قصة فرح بلا فرح البارت السابع عشر17بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت السابع عشر17 
بقلم نجلاء فتحى


وليد/ فين جوز حضرتك وأولادك مش شايفهم يعنى 
فرح/ بأحراج  ماذا تقول لة ،،،أحم أأأأنا م٠٠م٠٠مش  متجوزة 
وليد/أرملة علشان كدة لابسة الأسود جوة البيت وبرا 
فرح/ بلعت ريقها، ،لا أنا لم يسبق ليا الزواج 
وليد بصدمة/  عانس  أقصد أأ٠٠
فرح/ لم تتحمل الكلمة ودموعها جريت على خدها لم تقدر على إيقافها  أعطت لة ظهرها لكى لا يرى ضعفها 
وليد/ تقدم لها ،أنا أ٠٠
فرح بهدوء / من فضلك أخرج 
وليد/ نظر ليها وهى ظهرها لة وخرج هو وبنتة 
فرح/ بعد ماخرج سقطت فى الأرض ووضعت أديها على وجهها وبكت  ،،،،،وجعتنى أوى الكلمة  سهلة لسانك تقولها وصعبة عليا  ان سمعتها أنا أستاهل دخلت حد بيتى غصب عنى علشان خاطر البت الصغيرة  لحد أمتى  أفضل   أتوجع لحد أمتى وشعرت بتعب جامد 
وليد/ فى شقتة،،هى زعلت لية كلمة عادية شكلها كبير ويصحش تدخل حد بيتها  أنا دخلت على أساس جوزها معاها أوووف شكلها فكرت أنى منفصل عايزة تتجوزنى العانس دى لكن لا كفاية ام هبة اللى كرهتني  فى صنف الحريم كلة ،،،وأنتى يلا على غرفتك 
هبة/ بابا وحش زعل أنطى فرح 
وليد/ نعمممممم  مين فرح دى 
هبة/ اللى عملت ليا الهوت شوكلت وأكلتنى زعلانة منك ومش تكلمني غير لما تصالح أنطى فرح الاول ودخلت غرفتها تبكى 
وليد بسخرية/ قال فرح قال دى عزا فى حد يلبس أسود فى البيت أوووف أعمل أية هبة زعلت منى 
منك لله يا اللى أسمك فرح 

       《وبعد مرور أيام 》

فرح  متجنبة وليد  وحين ذهابها للعمل تنظر من العين السحرية  وان وجدت وليد  لم تخرج وحين تراه لم تكلمة وهو أيضآ يبادلها نفس الموقف لكنة لازم يصالحها غصب عنة علشان خاطر بنتة  التى يوميآ عايزة انة يصالحها 

فرح فى شقتها  بقالها كام يوم تعبانة عندنا برد جامد وحرارتها عاليا  وبتخترف ،،
مرات البواب/ خبطت على شقة فرح لم تجيب ،،،، خبطت على شقة وليد ،،،،،،،،لامؤاخذه يا بية الآنسة البشمهندسة فرح شكلها تعبانة  ساعدني أفتح الباب
وليد/ أووووف أأأنا مالى دى بومة نادى جوزك
مرات البواب/ منعتة يغلق الباب ،،،،،يابية من يوم المهندسة ما سكنت هنا جوزى ممنوع يطلع شقتها بأمر منها أنا بس اللى بدخلها ينوبك ثواب سامعة صوت حد بيتوجع أرجوك دى غلبانة ومش ليها حد أتوسل إليك 
وليد/ أنتى بتقولة منعة أى راجل وانا أية يعنى  أتصلى على البوليس 
مرات البواب/  شكل حضرتك أبن ناس ومحترم  وانا معاك يلا نلحقها بقالها يومين مش راحت شغلها طلعت أطمن مش ردت عليا وسامعة أنين جوه ،،،علشان بنتك الصغيرة  ساعدها 
وليد/ حاضر وبعد محاولات كسر الباب ولم يجدها  وأسرعوا لمصدر الصوت  وجد فرح فى غرفة النوم  نايمة بأهمال بملابس خفيفة وشفافة وشعرها مفرود  ،،،،أخذ بطانية ورماها عليها بسرعة لكى يشوفها 
مرات البواب/ شهقت  ،، دى دى حرارتها عالية وبتخترف 
وليد/ أستريها لحد لما أجيب دكتور وأنطلق للخارج مسرعآ 
مرات البواب/ ياعينى عليكى يا أنسة فرح عملت ليكى أية الشهرة والفلوس وأنتى لوحدك   ياترى أهلك فين ومحدش بيسأل عليكى لية كبدى عليها فى الدنيا ربنا معاكى وعد منى لكون جنبك لحد لما تقومى بالسلامة دا أنتى خيرك عليا وفاتحة بيتى وقامت بأخذ ملابس سوداء ولابستها  ولمت شعرها بتوكة حتى وجدتت فى دولابها فلوس كتيييييير  أغلقت الدولاب ولم تأخذ شئ منها وتفقدت غرفتها ليكون هدوم هنا ولا هنا وقامت بأزالتها  
وبعد وقت وصل وليد ومعة دكتور  وكشف عليها 
الدكتور/ حرام عليك أزاى تسيب مراتك كدة شكلها فى الحالة دى وقت طويل المدام عندها برد أتحول إلى ألتهاب رئوى حاد دة أهمال أتفضل الروشتة أهى  عايز مرات تخف أشترى العلاج غير كدة مش مسؤؤؤؤل  ومش عايز فلوس  سلام جوز مهمل 
وليد/ يا بن *******
وأسرع لجلب الدواء ثم دخل غرفتها تانى ،،،،،عاملة أية دلوقتى
مرات البواب/ ذى ماهى فى دنيا غير الدنيا 
وليد/ تمام،أنا فى شقتى لو عايزة حاجة نادى عليا
مرات البواب/ لا ينوبك ثواب خليك جنبها عينك على المحلول الدكتور قال شوية والحرارة تنزل وتفوق عبال ما أعمل ليها وجبة سخنة هنا فى المطبخ وتركتة معها لوحدهم 
وليد/ جلس على كرسى وهو مدايق وأخرج الفون  يتابع عملة وأنتبة على كلام فرح 

     《 فى دولة عربية 》

زاهر/ أوعى بقااااااا أنتى أي يا شيخة كل شوية مافيش فى دماغك غير   ال***** حسسينى أنك بتحبينى مش مجرد أداة لمزاجك
الزوجة/ شو بك هايِد اللى تبغاه منى أكون متل النجمة أمامك  هذا حقى  وأنا اللى أبغاه الحين  لا مافى  رأسك هايِد  مو حياه طبيعية أبدآ أنت بعيد عنى زاهر أنا زوجتك والحين  تتهمني هايد الاتهام البشع    لا ما بدى أكمل حياتى معك مابدي علاقتنا تكمل أنا مو جماد أنا أنسان من لحم ودم  أريد التمتع بحياتي معك وانت تخونى 

زاهر/ خيانة   لا طبعا 
الزوجة / ما بتجرب منى ماطايج أسمى الدار أصبحت لا تطاق أنا ماأنى  مقيدة معك حررنى زاهر  وطفلك معى فى حماية أنا كتير حبيتك وانت مو قدرت حبى حررنى منك
زاهر/ أفتكر الشيك اللى مقيدة لو تركها ،،،،أبتسم وحملها وتصنع الحب   ،،،،،قلبى أم أبنى زعلتك و أصالحك بطريقتى اللى أنتى بتحبيها 
الزوجة/ لا طلجنى 
زاهر/ تؤتؤ أنتى حبيبتى يا فرحتى 
الزوجة/ عنجاد زاهر فرحتك من يوم زواجنا تقول لى هاى الشئ سوف أعطى ليك فرصة ودفنت رأسها فى صدرة 
زاهر/ وضعها على السرير برفق   وأبتسم بصدق ،،  فرح أنتى فرحتى يا روحى أوعى تسيبى زاهر سامعة أنتى فرحة زاهر قلبى بينبض بأسم فرح 
الزوجة/ معجول زاهر حبيبى رجعت لى متل السابق وأنا أعشقك يا زاهر 
زاهر/ قوليها كمان يافرحتى
الزوجة/ بحبك زاهر  أطلب السماح
زاهر/ نظر لها وشاف فرح قدامة وأحم ،
ملحوظة/ زوجة زاهر  مهندسة ونفس أسم فرح   


        《فى القاهرة 》
طارق/ يعنى هى فى الإسكندرية  خلاص خلاص أرسل ليا العنوان وشغلها  ٠٠٠٠  تمام سلام ،وبعد ما أغلق الفون ،،، أزاى مجاش فى بالى أروح شغلها هنا وأسأل عليها  الأسبوع الجاى أطب عليها ماشى يا فرح يومك مش معدى أنا مكان أبوكى ولازم تتحاسبى 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات لماذا الحزن ينجذب لى فقد لا  يعلم سرى إلا الله  لماذا لم أجد فى هذة الدنيا نصيب من الفرح  والسند أخشى أن أفارق الدنيا ولم أترك شخص يدعى لى بالرحمة أو يفكر فيا فى هذة الدنيا لكن سأترك أعمالى هى من تتحدث عنى سوف أنتظر كلمة او دعوة من غريب ولم أنتظارها من قريب  سوف أكون بينكم بأسمى [فرح] فقط ولم أعلم عند معرفتك بى سوف أكون من أهل الدنيا أم الآخرة سوف أنتظر موعد لقائى مع الله فى أقرب وقت نعم أشعر بية فقد لا أريد البقاء جعلتني هذة الدنيا وحيدة حين تعبى لم أجد من يناولنى ماء  وعند السقيع لم أجد نفس معى يشعرني بدفء المكان  وفى الأعياد لم أحتفل  لماذا تركتني لوحدى يا أبى أريد حضنك أريد أمانك أشتقت إليك كثيرآ  لماذا  حرمتنى من عائلتي ظلمتنى وقد سامحتك  ومازااالت أريدك  ،،الان لا أريد الزواج من شخص  أريد أن أكون معكم حتى أجد من يشيع 
جثمانى    لمثواى الاخير  بأمان فهل سوف تتحقق أمنيتى ،،،،هذا كان كلام فرح وهى تحت تأثير أرتفاع درجة حرارتها
[ تخاريف]وتبكى😔 

وليد/😲


تعليقات