قصة استغلال الحب البارت الثالث والعشرون23 بقلم نجلاء فتحي


قصة استغلال الحب
البارت الثالث والعشرون23
بقلم نجلاء فتحي

فى بيت  نور 
والكل فرحان  واغانى شغالة الاهل  غصبوا ان ام نور  ترقص  وبقت  فرحانة  بإيمان 
  

الام  رقصت  فى  وقت  ان  قلبها  المفروض  حزين  على نور  ، مش  لاقية  كلام  اكتبة اقسم  باللة  عيونى  دمعت  من  خاتمة  الفصل  اللى  فات  وانا  اللى  كاتبة 

مصطفى/ يالا  يا  جماعة  العربيات  وصلوا 

الام / لا شوية  عانستنى نور  وتاكل  وتلبس  بسرعة 

مصطفى/ مافيش  وقت  ايمان  خلصت  الكوافير والسيشن  يدوب  نروح  القاعة 

الام / بس  اختك  عاتزعل 
مصطفى /  لا مش  عاتزعل  نور  طيبة وبتحب  اختها  ولما  تفهم  عاتقدر 
الام /   ماكنش  يصح  نعملة  فى يوم  جلسة 

مصطفى/ انا نسيت وانتى مش  فاكرتينى 

الام / فعلا  نسيت حتى جلستها الثلاث  ايام بتوع  الاسبوع   هى  اللى  بقت  تفكرنى  بالميعاد  نخلص  بس  الدوشة  دى  ونتابع مع  دكتور  قلب  ،،حجزت  ولا  لسة  

مصطفى /  ايووووخ  انا  نسيت  خالص  اما  نخلص  الفرح  نبقا  نشوف  دكتور  القلب  انا  عارف  انك قولتى  الدكتورة قالت  لازم حد من  دكاترة  يشوفها  بس نسيت اجرمت  يعنى 

الام / بس  قلب اختك ٠٠

مصطفى/ ماما بسرعة العربيات  وصلوا عانسيب  المفتاح  مع  البواب  يلا  يا  ام  العروسة  على فكرة فى مفاجأة فى الفرح  وشدها  للخارج  وأغلق  الباب  لان  الناس  ركبوا  العربيات 

الام /  براحة  عليا يا بنى طيب اتصل بلغها 

مصطفى/  ماشى  حاضر    وانطلقوا للقاعة 


خلصت  جلستها وركبت  تاكسى علشان  تروح   واستغربت   ان  محدش  اتصل  عليها  بس  فسرته   انهم  مشغولين 
 البواب/ الف مبروك يا بنتى خدى المفتاح مصطفى بية  قالى  ادهولك وبيقولك  البسي وتعالى على القاعة 

نور /  كانت عاتعيط  علشان  عايزة  تشوف  اختها  وفى نفس  الوقت مش  عارفة اسم  القاعة ،احم  عم محسن  ماتعرفش   اسم القاعة  اية 

البواب/ معقول مش عارفة 

نور / بتوتر   لا عارفة بس نسيت 

البواب / اسمها ٠٠٠٠٠٠٠٠ وعقبالك   

نور /  شكرا  يا  رجل  يا  طيب وأخذت  منة  المفتاح ولكن  انصدمت  انه مش مفتاح  🔑 الشقة   وانة  مفتاح   شقة  اخوها   مش  مهم  ممكن  ابية اتلخبط   ووضعت اديها  على  صدرها  لانها  حست  بشكة لكن  اتجاهلت  هذا  الشعور وبصت على لابسها قالت  لابسى  حلو عانروح   القاعة   وتركت حقيبتها  عند  البواب  

داخل قاعة 

 الام/ مش  كنا استنينا  نور دة إيمان لسة بتتصور 

مصطفى/ بتوتر ماما اهو إيمان   وصلت شوفتى 

الام /  اخيرا 

مصطفى / أسف  يا  نور  مش  لازم  تحضرى   الفرح  واسف  لانى  عملت  الفرح  يوم  جلستك  وانا  مش  ناسى  يوم  جلستك  مش  عاستحمل  ان  صحابى  يقولوا   اخو   المريضة وشفقة وبرستيجى   ووضعى   نخلص  بقلم نجلاء فتحى بس  الفرح  وناخدك فى فسحة  حلوة   تغيرى جو  ونشوف دكتور  قلب  علشان نسيت  ،،قالها  لنفسة الحوار  دة  وانطلق   يقابل   ويستقبل   اختة 

وبعد وقت وصل  العريس  الثانى نادر  وفاطمة 

وراح  جلسوا  بجوار محمود وإيمان 
نادر / اول  لما  شاف عروسة  ابن  خالتة   قال  نور هو  انتى مش  لابستى  النقاب فاطمة  قالتلى ،،
ازاى انتى العروسة  
  

فاطمة / انتبهت  وقالت معقول  نور 

محمود / نور مين  لا دى  ايمان 

نادر  وفاطمة  بصوا  لبعض  بأحراج   واعتزوا لايمان  وجلسوا فى المكان المخصص للعرايس 
إيمان/ لنفسها يا نهار هو دة العريس والعروسة 

محمود /  معلش  يا  أيمان اصل الدكتور  نادر أبن  خالتى  دكتور كلى باطنة  وعروستة   دكتورة بس  مش  عارف تخصصها  اية   ممكن  يكون  اختلط  عليها  الأمر 

إيمان/ حصل  خير   وبداخلها  خايفة لأنها  عارفة  نادر وفاطمة 

نادر / مش  معقول دى نسخة  من  نور 

فاطمة /  محمود فى  حاجة  غريبة مامت  نور  موجودة بص قاعدة هناك  اهى 

نادر /  تصدقى صح  واللى جنبها دى هبة مرات  ابنها ازاى يحضروا فرحنا 

ام محمود / انتم  مالكم  بيتكلموا فى اية  دة  فرحكم  الناس  بيقولوا  انكم مغصبين على بعض  بصوا  شوفوا محمود  وإيمان   ازاى واعملوا  زيهم  

دخلت نور  القاعة وبصت  على شاشة  العرض وكان الصورة متثبتة على إيمان وفرحت انها  شايفة توأمها  عروسة ودعت ان ربنا  يسعدها لكن  انصدمت  ان  فى عريس  وعروسة  تانين  وحددت  مكان مامتها  وراحت لها ولسة عاتخبط على كتف مامتها سمعت  الحوار دة  محدش  يعرف  من الأهل 
ان  نور  اتنقبت  

عمت نور / ماشاء اللة إيمان ذى القمر اسمعى يا   ام مصطفى  لازم تجهزي إيمان جهاز  يشرف انتى مش  عاتجوزى غيرها 

ام نور / لا طبعا عانجوز انتى  نسيتى  نور 

عمت نور / نور عيانة مش ليها  فى  الجواز انا  ام  ولو  ابنى قالى  عايز  اتجوز  بنت  مريضة  عانرفض  من  قلة  البنات مش تزعلى منى  دة  جواز 

ام  نور / لاعادي  مش  زعلانة  امال لو  تعرفى  انها  عندها القلب  كمان 

عمت نور / انصدمت  قلب لا بقا  ياأم  نور مش  عاتستحمل الجواز والمسؤولية واهو  ربنا  مش  حرمك  تكونى  ام  العريس  وام  العروسة ونور بقا اللة معاها  

ام نور / بس  برضو ربنا يرزقها بأبن  الحلال اللى يقدرها وانا ماشية وأخواتها بقا  ليهم حياتهم   وتكون  وحيدة  يعنى 

عمت نور / بلاش نضحك على بعض المرض بيصرف ومستشفى  و قرف اسمعى اوعى تطلعى فى دماغها  جواز   المريضة  مش  من  حقها  الجواز  ولا  الحب  مين  يقبل  على نفسة  كدة  وحتى  لو  وجد  كلام الناس والأهل عايمنعوا   ولو  العريس   رمى  كل  دة  وراء  ظهرة واتجوزها عايطلقها المريضة  مش  من  حقها  حياة  البنات  دى ولا  تفكر  فيها  اصلا 

ام نور / عارفة 

((الحوار اللى فوق  حقيقى يا  جماعة ))

نور /  انسحبت للخارج  وجلست على كرسى  ورفعت  النقاب وأخذت تبكى لأنها مش  قادرة  تاخذ  نفسها وصرخت بأعلى  صوت  وهى بتنظر للسما    ماعرفش  انى  حملى  تقيل  كدة  ليه  سايبنى  خدنى  عندك  اةةةةةةةة  انت الحنين  عليا انا  زهقت  عايزة  اروحلك يا  حبيبى   محدش  عايزنى وانت كمان  مش  عايزنى   ياررررررررب  

طبعا محدش  حس بيها لأن صوت الموسيقى أعلى جوة
محمود / حس انة قلقان ومخنون مش  عارف  لية    لدية  شعور  غريب  عايز  يخرج  للخارج مش  عارف  لية  بس  بيحاول  يتجاهل هذا  الشعور ،،ومرة واحدة  قال  انا  مش  قادر عايز اخرج  

ايمان / مسكت  محمود وقالت  رايح فين  اقعد يا عريس  وقبل ما يرد توقف على صوت  أمة 


تعليقات