قصة اختارتك انتى
البارت الثالث عشر13
بقلم نجلاء فتحي
[[فى بيت نوارة ]]
وبعد محاولات وافق رجب على زواج أبنتة من أبن أخوة صدمة ألجمت أم نوارة لكنها لم تقدر تعترض أحترامآ لزوجها أمام الناس ،،،
فقامت بفرحة حقيقية مرفت أم طة بأطلاق الزراغيط
،،،،،،نزلت نوارة تجرى من على السطح و وراها طة وقالت فى أية الزراغيط دى من عندنا
مرفت أستقبلتها فى حضنها بفرحة/ مبروك يا عروسة
تجمدت نوارة فى مكانها فقد ظنت السباك هو عريسها
ثم شدها عمها شاكر لحضنة وقال مبروك يا عروسة أبنى
أنتبهت نوارة وقالت بتوهان وصدمة وقلبها يدق بسرعة ،،،،، أبنك هتجوز أبية زياد
شاكر / شد طة أمامها وقال لا ،، عريسك دة
نوارة/ هتجوز أخويا
شاكر بغضب مكتوم/ لا طة أبن عمك ومش أخوكى دة عريسك وأبوكى موافق
نظرت نوارة لأمها التى تنظر للأرض وأبوها الذى يداري عيونة منها فقالت مدام بابا موافق مقدرش أكسر كلمتة أحترامآ لية وجريت لغرفتها تبكى قامت الأم لتشوف بنتها فجلست تانى فى مكانها بسبب نظرة زوجها التى أرعبتها
طة / بابا نوارة عروسة مين
شاكر بحب وحنان / عروستك أنت
طة/ شكلها زعلانة مش عايزانى
رجب/ لا عايزاك بس أتكسفت
طة بأعتراض / لاااااا نوارة زعلانة وجرى لغرفتها وأقتحمها وجدها تبكى، ،بكى لدموعها وقال بتعيطى لية مش عايزة طة قولى عارف أنا عبيط صح كلة بيقول كدة
نوارة/ مسحت دموعها وأبتسمت،،،،، هما إللى عُبط أنت طيب يا طة هو أنا أطول
طة بفرحة/بجد يعنى عايزة تكونى عروستى
نوارة بوجع / قالت بابا وافق خلاص
طة بعدم فهم/ مش فاهم
نوارة/ يعنى موافقة
طة بفرحة طفولية / أمسك إديها وأخذ يدور بيها ويقول عندى لعب حلوة وثلاجة فى أوضتى فى شكولاتة كتيييير وفى عجلة فى الجنينة كلهم بتوعك وهتنامى جنبى ذى م ماما بتنام جنب بابا ونتفسح سوا وناكل سوا وكل يوم تعمللى كيكة شكولاتة بحبها من إيدك فرحااااااان ثم وقف من الدوان وهو ينهج وقال أية رأيك ناخد الحمام الحلو إللى فوق على السطح هنا لعندنا فى العمارة وأربيهم مع العصافير بتوعى ثم حضنها وقال نوارة عروستى وشالها ولف بيها
نوارة من خوفها لتقع ف طة أول مرة يحملها تعلقت فى رقبتة فهو أطول منها فجسدة نموة طبيعى فقالت وهى تكتم دموعها ولنفسها معتبراك أخويا يا طة أحاول أعتبرك جوزى فكان تفكير نوارة أزاى أخوها يبقا عريسها ولم تأتى فى بالها ظروف طة لم تأتى فى بالها أتحكم عليها تكون زوجة مع إيقاف التنفيذ لا تأتى فى بالها معاملة مرات عمها بأختصار عقل طفلة أتمنى المعنى وصل 🤭
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
((فى صباح اليوم التالى ))
أقتحم طة غرفة أخوة وجدة حزين ويمشط شعرة أمام المراية أستعدادآ للذهاب لشغلة
زياد بحب فهو يعتبر طة أبنة وليس أخوة// ميت مرة أقول خبط على الباب
طة / تجاهل كلامة وقال أنا هتجوز
زياد/ هههه يارب أن شاء الله أحسن عريس فى الدنيا ثم طبع قبلة سريعة على خدة وألتقط الفون وفتح باب غرفتة وتوقف عند سماع جملة طة ،،،،،هتجوز نوارة بنت عمى رجب بعد أسبوع معاك
ألتفت لة زياد وقال ،،نوارة أختك تتجوزها أزاى
طة بأعتراض / لا مش أختى أقصد بص مش عارف بقا كنت بعاملها كدة لحد أنبارح بالليل وحكى لة ما حدث فى الزيارة،،، بابا وماما قالوا نوارة عروسة طة وزرغطوا وماما لوووووووى أنا عريس زيك يا زياد بس أحلى منك صح نوارة هتعيش هنا فى البيت دة علطول ثم خرج للخارج يجرى وفرحان
زياد عيونة أتسعت، وقال بصوت جهورررى ،،،،،ماماااااااااااا بابااااااااااااااااااااااا ثم جرى للخارج
زكريا بغضب/ أنت أزاى يا ولد تعلى صوتك عليا
زياد/ طة هيتجوز نوارة
زكريا/ أيوة
زياد مصدوم / جلس على أقرب كرسى، ،وقال طة ملوش فى الجواز مينفعش لنوارة أو لغيرها دة طفل بلاش ،،،،،،،
الدكتور قال أية لو عندة ١٠٠ سنة هو طفل فى كل حاجة لية تدمر بنات الناس حلو لما نوارة أو غيرها تبص برا وتغضب ربنا هتكون مبسوط
شاكر/ والله عال واقف تحاسبنى أنا أبوك يا حضرة المحاسب وبعدين هى هتعيش معانا هنا فى غرفة طة وأنت وبسملة فى الشقة إللى أدامنا وعينك عليها مش عايز حد يشغلها علشان ظروف أخوك
زياد/ كمان دى لو فى السجن هتكون حرة حرام تدمروها
شاكر/ أنت مع مين معاها ولا مع سعادة أخوك
زياد بغضب/ مع الحق أخويا مينفعش لواحدة حراااااام يا ناااااس أزاااااااى أسمع يابابا لو كنت فاكر الجواز لطة علشان ميكنش لوحدة فى الدنيا هو ملزوم منى ليوم الدين وفى رقبتى وحضرتك عارف أنا بعملة أبنى مش أخويا الصغير أرجع فى قرارك أرجوك
تركة الأب وهو لا رجوع فى قرارة ماذا يفعل زياد قرر الذهاب لجدة حاول كتير يقابلة وأرسل مع الخادمة أنة هيقابلة لو مش أتجوز بسملة فأنصرف من يأسة من مقابلة جدة الذى لأول مرة يأخذ منة موقف هكذا
مر أيام ،،،حدث أحداث كتيرة نادية عملت مشكلة مع جوزها وفى النهاية رضخت أن بنتها تتجوز طة غصب عنها ،، طة فرحان ونوارة من الهدايا التى يرسلها عمها بأسم طة كانت الدنيا من سيعاها ،،، زياد مش بيكلم حد ،،بسملة خرجت من المستشفى وخفت ومازال سرها مخفى ومش عايزة تتجوز زياد فهى تحب طارق الذى خدعها لسنوات حتى لم تعلم أسمة الحقيقى لكنها تحبة ،، تبآ لك إيها القلب ،،،،،،ثريا ومرفت فرحانين أما الجد صبحى لم يعلم بجواز نوارة شئ فكل م يعلم هو زواج زياد من بسملة ومعترض فقرر الذهاب لأخوة فى البلد فترة لان بسملة معاة فى البيت وأكيد لا يرغب فى حضور مراسم زواجها
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
((فى شقة زياد))
زكريا/ أستنا عندك لسة واخد موقف منى على العموم ببلغك بلاش شغل النهاردة الفرح بعد يومين ولسة البنات مش جابت الفساتين
زياد/ أعمل أية مليش فية
زكريا بضيق/ فساتين الفرح علينا خد العنوان دة هات لبسلمة فستان منة وأول لبسة وحاجة غالية
زياد/ ونوارة
زكريا/ أى مكان مشى حالك حتى لو من الحارة عندهم مش هتفرق معاها إللى نوفرة من نوارة بسملة أهم
زياد/ لا نوارة ذى بسملة دة حقها
زكريا/ يابنى عايز أوفر
زياد/ مش على حساب سعادة نوارة خلاص فستان نوارة من جيبى اما بسملة مليش فية سلام
زكريا/ أستنا خد طة معاك يختار لعروستة فستانها
زياد/ أوووف حاضر أعمل حسابك مش دافع لبسملة قرش فى الفستان ونوارة هشترى ليها الفستان
زكريا / خير ورجع لأصحابة ماهى أختك برضو
كتم زياد غضبة وقال لنفسة ذنبى فى رقبتك يا بابا
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
وبعد وقت توقفت السيارة أمام أتلية مشهور نزل زياد وبسملة التى كانت بجوارة فهو جابها من بيتها ودة أول خروجة مع بعض لوحدهم فى حياتها ونزلت نوارة وطة من المقعد الخلفى الذين يضحكوا والسعادة باينة على وشهم
نوارة/ المكان حلو أوووى دة غالى
طة/ أقترب من زياد وقال بصوت واطى أرد أقول أية
زياد/ لنظر لفرحة نوارة وقال،،قولها الغالى للغالي يا قمر
طة/ الغالى للغالي يا قمر
نوارة ضحكت/ أنت بتعاكسنى،، أنت إللى قمر هههههه
طة/ أمسك أديها وقال يلا يا عروستى وجرى للداخل
نوارة/ هههههه براحة هقع ههههه
زياد بضيق/ أدامى
بسملة بحزن/ حاضر
((داخل الأتلية ))
نوارة /طة الفساتين حلوة أوووى
زياد/ شوفى دة عليكى هيكون حلو
نوارة/ أخذتة ،، شكرا يا أبية
ألتقط زياد طة من قفاة وقالة رايح فين
طة / مع نوارة
زياد/ هى هتجرب الفستان
طة/ وأية يعنى
زياد/ عايز تحبسنا مينفعش تدخل البروفا معاها
طة/ ههههه صح بس هى عروستى
زياد / هرش طرف أنفة وقال ،،هتعمل أية مع نوارة لما تتجوزا
طة بثقة/ هتنام جنبى
زياد/ كعور أيدة بغضب وقال وأية تانى
طة/ ونلعب سوا ونتفسح وناكل سوا ونعيط سوا بس
زياد/ أوعا تخليها تعيط ،،أنت بتحبها
طة/ أيوة هى مش بتقول طة عبيط خالص وبتعمل كعكة شكولاتة حلوة لطة وبتلعب معايا
زياد/ هى بتحبك
طة/ أيوة
زياد بحزن / أبتسم بوجع وأنتبة على صوت نوارة وقالت أبية
نظر زياد وأنبهر فالفستان الذى أختارة كأنة متفصل ليها أقترب منها مسلوب الأرادة وأخذ يلف حوالين منها وهى مكسوفة ثم وقف وراها وسحب السحاب لأعلى بيد مرتعشة لأنة مفتوح ثم مال بجزعة وقال بجوار أذنها، ،الفستان تصميمة مش يتلبس تحتة بادى يا نوارة لية لابسة بادى
نوارة/ أتكسفت أطلع كدة
زياد/ خلاص أشوف ليكى بادى مناسب وخليكي محجبة ،، لو مش عاجبك ،تشوفى فستان تانى
نوارة/ لا دة حلو
زياد/ مفيش عروسة تقتنع بفستان فرحها من أول واحد جربى واحد تانى
نوارة/ من أيدك حلو هو أنا كنت طايلة
تعصب زياد/ وقال لية بتقللى من نفسك ثم أخذ نفس وقال بهدوء أسف أقصد أنتى حلوة وبترضى بأى حاجة
طة/ شدها من أمام زياد وقال حلو عليكى يا نوارة يلااا أختار بقا فستان لبسملة بس برضو نوارة أحلى
زياد/ أووف مش قادر أقف رجلى وجعانى بسملة عندك الأتلية أختارى إللى أنتى عايزاة
بسملة بضيق/ وعلى أية مدام تعبان نروح وأنزل أنا وماما نشترى من مكان راقى ثم قالت بسخرية أنا مش ألبس من المحل دة ونظرت لنوارة بغل وقرف
زياد/ يكون أحسن أدخلى غيرى يا نوارة لحد م أحاسب ثم ذهبوا وأختاروا الشبكة وكالعادة زياد كان بيختار لنوارة على ذوقة لدرجة ظن صاحب المحل أنة عريس نوارة وهى لم تعترض على شئ وفرحانة بأى شئ وعند تجريب الدبلة أمسك زياد أديها ولبسها الدبلة وطلب فى الخفاء من الجوهرجى شئ ما ودفع تمن الشبكة من جيبة الخاص هو وتمن الفستان ثم أختار سلسلة دهب رقيقة عليها عصفورة وقال ممكن ألبسك دى هدية منى أوى تقلعيها العمر كلة أوعدينى
نوارة/ وقفت أمامة وظهرها لصدرة بفرحة ورفعت حجابها ، وقالت أوعدك
طة/ شكرا يا زياد أوعى تقلعيها أسمعى كلام زياد
زياد/ أبتسم وطبطب على رأس أخوة بحنان وبعد م دفع الحساب قال يلا بينا
بسملة/ واضح نسيت أنى عروسة يا عريس
زياد بضيق/ متأخر على شغلى أنتى قولتى هتنزلى أخر النهار تنقى فستان مع مرات عمى بالمرة نقى شبكتك ثم قال بكذب فلوسى خلصت وأمسك أيد نوارة وخرج من المحل وطة بيجرى وراة ،،خرجت بسملة بسرعة لتلحقة
وطول اليوم مفيش حاجة جديدة غير البعض فرحان والآخر حزين
_____
((أتى يوم الفرح ))
زياد أخد نوارة من بيتها لبيوتى سنتر تحت هزارة وضحكاتة وتشغيل أغانى السيارة ثم أخذ بسملة ومن بيتها لبيوتى سنتر هو نفس المكان وطول الطريق لم ينطق بحرف معها ثم ذهب لشغلة ولم يأخذ أجازة وبعد العصر رجع البيت أخذ طة ثم ذهبوا لمكان ليجهزوا فية
كان منزل نوارة مغلق بسبب ضيق المكان فالجميع متجمع فى المنزل الكبير وهو بيت الجد صبحى رغم عدم تواجدة فى المنزل