قصة فرح بلا فرح البارت التاسع عشر19 بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت التاسع عشر19 
بقلم نجلاء فتحي


فرح وهى شايلة هبة فتحت الباب وأنصدمت،،،ط٠٠طارق أخويا 
طارق/  نظر ليها ولهبة التى على زراعها ،،أيوة طارق للأسف أخوكى يا فا* جرة  وضربها بالقلم 
فرح/ نزلت هبة بهدوء على الأرض  ووضعت أديها على وجهها وقربت منة  ونفسها عالى   مناظر أمامها تمر وهى مع طارق وهو صغير ،،،لية تعمل كدة دة أنت كنت معتبرنى أمك وصاحبتك تجى منك رددددد عليا أزاى تمد أيدك على أختك الكبيرة بيتك دة من تعبى ويوم مابقيت راجل تكون عليا مش عايزة أعرفك برااااا
طارق/ أنا جاى علشان أنفى وس**** الأقيكى متلبسة منك لله  أختك أتطلقت بسببك جوزها رفض يكمل حياتة مع واحدة أختها وس**
وأمك ماتت وهى بتدعى عليكى وأبوكى حصلها من زعلة  أنا مايشرفنيش تكونى أختى  ياريتك  موتى يا فرح ياريتك 
فرح بعصبية / أييييييييييية دليلك للدرجاى مش فاكر ليا حاجة حلوة أبدآ  فرحك اللى أتعمل فى أغلى قاعة فى القاهرة وشقتك وجهازك و٠٠
طارق/ كفاية بقاااااااااا، ، مش كل شوية كدة بابا هو اللى جهزنى
فرح/ لااااااااااااااااا كلة من فلوسى والأخر تتهمني وتمد أيدك عليا مش عايزة أشوف وشك أمششششششى
وليد / خرج من الأسانسير  وجد فرح بتزق شاب وبنتة بتعيط على السلم والجيران ملمومة  بعد فرح عن الشاب ولسة ع يضربة 
فرح بلهفة وخوف / لاااااا دة أخويا  الصغير سيبة 
هبة/  بابا عمو دة ضربها على وشها 
طارق/ بابا أهلآ البية شرف هو دة اللى هربتى معاة وخلفتى منة هو دة اللى برفانة وهدومة كانت فى دولابك  فى وقت المفروض كنتى بنت صح ولا لا وياترى خلفتى المحروسة شرعى ولا ٠٠
فرح بتسرع/ أخرس قطع لسانك أنا ذى ما أنا كنت مجنونة والله كنت بكلم شخص وهمى البنت دى مش بنتى 
طارق/ عبيط ولا عيل لا فتحتى الباب وهى على أيدك والبنت قالت بابا يبقا أية 
فرح/ كفاية بقاااااااااا أمشى  فضحتنى هنا كمان وبقت تزقة
وليد/ أمشى بقاااااااااا   يلااااا بدل مانقل منك
طارق/ وهو نازل على السلم ،،،ماشى ومن هنا ورايح كان عندنا أخت وماتت ليهم حق أبوكى وأمك يموتوا وهما غضبانين  عليكى خلى بقاااااااااا  وس*** تنفعك 
فرح/ نظرت للجيران ووليد وسقطت فى الأرض فاقدة لوعيها
فقد كانت عايشة أزيد من ١١ عام على أمل ترجع لأهلها  لكن كان الأخ أقوى من الاب 
حملها وليد  وأدخلها شقتها تحت كلام الجيران اللى ذى السم وطلب دكتور لأنها فاقت ولم تجيب على حد وبتصرخ  وضمة رجليها لصدرها  وهى جالسة فى الأرض فى زاوية ورافضة أى حد يقرب منها ،،،،،بابا وماما ماتوا بسببى والله  مظلومة أنا أنا معملتش حاجة غلط مين يصدقني مين أأأنا وجريت على البلكونة 
وليد/  كان الاسرع منها وشدها لحضنة بحماية وجلس بيها ف  أرض البلكونة، ،،،باااااس أهدى خرجى اللى جواكى وأنا مصدقك أخوكى دة مش يستاهل واحدة زيك  مش عارف أيه اللى وجعك بس مصدقك وشدد على أحتضانها لكنة بنية طيبة 
فرح/ تكعورت ف  حضنة التى أفتقدتة ،،وبصوت مهزوز  بابا وماما ماتوا بسببى أنا أأنا بوظت حياة أختى عائلتي أدمرت بسببى 
وليد/ أهدى أنا جنبك أحكى اللى تعبك 
فرح/ نظرت لة ومسحت دموعها وقربت بجوار أذنة أنا كنت متجوزة شخص وهمى بابا وماما من غير مايعرفوا  لمدة سنة  ولما عارفوا أتهمونى  أنى بعرف شاب ثم رفعت صباعها أمام وشة أمممم أخويا الصغير مد أيدة عليا وأفتكر بنتك بنتى وأنت جوزى هههههههههههه بس يافرح عيب هو غريب عنك مش يصدقك بابا رفض يحتويني ههههههههه لااااا المفروض  أبكى أهئ أهئ ولا نضحك هههههه  أةةةةة   ١١ سنة عايشة فى الشقة دى من يوم ما جيت الإسكندرية  كنت واخدها أيجار وبعدين أشترتها بابا منع جوازى عارف لييييية قال أي مش بخلف ولما طردنى كشفت على نفسى ثم وضعت أديها على بطنها  ،،الدكتور قالى مافيش مايمنع كدبتة ورحت بدل الدكتور ٤  وقالوا أنا تمام  ومش زعلت من بابا طردنى ومش زعلت منة حبست نفسى فى الأسمر وحفظت على نفسى وسمعتى وأخويا لوثها ههههههههههه والأخر ماما ماتت غضبانة عليا لييييية  والله مافيش حد
 لمسنى   وصقفت لووووووووى أنا أنا عروسة أنت عريس صح عايزة فستان لا أتنين  وعايزة فرح  كبير  بص بص لو كتير عليا بلاش أنا أنا ممكن نتجوز من غير كل دة شكلى وحش وبان علية الكبر صح مش مهم فستان أبيض تعال نروح للمؤذن أنا عندى ٢٧ سنة مش ٤٠ أنا لية لابسة أسود بص أنا مش كدة أنا أنا كنت شبة بتوع التلفزيون  صدقنى تعال أتقدم واطلب أيدى من بابا هو عيوافق على طول صدقنى عندى أوضة كاملة مليانة جهاز عروسة وأية دة أنا فين لالا دة مش بيتى فين ماما فين بابا وأخواتى أنت مين أنا فين أنا أي اللى لابساة دة أنا المهندسة فرح عندى ٢٧ سنة بس لية شكلى أكبر من سنى يع فين مكياجى وذهبى  بابااااااااا الحقنى أنا مع واحد غريب ف  بيتة خا*طفنى  ههههههههه أممممم تعرف زاهر   هههههههه وتخيلت وليد زاهر وأنة أتجوز صاحبتها وجثت أمامة زاهر أنت حلو  وفجأة لافت أديها على رقبتة هههههههههه هههههههه لية ياحبيبى مدايق هههههههههه
وليد/ بعدها بأعجوبة كح كح وأستغل أنها تكعورت فى الأرض فى وجع الجنين مرة تبكى ومرة تضحك وتعنى أغانى أفراح وتزرغط  ،،،أتصل على دكتور صاحبة أمراض نفسيه وعصبية  وشرح له بسرعة وضع فرح ،،،ثم أقترب منها ببطئ وجذبها لحضنة وهى تعكورت داخلة تبكى وتنادى بأسم باباها وهو يطبطب على شعرها   ويقول لها عبارات من أب لأبنتة ودموعة غصب عنة نزلت  عليها  فكيف لانسان يتحول من شخص ناجح ومعروف لشخص مريض نفسى ،،،،
شعور صعب لما البنت تجد حنية من شخص غريب تفتكروا اللى مرت بية فرح فى حياتها يعدى بالساهل وهى كانت عرضة قبل ذلك لمرض نفسى وبسبب الارادة شفيت منة هل المرة دى سوف تنجو 
طارق/ أتصل على أختة ليلى وبلغها أنة وصل لعنوان فرح وجدها متوفية من أسبوع  وبلغها  تبلغ زوجها الخبر وأغلق الفون،،،كدة بقا ليلى مش كل شوية تنط فى بيتى غضبانة بسبب فرح منك لله يا فرح بابا كان عندة حق  وبثق على العمارة وأنطلق بسيارتة للقاهرة 
اما ليلى / عملت مناحة على وفاة أختها التى لم تصدق أى كلمة عليها 


تعليقات