قصة أحلى صدفة البارت السادس 6 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحى


 قصة أحلى صدفة
البارت السادس 6 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحى

ومر ٤ شهور  على أبطالنا والحال هو الحال 
و الحزن والدموع محصورة فى قلب هند 
وأثناء  هند وهى بتذاكر  رن جرس الباب  وفتحت الخادمة  وجدت سوما 

هند/ سوما وحشتيني من يوم جوازى مش شوفتك 

سوما/ أنا زعلانة منك حتى لما أتجوزت مش حضرتى فرحى ولا حتى زيارة فى بيتى  هو أنا سبتك فى فرحك

هند/ معلش أنتى عارفة ظروف حسام وأصلا فرحك بعد فرحى بأيام كنت أخرج أزاى المهم بقالنا أربع شهور مش شوفنا ولا نعرف عن بعض حاجة     أحمد عامل أية 

سوما/ بخير عايزة أقولك على خبر أنا حامل فى  ٣  شهور  ونصف تقريبا من ليلة الفرح 

هند حولت صدمتها لفرحة  / ألف مبروك  

سوما بكسوف / أحمد طلع قليل الأدب اوووى والموضوع تم من اول ليلة وأنتى 

هند بتوتر /  أنا أية 

سوما/ يعنى متجوزة قبلى بأسبوع  ،،،مفيش حاجة فى السكة 

هند/ بكذب، ،   لا أنا مأجلة الموضوع  دة لبعد رابعة والكلية 

سوما/ ليييية  ممكن أسأل سؤال  هو حسام تمام معاكى سورى يعنى رجلة و٠٠

هند/ أبتلعت تلك الغصة  وأبتسمت  أنتى عبيطة  ولا أية جوزى زى الفل  والموضوع تم من اول يوم برضو 
تشربى أية 

سوما/ أى حاجة 

هند/ ثانية واحدة  ،،،ثم دخلت المطبخ  تبكى  فهى لحد الان بنوتة  فكيف تحصل على لقب أم  ثم غسلت وشها ورجعت قدمت واجب الضيافة لسوما وأخذوا يناولون أنواع الحديث المختلفة ثم طلعت هند لغرفة وسيم  صاحب السنة وأربع شهور    وأغلقت الباب بالمفتاح  وجدتة نايم واقفت أمام المراية تضيق ملابسها  ثم أخذت مخدة صغيرة ووضعتها على بطنها ودموعها تجرى وهى تنظر لشكل بطنها   وقالت  لحد أمتى لية من ساعة الجواز مفيش يوم يعدى عليا غير بالحزن والبكاء يارتنى م أتجوزت    سوما عنيها فرحانة بالبيبى   ربنا يكمل ليها على خير  كان نفسى فى الشعور دة طب أزاى وانا لسة بنوتة  ثم رمت المخدة بعنف  للأرض وحملت وسيم وهى بتبكى، ،،،وعد منى هتكون أبنى  حتى لو عندى ١٠ عيال لو يعنى حصل  أهئ أهئ  أنا بحب حسام  ومش عايزة أبعد عنة شكل بطن ماما تغريد حلو فى  الحمل عايزة  أكون زيها أهئ أهئ  هوووش أوعا تقول لحد يا وسيم  هكذا هو حال بطلتنا هند تحكى وتفضفض مع الرضيع وعند وجود حسام الابتسامة على وجهها 

تمر أيام

فى سيارة حسام 
حسام/ قلبى ركزى أخر يوم أمتحانات 

هند  بسلبية /  حاضر 

حسام بضيق/ مش مركزة لية  ثم نظر لعيونها وجدها تنظر ومركزه على بطن فتاة حامل وبحركة غير أرادية منها تربت على  بطنها ،،، فقال  هننند أنزلى 

هند أنخضت/  فى أية براحة 

حسام/ الإمتحان 

هند/ ماشى  سلام 

حسام/ أستنى وأمسك أديها وطبع قُبلة  رقيقة  وقال ربنا معاكى يا حبيبتي 

هند  بحزن /  ومعاك ونزلت  من العربية  ،،   نظر حسام ليها وأنطلق بعربيتة للعمل  وهو يتعذ'ب   داخليا 

سوما/ يانهااااار خسيتى لية كدة بقيتى جلد على عظم  امممم شكلك حامل يا جميل

هند بحسرة  وسخرية / حامل   ههههههه لا مستحيل أقصد مضبطة الموضوع لبعد الكلية 

سوما/ طيب يلا بقا هطلع فى الأسناسير  الدكتور قالى بلاش السلم  شوفى بطنى كبرت أزاى  أحمد مدلعنى خالص النهاردة الصبح شالنى من السرير للحمام  وأنبارح جرى ورايا فى الشقة أمممم تعبنى أنبارح أوووى بس بحبة  أكيد متجوزة وفاهمة قصدى هههه وأنتى حسام كدة 

هند/ لا ترد 

سوما/ بكلمك

هند/ أحم معلش مش مركزة  

سوما/ الظاهر حسام شاغل عقلك

هند بتوهان / هطلع على السلم وتركتها

سوما/ مالها هند فين ضحكتها  ثم دخلت الأسناسير  وكل منهما دخلت لجنتها   
لكن للأسف هند لم تحل ولا سؤال بسبب بالها مشغول بفكرة الحمل  وسلمت ورقة الإجابة فاضية رغم سهولة الإمتحان ثم روحت بيتها ولم تعلن أحد عما حدث فى الإمتحان  وقررت تحتفظ  بحزنها جواها 

 فى البيت

 على طاولة الاكل 

حسام/ ممكن طبق السلطة 

هند/ أعطت لة مياة 

حسام/ بقولك السلطة يا روحى 

هند/ سورى  أتفضل 

حسام/ من يوم زيارة سوما وأنتى متغيرة   

هند/ لا عادى 

حسام/ لية مش بتنامي جنبى فين هند بتاعة زمان  ندمانة على جوازنا 

هند/ تأخرت فى الرد

حسام/ للدرجادى السؤال صعب 

هند/ بكاء وسيم نقذها ،،فجريت لة 

حسام/ أكيد خبر حمل سوما هو السبب  وعنيها على بطن أصحابها الحوامل فضحاها  حاضر يا هند أنا هرجع أبتسامتك تانى ثم قال للخادمة   تبلع هند تجهز هيروحوا لباباها  

فى شقة سوما

أحمد بضيق / بتعيطى لية أحنا بتناقش بهدوء 

سوما/ طريقتك بتقول أنا السبب فى حزن هند  دى أختى أزاى بس أزعلها

أحمد بحنق/ أنا معودك من يوم متجوزتك لازم تحكى ليا يومك وصحيح صدفة جمعتنى بحسام بس هو كتوم ومش بيحب يجيب سيرة هند لحد وأخر مرة شوفتها وهى عروسة بس كدة ومن كلامك إللى فهمتة ضاعت الضحكة من وشها مش لازم تتكلمى عن الحمل لازم نراعي حتة ذى دى سواء مع هند أو غيرها 

سوما ببكاء/ دى صاحبتى 

أحمد/ حياتكم وأنتم بنات حاجة وحياتكم وأنتم متجوزات حاجة عارف يا قلبي كلامك مش تقصدي حاجة وحشة أنا كضابط  ومن كلامك  هند زعلانة لأنها مش حامل 

سوما/ تصدق ممكن وكمان حماتها وفى نفس والوقت مرات أبوها حامل وبطنها كبيرة 

أحمد بصدمة/ بجد

سوما/ أيوة

أحمد/ ربنا معاكى ياهند ودلوقتي  مدام شاكين سبب التغير إللى هى فية يبقا ممنوع تنطقى معاها حرف عن حملك ربنا أمرنا بكدة الا كسر الخاطر 

سوما / بزعل أفضفض مع مين دلوقتى 

أحمد/ حملها على زراعة وطبع قبلة على بطنها البارزة وقال فضفضي ليا تعالى عايزة أسلم على البيبي سلام خصوصى 

سوما/ الدكتورة قالت غلط

أحمد/ دى حما'رة  وغمز لها  أجمد يا وحش ههههههه
سوما/ ههههههه بحبك 

أحمد/ بحبك

فى فيلا حسام
سهير/ ذى مبقولك يا هانم  الفترة الأخيرة كأنهم غرب عن بعض ودلوقتي راحوا بيت أبوها

جيهان/ فى وقت متأخر كدة لية 

سهير / معرفش 

جيهان بغضب/ يعنى أية متعرفيش أمال أنا حطاكى هناك لية يا خدامة يا 

سهير/ حسام حرصين أدام الخدم بس حياتهم فى غرفة النوم بس لكن فى باقى الفيلا مراعى وجودنا ياهانم مفيش واحدة تستحمل الشخط  التحكمات هى بتحبة ومفيش قوة تقدر تفرقهم عن بعض 

جيهان / متقفليش الدنيا فى وشى المهم  ملتزمة بالحبوب إللى المشلول دة بياخدها 

سهير/ أيوة كل يوم حباية فى فنجان القهوة دة بقالة ٣ شهور بياخدها أنا خايفة ليمو'ت  دى بتاعة أية دى 

جيهان/ لا مش هيمو'ت  دى بتاعة 

سهير/يالهوووووى يعنى سى حسام ٠

الكلام على أية

أمام فيلا عادل تقف سيارة حسام  وبجوارة هند وهى تحمل وسيم أبن أسامة صاحب حسام.
   

 

تعليقات