قصة ايد لا ترحم البارت الحادي11 بقلم نجلاء فتحي


قصة ايد لا ترحم
البارت الحادي11
بقلم نجلاء فتحي



فى السيارة  شغل صقر التسجيل الذى دار بين رؤؤف ونبض 

الحوار كالآتي 

نبض/ وحشتيني أوى يا خالى 

الخال/ وأنتى أكثر عاملة أية 

نبض عقدت حواجبها / مال صوتك متغير 

الخال/ عندى برد

نبض/ سلامتك  

الخال/ مرتاحة مع الضابط

نبض / أيوة بيعاملنى أختة ومفيش مشاكل معاة ولا بيضرنى ولا بيعاقبنى ولا أى حاجة وبيفسحنى المهم أنت خلى بالك من نفسك سلام

صقر  لنفسة / أزاى تقول لخالها كدة معقول لية دارت إللى عملتة فيها كويس أنى خليت حد من عندى يقلد صوت خالها  بس أزاى عارفت صوتة متغير  غريبة  الواد إللى قلد الصوت كفاءة معقول ودنها قوية وحسا'سة للدرجة دى
  
وتمر الساعات  وبدأ وأتى موعد التدريب فرفض يعرفها مكان الساحة  فغمض عيونها بقماشة سودة ثم وضع على أذنها سماعات وجعلها تسمع مهرجانات  ثم وصلوا الساحة والمفروض التدريب الجرى   تعبت ومش جريت  فأطلق وراها 🐕  

نبض وهى بتجرى/ أنا عيلة   أوووف أوووف أبعد يارب تموت يا صقر  ولااااا قلبى هيقف   أهئ أهئ  

صقر/ علشان تسمعى كلامى 

نبض/ حرمت   خلية يقف يالهوووووووووى    أهئ أهئ
،،شاور صقر  🐕 فوقف أنحنت   للأمام  وبدأت تلتقط أنفاسها 

،،، لم يرحمها صقر بل شدها لسطح المبنى وربط فى وسطة حبل  وجذبها من خصرها لصدرة بيد واحدة ثم أمسك الحبل بالأيد الثانية  وقال جاهزة 

نبض بغباء/ أية 

صقر بحنق/ هنط

نبض/ بتهزر 

صقر/ وقف على حرف السطح وقال خدى نفس

نبض برعب/ صلى على رسول الله، ،يا أبن المجنونةةةةة  وبعد وقت فتحت عنيها وجدت نفسها مازالت فى حضن صقر ونازلة ثابتة وواقفة فى الأرض رفعت عنيها للأعلى  وقالت بخوف أحنا نزلنا من فوق 

صقر / أيوة من الدور ال١٥

نبض/ أحيةة 

صقر/ أيه

نبض/ ولا حاجة ثم أبتعدت عنة وجلست فى الأرض تنظر لة تارة ثم تنظر للسطح تارة  عقلها مش مترجم الذى حدث 

صقر حرر نفسة من الحبل وهو يهز رأسة بيأس منها ويؤكد فشل المهمة بسببها  ثم قال أخر تمرين 

وقبل أعتراضها سحبها من إيدها وجرجرها وراه كالعادة    ثم دفعها للأمام فسقطت على بطنها فى الرمل فقالت  أية الغباوة دى 

صقر/ دة تمرين  ثم تسطح على بطنة بجوارة

نبض/ دى قلة أدب 

صقر/ صفعها على قفاها بخفة ،،وقال نفذى الأمر يا روووح أمك  ولا أجيب 🐕  

نبض/ لا خلاص أهو  وبدأت تفعل ما يفعل  وهو الزحف على البطن 

مر ٦ شهور   ولأول مرة صقر يتوقع غلط ف نبض أتعلمت بسرعة ولا يخلو الجو من رخامة صقر على نبض  وينتهى اليوم أنها تنام معة فى شقتة  
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

[[فى شقة صقر ]]

صقر / دلوقتى أنتى جاهزة ومش عايز أشوفك تستعملى أى حركة من إللى أتعلمتيها خليها فى وقتها   

نبض/ أنا دكتورة أنت مش عايز تقولى هشتغل معاكم أية 

صقر/ دكتورة 

نبض بعصبية/ نععععععم أمال مطلع عينى بقالك ٦ شهور لية

صقر بضيق/  غباء مش عايز هتتعينى فى مستشفى فى إيطاليا  كأنك جالك عقد عمل هناك وأحنا هنساعدك تدخلى فى قصر  رجل زعيم المافيا  وهناك هتكونى عنينا و٠٠

نبض / لا لا مليش فية م تروح أنت ثانية واحدة أنت قولت إيطاليا بجد أيوة بقا وقامت رقصت

صقر / أخرج سلاحة       حركة زيادة هصفيكى  وأرتاح معرفش دكتورة أزاى 

نبض بلعت ريقها/ أهدأ فين الثبات الانفعالى عندك

صقر/ البركة فيكى  ،،،أنا معاكى فى كل لحظة متخافيش المهم لازم تتحجبى علشان السماعة إللى فى ودنك مش تتشاف ودى حلقة الوصل بينا  وكل حاجة هتعرفيها فى ميعادها

نبض بتوتر /  هو ممكن أموت 

صقر بكذب/ أكيد لا 

نبض لأول مرة مسكت أيدة/ خايفة

شعر صقر بتوتر ونظر لعيونها  البنى الذى أول مرة يركز فى لونها وقال لا يصيبنا إلا ماكتبة الله لنا،،محدش بيموت ناقص عمر ،أحم  أحم    ط ط طيب  أدخلى نامي وارتاحي  وبكرة السفر لأيطاليا وبأذن الله الطيارة من مطار القاهرة لمطار روما  ومنها هركب أى شئ لميلانو  هى دى إللى فيها شغلنا 

نبض/ ماشى بس بشرط هقعد جنب الشباك وأنت جنبى

صقر ترك أديها، ،وقال لا هتسافرى لواحدك  أقصد هكون معاكى لحظة بلحظة  وعلى رحلة واحدة   وأياكى لسانك يخاطب لسانى  كأنك فعلا دكتورة ورايحة تشتغلي فى إيطاليا مش عايزك تعملى علاقات مع حد ولا تثقى فى حد سامعة 

نبض بلعت ريقها وقالت حاضر  ثم دخلت نامت ،،،غمض  صقر عيونة  فقد شعر بخوف عليها لم يكن موجود من قبل عندما مسكت إيدة وللأسف أنجذب لذكريات الماضى 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
[وفى الصباح ]

خبط صقر على  غرفة نبض  فخرجت لة وقالت  بحزن  خلاص مسافرين 

صقر/ أنتى منمتيش 

نبض/ هزت رأسها بالرفض مثل الأطفال  

صقر/ لسة فاضل ٣ ساعات على الطيارة ،،،،متعود قبل أى مهمة أصلى ركعتين  تصلى ورايا

نبض بصدمة/ أنت بتصلى 

صقر/ مش بفوت فرض أصلا

نبض بأحراج/  أنا عكسك

صقر/ مفيش وقت يلا أتوضى هتعرفى 

نبض بأحراج/ لا

غمض عيونة ليتحكم فى نفسة/ ثم قال لها ماذا تفعل  وبعد وقت صلوا ودعى صقر وهى أمنت على الدعوة ثم نظر لها وقال  وعد منى وأنا بين إيد ربنا هتكونى بخير وترجعي سليمة قولى يارب ثم قالت  وترجع أنت ومدحت وإللى معاك بالسلامة ربنا مش هنا وبس لا ربنا فى كل مكان صح 

أبتسم صقر لأول مرة بصدق   وقال صح  ثم أنتبة لنفسة  وقال قومى أجهزى ودى شنطتك فيها لبس محجبات وقبل متلفى حجابك تعالى أركبلك السماعة فى ودنك وأعلمك أزاى تشليها وتركبيها   

نبض/ على فكرة ضحتك حلوة ،،،ثم جريت للغرفة 

صقر أبتسم ثم قال لنفسة  غبى لية وعدتها بالحماية دى حشرة ضمن الحشرات  لية بتضحك ليها أعقل وهى ونصيبها فى المهمة إذا كان الضباط البنات فشلوا وهم على أعلى مستوى دى إللى هتنجح بلا وعد بلا بتنجان  

وبعد وقت وصلت نبض المطار لوحدها  بسيارة مستقلة ولا تعلم أين أختفى صقر فعند خروجها من الغرفة وجدت مدحت وهو إللى  ركب السماعة ليها ووصلها كأنة سواق التاكسي   ورفض يعرفها صقر فين 
 
وبعد مدة ركبت نبض الطيارة ونظرت للجميع  لا يوجد مدحت ولا صقر فقالت لنفسها شكلهم ضحوا بيا ثم جلست على مقعدها وربطت حزام الأمان  وهى خايفة 

 وأتى بجوارها  شخص وجلس 




تعليقات