قصة اختارتك انتى البارت الثاني2 بقلم نجلاء فتحي


قصة اختارتك انتى
البارت الثاني2
بقلم نجلاء فتحي

وبعد وقت خلصت الأم الغسيل   ونوارة نشرت الملابس وفرشت وجهزت الشقة وشطبت المطبخ ونظفت الحمام والبلكونة والسلم وغسلت أوانى الأكل والمياة للطيور  ثم أخذت شاور ولابست ملابس خروج  ونظرت للمراية وقالت  بحب أشوفك يا جدو وبكرة التجمع والعزومات يارب عدى العزومة دى على خير  
وبعد وقت وصلوا أمام منزل الجد الذى يعتبر  بيت كبير مكون من دورين وحديقة كبيرة  ف الجد ميسور الحال  

نوارة/ لازم نمشى المسافة دى كنا ركبنا حتى تاكسى  بدل العرق والتلزيق دة

الأم / تاكسى لية ورثنا ولا ورثنا وبعدين التاكسي مش هيخلينا نشترى فاكهة ويقف وليلة 

نوارة/ لما نروح هنركب تاكسى مش قادرة ولسة فى مطنحة عند جدو 

الأم/ أكتمى وبلاش تشغلى أغانى  عمتك ومرات عمك مش هيسبيوكى

نوارة بحزن/ حاضر 

ثم وصلوا البيت ودخلوا 
جريت نوارة لجدها ،،،،وحشتنى 

الجد/ وأنتى يا روح جدك كبرتى 

نوارة/ قصدك تخنت

الجد/ التخن معناة أبوكى مشبعك

أم نوارة/ أزيك ياعمى

الجد بأبتسامة/ بخير يا مرات أبنى لية شايلة وتعبة نفسك فى الحر دة 

نوارة/ قولها يا جدو قال يعنى لو مدخلتش بفاكهة هتكرشها

الجد/ أكرشها لية دى أم الغالية  جايبة أية 

أم نوارة/ فضلت خيرك موز ومشمش إللى أنت بتحبهم

الجد/ الله الله  طبق وأغسلى حبيتين

نوارة/ لا خلى الغسيل عليا بس بشرط أكل معاك

الجد/ أممم على كدة أغسلى إللى أمك جيباة كلة

نوارة/ فوريرة 

الجد/ ربنا يسعدك يا نوارة

أم نوارة/ بلاش الدلع ياعمى 

الجد بضيق/ ملكيش فية دى حفيدتى وبحبها هى والواد زياد الطويل دة عن باقى أحفادى يلا يا أم نوارة الحريم فى المطبخ وشيعى ليا نوارة عايزها

أم نوارة/ لا متقلقش مدام فى أكل هتلاقيها لازقة فيك

الجد/ أوووف أعوذ بالله من عينك  وتركها ، نوارة نوارة تعالى يا حبيبة جدو فى الجنينة 

نوارة/ حااااااااضر جااااااية أهو 

[[فى المطبخ ]]

أم نوارة/ سلامو عليكو 

ميرفت / لسة جاية 

ثريا/ م لسة بدرى ولا الغندوة عاوزة عزومة تساعد فى المطبخ 

أم نوارة/ لزمته أية الكلام  كل الحكاية  نوارة عندها مدرسة وأستنتها  ضبطت البيت وجيت ولسة أصلا الساعة مجاتش ٣ والعزومة ١٠ بالليل لما الكل يتجمع 

ثريا/ طيب ياختى طبق أهو ونقى الرز 

أم نوارة / حاضر ،، وقالت لنفسها لولا عامله أعتبار لجوزى  وأنتى أختة كنت حرقت دمك 

ثريا وميرفت بينموا على نادية أم نوارة 

ثريا/ مش عارفة أخويا عجبة فيها أية 

ميرفت/ ولا بنتها إللى شبهة الدولاب المكعبر 

ثريا/ مع أنى عمتها بتكسف أمشى جنبها 

مرفت/ الحمد لله معنديش بنات كفاية زياد وطة  الدور والباقى على بناتك

ثريا/ أممم بس عندك  زياد 

مرفت/ تقصدى أية يا ثريا

ثريا/ تعملى أية لو زياد أتجوز نوارة بنت عمة 

مرفت/ تفى من حنكك  دى تبقا مرات أبنى لية من قلة البنات طب ياخد بنت عمتة ماشى 

ثريا/ دة يوم المنى ياريت بناتى الاتنين تحت أمرك  عايزة نسمة ولا بسملة 

مرفت/ لاااا مش كدة زياد مش بتاع حد يفرض علية أحنا نوقع البنتين فى طريقة وإللى يختارها تبقا مراتة 

ثريا/ موافقة هو أنا هلاقى لبناتى حد ياخد واحدة فيهم ذى زياد  أبن أخويا  

نادية/ تنظر ليهم من تحت لتحت ومش سامعة بيقولوا أية  

ثريا/ بقولك يا نادية  بعد متخلصى الرز أطلعى على السطح وهات دكر بط  وديك رومى و٨ تجواز حمام وفرختين بلدى     وأد'بحيهم  ونظفيهم  وأطبخيهم  

نادية/ وأنتى مش هتسعدونى 

ثريا/ أحنا روحنا السوق وغسلنا الخضار وجهزنا المقادير نادى بنتك تساعدك تعالى معايا يا ميرفت عيزاكى فى موضوع

نادية/ أستنوا أنتم جايبين رقاق مين هيعملوة 

ثريا/ أوووووف  بنتك 

نادية وضعت أديها على خصرها    ،،،،وبناتك مش تعملوة لية

ثريا بهجوم/ ملكيش دعوة ببناتى يا نادية دول فى الجامعة ومش شغالين عند أهلك ،،ثم قالت بسخرية  بنتك نوارة جهلة تخدم هى ثم تركتها ومشيت 

نادية/ جهلة دى فى  ٢ دبلوم  ماشى يا ثريا أنتى ومرفت دة أنتى عمتها وعندك بنات يارب أنصف بنتى عليهم وأنشغلت فى تحضير العزومة ودموعها لم تتوقف عن البكاء 
ركزوا ويحفظها الأسماء ويارب مش أنساها 😂😂
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
________

      ((فى الحديقة))

الجد صبحى/ هاتى ياروح جدك مشمشة 

نوارة/ أتفضل 

الجد/ أممم مسكرة ذى إللى شريها 

نوارة/ لا ذى إللى شالها وغسلها هات 
بقا موزة من عندك

صبحى/ خدى

نورارة/ دة كتير

صبحى/ كُلى وأشبعى عاملة أية فى المدرسة 

نورارة بكذب/ ذى الفل أصحابى بيحبونى وبنفضل 
نرعى طول الليل واليوم وبدأت تحكى حكايات من تأليفها كانت تتمنى تكون حقيقى 

الجد/ ربنا يكتب ليكى الخير ثم أتت عيال بنتة ثريا بسمة  وبسملة التوأم إللى فى كلية الآداب  فى سنة رابعة 

نفخ  الجد وقال ياساتر 

بسمة/ جلست  على الكرسى أزيك يا جدو 

بسملة / نفخت اللبانة وفرقعت ،،هاى جدو وأخد تعمل باللبانة صوت 

الجد بضيق/ بسملة تفى اللبانة أو متعمليش صوت مش رقاصة أنتى وأنتى يا بسمة أقعدى عدل ولمى رجلك فاتحة رجلك لية 

بسمة / هى دى قعدتى فكك بقا 

بسملة/ أنت دقة قديمة أوووى يا جدو خليك كووول  وعملت صوت باللبانة 

وقف الجد وأتعصب  وضرب بعكازة الأرض  أما بنات ناقصة رباية صحيح الغلط مش عليكم  الغلط على أمك إللى هى للأسف  بنتى أتفخس على تربيتكم غورى يا بنت أنت وهى من أدامى غورى

نظرت بسمة وبسملة لبعض   ثم لنوارة التى تكتم ضحكتها وطلعوا ليها لسانها ومشيوا من أدامها 

صبحى/ أمشى يا بنت الرافدى أنتى وهى وحدفهم بقشر الموز لأنهم طلعوا لسانهم لنوارة 

نوارة/ براحة عليهم يا جدو دول بنات بنتك 

صبحى بغضب/ دول 
بنات وس** مش زيك أمك علمتك حاجات حلوة والله يا بنتى كنت أتمنى أمك بنتى  مرات عمك مرفت وعمتك ثريا هيجيوا أجلى قريب

نوارة/ حضنتة  متقلش كدة حسك فى الدنيا تعرف يا جدو نفسى أجى كل يوم هنا بس بخاف من عمتي ثريا 

الجد/ ولا يهمك جدك فى ظهرك نفسك فى أية 

نوارة بتمنى / أتفسح مع حد وأخرج 

الجد بنصف عين/ يعنى مبتخرجيش مع أصحابك 

نوارة بتوتر/ لا أصل هما بيصرفوا كتير ومصروفى قليل ومش برضا أقول لبابا كفاية علية بيصرف عليا 
مش عايزة أتقل علية  

الجد/ أبوكى طول عمرة عايش بدماغة وعايش بعرقة رغم أنى غنى مش عايز ياخد منى قرش هو أنا هذلة دة أبنى 

نوارة/ بابا راجل عظيم  طلعلك يا جميل تعرف يا جدو مش حرمنى من حاجة 

الجد/  ربنا يحميكي بقولك تعال نروح المحلات نلف عليها لحد العزومة بالليل يلا نخلع

نوارة / ههخخخخ نخلع،، مينفعش لازم أساعد ماما الشغل إللى عليها فى العزومة أيدى بأيدها يخلص   وبعدين أساعد عمتي ثريا ومرات عمى مرفت 

الجد/ طب يا نوارة جدك   ملكيش دعوة ببنات الو** بنتى

نوارة/ عيب يا جدو هههههه
الجد،/ تركها الجد بعد ما باس خدها بعض القُبلات وخرج يتابع عملة 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

((فى منزل زياد))

 دخل البيت لم يجد أمة وأبوة ولا أخوة فعرف راحوا بيت جدة  فأخذ شاور وأكل لقمة بسيطة ومدد على السرير وأبتسم ثم غمض عيونة وتجرد من نصفة العلوى   وأخذ يسرح بخيالة مع حب عمرة لحد ما غطس فى النوم وأستدعى حبيبتة فى حلمة  

وبعد كام ساعة أستيقظ بحنق من أثر صوت المنبة جلس نصف جلسة ونظر لنصفة السفلى  وأبتسم   لازم أخد شاور تانى وحلمة مع حبيتة يراوضة وقال لو الحلم يتحقق  ثم دخل الحمام وبعديها جهز ونزل للشارع وركب عربيتة وذهب لبيت جدة
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

    《 أتى المساء 》

والجميع أتجمع  الجد صبحى وأولادة رجب و زكريا   وزوج بنتة  عصام  
وأحفادة  بسمة وبسملة منشغلين بالفون  وطة بجوارة حاضن جدة  والحريم ونوارة فى المطبخ 

صبحى بحنق /  رن على أبنك يا زكريا أبنك بيستهبل 

قطع كلامة دخول زياد  ،   أنا وصلت أهو يا جدى وأنحنى وباس أيدة 

صبحى/ أضحك ياواد عليا  كنت فين 

زياد جلس على الكرسى بعد ما ألقى السلام على الجميع وجذب أخوة طة صاحب العشرين عام من أصحاب الهمم لحضنة   ،،،،،كنت مشغول شوية 

😂يا كداب يعنى مكنتش بتحلم 😂 

الجد/ براءة بقولك أتصل على أبن عمتك ثريا شوفة فين أبن الع* دة مشفتوش بقالى كتير

عصام/ لية الغلط يا حج بتشتمتى 

الجد/ كانت غلطة ويوم أبن وس** لما جوزتك ثريا بنتى 
وخلقت ٣ نصايب أنقح من بعض 

عصام/ نظر لزين فهو راجل ويعتمد علية مش ذى أبنة خايب وفاشل ودلوعه أمة 

الجد/ وأنتى يابت أنتى وهى مش هتعملوا منظر كدة  فى المطبخ

بسملة/ ماما فى المطبخ 

الجد/ ياتكم الهم إللى قدكم عيالة طولة 

بسملة/ محدش أتقدم هنعمل أية 

الجد بسخرية/ والله ليهم حق هتتجوزا على أية مش فالحين غير فى اللبانة وفتحة الرجل  لمى رجلك يا بت يا بسمة أحترمى وجود أبوكى وخلانك و  عيال خالك  ووجودى 

عصام/ خلاص ياحج أهدأ روحوا يابنات مع أمكم

الجد/ دة إللى ربنا قدرك علية بناتك بايظة  ناقصة  رباية 

زياد لكى يلطف الجو / خلاص يا جماعة بنات عمتي أخوتى يقعدوا براحتهم 

أتت ثريا / نعم يا أبن أخويا بناتى مش أخواتك دول بنات عمتك وبس 

الجميع/ لم يفهم لماذا قالت ثريا ذلك لكن الجد  فهم  وقال لنفسة  بعينك يا ثريا زياد مش لبناتك البايرة دول 

زياد/أية الكلام 
دة ياعمتى دول أخواتى 

ثريا لتدارى موقفها/ ط٠٠طبعا يا أبن أخويا الغالى وأنتى أولى بأى واحدة فيهم  وأبتسمت بمكر 

زياد/ نظر ليها بطرف عين وقال  خليهم أخواتى أحسن ثم أخذ أيد جدة ودخلوا البيت

صبحى/ لنفسة ،،بعنيك يا ثريا 

على طاولة السفرة يجلس صبحى على رأس الطاولة وعلى اليمين أبنة زكريا وبجوارة مراتة مرفت ثم طة و زياد 
وعلى اليسار يجلس أبنة رجب وزوجتة نادية وبنتهم نوارة وبجوارها كرسى فاضى ثم جوز عمتها عصام وعمتها ثريا وبناتهم التؤام بسمة وبسملة 

الجد/ مش هنستنا حد أكتر من كدة الساعة ١١ ونصف أية هنتعشا الفجر 

قطع الكلام دول أشرف  وجلس بجوار أبوة وجنب نوارة على الكرسى الفاضى 
الجد /٠٠٠٠٠

                   البارت الثالث من هنا 


تعليقات