه: اومال بهزر جهزي نفسك وبطلي عياط بجا عشان وشك محمر وعامله ذي الطماطم
نادين بخجل: طيب
يوسف:خمس دجايج وتنزلي مش عايز تأخير
نادين بفرح: في ثانيه
لتغلق الباب في وجهه
نادين : لسه واقف نسيت 
لتفتح الباب بسرعه
نادين بحماس: اسفه
يوسف باستغراب : كل ده من الحماس ما شاء الله

اما مالك كان ينزل من علي السلالم ليلمح رهف وهي ترص الصحون
لينظر اليه ويبعد عينه بسرعه
حسن: صباح الخير يا ولدي
مالك : صباح النور يا جدي.
حسن: يلا يا رهف اطلعي البسي عشان تفطري وتروحي مع ولد عمك
رهف: حاضر هخلص واطلع
حسن   : سيبي الي في يدك واطلعي امال وجنان اهنه
امال بابتسامه: اطلعي جهزي نفسك انتي واني هخلص الباجي
رهف بابتسامه: طيب
يدخل فهد فجأه الي القصر وكان يتميل كأنه سكران
نرجس بخضه : ولدي
حسن بنبره غضب: واللهي عال جوي حضرتك نايم بره وجي كمان شارب من امته وانته بتشرب
فهد بدون وعي: وفيها ايه ما الكل بيشرب ولا جت عليا
كانت امال تنظر لفهد غير مستوعبه ما يحصل
حسن بنبره غضب: بس دا حرام وربنا حرم الحاجه دي تجوم رايح وشارب
فهد دون وعي: غصب عني  انته متعرفش اني فيا ايه ليكسر الزجاجه التي في يده
امال بخضه :_ فهد
حسن بقلق: فيك ايه يا ولدي
مالك بنبره غضب  : فهد اطلع ارتاح دلوجتي
فهد بدون وعي: محدش ليه صالح بيا
حسن بنبره غضب: اسمع كلام اخوك الكبير واطلع ارتاح وهنتكلم اما تفوج
فهد بنبره ساخره: له مش سامع كلام حد
تقترب امال منه وتسنده
امال بنبره حزينه : عشان خاطري اني هنطلع سوا ترتاح شويه وتفوج
نظر فهد الي عيناها
فهد  بدون وعي : اني مكنتش اجصد الي جولته اني مش
قاطعت نرجس كلامه
نرجس : ملوش لازمه الكلام دلوجتي اطلع معاها يا ولدي
تسند امال فهد ويسنده مالك معه
ليضعه علي سريره
ليمسك فهد بيدها
وقبل ان يفقد وعيه
فهد' اني مش
ليفقد وعيه قبل ان يكمل ويدخل في نوم عميق
مالك : ايه الي حصل امبارح
امال بنبره حزينه: دي خصوصيات والي بينه وبيني مجلوش لحد اسفه يا مالك
مالك بنبره حاده: انا عايز اعرف الي وصل فهد للحاله دي فهد عمره مشرب اول مرة يشرب ايه الي حصل
امال ببكاء: ومش هيكررها تاني دا وعد مني بس مجدرش اجولك هو جوزي والي بينا عمري مطلعه
مالك  بغيظ: هتكتمي جوا نفسك
امال  بصلابه: والكلام هيغير الحجيجه لا
ينزل مالك ويخرج وتلحق به رهف اما جنان
جنان : شكل الكل اتعكنن عليه والبشمهندس ولا هو هنا ام احط الاكل واطلعه
تصعد جنان للغرفه لتجد ادم نائم علي الاريكه
جنان باستغراب: انته نمت تاني
ادم وهو ينهض
ادم بتعب: لا كنت مستني جنابك تخلصي
جنان وهي تنظر اليه: مالك
ادم ببرود: مفيش
لتمسك وجهه بيدها تتفحصه
جنان وهي تحدق في وجهه عينك حمرة كده ليه وايه العرق ده انته سخن
ليبعد يدها عنه
ادم : مفيش شويه صداع بس
ليتناول ادم الفطور وهي تنظر اليه
جنان : روح المستشفي
ادم ببرود : هيروح لوحده
جنان ' ممم مهمل خاف علي نفسك لو تعبت محدش هيقف جمبك من الي بتعمله
ادم بنبره ساخره : ومن امته حد بيجف جمبي الحمد لله شبعت لينهض من مكانه
لكن جنان تغلق الباب
جنان بصلابه : مفيش خروج انته تعبان
ادم بنبره ساخره:_ ملكيش دعوه انا حر
عقدت حاجبها
جنان بصلابه : هتقعد ذي الشاطر علي سريرك لحد ام الدكتور يجي يشوفك
ادم بنبره ساخره: خلي تعليماتك لنفسك اني مش صغير
تبتعد جنان عن الباب
جنان : انته حر صحتي ولا صحتك وفي خاطرها دماغك ناشف يخرب بيتك
ليخرج ادم دون ان يهتم

وفي سياره مالك كان يسوق وهو منزعج
رهف بقلق: في ايه
مالك . بانزعاج: مفيش
رهف باستغراب؛ لا فيه انته من ساعه ما اتكلمت مع امال وانته قالب
مالك بنبره حاده؛ مفيش حاجه ملكيش صالح
رهف وهي تبكي: طيب
مالك  : انا مكنتش اجصد بس انا متعصب شويه  فهد وامال ذي اخواتي والي حصل مع فهد دا مضايجني وكمان امال رفضت تحكيلي رغم اني بعتبرها اختي
رهف: بس هي اكده صح دي اسرارها مع جوزها
مالك : بس دا هيأثر علي جدي والكل يبجا لازم نعرف وكمان الكل هيظلم امال جلجي كله علي امال
-----------
وصلت نادين مع يوسف الي المدرسه
نادين: بذهول واو
يوسف: عجبتك المدرسه
نادين ؛ جميله اوي مين مصمم المدرسه
يوسف: البشمهندس ادم
نادين باستغراب: ادم؟

وفي القصر
نرجس بنبره غضب: عملتي ايه في ابني
امال بنبره برود: معملتش حاجه
نرجس: اومال شرب ليه
حسن : سيبيها يا نرجس تعالي يا امال
امال : نعم يا جدي
حسن بنبره غضب: ايه الي حصل وصل فهد للحاله دي متكدبيش انتي عارفه
امال بصلابه: محصلش حاجه يا جدي
حسن بنبره غضب؛ووصل لكده لوحده انا عارف حفيدي كويس واسمعي يا بنت الغماري حفيدي ده الي بجالي من ابوها هو واخوه مجبلش حته لو انتي مرته انك تأذيه وياريت تحطيها حلجه في ودانك ياريت متنسيش هو مين وانتي مين
امال بنبره حزينه : اني عمري ما نسيت ولا هنسا وكمان مش هنسا اني جولت اكده يا جدي
نرجس: اتمسكني يا ختي اتمسكني
تنزل دموع امال وتصعد الي غرفتها وهي تبكي وتنظر لفهد النائم امامها وتتذكر كلامه لتبكي اكثر اكثر حتي يفيق علي شهقات بكاءها
كاد يفتح عينه لكنه فضل ان يستمع اليها دون ان تعرف انه مستيقظ
امال ببكاء: اني اسفه مكنتش اجصد اوصلك للحاله دي عارفه انك بتكرهني جوي بس انا عايزه اعرف وجعتك امته وليه فهد انته عمرك معيرتني ذي ما هم بيعيروني الكل بيعيرني الي انته  بس هي الحجيجه اني بوعدك اني هختفي من حياتك ومحدش هيعرف عني حاجه بس لازم اعرف وجعتك اذاي اني عمري ما اذيت حد
ظلت تبكي وقلبه هو يتقطع فهم انها تحملت اللوم علي فعلته هو ليشعر بالالم اكثر واكثر




تعليقات