قصة اختارتك انتى
البارت الحادي11
بقلم نجلاء فتحي
الأم بتوتر/ أختك عاملة حادثة عايزها أزاى
أشرف / مش شايف كسر أو خربوش فى وشها
الأم بتوتر /مخلاص بقا قولت حادثة وأنخبطت فى بطنها وضهرها أكشف أوريك علشان تصدق
أشرف/ لا خلاص صدقت
المهم هى كويسة
الأم/ لا عندها نزيف مكان الخبطة وبتنزف من ***
أشرف/ جلس على حرف السرير وجذبها فى حضنة بحضن أخوى وقال يا حبيبتى حاسة بوجع معلش لما النزيف يقف هتكونى بخير
بسملة/ دفست نفسها فى حضن أخوها وأنهارت فأبوها لم يفعل هذا يود أن تقول له معملتش حادثة والنزيف سببة شئ تانى
أشرف بخضة / مالها يا ماما نادى للدكتور
الأم بتسرع/ مفهاش حاجة أختك بتحب تكبر الأمور
أشرف/ دى منهارة
الأم/ عادى روح هات أكل جاهز علشان مكلتش بسرعة
أشرف/حاضر ،، ثم خرج من الغرفة وهو حزين على أختة وقرر يجيب إللى خبطها بالعربية
الأم/ أنتى أتجننتى عايزة تفضحى نفسك أخوكى لو عرف هيتهور وممكن يعفن فى السجن علشان تهورك
بسملة ببكاء/ أشرف لسة فاكر لية أخت بابا مش كلمنى مش حاسة بوجودكم حواليا أنتم السبب فى إللى أنا فية
الأم ثريا/ أكتمى يابت مش كفاية بنت نادية أشرف منك وربى لكسر مناخيرها
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
((فى بيت نوارة ))
وبعد وقت غير زياد هدومة ولابس جلباب من بتوع عمة وأتغدوا كشرى بيتى وواقف زياد يدخن فى البلكونة سيجارة وأنتبة لنوارة بجوارة بتقول زياد حلوة عليك جلباب أبويا
أبعد زياد السيجارة بعيد عنها ثم أخذ نفس وأخرجة بعيد عنها ثم رماها من البلكونه وقال بجد حلوة
نوارة/ أنت رميتها لية لسة مش خلصت
زياد/ علشان ريحتها مش تتعبك
نوارة/ أبتسمت ثم شهقت وقالت نسيت بابا عايزك جوة
زياد/ أمسك أديها وطبع قبلة على بطن أديها وقال تسلم أيدك غسلتى القميص والبنطلون ونشرتيهم
نوارة بخجل / لا شكر على واجب ولسة هكويهم كمان عجبك الكشرى البيتى
زياد بصدق/ بصراحة باكل الكشرى فى المحلات وأول مرة أكلة بيتى ماما مش بتعملة ،،
نوارة بترقب / يعنى حلو
زياد/ جميل حتى البصل مقرمش ومش محروق ثانية واحدة أنتى بتشتغلينى أنتى إللى عملاة كلة لواحدك
نوارة/ أة والله
زياد عقد زراعة على صدرة وقال أمال مرات عمى فى المطبخ بتعمل أية
نوارة/ نقت الرز وشطبت المطبخ ورايا
زياد بحب / متأكد إللى هيتجوزك هيكون كسبان حلوة وصغيرة و٠٠ أحم أقصد جميلة وست بيت شاطرة وبتربى طيور ومدبرة مفكيش غلطة
نوارة بفرحة / أنا جميلة بجد هو ممكن أكون عروسة
زياد/ أكيد بس أنتى تقولى أةةةةة
نوارة/ طب أةةةةةة
زياد/ ضحكتك قمر ولسانك سكر و٠٠ أقصد أنتى جميلة
نوارة / نظرت للأرض بكسوف
زياد/ يود تقبيلها 😘 وأنتبة على صوت رجب وهو بينادي على زياد
،، جريت نوارة للداخل تحت ضحك زياد فقد نسى حزنة وطلب عمتة أن يتجوز بنتها
🌷بجوارك حبيبتى أنسا حزنى بجوارك أصبح مراهق طائش بتصرفاتة ،،أتعاتبون أنى أتجاوز معها سوف أقول لك هل جربت العشق فأذا أجبت بنعم فأنت تكذب فلوعة العشق أقوى من النار فما بالك بالعشق الممنوع الذى محكوم علية الرفض فهذا ما أشعر بية أخشى أن تكون نونتى ملك لشخصآ أخر فقد تحكم القدر بمصيرى أن تكون فتاة أعتبرتها فى منزلة أختى تكون زوجتى على الورق وأنا لم أكن أول راجل فى حياتها أعلم ما تعرضت لة غصب لانى رجل شرقى وليا معتقدات، ،أخشى من عدم تقبل صغيرتي لطلب زواجى بيها عند طلاقى من بسملة عقلى هين"فجر من التفكير هل جوازى من بسملة عقاب لانى خنت أمانة عمى وقربت من نوارة وهى فاقدة وعيها لكنى حافظت عليها ومازالت فتاة أنا شاب حاولت التحكم فى نفسى لكن بوجودها تشعلنى أتعاتبون علىِ ،،،أضع نفسك مكانى فهى تعتبرني أخ لها وأنا أعتبرها عشقى ونوارة حياتى ماذا تفعل لو كنت مكانى 🌷
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
((أتى المساء ))
وبسبب الحر نزل زياد مع عمة الدكان فى الهواء وجلس أمام الدكان هما ونادية و يتبادلون الحديث ونوارة تجلس داخل المحل لأن زياد طلب من عمة أن تنزل تقعد معاهم
نادية/ نوارة نولينى أزازة الماية الساقعة دى
نوارة/ أتفضلى يا ماما
مرت أم صلاح/ سلامو عليكم
الجميع/ وعليكم السلام
نادية/ أتفضلى يا حبيبتى
أم صلاح/ نظرت وجدت نوارة واقفة وبتسكب مياة لزياد فقالت نوارة أخيرا شوفتك مشاء الله كبرتى وبقيتى طايبة للجواز يا بت مخبية الحلاوة دى لية يا أم نوارة
نادية/ هههههه بنتى الوحيدة أخاف عليها عندك عريس أبن حلال يلا على البركة
أم صلاح/ عندى بس الحج رجب يقول أة والتقيلة علينا والخفيفة عليكم هههه
رجب/ البت لسة صغيرة يا أم صلاح هى إللى رجليها شيلاها مكملتش ال١٨ سنة لسة
أم صلاح/ ياخويا البت عودها بيفور بسرعة وبسرعة تكمل ال١٨ سنة
زياد/ متابع الموقف ولعن نفسة لانة سبب نزولها الشارع
نظرت أم صلاح لزياد وقالت / أمال مين الأفندى
رجب/ دة الأستاذ زياد أبن أخويا محاسب قد الدنيا والعربية دى بتاعتة
أم صلاح نظرت للعربية وقالت ،،يالهووووى والله الحارة نظفت ودخل فيها عربيات أُبهة
نوارة شهقت/ قولى مشاءالله ثم أنكسفت ونظرت للأرض بسبب نظرة أبوها القاتلة لها ،،مما جعل زياد يبتسم
أم صلاح/ متخافيش يا نوارة مش بحسد، ،ها ي حج رجب عايزة أشرب شاى عندك أنا وأبنى صلاح ونقرأ فاتحة نوارة
رجب بعدم فهم / صلاح
أم صلاح/ أيوة صلاح مالة صلاح راجل مجدع كسيب طول بعرض وبيشتغل سباك وقادر يفتح بيت ويجيب شبكة وشقة ويملا الدهب دراعتها ويأكلها ويشربها ويفسحها ثم ضحت ضحكة خليعة وقالت ويدلعها
نوارة لنفسها/ لو بتعملى أعلان علية مش هيكون كدة يارب بابا يرفض بتاع البلاعة دة أيدة يع يا لهوووى عارفاة دة معفن لو محمد السباك إللى فى أخر الحارة كنت وافقت وفرحت شاب حلو ونظيف فى نفسة
رجب/ البيت مفتوح أهلآ وسهلا بس بنتى صغيرة لو عايزها أستنى لما تكمل ال١٨ كمان أسبوع ساعتها هفتح بابى لأى عريس هو أنا أكرة أشوف بنتى عروسة
أم صلاح/ نستنا يا حج منستناش لية بس أبنى صلاح حجزها بلاش تكسفنى ياحج
رجب/ العرض مبيتهداش بية يا أم صلاح لو نوارة قالت لا يبقا لا ولعلة خير ليهم
أم صلاح/ متقول حاجة يا بية
زياد/ عمى رجب بيتكلم صح رأى نوارة مهم
نظرت لة بتركيز وقالت أنت متجوز
زياد بسخرية/ عندك عروسة
أم صلاح/ يبقا مش متجوز وعينك عليها
رجب/ لا دة أخوها
زياد/ روحى شوفى رايحة فين يا ست أنتى روحى أتعشى زمان الطعمية بردت
أم صلاح/ كدة يا حج رجب عجبك كلام أبن أخوك
رجب/ عندة حق نزلة تشترى أكل تتعشى بية وتجوزى أبنك
زياد بسخرية / بقالك ساعة بترغى على النعيم إللى صلاح أبنك هيعيش نوارة فية الجواب باين من عنوانه
أم صلاح/ يعنى أية
زياد/ جايبة طعمية وجرير دبلان وتقولى يأكلها ويشربها نوارة ست البنات لما تتجوز تتجوز إللى يخليها ملكة فى قلبة قبل بيتة وبعدين حفيدة الحج صبحى متتجوزش سباك أتكلى على الله مفيش بنات للجواز
أم صلاح/ كدة ماشى يا أستاذ أشبع بيها أم كرش دى
لسة زياد هيطاول على الست أمسكة رجب وقالة كفاية يابنى براحة الكلام أخد وعطا
زياد بغضب/ نوارة مش بكرش دى ست البنات
نادية/ محموق عليها لية أذا كان أبوها معملش زيك
زياد أدرك نفسة وقال ،،بهدوء أسف ياعمى بس نوارة مش تتجوز سباك
رجب/ أمال تتجوز أية ضابط كل برغوت على قد د'مة
زياد/ أصبر لحد متاخد الدبلوم سنة واحدة بس بدل متنشغل
رجب/ أقتنع بكلامة وفى نفس الوقت ماديا غير مقتدر رغم أبوة غنى
ناقوس الخطر يراود أم نوارة من علاقة زياد ببنتها
ثم جلسوا شوية وطلعوا ناموا وأنتهى اليوم على كدة وكل واحد دماغة بتلف
نوارة! خايفة تتجوز السباك
الأب! هيجهز بنتة منين لو السنة دى عدت
الأم! خايفة من علاقة زياد بنوارة بنتها
وزياد! أترك لك الخيال فى دماغة وخايف صغيرتة تكون لحد تانى
______
ومر أسبوع ونوارة كملت ال١٨ سنة
_______
((فى شقة زياد ))
أنا جمعتكم يا بابا أنت وماما وجدى و طة علشان هتجوز
الأم/ بفرحة بجد مين
الأب/ أخيرا دة أنا قولت عليك راهب مبروك مين العروسة
طة بفرحة / زياد عريس ثم قفز لحضنة
الجد صبحى/ نوارة
الجميع////٠٠٠٠٠