قصة المشعوذة الصغيرة البارت الثالث والعشرون23 بقلم نجلاء فتحي


قصة المشعوذة الصغيرة
البارت الثالث والعشرون23
بقلم نجلاء فتحي 


فى القصر 

خرجت سعيدة هى ودموع من الغرفة بعد ما 

سمعوا رحيم وهو معة صوت واستخبوا فى مكان 

ما علشان يراقبوا اللى بيحصل 


رحيم/ دخل القصر ومعاة بنت وكان مقرب بطريقة 

قذرة واخذها فى مكتبة ساب الباب مفتوح وكان 

البنت/ دكتور رحيم الباب مفتوح 

رحيم / مالكيش فية 

البنت/ بس انتى دايما بتحب الخصوصية فى الحاجة 

دى وضحكت ضحكة عالية اوى 

رحيم / بقرف كلمة زيادة عارمكى برة يا **** مش 

كفاية دخلتك هنا بيتى 

البنت / لاخالص و

دموع / شافت رحيم كدة ولأنها اول مرة تشوف 

حاجة كدة رجعت وبقت سعيدة تسحبها بسرعة 

علشان رحيم مش يحس بيها وطلعت الغرفة 

رحيم/ كان سمع صوتها ولانة خبير عرف انها 

قرفت منة ودة عصبة اكتر لان من يوم ما شاف 

جنيتة فى الحديقة لما جة من السفر مش قرب 

لبنت بس حب يربى دموع انها ضحكت علية 

وجاب بنت ادامها لكن ندم لأنها قرفت منة ،،ومرة 

واحدة بقلم نجلاء فتحى ذق البنت وقام ارتدى 

ملابسة لانة كان عر خالص وقالها برة 

البنت / مالك يا رحيم بية دا انت بقالك شهور 

بترفض وفرحت لما دخلتنى بيتك وانا اول أنثى 

ادخلة ويلا بس انا بحبك 

رحيم / لا يا  مش اول وحدة فى قبلك دخلت 

بيتى وحياتى صدفة وبرضو دخلت قلبى لكن انتى 

فعلا اول **** تدخل بيتى واخر وحدة 

البنت / بغيظ تمام اووى يبقا انت جايبنى علشان 

تغيظها ولا بتقول كدة علشان تدارى على الخيبة 

بتاعتك يا يا دكتور وقالتها بسخرية 

رحيم/ بهدوء عكس ما بداخلة تقصدى ايه يا مر٠

البنت/ بغيظ علشان بيشتمها اقصد ان كل البيوت 

اللى كنت بتروحها بتقول انك بقالك مدة مش 

بتروح بعد لما وخرجت بيها للمستشفى وهى 

قالت انك ضربتها علشان بقيت عندك لامؤاخذه 

 صح ولا لا قول عادى ليس على 

المريض حرج انا كتير بشوف ويعدى عليا كدة انا 

برضو اساعدك يا بية ما هو خيرك سابق برضو 

رحيم/ صقف ليها وقال برافو عليكي بس اللى 

عندة *** ،**** ذى ما بتقولوا مش عايكون ذى ما 

انتى شوفتى دلوقتى معاكى اعتقد انك خبيرة 

بكدة بس فى إجابة تانية ان اللى قلبة اتلعن بلعنة 

العشق أصعب انة  ولف حوالينا وقام بنداء 

حسن 

رحيم / خذ **** هدية منى للرجالة ما انا عرفت 

انك بطلت يا حسن 

حسن/ كان حاطط وشة فى الأرض علشان البنت 

كانت 
حسن / أوامر حضرتك تنفذ 

رحيم/ وخلى الرجالة اللى بجد يوجبوا معها حتى 

لو عاتروح المستشفى أو القبر أيهما اقرب خذها 

ههههههههههه 

البنت / ابوس ايدك يا رحيم بية خليك رحيم 

معى خلينى اخرج ومش عاتشوف وشى 

رحيم / انا مش برحم أنثى غير واحدة بس اللى 

تغلغلت فى كياني وضربها بالقلم انت واقف لسة 

قولت خودها 

البنت / بتحاول تاخذ ملابسها ورحيم رفض 

وخرجها كما هى الى مكان خارج القصر علشان 

دموع مش تسمع صوتها وهى 

وجلس على كرسى وافتكر صوتها  وهى بترجع لما 

شافتة واتعصب وافتكر لما عرف ان جنبتة هى 

دموع 


كان رحيم معدى من امام غرفة دموع وذاهب الى 

غرفتة التى بجوار غرفة دموع مباشرة بس 

لاحظ الباب مفتوح والفستان اللى كانت ترتدية 

جنيتة كان على السرير دخل الغرفة ودموع 

وسعيدة كانوا خارج القصر وماسكة وشمة واتمنى 

انها تظهر لكن فاق من شرودة وقال اللى اللى 

جاب جنيتى فى غرفة ملكة القذارة وفتح 

الدولاب وجد علبة أخذها وفتحها وانصدم ما 

بداخلها كانت تحتوي على جاكت البدلة اللى رماة 

بعد ما غطى بية دموع لما جابها من البلد كما هو 

وزجاجة برفانة اللى اختفت ومتعلقات شخصية 

ذى المشط و منديل خاص بة وكأس مستعمل 

ووجد ورقة مكتوب عليها بصلى العارق لاحيم 

( بطلى الخارق رحيم ) وعرف انها اتعلمت الكتابة 

واخذ يضحك على بصلى العارق لاحيم ماشى يا 

جنيتى اقصد يا دموع بقا انا لاحيم انا بقا 

عانعرفك مين لاحيم هههههههههههه بحبك يا جنيتى 

اممممم واخذ الصندوق الى غرفتة بس قام برش 

عطرة على سريرها وباس المخدة الخاصة بيها وقال 

عاملتى اللى غيرك ماعملهوش وذهب الى غرفتة 

ومعة الصندوق علشان يضايقها لكن لم يتخلص 

منة بل احتفظ بية وانتظر فى الشرفة وبعد وقت 

وجد سعيدة وبنت منقبة دخلوا القصر بسرعة 

وكأنهم حرامية وضحك من قلبة ان البنت المتقبة 

اللى رجح انها دموع وقعت على السلم بسبب اللبس 

كان طويل وقال امممممم حلو النقاب لية لا ولاحظ 

حسن ينظر إليهم وثانى يوم فى المستشفى 

الخاصة استدعى حسن بعيد عن المنزل وقال 

حسن/ خير يا رحيم بية فى حاجة 

رحيم / حسن انت عارف انك ليك عندى مكانة 

خاصة وان ابوك سليمان هو اللى رباني وانا صغير 

بعد ما ابويا مات فى القصر ف علشان كدة من 

غير لف ولا دوران تحكى اللى تعرفة وانا بكلمك 

بهدوء اهو البنت المنقبة اللى كانت معاك انت 

وسعيدة انبارح هى دموع وقبل ماتتكلم قول 

الحقيقة يا حسن انا عامل حساب ان احنا كنا 

بنلعب مع بعض قبل الزمن ما يغيرنا وانت عارف 

انا بعمل اية فى اللى يضحك عليا و كلة على يدك 

حسن بلع ريقة بالرغم من هدوء رحيم فى كلامة 

لكن حسن اكتر شخص عارف هدوء رحيم دة 

وراة اية ،، وقال أعطى لى الأمان يا رحيم بية 

رحيم/ قام من على مكتبة ووضع ايدة على كتف 

حسن وقال طول عمرى ب أديك الأمان يا صاحبى 

حسن/ ياةةة من زمان يا بية ما سمعتش صاحبى دى 

رحيم / علشان عبيط انت الوحيد اللى ماطعنتنيش 

فى ظهرى اوعى تفكر انى نايم على ودانى لما كذا 

حد عرضوا عليك انك تقتلني وبمبالغ جامدة وانتى 

رفضت 

حسن/ انا انا 

رحيم / بلاش كلام كتير انت تربية عم سليمان 

الرجل الطيب احكى بقا بس بصفة صاحبى يا حسن 

مش رئيس الحرس واخذة لكى يجلس على كرسى 

امامة ورحيم جلس على كرسى امامة ووضع رجل 

على رجل 

حسن / حكى لة كل شىء من ساعت لما راح عند 

الدكتورة لحد انبارح وقالة انها السمع بدأ يتحسن 

بفعل السماعات وانها عند مركز علشان تتعلم الكلام 

وبدأت تتعلم الاتكيت والقراءة والكتابة وانها عندها 

ارادة قوية جدا بس انا مش عارف هى لابسة 

النقاب لية اكيد من اللى حصل لها ترك فى وجهها 

أثر 

رحيم / كان بيسمعة وفهم ان حسن مش شاف 

دموع ودة جعلة يرتاح الى حد ما وكمان انها بتابع 

مع دكتورة مش دكتور 

رحيم / لم يعلق طلب منة انه ماحدش يعرف انة 

عرف وخليهم كدة لحد ما دموع تخف علشان مش 

ترفض العلاج بقلم نجلاء فتحى وطلب أيضا جمع 

بيانات عنها وكتب شيك لسعيدة 

حسن / لا مش عاتخدة،  سعيدة يا دكتور انسانة 

جدعة ،تصدق حضرتك ان كل حوار دموع دة 

على حسابها ورفضت ان اساعدها حتى لو كان 

سلف 
رحيم/ بس موضوع دموع دة عايز مصارف جامدة 

عاتجيب منين هى معها فلوس كثير كدة 

حسن / بتسرع لا ابدا سعيدة من أسرة بسيطة جدا 

حتى لما فلوسها خلصت لم تبين لدموع ولاقتها فى 

يوم خرجت بدرى من القصر ومشيت وراها لحد 

الصاغة وباعت السلسلة والخاتم بتاعها علشان 

دموع وبعد ماخرجت دخلت واشتريت الدهب مع 

ان ابن 🐕باعوا لى غالى فى اقل من دقيقة 

وطلبت منة انة يتصل عليها لأنها سابت رقم الفون 

عندة 

رحيم / بفضول لية 

حسن/ علشان يقول لها انة غلط فى الحساب وانها 

ليها فلوس اكتر 

رحيم/ وسعيدة صدقت كدة بسهولة 

حسن/ لا صدقت وشكرتة وبكت وقالت لة الذهب دة 

عزيز عليها بس مش مهم اقصاد إنقاذ انسان كل دة 

وانا واقف مستخبى علشان خوفت ان الراجل 

الطماع مش يوصل ليها الفلوس واتفقت مع 

الدكتورة انها تخفض السعر ليهم وانا بدفع الفرق من 

جيبى بس 

رحيم/ مصدوم ان كل دة يحصل فى بيتة من غير 

علمة بس لم يعلق وقال بس انت أخذت الذهب لية 

وشوفت فى عينك وكلام عن سعيدة حب مثلا 

حسن/ بصراحة مش حب انا بعشقها بس السؤال هنا 

لم تعرف ان واحد ذى ***عاتقبل بيا 

رحيم/ انتبة على اخر جملة قالها حسن لانى أفظع 

منة واتوتر وقال سيبى لوحدى يا حسن 

حسن / اوعى تأذى سعيدة يا بية 

رحيم / ابتسم بصدق عانأذى اللى بتساعد دموع 

وحبيبة صاحبى ومراتة المستقبلية واخذة فى حضنة 

رحيم فى مكتبة لية يادموع دخلتى حياتى وصعد 

الى غرفتها وقال اللى يحصل يحصل مش قادر عايز 

اطمن عليها 

اقتحم رحيم غرفة دموع لان  مش عندة 

استئذان ولا احترام لخصوصية الغير 

سعيدة/ 😲

تعليقات