قصة المشعوذة الصغيرة البارت الرابع والعشرون24 بقلم نجلاء فتحي


قصة المشعوذة الصغيرة
البارت الرابع والعشرون24
بقلم نجلاء فتحي 


داخل غرفة دموع وهى نايمة فى حالة اعياء 

شديد 

رحيم / انقض على الغرفة دون استئذان ،،سعيدة 

اتنفضت وقامت واقفت وقالت بتوتر رحيم بية 

، شاور لها انها تسكت و تخرج 

سعيدة/ ابوس ايدك يا بية اوعى تأذيها دى شافت كتير 

رحيم/ بهدوء حد يأذى روحة يا ثعيدة 

سعيدة / ثعيدة هو هو حضرتك عرفت انها اتكلمت 

رحيم / امال يعنى بلسانها دة كدة اتكلمت من 

الاخر رغم اللى انتى عاملتية من ورايا بس علشان 

خاطر دموع بقلم نجلاء فتحى سماح المرادى برة 

سعيدة / خرجت ودخلت تانى وقالت بتحبك من 

اول يوم شافتك فية و بسببك انت الدافع القوى 

ليها وغمزت لة وخرجت بسرعة 

رحيم/ أغلق الباب بالمفتاح ونظر اليها وجدها 

نايمة فى سبع نومة وعرف حرفيا انها مش بتسمع 

بدون السماعات لان هو وسعيدة كانوا بيتكلموا 

بصوت عالى بالقرب منها وهى نايمة واخذ 

السماعات من جوارها وأخرج زجاجة عطرة وقام 

برشها فى أنحاء الغرفة وبجوار سريرها وانحنى 

وينفخ امام وجهها ويزيل خصلات شعرها الذى 

ادمنة من على وجهها 

دموع / لاحيم انك إنا ( رحيم انت هنا )،قالتها 

بصوت ناعس 

رحيم / كان أول مرة يسمع صوتها واول لما سمع 

سمع اسمة وكتم ضحكتة عليها رغم ان (حسن ) 

بلغة 

عن طريقة كلامها وانة قرأ اسمة لاحيم فى 

الصندوق وقال ياةةةة معرفش أن لسانك عايز إبادة 

يا جنيتى وكرر فعلتة وهو ينفخ امام وجهها 

دموع / بث بكا يا ثعيدة بقلى ( بث بقا يا سعيدة بطلى)

رحيم / اية دة هى سعيدة بتعمل كدة معقول لا لا 

سعيدة محترمة حسن بيقول كدة اللة يخربيت 

دماغى عاودى البت سعيدة فى داهية احم 

وهزها لكى تنتبة وتفوق 

دموع / جلست نصف جلسة على السرير و تمسح 

عيونها من آثار النوم بقلم نجلاء فتحى وتتاوب 

رحيم / كان أول مرة يشوفها عن قرب كدة 

واعجب بيها اكثر لأنها جمال رباني وعلى الفطرة 

دموع / إنك كين ( انت مين) وشهقت وبقت تمسح 

عيونها إكا بخمل ( انا بحلم ) 

رحيم/ مش قادر يمسك نفسة من الضحك لكن 

استطاع وقال مش عارف اخذ حقى منك يا 

جنيتى كل مرة بتفسدى مخططى 

دموع / لاحيم وبقت تنظر للغرفة وتقول 

بخمل( بحلم )

رحيم / قالها نعم وهز راسة بمعنى ايوة 

دموع / وجدتة بيتكلم وهى مش سامعة وبقت 

تدور على السماعات وتقول رافت كين عافية افمع 

فوتة ( راحت فين عايزة اسمع صوتة )،،رحيم وضع 

لها السماعات بمكانها وشاور لها انها موجودة 

أخذها بسرعة ولابستها وشاورت انة يتكلم 

رحيم / بحبك يا جنيتى وقال كدة على يغظها 

دموع/ خبطتة بالمخدة قالت إدة إفدت إنك خمل(كدة 

اتأكد أنك حلم ) وزعلت افمى فموع ( أسمى دموع ) 

وشاور كأنها تبكى 

رحيم / خلاص انا عانمشى ومش عاتشوفينى تانى 

فى أحلامك وجة يمشى وهو عارف انها طفلة 

ومتعلقة به 

دموع / قامت جرى من على السرير وحضنتة جامد 

وقالت لا إنك بفلى العارق إنك أفسن مك الخفيفة (لا 

انت بطلى الخارق انت احسن من الحقيقة)

رحيم / فى سرة يا نهار بلاك على الكلام بس ازاى 

انا فهمة وبرد عليها احم يعنى يا جنيتى بتحبينى 

دموع / بعدت عنة واتوترت 

رحيم / جلس على الكرسى لانة لاحظ توترها 

وشدها تجلس على رجلة 

دموع / قامت وبعدت وقالت عيف يا لاحيم عيف 

(عيب يا رحيم عيب )

رحيم / بجد وبالنسبة للحضن دة اية تعالى 

ماتخافيش احنا فى حلم وانا مستحيل اعمل 

حاجة تدايق جنيتى 

دموع / لان عقلها صغير وعقلها لم يصور انه حقيقة 

ومش بتحلم جلست على رجلة ورحيم ضمها لة 

بحماية كأنها بينتة ويخبيها عن العالم كلة دموع 

لافت اديها الصغيرة حوالين خصرة ،رحيم احس 

احساس اول مرة يحسة وشعور مختلف لكنة مش 

عارف يفسرة واحس بخوف عليها لانة حياتة خطر 

ولو حد من اعداءة عرف نقطة ضعفة عا٠٠ وانتبة 

عليها وهى 

دموع/ إنا زحلانة إنك بفمل خاخة حلط ( انا زعلانة 

انك بتعمل حاجة غلط ) 

رحيم / يعنى انتى قرفتى منى صح لما شوفتينى 

دموع / هزت دماغها بمعنى اة 

رحيم / شهقت وقال طب جملينى قولى لا 

دموع / وهى مازالت على وضعها ووضعت رأسها 

على صدرة وبصوت ناعس لا إنك وحث ذى فاجى 

( لا انت وحش ذى ناجى )

رحيم/ الغضب تملكة لكن حاول يكون طبيعى 

علشان مش تخاف وعرف منها انة ابن عمها وبيعمل 

ويطلب منها حاجات ولما قالت لسعيدة قالت انة 

**** وهى ما كنتش فاهمة كدة الاول وحكت ان 

مرات عمها ضربتها لحد لما هو قابلها 

رحيم / حاول يكون هادى وقال اللى شوفتية فى 

المكتب اسف غلطة مش عاتتكرر وطبع قبلة رقيقة 

على خدها 

دموع / صقفت وقالت إنا أمان ( هنا كمان) وشارت على 

خدها الثانى 
رحيم/ قرصها بخفة من خدها وقال بقيتى قليلة 

الادب 
دموع / لا فادى دف خمل( لا عادى دة حلم )

رحيم / هههههههههههه طيب ما انا ممكن استغل الحلم يا جنيتى 
دموع / مث فامية يا لاحيم ( مش فاهمة يا رحيم )

رحيم/ احم بت انتى يلا بقا نامى إلا أنا خلاص 

وسكت ،،ولسة دموع عاتتكلم شالها على زراعة 

وهى تعلقت فى رقبتة بأيديها الصغيرة ووضعها 

فى السرير برفق ومازال ينظر إلى عيونها وطبع 

قبلة صغيرة على جبينها وجلس على ركبتة فى 

الارض ويلعب بشعرها لحد ما نامت وشال 

السماعات ووضعها فى مكانها ووضع كاميرا فى 

غرفتها وخرج من غرفنها ونزل المكتب وهو بيفكر 

بكلامها عن ناجى ومرات عمها اخذ قرار انة يعرف 

ويجيب حقها 

((فى صباح اليوم التالى ))

دموع/ صحيت وهى فرحانة بالحلم ولاقت سعيدة 

نايمة على الكنبة وتأكدت انة حلم بس لاحظت 

انة برفانة فى الغرفة ،،ثعيدة افحى بقا ( سعيدة 

أصحى بقا)

سعيدة / صحيت من النوم ودموع حكت لها كل 

شىء بالتفصيل عن حلمها وسعيدة قالت انة حلم 

وانها مش تركت الغرفة خالص ذى ما رحيم قالها 

ودموع قالت إنها مش زعلانة على اللى شافتة 

رحيم / فى مكتبة اللى فى المستشفى وكان 

بيضحك من قلبة على طريقة كلامها وهو يشاهدها 

من خلال الكاميرا المتصلة بالفون 

رحيم/ هههههه كدة بقا ذى ما ضحكتى عليا انا بقا 

عاضحك عليكى يا جنية لارحيم احلى لاحيم فى 

الدنيا يا جنيتى بقلم نجلاء فتحى ،اممممم بس اعرف 

لية اتقال عليكى فى البلد الحكاية دى ( دى 

معلومات عارفها من رجالتة )

ومرت الايام وكل ليلة رحيم عندها وتصحى من 

النوم وهى فاكراة حلم 

رحيم/ سعيدة 

سعيدة/ نعم يا رحيم بية 

رحيم / اعملى حسابك ان دموع عاتتغذى معايا 

اليوم ومن غير ما تقولى انى عرفت كل حاجة 

لانى ناوى على حاجة انهاردة وخرج دون سماع 

الرد سلام

سعيدة / 

تعليقات