قصة فرح بلا فرح البارت الرابع عشر14بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت الرابع عشر14 
بقلم نجلاء فتحي


فرح/ لا خلاص مش زعلانة تعال ننام  بكرة عندى لقاء صحفى وخايفة 
   
فرح/عارفة من يوم معرفتى بيك من سنة وأنت اللى فاهمنى أحضنى أووووى ،،،،٠٠٠٠٠٠٠٠٠،،  عندك حق يلا ننام بس فى حضنك وضحكتها تملأ المكان ونامت فى حضنة وهى تحكى لة ما بداخلها وهى سعيدة حتى غلبها النوم 
وفى الصباح، أستيقظت  ،،صباح الخير يا روحى يلا أدخل الحمام لحد مانحضر الفطار ههههههه بعدين بقا عيب ههههههههههه
وفى المطبخ / جاى ورايا لية يالهووووووووى  الشباك مفتوح أية رأيك  تشرب نسكافيه معايا  معلش عارفة مش بتحبة أية رأيك أعمل مج  واحد وتشرب أنت حبة وأنا حبة ههههههههههه وفطرت ونزلت  للعمل 


زاهر/ بيفطر وشاهد فى التلفاز خبر    
《 تم تكريم المهندسة الشابة المصرية  فرح وتسلمها الدرع الذهبي  وشيك قدرة ١٥٠٠٠جنية ألف جنية  مصرى كهدية رمزية تقديرآ
 لمجهودها وما أضافتة فى مجال الهندسة  و المعمار  نتمى لها مزيد من التقدم  والفخر لبلدها  ولبلدنا الشقيق مصر 》 
زاهر/ فرح  معقول ،،بقا أنا سايب ليكى البلد ومتغرب ألاقى أخبارك ورايا وأبتسم أبتسامة وجع 
زوجتة / مالك زاهر أيش فيك 
زاهر/ مافيش 
زوجتة/ كيف ما فيك وهيك وجهك حزين زوجى الغالى 
زاهر / يوةةةةة قولت مافيش رايحة شغلك 
زوجتة/ ما بدى ،،أريد الراحة اليوم،، وبكت 
زاهر/ براحتك وأنطلق لعملة 

        《وبعد عدة أيام 》

فرح/ أطلع برااااا بقا أخواتى برااااا  وجودك ملخبطنى  هههههههه  طب خلاص خذ حتة الفراخ دى وأطلع 
الام/ بسم الله الرحمن الرحيم  بتضحكى لمين وماسكة الفراح لية كدة 
فرح/ نظرت لحالها كأنها بتأكل حد    وبتوتر ،،، ها لا  يا ماما مش بضحك لحد ما أأأنا لوحدى أهو  أصل حتة الفرحة دى وقعتها فى الأرض وكنت برفعها فى الضوء بشوف حاجة مش حلوة لزقت فيها  ولا لا وضحكت لأنها نظيفة،،، وأكلتها هى وأعطت ظهرها لأمها تكمل الأكل وقلبها سوف يخرج من التوتر 
الام/ طيب يا فرح خلى بالك بقا  أوعى توقعى حاجة فى الأرض تانى وبسرعة الأكل أخواتك جعانين 
فرح/ بعد ما أمها خرجت نظرت لشئ ما أمامها ها يا روحى عيب بقا وأطلع من المطبخ ماما مسكتنا هههه ،،،،،،وأثناء جلوسها على السفرة وجدت أبيها بجوار أمها وأختها بجوار زوجها وأخيها بجوار زوجتة  جلست على المقعد ونظرت للكرسي بجوارها وأتكلمت داخليآ ،،مش عايز تاكل مش مشكلة كمان شوية فى أوضتنا ناكل تانى ووضعت أديها على المقعد فى الخفى كأنها تخبط على رجل شخص ما ،،،،،حاضر يا حبيبي  باكل أهو   وأكلت بشهية مفتوحة  
الام/ براحة يا فرح بتاكلى بسرعة لية 
فرح/ عادى شهيتى مفتوحة اليومين دول ثم نظرت للكرسي التى بجوارها وأبتسمت
الام/ بألف هنا يا بنتى 
وطول اليوم فرح بحيوية ونشاط والكل ملاحظ ذلك ولا يعلم بيها غير الله  
فرح/ معلش يا ماما لازم أخرج أأأصل الشغل عايزنى 
الام/ يا بنتى أنتى طول اليوم فى المطبخ ريحى 
فرح/ سلام وأنطلقت للخارج  وركبت تاكسى وجلست فى كافية وطبعآ مع حبيبها الوهمي  ووضعت سماعة  الفون فى أذنها لأنها تريد التحدث  كأن شخص أمامها ومن يراها يعتقد تتحدث فى الفون وهى لم تكلم أحد ،مسكينة فرح أوووى 
وكالعادة تضحك وترد وتزعل منة حتى شعرت أنها بأفضل حال أخذت تاكسى ورجعت البيت ونامت فى حضن دبدوب كبير  وشكرتة على الخروجة  
الام/ فتحت الباب براحة وجدت فرح فى نوم عميق وداخل أحضانها دبدوب كبير أوووى  ،قالت لنفسها، ،مش عارفة حكاية الدبدوب اللى أتعلقتى بية وأنت كبيرة دة،،، أية سرة طول عمرك حتى وأنتى صغيرة مش بتحبى اللعب ذى مايكون روحك فية وشمت برفان غريب فى غرفتها تسللت للداخل وفتحت دولابها ببطئ تفتش فى أغراضها حتى وقع نظرها على تيشرت وقميص وبنطلون رجالى  وزجاجة برفان رجالى نفس ريحة غرفتها وصورة شخص كبيرة وقميص نو*م أسود  ،،،
الام/ بصوت ثائر، ،،،،،فررررررررح  يومك مش معدى فرررررررح
فرح أتفزعت من نومها ونظرت للأشياء التى تمسكها أمها ،، وبلعت ريقها  وقلبها يكاد يخرج من مكانة 
الام/أنطلقت أليها وأمسكتها من شعرها   بعصبية   ،،،كنتى مع مين النهاردة مين اللى نزلتى لية بالليل رغم وقفتك فى المطبخ طول اليوم  مين اللى سايب ليكى هدومة وبرفانة وصورتة ووو قميص النوم دة لمين مين اللى شافة عليكى أنطقققققققى يالهوووووى ألحقنى يا أبو طارق   فرح فضحتنا كلنا يالهووووووووى وضربتها بالقلم على وجهها بتحبى تفضلى فى البيت لوحدك أكيد كان بيجى البيت فى غيابنا ونسى هدومة وضربت على صدرها وشهقت كدة يا فرح كدة أقول أيه لنسايب أخوكى وأختك أقول أيه للجيران والأهل يالهووووووووى 
فرح/ بتضربينى لية عمرك معملتى كدة الحاجات دى أنا أشترتها والصورة دى من على النت صدقينى 
الام/ كدااااااابة 
فرح/ أنا أنا بكلم نفسى أيوة أنا مجنونة أمال عايشة أزاى أخترت شخص وهمى أكلمة بعد الحادثة الدبدوب دة بلبسة الهدوم وبحط على وشة الصورة بعوض نقطة العجز والضعف اللى عندى مش كفاية فلوسى زادت ومش عارفة 
أجيب عربية تانى بدل اللى راحت فى الحادثة  بابا مفلسنى أول بأول محدش حاسس بالنار اللى أنا فيها لييييييةواحدة ذى عايشة أزاى  محدش فكر  نفسى يكون ليا بيت وأسرة نفسى أكون ماما وأفرح نفسى حد أترمى فى حضنة وأبكى ويمسح دمعتى يقولى كفاية أنا جنبك أقولة غلطت يقولى ولايهمك أنا فى ظهرك سندك ما ليش راجل عايزززززة أتجوز يا ناس عايزة أفرح والله  بكلم نفسى وبحبة أوى الشخص الوهمي دة وعارفة غلط طب أعمل أية و٠٠
الأم/ لاااااااا هى كل واحدة تعمل الغلط تقول على نفسها مجنونة أزاى وأنتى ناجحة فى شغلك وعاقلة أبعدى عنى أبوكى فين وسابك العيب علية  سابك تروحى وتجي على كيفك وفى الاخر تحطى دماغنا فى الطين 
فرح بعصبية وجنون / أبويا واكل فلوسى أول بأول وأستغل محدش أتقدم ليا أبويا اللى رفض يحضنى فى مشكلتى أبويا ٠٠وسكت 
الام/  ضربتها تانى مرة بالقلم على وجهها     أخرسى ،،،أبوكى أحسن واحد فى الدنيا  دة حافظ على كرامتك
فرح/ لا دة أكل فلوسى وأنتى نستينى لما أخواتى كل واحد فيهم  أتجوز وسبتينى بحجة أنى كبيرة عايزة أتجوز يا ناسسسسسس 
الام/ ماكنت جايبة ليكى عريس أخو جوز أختك وأمة أتقدمت ليكى وأنتى رفضتى أهو دلوقتى أتجوز بنت عمة وحامل يا غبية 
فرح/ كفاية بقاااااااااا هو سببب الحادثة هو اللى  قالى أرفضينى وعايرنى بسبب سنى  ودلوقتي المفروض أبويا وأخويا سندى ورجالتى  وجدهم ذى قلتهم حراااااام عليكم أنا بشر  أعمل أيه عايزة أكون أم أغضب ربنا يعنى و٠٠
الاب/ دخل الغرفة فكان سامع كل حرف على باب الغرفه، ،،دلوقتى بقيت وحش وأنا اللى شايلك فى عينى يا عانس هانم
فرح/ كفاية كلامك دة وأفعالك حاجة تانية أنا بسببك مش عارفة أحوش حتى جهازى خدتة ليييييية،،، عشمانة فى ربنا أتجوز  عندى أمل أكون أم 
الام/ كفاية غلط فى أبوكى لازم تعرفى الحقيقة 
الاب/ بتوتر ،،خلاص أنا مسامح 
الآم/ لا مش خلاص كان فى عرسان بيتقدموا ليكى لحد الاسبوع اللى فات كان فى بس أبوكى الله يكرمة رفض يسلمك لواحد يهينك وأنتى مش بتخلفى شوفتى أبوكى حنين أزاى 
فرح/ ماما تقصدى أية وأنا عمرى ماحد كشف عليا
الام/ حقيقة أبوكى شالها فى قلبة وقال خليكى معززة مكرمة وأنتى تعملى كدة معاة وحكت لها ٠٠٠٠
فرح/ لاااااااااا لية كنت قوليلى وبعدين يعنى فى ناس عايزة تتجوزنى وأسرعت لأبوها ،،فى ناس أتقدمت ليا لية رفضت أنا عنكشف على نفسى مش مصدقة بسببك كلمت نفسى  وبقيت مجنونة  لأكثر من سنة وأسرعت لتأخذ ملابس خروج وتذهب لأى دكتور 
الاب/ خاف صورتة تهتز أمام زوجتة وأبنة بتسرع أغلق الدولاب  بسرعة ورفض أنها تأخذ ملابسها منة وعمل مشكلة وظهر أنة ملاك وأنصدم ان بنتة تعرف شاب وأغراضة عندها داخل دولابها وزقها خارج الشقة بملابس البيت التى لا يصح أحد يراها بيها  وأغلق الباب 
فرح/ بتخبط على الباب ،،،أفتح الباب باباااا أروح فين مظلومة بلاش ترميني أنا أسفة ماماااااا أفتحى طب خلونى أخذ فلوس وهدوم 
الاب/ روحى للجايبة لة قميص نو*م  ومديكى برفانة وهدومة
فرح/ محصلش أنا بكلم نفسى افتحوا ماليش حد غيركم  باباااا أنا أسفة  أنا فرح أول فرحتك بنتك حبيبتك 
الام/ قلبها رق ،،أفتح للبت الدنيا ليل تستر نفسها طيب 
الاب/ لاااااااااااا هى فضحتنا فررررررح كان عندى بنت وماتت ودلوقتي مخلفتش غير طارق وليلى 
والصبح هنعمل ليكى عزا أياكى تظهرى وأنتى لو نطقتى بحرف يا أم طارق على بيت أهلك سامعة 
الام/ بكت بشدة 
فرح/ سمعت كلام أبوها ،،ووضعت أديها عليها تحاول تستر نفسها  ماذا تفعل وهى بملابس النوم ليس معاها فلوس ولا ليها أصحاب فبعد سندس قررت عدم مصاحبة  حد ،،معقول أبوها يطردها من غير دليل  مسحت 
دموعها وخرجت من العمارة ولحسن حظها وجدت مرات البواب نشرة ملابس على حبل فى مدخل العمارة  أخذت عباية سمراء وحذاء من أمام غرفة البواب ،،،سامحنى يارب ان سرقت بس دين عليا ونردة وهو جديد وأنطلقت للشارع بعد ما نظرت للعمارة اللى أتولدت وأتربت فيها 

ياترى فرح راحت فين وتكمل حياتها أزاى وتصرف منين وهل فعلا والدها سوف يعمل ليها عزا ولا قلبة سوف يرق لأبنتة

لماذا تتخلى عنى وترميني وأنا قطعة منك  لماذا تطردنى من حضنك الذى حرم عليا فى حياتك وأستحملتة ،،لسانك كيف أستطاع نطق قول عزا لى وأنا مازااالت على قيد الحياة  ماذا تقول للناس أيعقل جنازة من غير جثمان فأنا مظلومة يا أبى أحتاجك أرجوك تخلى عن قرارك أريد حمايك فأنا بنت بلا زوج بلا أبن حتى أخ لم يعد لى شئ منذو زواجة ،، أنت سندى وضاع السند ضااااااع ،،،،،الحماية ضاعت  أةةةةةة فيما هو قادم عليا ،،، يارررررب أحمينى أنصرنى فى الدنيا فقد أصبحت الان يتيمة بلا سكن بلا مأوى مطمع لشياطين الانسن  كن حنين عليا يا رب كن كريمآ  عليا وأقبض روحى الأن رحمة لى 



تعليقات