قصة غرام أسياد الصعيد البارت التاسع عشر 19 بقلم ايمان وائل


قصة غرام أسياد الصعيد
البارت التاسع عشر 19 
بقلم ايمان وائل 



في المساء اجتمعت عائله الصعيدي علي العشاء ما عدا فهد وامال
حسن بشموخ ' اطلعي يا نرجس نادي لفهد .
نرجس بابتسامه خبيثه: حاضر يا عمي
زفر مالك بقوه ولحظت رهف ذلك
رهف في خاطرها : ربنا يستر
وفي تلك الاثناء في غرفه فهد كان الصمت هو سيد الموقف كانت امال تجلس في البلكونه  حتي لا تزعج فهد اما هو كان يراقبها بصمت يتأمل ملامحها الحزينه
صعدت نرجس لاعلي وطرقت باب الغرفه لتسمع صوت فهد
فهد ببرود : مين
نرجس بنبره فرح: اني امك يا ولدي
فهد بزفره: خير يا امه
نرجس: جدك عايزك تحت كلنا هنتعشا سوا
فهد ببرود: مليش نفس  بالهنا والشفا ليكم
نرجس بغيظ: جدك عايزك يا ولدي والكل مستنيك تحت
فهد بنبره حاده  ممزوجه بالعصبيه' مش عايزه اتعشا ولا  اتكلم مع حد
فزعت امال من صوته لتنهض من مكانها بسرعه
امال بخضه: في ايه مالك
فهد بنبره حاده :مفيش
نرجس بنبره شماته' يا ولدي جدك هيزعل منك
امال : جدك عايزك تحت لازم تنزل
فهد بنبره غضب: اني مش عيل صغير مستني حد يجولي اعمل ايه
تسقطت دموعها علي خدها بغزاره
امال بصوت مبحوح: اني اسفه مكنتش اجصد اني
نظر اليها والي دموعها التي تنزل بغزاره
فهد بلين : اني اسف مش جصدي اتعصب عليكي انتي اني مجدرش اشوف دموعك
ليمسح دموعها ويضمها بقوه
فهد بنبره حزينه : مكنتش اجصد ازعلك
كان يضمها بقوه كإنها عصفوره يخشي عليها من الهروب حتي شعرت باضلاعها ستنكسر  ليتابع حديثه
فهد : اني اسف علي الي حصل امبارح وعلي الكلام الي جولته اني  مش
لتطرق نرجس الباب بقوه
نرجس بغيظ: فهد كلام جدك
فهد بتنهيده: طيب يا امه انزلي وهاجي وراكي
نرجس: له رجلي علي رجلك
فهد ببرود: طيب
ليبتعد عن امال وهي لا تفهم شئ  ليمسك بيدها بقوه ويخرج
فهد بمكر :_ يلا يا امه
نزل فهد وهو ممسك بيد امال وخلفهم نرجس وهي تشعر بالغيظ
نظر مالك اليهم وهو يبتسم لتستعجب رهف من ابتسامته
اما جنان كانت تنظر لادم الذي كان يأكل دون ان يهتم بما يحدث حوله
فهد ببرود: خير يا جدي
حسن بنبره خشنه' هنتعشا ونتكلم بعد العشا
فهد ببرود' طيب
يجلس فهد وتبقا امال واقفه
فهد باستغراب: تعالي اجعدي واجفه عندك ليه
امال : حاضر
تجلس امال بجانب فهد
فهد بابتسامه : خدي كلي دي لازم تتغذي
امال باستغراب' كل ده
فهد بمكر' عشان تكبري يا صغيره
كانت نرجس ستنفجر اما مالك كان يبتسم والجد كان ينظر الي حفيده وفي خاطره الكثير من الاسئله

وفي شرم الشيخ كانت رفان في المول تختار بعد الملابس
رفان بابتسامه: ايه رأيك في ده
اسر ببرود: مش حلو
رفان: وده
اسر: لا
رفان بغيظ: دا الطجم العشرين انته مش عجبك حاجه
اسر بزفرة: مش حلوين نجي حاجه واسعه وحلوه مش كفايه جايبني المول بالليل
رفان بابتسامه خبيثه ' مش احسن من الاماكن العفشه الي عايز تروحه
اسر بخبث: وعرفتي منين انها عفشه يا اوزعه
رفان بغيظ: اياك مرة تانيه تجولي اوزعه
اسر بعناد: اوزعه اوزعه اوزعه
رفان بقمصه: مخصماك روح لوحدك بجا
اسر باستفزاز: احسن هناك مزز وحاجه لوز مش ذي الغفير الي واجف جدامي
رفان بغيظ: بجا كده اني غفير طيب كتر خيرك
لتدخل تبدل ملابسه وتخرج وهي منزعجه
رفان: مش هشتري حاجه وروح من اهنه يلا واني هرجع لوحدي
اسر بنبره حاده: نعم ترجعي لوحدك افرضي واحد عكسك
رفان باستفزاز: مش اني غفير في حد هيعاكسني
اسر    بعناد: الاحول ممكن
رفان بغيظ : ماشي يا اسر افتكر كلامك

وفي غرفه المكتب
اجتمع الجد مع فهد وامال
حسن بجديه: ايه الي حصل بينكم وصلك للحاله الي كنت فيها الصبح
فهد ببرود: محصلش حاجه
حسن بنبره ساخره : اومال كان مالك الصبح شربت من غير سبب ولا بنت الغماري كانت السبب
فهد بنبره حاده: امال تبجا مرتي يعني تحترمها يا جدي وملهاش دخل بالي حصل
حسن بنبره غضب: انته نسيت ازاي تتكلم مع جدك
فهد ببرود: لا بس الي اعرفه ان جدي مبيفرجش بين حد ولا بيحكم من غير ما يسمع مش صح اكده
حسن بخشونه: وايه الي حصل عشان اسمعه واحكم
فهد: كنت مضايج عشان المشروع الي هيتأجل وانته عارف ان المشروع ده مهم ليا
حسن : بس تزعل لدرجه دي عشان مشروع وهو هيتأجل بس مش هيتلغي
فهد ببرود: بس هو حلمي يا جدي
وهو حياتي كلها مجدرش اكمل من غيره  هموت لو المشروع ده حصله حاجه
حسن في خاطرها  دا المشروع ولا امال  ماشي يا ولدي فهمتك
حسن بهدوء: ماشي يا فهد بس عايزك تعرف انك اهم عندي من ميت مشروع وانتي يا امال اني اسف يا بتي علي الي حصل الصبح والكلام الي جولته
امال بابتسامه: الصغير الي يعتذر من الكبير يا جدي مش العكس حجك عليا اني
حسن بابتسامه : ماشي يا ولاد ربنا يسعدكم
يخرج حسن من المكتب ويترك امال مع فهد
امال باستغراب: مشروع ايه ده
الي مهم عندك لدرجه دي
فهد بابتسامه : مشروع من وانا صغير بحلم بيه ومنستوش لحظه رغم ان المشروع دا مطلع عيني
امال بفضول: ربنا يحججلك الي بتحلم بيه
بس ممكن اشوف المشروع ده
كانت هناك مرآه في المكتب 
فهد بخبث : بصي للمرآيه دي كده هتشوفيه
نظرت امال الي المرآه
امال بغباء: مفيش حاجه ظهره غيري
فهد في خاطره غبيه جوي

في الصباح الباكر استيقظت جنان كالعاده لتزعج ادم لتجده نائم
جنان  بصوت عالي: اااااااااادم
فزع ادم من نومه
ادم : ايه يا عجربه علي الصبح
جنان بابتسامه خبيثه : صباح الخير بالليل الشغل يا دومي
ادم بنبره حاده: مش هتبطلي طريجتك دي
جنان ببرائه  : هو انا عملت حاجه
ادم وهو ينهض: انتي ملاك
ليدلف الي الحمام يأخد شاور
لتتذكر جنان كلام نادين
فلاش
نادين : تخيلي المجرم ده مصمم نماذج تحفه بس الحاجه الغريبه ان كل النماذج ل مدارس لاطفال لتصميمات لدار رعايه الاطفال وكمان يوسف قالي ان متبرع بنص فلوسه لدار رعايه ومتكفل باطفال انتي تتخيلي ان السفاح الي دمرلك حياتك ده عنده قلب
بااك
تفتش جنان في غرفه ادم لتجد دفتر رسم مرسوم فيه طفل صغير بعيد عن امه واخر يجلس وحيد رسومات توحي بالوحده لتضعه الدفتر مكانه قبل ان يخرج
جنان في خاطرها: دي نقطه ضعفك انا عمري ما هسمحك علي الي عملته فيا
ليخرج ادم وتبقي جنان تحدق فيه
ادم باستغراب' في اي يا عجربه
جنان بغيظ: مفيش حد اسمها عقربه هنا
ادم بابتسامه: اومال انتي ايه
يرن هاتف ادم فجأه ويجيب
ادم :_ انا جي في الطريج
ليغلق الخط
جنان باستغراب: مش هتفطر
ادم: لا الوفد وصل الشركه ليخرج ادم بسرعه وتبتسم جنان بمكر
---------------
توجه مالك الي السياره ليجد رهف بانتظاره
مالك باستغراب : ايه النشاط ده
رهف بابتسامه: تعليمك
مالك: اركبي اركبي
وفي الطريق كان مالك يتحدث مع رهف ليرن هاتف رهف لتجده رقم مجهول
مالك ' في ايه
رهف باستغراب: رقم معرفوش
مالك : افتحي الميك
تفتح رهف الخط والمايك
رهف : السلام عليكم
المتصل' رهف الصعيدي
رهف  : ايوه مين حضرتك
المتصل بابتسامه شريره: انا موتك انا الي هقتلك يا بنت الصعيدي
يأخذ مالك الهاتف ليرد هو لكن يغلق المجهول الخط
رهف بنبره خوف وارتجاف: مين ده
صوته مرعب
مالك : اهدي متخفيش اني معاكي
في خاطره مين ده الي عايز يجتلك يا ترا بس علي جثتي
رهف ببكاء : اني عمري ما اذيت حد
مالك بهدوء'عارف واوعدك محدش هيلمس شعره منك

وفي المدرسه ذهبت نادين مبكره ووصلت ايضا مجموعه من الاطفال الصغار
الاطفال: صباح الخير يا مس
نادين بابتسامه لطيفه: صباح الخير يا حبايب قلبي يلا كل واحد يطلع يفطر الاول قبل اما نبداء عشان تركزوا وتعرفوا تلعبوا
الاطفال بابتسامه: حاضر يا مس
لتسمع صوت همسه من الخلف
يوسف: وانتي يا مس مش هتفطري
لتنهض من مكانها وهي مفزوعه
نادين بخضه : يوسف خضتني
يوسف بضحكه: عشان تحرمي تطلعي من غير ما تجوليلي
نادين باستغراب: هو لازم اخد اذنك وانا جايه شغلي
يوسف  بنبره حاده: ايوه البلد مش امان عشان تيجي بدري لوحدك يا ريت متتكررش
نادين؛  اه فهمت
يوسف: وكمان يا مس انتي مفطرتيش انتي الي هتجعي من طولك مش العيال صح يا ولاد
الاطفال بصوت عالي: صح يا عموا
نادين بخجل: هششش اقعدوا
لتنظر الي يوسف الواقف مبتسم
نادين بنبره رقيقه: كده تقوم العيال عليا
يوسف بخبث: دا حاجه بسيطه عشان متتكررش تاني

وفي الجناح ارتدت رفان فستان قصير وجذاب وتركت العنان لشعرها ووضعت القليل من المكياج وكانت كالحوريه ليدخل اسر ويقف يتأمل جمالها ليصفر
اسر بمرح : يا بتاع النعناع يا منعنع
رفان بمكر: عايز ايه
اسر بغزل : جلبي ودجاته
رفان : مش كنت شبه الغفير امبارح ولا كلام الليل مدهون بزبده
اسر بمرح : اديكي قولتي اهو  بس ايه الحلاوة دي
رفان : عشان تعرف اني مش غفير يا ابو عين زايغه
اسر ' هو انا شفت غيرك يا جمري
رفان بغيظ: انته محدش بيسلك معاك
اسر: انا دنا غلبان
رفان بمرح: يا راجل اول كلام غير ده دا انته غلبان غلب محصلش
اسر باستفزاز: بتجري الشكل يا اوزعه يا ااااااوزعه
وفي تلك الاثناء يطرق احد الباب
اسر: مين معكر الاجواء ده
ويفتح اسر ولا يجد سوا رساله علي الارض
اسر بنبره حاده: فعلا معكر الاجواء

وفي الشركه تذهب جنان وهي تحمل عمود الاكل  لتنظر باستغراب
جنان : معقد حتي السكرتيره راجل
السكرتير: حضرتك عايزه حاجه
جنان : ادم  موجود
السكرتير: ادم بيه موجود بس عنده اجتماع
لتدخل جنان وهي تبتسم بخبث
جنان بصوت عالي: يااا دومي شفت جبتلك ايه
ينظر ادم اليها  لكنها لم تبالي وتقترب منه
جنان : الفطار يا حبيب قلبي
شفتوا يا جماعه مفطرش وسبني من غير فطار عشانكوا
امسكه من ذراعها بقوه
ادم بنبره حاده  : بتعملي ايه يا مجنونه
جنان بخبث: جايه اجبلك الاكل يا حبيبي
وفي غرفه امال كانت تنزل من علي السلالم  دون ان تلاحظ وجود زيت مكبوب علي السلالم وكانت نرجس تنظر اليه بخبث لتقع امال فجأه
امال وهي تقع : فهد
لتتحرج من علي السلالم وتسقط علي الارض فاقده الوعي
فاطمه بصرخه: امااال


                 البارت العشرون من هنا 
تعليقات