قصة غرام أسياد الصعيد البارت الرابع والعشرون 24 بقلم ايمان وائل


قصة غرام أسياد الصعيد
البارت الرابع والعشرون 24 
بقلم ايمان وائل 


وبالصدفه يجد مالك باب غرفه رهف مفتوح
مالك بنبره قلق: رهف
ليتجه الي الغرفه وقبل ان يدلف
نرجس بخبث: ان مالك بيحب امال
  ليسمع كلام نرجس ويدلف وقد احتضن الجحيم عينه
مالك بنبره حاده: بتجولي ايه يا مرت عمي انتي اتجننتي ولا ايه
ادارت وجهها وهي تبلع ريقها
نرجس بنبره خوف: اومال ليه بتعملها اكده
مالك بنبره غضب: عشان بعتبرها اختي ومتنسيش اني عايش بفضل ابوها وهو وصاني عليها  وكمان مرت اخويا ومش انا الي ابص لمرات اخوه
نرجس بنبره ساخره: ما هو واضح
مالك بنبره غضب ونظرات جامحه: جصدك ايه
نرجس بخبث: مش سبب كافي انك تعملها بالطريجه دي وتجبلها دكتوره مخصوصه من مصر وتهدد جوزها لو زعلها هتتداخل
مالك بنبره غصب: اختي وخايف عليها وحجي اجبلها ميت دكتوره والي هيفكر يمس شعره منها هجتله فضل ابوه عمري ما انساه ومتنسيش انها يتيمه يا مرت عمي ومسئوليتي اني اجف جمبها وبدل ما تجعدي تجولي كلام فاضي اجفي جمبها مش تتطلعي عليها كلام
نرجس بنبره خبيثه:  والكلام هيكتر بطريجتك دي
مالك بنبره ساخره : محدش هيجدر يجول حاجه بالعكس دول هيحضروا لفرحي
نظرت رهف الي مالك بذهول
نرجس باستغراب: انته هتتجوز
مالك بنبره ساخره: هو جدي مخبركوش ولا ايه
فاطمه باستغراب: لا يا ولدي بس مين العروسه
نظر مالك الي رهف
مالك بابتسامه:  رهف بت عمي دا لو وافجت عليا الجرار جراره
نظر رهف لمالك وكانت ملامحه تعبر عن الاستغراب والخجل والفرح
رهف وهي تنظر الي الارض بخجل; جدي مخبرنيش بحاجه
مالك وهو ينظر لنرجس بخبث:البركه في مرت عمي الي بتحب تبوظ الدنيا
نرجس بغيظ: الف مبروك
لتغادر الغرفه بسرعه
ضربت فاطمه كفا علي كفا
فاطمه:  لا حول الله ايه الوليه دي حد يجول اكده علي مرت ابنها وبنت اختها
كور مالك يده بغضب وجز علي اسنانه
مالك.  كانت عايزه تولع الدنيا
فاطمه بزفره:  ربنا يكفينا شرها بس الف مبروك يا ولدي
تطلع مالك الي رهف
مالك بابتسامه: اما العروسه تجرر الاول
تطلعت رهف اليه بخجل
رهف: ان شاء الله
صوب حسام المسدس علي رأس رفان
حسام بنبره خوف: الي هيجرب مني هجتله
ابتسم اسر بخبث
اسر:  انته غبي اوي
كان احد رجال اسر يقف خلف حسام ليمسك به ويأخذ منه المسدس لتفلت رفان من يده وهي تبكي ليضمها اسر ويمسح علي حجابها بحنان
اسر بحنان: متخفيش اني جانبك
ليمسك بيدها وتطلع الي حسام ورجال اسر يوجهون اليه اللكمات القويه
اسر: كان عايز يعملك ايه
رفان بصوت خائف وكلمات متقاطعه: كان عايز يحرجني بميه نار
اسر بنبره حاده ' يا ابن###
ليترك يدها ويتجه الي حسام ويلكمه
اسر بنبره غضب: كنت عايز تحرج مرتي يا وسخ طيب اني هوريك
ليمسك بالزجاجه وقبل ان يفتحها
احد الرجال ويدعا تيمون الذراع الايمن لاسر
تيمون: عنك يا اسر بيه متوسخش يدك اني الي هعملها
ليصرخ حسام من الالم ويشرب من نفس الكأس التي كان سيسقيها لرفان
لتضع رفان يدها علي عيناها وتصرخ
اسر بنبره حاده:  مفكرني غبي مش مراجبك من اليوم الي اتجدمت فيه لرفان وعارف انك جيت ورايا تيمون كان مراجبك وكتبلي ورجه بالفندج الي نازل فيه كمان
فلاش
فتح اسر الباب ليجد ورقه مكتوب عليه العنوان ورقم تيمون الجديد

تيمون : انا اسف يا اسر بيه ان جطعتك انته والمدام بس انته كنت جافل التليفون يومها واني غيرت رجمي كمان. فكتبت لحضرتك ورجه
اسر.  مفيش داعي تعتذر انته عارف انا بعزك جد ايه
كان حسام يصرخ من الالم
اسر ببرود: انا جلبي رهيف مجدرش اشوفه اكده اجتلوه علي الاجل يرتاح ويريح
اتجه اسر الي رفان ووضع يده علي عيناها
لتسمع صوت طلقات المسدس وهي تفرغ في حسام لتنزل دموعها بغزاره ليضمها اسر اليه
اسر بحنان:  بس يا جلبي متعيطيش
تبتعد رفان عن اسر خوفا منه
رفان ببكاء :انته مفتري. كان ممكن تسمحوا ومش هيكررها بس لا انته جاسي وجتال جتله
اسر بنبره حاده:  انتي هبله صح اسيبه بعداما حاول يحرجك وفكرك لو كنت سامحته كان هيسكت لا الي ذي ده لازم يوت الي يمد يده علي حرمه غيره لازم يتجتل
تيمون' اسر بيه اعمل ايه في الجثه
اسر: ابعته لعيلته في الصعيد عشان يعرفوا ابنهم كان هيعمل ايه ومحدش يجول تار وهبل من ده
تيمون: اوامرك

أستاجر ادم مركب في النيل وركب مع جنان
تتطلعت جنان الي النجوم وومنظر النيل
جنان بهيام:   سبحان الله جميل اوي صح يا دومي
تطلعت الي ادم الممسك برأسه وهو يتألم
جنان بنبره قلق: مالك يا ادم انته كويس
ادم بتعب: كويس انبسطي انتي
وضعت يدها علي رأسها
جنان بقلق: انته مش سخن دماغك بتوجعك منين
ادم وهو يبعد يدها
ادم بتعب: انا كويس
وضعت رأسها علي ركبتها وبدأت بتدليكها
ادم:  بتعملي ايه
جنان بنبره قلق: هدلكه الصداع هيروح علي طول
ابتسم ادم ابتسامه حزينه:  لو راح هروح معه
جنان بعدم فهم: اذاي
رفع ادم رأسه
ادم:  متخديش في بالك انا كويس
جنان بنبره قلق: متأكد
ادم بابتسامه حزينه: ايوة كويس
جنان بمرح.  اقوم يلا نرقص سوا
ادم: مبعرفش
جنان بمرح: هعلمك
لتأخذ هاتف ادم وتفتح النت وتشغل اغنيه مكتوب ليك
جنان: بحب الاغنيه دي
هات ايدك
تمسك بيده ليتطلع الي عيناها بهيام ويرقصان علي الحان الاغنيه
مكتوب ليك اني انا الي تعيش لها مكتوب علي اسمك حياتي كلها اول ما قولت بحبك كانت لي انا مين تستاهلها غيري او تتقالها
مكتوب ليك واهي كل حاجه في وقتها تكمل حياتك بيا لم دخلتها
وقت اما شافك قلبي شافت عيني فيك صوره حبيبي الي في خيالي رسمتها

وفي صباح يوم جديد وبالاخص في غرفه رهف كانت ما زالت مستيقظه لم تنم من الفرحه
كانت تجلس علي سريرها واضعه يدها علي قلبها وكان يخفق بسرعه لم تكن تتخيل ان ما تمنت حدوثه سيحدث
ليدلف الجد اليها
حسن بابتسامه:صباح الخير يا حبيبه جدك
نهضت من مكانها وقبلت يد جدها
رهف: صباح النور  يا جدي
حسن وهو يجلس: فاطمه جالتلي علي الي حصل واني جي اعرف جرارك بس اسمعي يا بتي سيبك من الكلام العبيط الي مرتك عمك جالته احنا عارفين مالك كويس وانتي عارفه ان مالك مستحيل يبص لحاجه غيره
ابتسمت رهف ابتسامتها المعتاده
رهف:  عارفه يا جدي
حسن:  وجرارك ايه
رهف بخجل: موافجه بس لم ادم يجي مش هتجوز غير في وجود اخويا
حسن بنبره فرح: الف مبروك يا بتي.

وفي سياره يوسف ركبت نادين في الخلف
يوسف باستفزاز: سواج الهانم انا
نادين بزفره: مش بحب اقعد قدام
يوسف بخبث: مش بتحبي ولا مكسوفه
نادين باستغراب: تقصد ايه انته بقالك يومين بتقول كلام عجيب
يوسف بنبره ساخره' يعني مش فاهمه
نادين ببرائه: لا
يوسف بزفره: اسمعي بجا يا مصفوفه انتي تتجوزيني
شهقت بقوه
نادين : بتقول ايه جواز
يوسف باستغراب: ايوة مستغربه كده ليه
نادين بخبث: انا والجواز مفيش بينا عمار ومبحبش الكلمه دي
يوسف بمكر: هتحبيه
نادين بدلع: محبوش

وفي المستشفي نهض فارس وارتدا ملابسه وخرج من المستشفي
لتدلف جنان الي الغرفه ولا تجدها لكنها تطلعت علي السرير لتجد ورقه
جنان وهي تقرأ: شكرا ليكي بس ان الاوان ارجع حقي
اخرجت جنان هاتفه لتطلب احد الارقام
جنان:  الو فارس خرج من المستشفي

احضرت نعمه الفطور لامال
فهد بابتسامه:شكرا يا امه
نعمه:  العفو يا ولدي. واكله كويس
فهد: من عنيا
حمل فهد الصينيه واطعم امال بيده وهي تطلع اليه بغيظ
فهد باستغراب: مالك
امال بغيظ:  اني مش عيله صغيره
تأكلها بايدك
تطلع فهد الي امال بذهول
فهد بنبره فرح: انتي اتكلمتي
امال بابتسامه: ايوه
فهد: امته
امال:  معرفش اني جيت انطج الصبح سمعت صوتي
فهد باستغراب: غريبه ذي ما تكوني واخده حاجه مسكنه لوجت محدد
امال بابتسامه:  معرفش بس اهم حاجه اتكلمت
فهد بابتسامه ساحره وهيام: وحشني صوتك يا جطه
امال بغيظ: مسميش جطه يا حلو
فهد بضحكه:  رجعت المشاغبه تاني معاكي يا جلبي
امال بزفره وصوت عالي: متجولش جلبي. اني مش جلبك
رمقها بحده
فهد بنبره حاده: متعليش صوتك وكمان اكتمي لحد ام الدكتورة تيجي ونعرف من ايه
تطرق رهف علي الباب
فهد: ادخل
رهف بابتسامه: صباح الخير
فهد: صباح النور خير يا رهف
رهف:  فهد لازم تعرف الي حصل
فهد باستغراب:  اعرف ايه
قصت رهف علي فهد ما حصل لتشهق امال وتنزل دموعها
امال بصوت مبحوح:  انا متخيلتش ان خالتي تجول عليا اكده
رهف بفرح: انتي اتكلمتي
زفر فهد بغيظ من فعلت والدته:  هي مش هتبطل بجا
تطلعت الي فهد
امال بنبره حاده. وانته لو كنت سمعت من بره كنت هتصدج عارفك غيور ومبتوثجش في حد
فهد بزفره:  امال بطلي جر شكل عشان انا علي اخري وبعدين انا واثج فيكي وفي مالك والف مبروك يا رهف
رهف بابتسامه: الله يبارك فيك
امال باستفزاز : الف مبروك مالك جدع وطيب ومش مغرور ذي ناس
عقدت رهف وعقد فهد حاجبه
امال بمرح:  بتغيري يا رهف اني بهزر الف مبروك
رهف بنبره غيره:  ايوة بغير بس انتي اخته عن اذنكم
لتخرج رهف ويتطلع فهد الي امال
امال: شكلها بتحبه جوي
فهد بابتسامه: مفيش احلي من انك تتجةزي الي بتحبيه شعور حلو جوي
لتتذكر كلمه فهد عندما اخبرها انه يكرهها
امال بفضول: وانته محستوش ولا اني حسيته احنا الاتنين مش بنطيج بعض ف ليه اتجوزتني يا فهد وانا وجعتني امته
امسك بيدها ووضعها علي قلبه
فهد: وجعتني اهنه وجع مش جادر اتحمله

وفي الجناح كان اسر يطلع برفان الخائفه منه
اسر ببرود: تأخدي صوره
رفان بنبره خوف: لا شكرا
ليجلس ملتصق بها
اسر بغزل: اومال بتبصيلي كده ليه
رفان وهي تبعد
رفان: مستغربه انك مش ندمان علي الي عملته
اسر بزفره:  انسي بجا وتعالس معايا شويه
يمسك اسر بيدها ويخرج الاثنان معا الي الحديقه

حضرت مجموعه من الفتيات
حسن:  ايه دا يا ولدي
مالك: دول معهم فساتين الفرح عشان رهف تختار واحد
يوسف: واعملوا حسابي جرارت اتجوز
حسن:  ومين المخبوله الي وفجت عليك
نادين بخجل: اني يا جدي
حسن بابتسامه: مخبوله فعلا الف مبروك يا ولدي
ليرن هاتف نادين
نادين بتوتر: عن اذنكم
تخرج نادين لتحدث في الهاتف
نادين:  الو ايوه يا فارس خير
فارس: عنوان ادم الصعيدي في مصر ايه


تعليقات