قصة اختارتك انتى
البارت الرابع عشر14
بقلم نجلاء فتحي
((أتى يوم الفرح ))
زياد أخد نوارة من بيتها لبيوتى سنتر تحت هزارة وضحكاتة وتشغيل أغانى السيارة وأشترى ليها أكل حتى تأكل ثم أخذ بسملة ومن بيتها لبيوتى سنتر هو نفس المكان وطول الطريق لم ينطق بحرف معها ولم يشترى ليها أكل ثم ذهب لشغلة ولم يأخذ أجازة وبعد العصر رجع البيت أخذ طة ثم ذهبوا لمكان ليجهزوا فية
كان منزل نوارة مغلق بسبب ضيق المكان فالجميع متجمع فى المنزل الكبير وهو بيت الجد صبحى رغم عدم تواجدة فى المنزل
طة/ أنا عريس شكلى حلو وأنت كمان أنت عندى أهم من بابا شكرا يا رب عندى أخ حلو
زياد/ قام بتجهيز أخوة قولا وفعلا ثم قام برش رزاز البرفان الغالى يكاد خلص الزجاجة علية أما هو جهز و هو حزين فقال نوارة فى عينك
طة/ أممممم أية رأيك نوارة تنام معاك عادي أنت يوم وأنا يوم ههههه
زياد كتم غضبة فهو لا يدرك ما يقولة فقال دى هتكون مراتك مينفعش تقول كدة لو حد سمعك هياخد نوارة منك
طة/ أنت أخويا إللى معايا معاك ونوارة بتحبنا أحنا الأثنين أنت بتحبها
زياد/ تجاهل كلامة ،،،، يلا هتأخر على نوارة
طة / تقصد البنات بسملة ونوارة أتنين يبقوا بنات صح صح
زياد/ تذكر ما قالة لة والدة فقال ،،،،،أسمع المأزون وهو بيكتب كتابك أوعا تعمل أى فعل ولا تنطق هز رأسك وبس وعينك عليا سامع
طة/ حاضر
أنطلق زياد لسيارتة وهو ماسك إيد أخوة
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
_________
فى البيوتى سنتر واقف زياد وماسك بوكية الورد بملل وطة عينة علية وبيقلدة ألتفت على صوت نوارة وهى تقول أبية زياد
لف ليها وأتسعت عيناه فكان الفستان الذى أختارة لها وحجابها والتاج والطرحة الطويلة والمكياج الذى أول مرة تضعة قال بسم الله ماشاء الله نظر لرقبتها وجد السلسلة الذى أهداه لها تقدم لها ثم أمسك أديها وجلس على ركبتة أمامها وقبلها 😘 بمنتهى العشق وأعطى لها البوكية
نوارة/ بكسوف، بلاش تبوس أيدى الله
زياد/ نظر ليها وقال أنتى جميلة لو الفستان حلو علشان عليكى
لو المكياج حلو يبقا وشك البيور السبب
قامت نوارة بوضع أديها على كتفة فى حركة معناة أن ينهض فقالت ، ي بخت بسملة بيك حقيقى محظوظة عندها أنت وأنا كمان محظوظه بيك
زياد بفرحة/ بجد
نوارة بصدق/ أيوة أنت أخويا يا أبية
غمض زياد عيونة يحاول التحكم فى نفسة وقال لو مش موافقة على الجوازة أعتراضى حقك
نظرت نوارة لطة الذى بيغيظ بسملة بالبدلة ويطلع ليها لسانها أبتسمت وقالت أعترض وأكسر كلمة بابا لا عادى طة مش وحش دة حنين عادى ربنا عايز كدة
زياد/ يعنى مش هتندمى فى يوم
نوارة/ بعدم فهم أندم لية
تأكد زياد أن نوارة لم تعلم شئ عن الزواج وأنتبة على صوت بسملة وقالت زياد خلصت لم يهتم زياد لها فأمسك أيد نوارة و أنزلها برفق من على السلم وصعدوا للسيارة وهى بجوارة فجرى طة وهو يعدل بنطلونة وركب فى المقعد الخلفى وبسهولة لاحقتهم بسملة وركبت بجوار طة بعد مشكلة ف طة لا يرد أن تجلس بجوارة وطول الطريق طة يضربها فى الخفاء ويقرصها وزياد يزعق ليها مش لطة رغم معرفتة أن طة من يبدأ فيسكت لانة مشغول مع بسملة ونسى نوارة
وصلوا القاعة بعد وقت نزل زياد من السيارة وجرى فتح الباب لنوارة وساعدها تنزل وضبط فستانها وقال عندك حق الفستان بالحجاب حلو
نوارة بضحكة/ طبعا الحجاب بيحلى أى حاجة وأنت قولت تصميمة مكشوف شوفت طلع حلو أزاى
زياد بعشق/ حلو علشان عليكى ثم رفع أديها على فمة وتوقف قبل تقبيلها 😘 بسبب ظهور الأهل فأبتعد عنها
رجب/ ربنا يحميكي يا بنتى ثم قام بالنداء على طة وحضنة فتعلقت نوارة فى دراع طة والايد التانية أمسكت طرف الفستان ودخلت القاعة ،،،زياد قلبة ينز،ف
ثم تعلقت بسملة فى زراع زياد ودخلوا القاعة
زياد عينة على نوارة وبس وفى نفس الوقت عينة على الشباب الذين يتنمرون على أخوة
زكريا/ زياد عايزك فى كلمتين
زياد/ ذهب لة ،،،نعم
زكريا بضيق/ أية إللى بسملة لابساة دة أزاى وافقت على الفستان المقر'ف دة
زياد أنتبة وأتسعت عيناه فهو لم يأخذ بالة فكان الفستان يظهر مقدمة الصدر والظهر كمان بسخاء ومكياج جرئ ولبانة ،،،فقال هى حرة تلبس إللى عايزاة
زكريا/ أزاى دة هتكون مراتك مش غيران
زياد/ حاضر يابابا وبعد وقت عاتب بسملة وكتبوا الكتاب وما أدارك من هذة اللحظة وعند الرقصة السلو تقدم زياد وأمسك إيد نوارة ولسة هيرقص أتى زكريا وعاتبة بعينة فرقصت نوارة مع طة والجميع ضحكوا عليهم ورفض زياد يرقص مع بسملة بحجة التعب
وأخيرا أنتهى الفرح وذهب زياد بعروستة للشقتة وطة ذهب بنوارة لشقتة أقصد شقة أبوة فنوارة هتسكن فى شقة عمها ومراتة
((عند طة فى غرفتة ))
طة/ مبسوط خالص يا نوارة بابا قالى أنتى هتنامى جنبى أوضتى حلوة
نوارة/ أخذت تنظر للأوضة فهى جميلة ولا تعلم أنها غرفة طة يعنى عمها أستخسر يشترى غرفة نوم جديدة واكتفى أنة أشترى لها ملابس فقط ،،،،،،،،،حلوة أووى فين سريرى
طة/ بقولك بابا قالى أنتى هتنامى جنبى يلا ننام بقا سهرت كتير
نوارة/ تشعر بالجوع فأتكسفت تقول فقالت مش عارفة أفتح سوسته الفستان تعرف تفتحها
طة / أيوة
((فى شقة زياد))
يجلس فى الصالة ببدلتة ومشبك أيدة فى بعض وينظر للأرض يفكر هل طة هيعرف يتعامل مع نوارة فهى لم تعرف تفك طرحتها ولا سوسته الفستان وجعانة يشعر بجوعها
وأمامة بسملة بفستان فرحها تجلس على كرسى وتلعب فى الفون وبتصدر صوت باللبانة
زياد بهدوء / تفى اللبانة دى صوتها مزعج المفروض مكسوفة أية القعدة دى
بسملة/ عايزنى أعمل أية
زياد/ ولا حاجة أسمعى أدام الناس متجوزين وهنا فى البيت أخوات سامعة هنام فى غرفة الأطفال
بسملة بضيق/ أتعدلت فى جلستها،،،عارفة ومقدرة جوازك منى و٠٠ فى حاجة عايزة أقولك عليها مدام أخوات
زياد/ مش عايز يا بنت عمتى أسمع إللى حصلك دة مش بمزاجك أنتى كنتى مخطوفه يعنى غضب عنك مش عليكى ملامة
بسملة/ بكت بشدة فهناك سر تود البوح لية
ذهب لها زياد وحاوطها لصدرة وقال بلاش دموع فترة وتعدى
بسملة شعرت شعور حلو داخل حضنة لم تشعر بية مع طارق فقالت بصدق متسبنيش يا زياد
زياد/ حد يسيب أختة معاكى لحد مأسلمك لعريسك يلا أدخلى غيرى وفستانك سهل مش محتاج مساعدة منى لحد مأشرب سيجارة
سمع خبط على باب شقتة فتح وجد طة أمسك أيدة وشدة لشقتة المقابلة لة
زياد/ فى أية ولية مش غيرت هدومك
طة/ نوارة بتعيط جوة أدخلها وأنا عايز أنام
جرى زياد لغرفة نوم أخوة وجدها تجلس على حرف السرير بفستان الفرح ودموعها لخبطت مكياجها ،،أنقبض قلبة وقال بلهفة ،،،نوارة
نوارة/ ببكاء أبية ألحقنى أهئ أهئ أهئ٠٠٠٠٠٠٠٠٠
زياد/٠٠٠٠٠٠٠
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
((فى بيت نوارة ))
الأب/ بتعيطى لية بنتك أتجوزت أبن عمها وأتعمل ليها فرح مكناش نحلم بية حتى هدومها عمها إللى أشتراها و٠٠
الأم ببكاء/ مش مكسوف من نفسك بعت بنتك لأخوك وياريت قبضت تمنها لا أنت رمتها لمرفت مرات أخوك تبهدلها رفضت أبن أختى السواق الكسيب علشان طة طة إللى لو دخل الحمام لوحدة وغاب يبهدل الدنيا طة إللى إللى ميعرفش حتى يعنى أية جواز وحب و**** دمرت بنتك للأبد يا رجب إللى عجبنى فيك رغم أنك غنى رفضت تأخد قرش من أبوك وأشتغلت على قدك وأنا معاك وفى ظهرك جاى بعد دة كلة ترمى نوارة ليهم الواحدة بتتجوز علشان يكون ليها سند وظهر فى الدنيا علشان تكون ست فى بيتها علشان تكون أم يا رجب سامع يعنى أية أم أخوك لعبها صح خد بنتى خدامة لية ولمراتة وممرضة لأبنة ذنب بنتى فى رقبتك عملت خاطر لأخوك وبنتك لا دول حتى مجبوش أوضة نوم جديدة لا أكتفى بشوية الهلاهيل إللى أسمها هدوم شوف أخوك عمل أية لابنة زياد أدالة شقة وشبكة و
وبنتك هتعيش مع طة فى أوضة حتى الشبكة نوارة بتقول زياد إللى أشتراها من جيبة هى والفستان والكوافير كمان،،،، يعنى أخوك جوز أبنة طة بلوشى
رجب بغضب/ وأية كمان قويتى وبقيتى تردى عليا بقولك أية بنتى أنا حر فيها مش رمتها فى النار دى فى حضن عمها زكريا وزياد أخوها و٠٠٠
الأم بغضب/ والنبى أية زيااااد دة مش مرتاحة لية قلبى بيقول هيعمل معاها الغلط نظرتة لنوارة مش نظرة أخ لأختة وأنت سامح يقرب منها ومرات أخوك أنت عارفها،، كلة كوم ،،،وأنتم مش حضرتوا أبوكم كوم لما يعرف هتقوم حر'ب بينكم لية تحرموة من فرحة أحفادة
الاب/ هو زعلان
الام/ علشان مكنش عايز زياد يتجوز بسملة معرفش لية ولسة لما يعرف نوارة وطة يالهوووووووى أروح وأشتكى لمين منك لله يا رجب منك لله ضيعت البت
رجب أتعصب و٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
________
((فى فندق 5 ستار ))
مرفت/ فرحانة يا زكريا عيالنا وأتجوزا بس لية خدت أوضة هنا كنا روحنا بيتنا
زكريا/ أنتى نسيا طة عريس ولا أية يا أم زياد
مرفت بلوية بوز/ عريس أزاى مأحنا عارفين البير وغطاة طة عيل فى كل حاجة
زكريا و هو يدخن/ لا عريس وأعملى حسابك هنقعد أسبوع هنا وبعدين نرجع بيتنا
مرفت/ كل دى فلوس كتير
زكريا/ عارف ،،،،بس لازم أدام الناس طة تمم زواجة من نوارة وأنا معاة لحد ميبقا راجل ويخلف
مرفت بسخرية / أزاى هتدخل معاة
زكريا/ وأية يعنى دة ابنى ونوارة بنت أخويا لازم تخلف علشان تتلهى فى العيل دة ومش تسيب طة والدور عليكى فى المهمة دى خليكى جاهزة أول لما الواد يعرف هندخل انا وأنتى معاة ونخلصوا المهمة دى
مرفت بتفكير / لو البت رفضت دى ممكن تقول لأمها مش هقدر عليها لوحدى دى عافية هات أختك معايا
زكريا/ لا ممكن أستعين بزياد
ماهو زى أخوها وهيفرح لأخوة
الام/ زياد قلبك أبيض هيرفض
الاب/ عندك حق يبقا مش لازم يعرف
الام/ بخبث، ،،دماغك ألماظ يا زكريا ههههههه
زكريا/ هههههههه المهم مصلحة عيالنا يا مرفت