قصة الغرفه المسكونه البارت الثاني والعشرون22والاخير بقلم نجلاء فتحي











قصة الغرفه المسكونه
البارت الثاني والعشرون22والاخير
بقلم نجلاء فتحي



فارى/ وإذا توفى أبنك عند ميلادة ماذا تفعل 

لوماس بلهفة/ لا لا  أبنى ماس بخير وزوجتى

فارى/ الحل لديك قدم أبنك الرضيع قربان لأرض  الأمنيات  
ثم تحصل على الحياة الأبدية 

لم يفعل لوماس شئ بل ذهب لزوجتة   وحين دخل الخيمة وجدها ترضع الصغير بدموع فقال لماذا تريدى الألم سوف أجلب لة دماء 

روز بدموع / لا أنا أمة لازم يرضع دة أبنى

لوماس/ ماذا تفعلى لو فقدناه

روز بخضة /  ضمتة لصدرها بحماية، ،،،،حرام عليك حبيتة علشان شبهك  مستحملة خربشتة علشان حتة منك لية تقول كدة 

غمض لوماس عينة ماذا يفعل فقال   سوف أقدم ماس قربان من أجلنا ثم ألتقطة وخرج خارج الخيمة لفارى التى حددت لة المكان ،،،،خرجت روز لأول مرة من الخيمة تولول وتجرى وراءة وتقول بلاش أبنى هكرك لوماس   يا ماااااس  مفرحتش بيك ،،، كمل لوماس طريقة وهو متجاهل كلامها وحالتها التى تقطع القلب  فهو ضحى بأبنة حتى يظل كما هو شباب  ويعيش  حياة أبدية مع روز 

لوماس   باس أبنة  وأعتذر لة ثم رفعة لأعلى وبصوت جهورى / أقدم أبنى ماااااس لوماس قربان  لأرض الأمنيات حتى أنعم بالحياة الأبدية  ثم ألقاه من على تل كبير شاهدت روز المنظر قفزت وراءة  ولم يلحقها لوماس  وصرخ بأسم صغيرتة بجنون وحين ألقاء نفسة وراهم أوقفتة فارى والحاشية الملكية فقال بصراخ  لماذا يا أرض الأمنيات  قدمت أبنى لكى أريد زوجتى فعلت الكثير من أجلها أتمنى حياة الأبدية لى ولزوجتى لماذا هذا العذاب أنا أمامك أقبضى روحى الأن أنتى الأن أصبحتى الأرض الملعونة  أنتى أقبح أرض فى العالم ولعنتنى بلعنتك ثم جلس على ركبتة  على حافة التل يصرخ  على ضياع زوجتة 

فارى/ يكفى هذا 

لوماس بجحيم/ أنتى السبب ثم زقها وقفز على حافة التل  وهو يقول لوماس لا شئ من غير صغيرتة 

فارى بصراخ/ لوووووماس 

________

 وبعد مدة من الأيام فتحت روز عيونها وجدت نفسها فى غرفة ونايمة على سرير أبيض وصوت أجهزة حوالين منها  قالت لوماس

أتت الممرضة وقالت حمدالله على السلامة وجريت تنادى للطبيب 

الطبيب/أنتى بخير يا أنسة 

روز/ لوماس  جوزى وماس أبنى فين 

الطبيب  بعدم فهم / أية مفيش حد أسمة كدة أنتى متجوزة 

روز  / أيوة جوزى من الجان وأبنى وكنت معاهم 

الممرضة/ على فكرة يا دكتور  البنت دى مدام وشكلها ولادة طبيعى  جديد يمكن جوزها أخذ أبنة ورمها وهى فى صدمة 

الدكتور/ ممكن  أتصلى على قسم الأمراض النفسية  والعصبية 

روز/ أنا مش مجنووووونة لوماااااس أنت فين 

الدكتور/ حقنة مهدأ بسرعة 

وبعد مدة فاقت للمرة الثانية وجدت شاب يعطى لها ظهرة أمام الشباك فقالت  بفرحة لوماس ثم عقدت حواجبها   لانة شخص غريب  فقالت أنت مين وأنا فين 

جلس الشخص على كرسى بجوار سريرها  وقال أنا دكتور نفسى حد وجدك فى طريق أسكندرية  القاهرة الصحراوى وجابك هنا وبعد الفحص  وجدك كنت حامل وولادة طبيعى ممكن من يوم أو أثنين وفوقتى بتقولى جوزى وأبنك من الجان وكنتى معاهم 

روز/ أنا أنا مش مجنووووونة  ثم حكت لة ما حدث لحد وصولها  لأرض الأمنيات ولوماس ألقى أبنها وهى رمت نفسها وراة

الطبيب / أطفأ  السيجارة التى فى إيدة فى طفاية ولم ينتبة لكمية السجائر التى تناولها دون وعى   ثم أنحنى لأمام وشبك إيدة فى بعضها وقال عايزة تقنعينى باللى خالك عملة معاكى ومطلعش خالك عادى مش غريبة وتروحي أوضة مسكونة لا وأية يمارس معاكى الج**  ،،،وتحملى ويقطع ويموت بأبشع الطرق علشانك ومقابر وجثث وعالم بتاعة وأرض أمنيات  وأتجسد لبشرى وأبنك قربان لو أنتى مش مجنونة تصدقى دة 
روز بأنفعال/ أصدق علشان  واقع جوزى لوماس وأبنى ماس وأنا نص بشرية أهئ أهئ

الدكتور/ شكلك صغير فى السن وممكن حد ضحك عليكى وأنتى فى صدمة أو بتدعى الجنون سؤال واحد بس أبنك فين 

روز بصراخ/ لوماس قدمة قربااااان لأرض الأمنيات 

الدكتور/ أعتدل فى وقفتة ثم خرج من الغرفة وكتب تقرير أن المريضة تحول لمستشفى الأمراض النفسية والعصبية  بعد تعافيها جسديآ

وفى المساء وصلت روز وهى مربوطة بملابس المستشفى ثم  أدخلوها  غرفة وحرروها من القيود ثم أغلقوا الباب  عليها جريت روز تطرق بكل ماأتى لها من قوة علية لم يستجيب ليها أحد جريت للشباك وفتحتة وجدت علية حديد أمسكتة وأخذت تهز فيها وتنادى لومااااااس تعالااااااا خدنى لومااااااس أنت حقيقة مش خيال لوماااااااااااااس وظن الجميع أنها مجنونة خصوصا صوت نصفها الغير بشرى الذى يظهر فى غضبها 
 وفى هذا المكان الجميع يسمعها ومحدش مهتم بأمرها فهى الأن فى مستشفى الأمراض النفسية والعصبية  

أما فى أرض الأمنيات أو الأحلام   بعد ما ألقى لوماس نفسة رفضتة أرض الأحلام لأنة أهانها وتعدى عليها بالصوت العالى فقامت بعقابة ورجعتة تانى لعالم البشر وآسرتة فى الغرفة التى كان فيها من قبل لكنة آسر أبدى ورجع لنقطة البداية وحيد وغير مرئى  وأعتقد أن زوجتة توفت وأبنة كمان وفى حقيقة الأمر أبنة  أتقدم قربان وبذلك خسر زوجتة وأبنة  وخسر نفسة للأبد   أما روز تعتقد أن لوماس غدر بيها وأنانى لكنها تنادى علية وتستنجد بية  طوال الليل والنهار  

وهنا نختم روايتنا وأقول هل ما قرأتة حقيقة أم زيف لك أنت إيها المتابع  من رأئى مش كل من دخل وأتحبس فى مستشفى الأمراض النفسية والعصبية  مجنون فى بشر تعرضوا لظواهر غير طبيعية وبغباء دكتور غير متمرس فشل فى علاج وتشخيص حالة  يحبسة فى مستشفى المجانين  مدى الحياة  


                        تمت بحمد الله


لقراءة جميع حلقات القصة من هنا 



                   
تعليقات