قصة الغرفه المسكونه
البارت الاول1
بقلم نجلاء فتحي
فى غرفة من غرف المدرسة الداخلى للبنات هناك غرفة لا يسكنها الفتيات يقولون أنهم يرون ويسمعون أشياء غريبة فقررت المسؤله عن المكان بأغلاق الغرفة لسنوات وعند أستلام مسؤلة جديدة لديها علم فلا تفتحها أبدا ف الطالبات منهم من ألتحق بهذة المدرسة وتخرج دون معرفة سر هذة الغرفة حتى أتت مسؤلة جديدة وتفحصت المكان وأول شئ أرادت رؤيتة هذة الغرفة ف المدرسة تظهر عليها الحداثة والفخامة والباب الخارجي للغرفة مثل باقى الغرف
وبعد محاولات قررت فتح الغرفة فكان العمال يهابون مما سوف قادم عليهم وفتحت الغرفة بعد العشاء حيثُ الطالبات نائيمات وكان الوضع كالآتي:-
غرفة واسعة يوجد على الجانب الأيمن ١٠ سراير من الحديد والجانب الأيسر نفس العدد والمنتصف شباك كبير وبجوارة خزانة كبيرة حديدية والأرض من الخشب والحائط متهالك فالغرفة لا تتماشى مع نظام باقى الغرف بالمدرسة التى صممت على أعلى وأحدث مستوى وكانت باردة جدآ لدرجة يشعر البدن بالبرودة القارسة مع العنكبوت وخيوطة التى تنزل من السقف إلى الأرض والأتربة التى تغطى كل شئ أنقبض قلب المديرة لكن لم تبين فهى من تجرأت ولابد من المخاطرة سارت على الأرض الخشبية مقصدها الشباك لترى المنظر الخارجي وعينها تتجول فى المكان برعب داخلى وتوقفت فى منتصف الغرفة وجدت العمال وبعض المدرسين الذين يروا الغرفة لأول مرة فهم يسمعون عنها فقط يقفون على الباب فى النور فقالت المديرة، جبناء لا يوجد شئ يدعى للقلق مجرد غرفة عادية وطبيعى تكون كدة المدرسة قديمة وأثرية وسارت للشباك ومسحت الزجاج بكم قميصها وكان المنظر خيالى عبارة عن:-حديقة واسعة مهجورة وتحت الشباك بركة مياة عميقة تصميمها لوضع السمك الزينة لكنها يوجد بيها مياة راقدة عف*نة ،،،،،فقالت ،،،معقول أكيد الحديقة دى كانت جميلة فى يوم أزاى تنهجر كدة لازم أضبط كل دة وواقفت وأعطت ظهرها للشباك وقالت بصوت عالى حتى يسمع العمال والمدرسين الذين يقفون فى النور فى الممر ،،الغرفة دى من بكرة الصبح هتتجهز وتكون على أعلى مستوى بلا تخاريف بلا زف*ت هبعت بكرة جواب للأدارة التعليمية ب إللى حصل وخرجت ،،،الجميع فى صدمة معدآ عاملة عجوز تبلغ من العمر أكثر من ٧٠ عامآ ذهبت إلى مكتب المديرة ،،،وبعد دخولها لها
العجوزه/ ليه بتتحدى اللى أتقال
المديرة/ أنتى مين
العجوزه/ أنا عاملة وبشتغل هنا من عمر ١٦ سنة ومولودة هنا أمى وجدتى كانوا بيشتغلوا هنا ماهى المدرسة كانت قصر ملكى وجدتى أشتغلت فى المطبخ وأمى كذلك لحد لما قرروا يخلوها مدرسة أشتغلت فى مطبخ المدرسة ولما أتولدت أشتغلت دادة وعاملة فيها
المديرة/ أممممم ،اللى ذيك فى البيت مش عارفة الأدارة التعليمية سايبين واحدة عجوزة زيك ليه فلوسهم مثلا كتير هههههه
العجوزه/ الله يسامحك يا بنتى فى أيدك فرصة ألغى قرارك وأقفلى باب الغرفة على إللى فيها ،،،،وعيشنا بسلام سنين الباب بيفصل عالم غير العالم كل بنت باتت فى الغرفة أتجننت أو أختفت أو ما*تت
المديره/ ما*تت عادى كلنا هنمو*ت
العجوزه هزت رأسها بيأس/ ما*توا منت*حرين والسبب مجهول
المديرة/ أمشى أطلعى برااااا شكلك بتخرفى
المديرة/ أنتى حرة سلام
المديرة/ برضوا هغير الغرفة يا أنا يا هى ،
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
مر أسبوع لم تحدث أشياء جديدة وبالفعل تم تجهيز الغرفة وكانت مميزة لأنها الغرفة الوحيدة التى توجد بيها حمام 🛁 كبير ذو مساحة هائلة وتم تصميمها بعد ما كانت تضم ٢٠ سرير أصبحت تضم ١٠ سراير من الخشب وجنب كل سرير دولاب خشب صغير والجانب الاخر له طاولة صغيرة وفى منتصف الغرفة طاولة مستديرة وعليها زهرية جميلة والحائط باللون الوردى والأرض سراميك وعلية سيجاد وردى اللون يناسب الغرفة أما الشباك غيرتة إلى شباك جديد وستارة جميلة ووضعت تلفزيون وتليفون داخلى للمدرسة وثلاجة صغيرة كانت الغرفة تسحر الناظر لها وجميع العاملين أنبهروا بيها ونسيوا الحديث الخاص بيها معدا العجوزة وأتت لجنة من الإدارة التعليمية وكرموا المديرة على مجهودها وتم الإعلان عن الغرفة
وسعرها هيكون أغلى غرفة فى المدرسة وشددت على عدم أخبار أى ولى أمر بسر هذة الغرفة وعدم الحديث عنها داخل أو خارج المدرسة
ومر شهرين وبالفعل أتى أولياء أمور وتفحصوا الغرفة وأنبهروا بيها وكانت المديرة عملت أوبشن زيادة لحسابها الأكل مخصوص غير باقى طلاب المدرسة ويتناولون فى الغرفة والسعر هى من تحكمت فية ولم تضيفة لفاتورة الرسوم التى ترسلها لأدارة التعليمية وتم تسكين ١٠ فتيات فى يوم واحد وبزى مختلف عن باقى طالبات المدرسة وقد أختارتهم المديرة ذو طبقة من طبقات المجتمع العالى حتى تجنى مال وفير من ورائهم
وعند أول ليلة فى الغرفة شعر الفتيات ب٠٠٠٠
🔴🔴يتبع🔴🔴
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
__////
💀👻الغرفة المسكونة 💀👻
البارت الثانى
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
______
وعند أول ليلة فى الغرفة شعرت الفتيات بشئ مثل الكابوس وفى الصباح أخذت كل واحدة تحكى للأخرى حلمها الذى ينتهى بالمو*ت معدا فتاه لم تحلم بشئ ومر أسبوع وكل ليلة نفس الكابوس ومع أول زيارة للأهل أتفقوا الطالبات بأخبار أهلهم لكى ينقذوهم لأن المديرة تتهمهم بالدلع وعند أستعمال الحمام يشعرون بمن معهم ولا يرون شي حتى حين تبديل ملابسهن يشعرون بهواء بارد وأنامل تتح'سس أجسامهم
العا' رية وأتى يوم الزيارة وبدأت الطالبات تحكى لكن أولياء الأمور ترفض الحديث مما جعل الفتيات تأخذ رأى الأخرى أمام أهاليهم وبدأ أولياء الأمور ينظرون لبعضهم فهذة شكوى جماعية وذهبوا للمديرة التى حاولت بكل ما أتت لها من قوة أقناع الأهل أن بناتهن يتدلعهن حتى لاحظت أنهم ٩ فتيات فأين الفتاة العاشرة فردت أحدى الطالبات لا تتكلم مع أحد ربما لديها مشكلة فى السمع والكلام لم تعلق وثاروا الفتيات وأنهاروا مما جعل الأهل سحبوا الملفات لخارج المدرسة حاولت المديرة أقناع تسكين البنات فى غرفة أخرى لكن تحت الأنهيا'ر رضخ الأهل لطلب بناتهن
وبعد وقت من صدمة المديرة التى هد*م مخططها وأنتبهت لشئ وطلبت البنت العاشرة
البنت/ صدقينى يا أبلة مرتاحة فى الغرفة مش عايزة أسابها
المديرة/ فين أهلك أعتقد أنك غنية أوى دى أول زيارة ليكى معقول أهلك متعودين على غيابك
البنت/ أيوة مضبوط أهلى ممكن يكون عندهم ظروف ممكن أمشى
المديرة / هتعرفى تنامى لوحدك
البنت/ أكيد
المديرة/ أشارت لها بالأنصراف
البنت / دخلت غرفتها وجلست على سريرها وضمت رجليها لصدرها وتذكرت كلام خالها
[[ أسمعى يا بت أمك وما*تت وأبوكى هج ومش عارف فين وأنا علشان أمك الله يرحمها ربيتك لكن دلوقتى أنتى كبرتي فى أولى ثانوى وأخاف على أبنى منك هتروحى مكان ذى مدرسة داخلى ومنين ماأفتكر أبقا أزورك المدرسة فيها تعليم وأكل وفسح وأقامة وأحسن من بيتى ومن خدمة مراتى وأبنى وكفاية عليا هندفع ليكى فلوس قد كدة ]]
فاقت من شرودها على خبط على كتفها وأعتدلت
البنت/ أنت مين عارفة أنك مش بشر
الشئ/ مش خايفة منى
البنت/ تؤتؤ
الشئ/ لية
البنت/ عادى كنت عايشة فى بيت خالى مش من حقي الكلام فكنت بكلم الدولاب الحيطة القلم أى جماد وخلاص وحسيت بيك فى الحمام وأنا بغير بس مش خايفة ونكرت وجودك حتى فى حلمى بس أستغربت ليه حلمى وردى وهم كابوس
الشئ/ جايز لأنك شجاعة
البنت/ كنت أتمنى أخلص من حياتى
الشئ/ أنتى إللى زيك من حقة يعيش بقوتك وأنك مش خوفتى منى كنتى مستمتعة مع كل لمسة ليا صح
البنت/ أيوة أقصد مش عارفة بقا
الشئ/ أصحابك عايشين فى رفاهية وجبناء يستحقون المو*ت أما أنتى حياتك قريبة من حياتى ممكن نكون أصدقاء
البنت/ أنت بنت ولا ولد
الشئ/ بنت او ولد او الاثنين على حسب أنتى عايزانى أية الأفضل خلينى صوت
البنت بحزن / يعنى كنت بتخيل
الشئ/ بعصبية لا أنا موجود وأطلبى أى شئ يا صاحبتى
البنت بفرحة / بجد أصحاب عمرى ماكان ليا أصحاب موافقة طبعآ نفسى أكل 🍓 ممكن
الشئ/ أمر صاحبتى مجاب
البنت/ أممممم حلو أوووى
وبعد ما أكلت الفراولة جريت فى الغرفة ووراها الشئ الخفى هى تشعر بخطواتة فى جو من المرح واللهو
ومر ٤ شهور والبنت تخرج من غرفتها للدراسة وترجع تانى للغرفة ولا تهتم للأكل لأن صاحبها الخفى يجلب ما يشاء لها فهل يستمر هذا النعيم