قصة استغلال الحب البارت الخامس5 بقلم نجلاء فتحي


قصة استغلال الحب
البارت الخامس5
بقلم نجلاء فتحي


مصطفى/ إيمان خذى هبة وادخلى الأوضة عايز اكلم 

ماما فى موضوع 

الام/ خير يا ابنى اوعى تنكد عليا  اصل بقالى فترة 

ماضحكتش كدة من ايام المرحوم 

مصطفى/ لا يا ست الكل مافيش نكد ولا حاجة دة 

فرح وفرح حلو كمان 

الام/ خير اللهم اجعله خير 

مصطفى/ بصراحة فى عريس لبنتك 

الام: بجد معقول المعجزة حصلت يا بركة دعايا 

الحمد للة لا لا قلبى عايقف من الفرحة اما اقوم 

افرحها ،وقامت الام واتجهت الى غرفة نور  ولسة 

عاتخبط على الباب  

مصطفى/ شدها بسرعة قبل ما اديها تلمس الباب 

وقال انتى بتعملى اية يا ماما 

الام/ بفرحة اوعى كدة يا ولا لما افرح اختك اهو خبر 

ذى دة يكون العوض ليها بت يا نو٠  ،وضع مصطفى 

ايدة على فمها وقال هوش مش لى نور

الام: بتوتر ااامال لمين مش انت قولت لبنتك ها ماترد 

مصطفى/ أعطى ظهرة وقال بينة وبين نفسة 

سامحنى  ،، احمم اقصد إيمان 

الام/ بصدمة وجلست مكانها وبقت 

تنظر الى غرفة نور وتبكى وتطلب من الله الصبر 

وقالت هو صحيح إيمان توأم نور والمفروض اكون 

فرحانة لبنتى بس إيمان فرصتها فى الجواز كبيرة 

لكن نور عايزة معجزة استغفر الله العظيم  مش 

موافقة 

مصطفى/ لية 

الام/ يابنى دول توأم المفروض نراعى شعورها شوية 

مصطفى/ شعور مين يا ست الكل دةمرض مزمن 

والمفروض تفرحى  ليها، هو صحيح عندك بنتين بس 

مش عاتجوزى غير واحدة يا ام العروسة  ولازم 

توافقي إيمان مش صغيرة دة عندها ١٩ سنة واللى 

أصغر منها اتجوز حتى اللى فى سنها اتجوز برضو 

وهبة مراتى ماهى ١٩ سنة برضو 

الام/ قولت لا

مصطفى/ يا  ماما حرام عليكى هو ايه لا دى دانتى 

حتى ماتعرفيش حتى اسمة  'سكت شوية وقال بكرة 

إيمان تدعى عليكى لما تلاقى الأصغر منها بقى  ام 

وهى لا 

الأم/ عارفة يا بنى كل كلمة بتقولها صح وعارفة ان 

إيمان اختك غدارة وعندها مصلحتها وبس طب نور 

شوفلها عريس كدة من معارفك ماهو انت مامهندس 

اد الدنيا....

مصطفى/ ماما الله يكرمك شيلى موضوع جواز نور 

من دماغك وركزي فى جواز إيمان وبس تمام 

الام/ لم تملك غير الدموع والموافقة 


فى غرفة ايمان اللى فى الأساس غرفة مصطفى 

اخيها قبل ما يتجوز 

هبة/ ها يا منيلة مالك ساكتة لية 

إيمان / لارد 
هبة/ اووووووف ايمممممان ااانا بكلمك سيبى ام 

اللب دة بقالك ساعة بتكلى اية عاتخدى جايزة لو 

خلصتية 

إيمان/ اهو سيبتة عايزانى نقول ايه يا بنت خالتى 

هبة/ جلست بجوارها على السرير وقالت لا بقا مدام 

قولتى يا بنت خالتى مش يا مرات اخويا يبقى 

فضفضة ورغى  صدعينى 

ايمان/ عاموت من الخنقة يا هبة حاسة انى محبوسة 

حتى فى بيتى

هبة/ ومن امتى يا ايمان الدموع دى طول عمرك 

جبله وحتى دموعك بتكون مصتنعة وبمزاجك ايه 

اللى يخليها تنزل بجد كدة 

إيمان/ عايشة هنا ميتة وكأنى فى المستشفى لا فى 

عزا ماما كل شوية بلاش تشغلي اغانى اختك عندها 

صداع  ،نحط مناكير ماما تقولى شيلى الارف دة 

وتعالى ساعديني فى المطبخ ،نسهر لوحدى فى 

البلكونة ماما تقولى روحى شوفى اختك واسهرى 

معاها بقلم نجلاء فتحى 

امسك الفون   حملة السب والشتيمة فيا وانى مش 

مراعيه اختى وانى لازم احافظ على شعورها لية ها 

وانا مييييين يحافظ على شعورى اهىء اهىء ويوم 

جلستها بكون فرحانة انها مش فى البيت وباكل اللى 

نفسى فية وبطلب الدريفرى كأنى حرامية وماما مش 

رحمانى وبترمى الحمل عليا والنهاردة شوفتى عاملت 

ايه على العشا انا فى غلب 

هبة/ بس بس دى اختك وظروفها صعبة بلاش تقسى 

عليها وانا لحد دلوقتى ماعرفش انتم ازاى تؤام صلى 

على النبى كدة وبلاش تتكلمي الكلام الخايب دة 

ادامها لحسن تتعب ولا يجرالها جاحة خالتى مش 

عاترحمك 

 إيمان/ ياريت 

هبة / وضعت ايديها على فمها وشهقت وقالت ٠٠٠٠٠

قطع الكلام دخول مصطفى الغرفة ايه مالك بتعيطى 

لية 
إيمان/ لا يا ابية مش بعيط اصل اصل 

هبة / بتسرع أصلها زعلانة ان نور تعبانة وكان نفسها 

تسهر معانا يا صاصا وقالت اسمة بدلع 

مصطفى/ اتنبة وقال احم لا زعل اية مافيش زعل يا 

عروسة 

 ((امال ماما بتقول انك مش بتراعى الظروف لية الله يسامحك يا ماما ظلمتيها قالها لنفسة))

مصطفى/ جلس بجوارها واخذها فى حضنة بحضن 

أخوى وباس رأسها وقال من الاخر فى عريس جاى 

بكرة ايه رأيك يا ست البنات 

إيمان/ لارد وكانت فى حالة صدمة 

مصطفى/ خلاص شكلك مش موافقة ومكسوفة 

تقولى قالها بنبرة مضحكة 

إيمان/ فاقت وقالت مكسوفة ايه دى حتى انا 

صاحبة مراتك 

نظر مصطفي الى هبة مراتة فاتصنعت الخجل 

المحبب الى قلبة وقال فى سرة لولا انك اختى كنت 

عاقبتك هو فى ذى خجل هبة قلبي يا ناس دى من 

نوعية البنات الخجولة احمم تقصدى اية يا ايمان 

ايمان/ أدركت انها فى مأزق مع اخيها لا يا ابية ما 

اقصدش اقصد يعنى بهزر 

مصطفى/ تمام بس بلاش الهزار الرخم دةعلى هبة 

قلبى ونظر اليها فاتصنعت هبة الكسوف  وقال يلا يا 

بت شوفى مكان نامى فية علشان ماما حكمت ابات 

الليلة هنا 

ايمان/ يعنى اية امرى لله عاروح ابات مع ماما وجات 

تمشى مصطفى وقفها 

مصطفى/ استنى يا ايمان هو لية انتى من ساعت لما 

سبت البيت واتجوزت بتنامي فى غرفتى مش مع 

اختك 

ايمان/ توترت ومش عارفة تقول اية ونظرت الى هبة 

تنقذها

فاشورت هبة لها برأسها  بمعنى حاضر وقالت

هبة/ صاصا قلبو انا انا تعبانة وعايزة انام يا روحى 

مجهدة م الكلية طول النهار 

مصطفى/ ميل عليها فى اذنها وقال مش قولت خلى 

الدلع دة فى البيت وبرة البيت خليكى واد 

هبة/ اخص عليك يا صاصا حبى انا اعمل اية ماهو 

انا دى طريقة كلامى وقالتها بنعومة شديدة 

مصطفى/ احممم طيب يا ايمان تصبحي على خير 

واقفلى الباب وراكى  ونظر الى هبة نظرة ذات معنى  

وهى وضعت وجهها فى الأرض قال اية مكسوفة 

( بت حرباية ذى بنت خالتك ))

فرت إيمان هاربة برة الغرفة وقالت البت هبة دى 

مش سهلة بتعرف تبلف اخويا صح هههههه عقبالى 

يارب تربيتى اةةة قال انام مع نور قال دة انا ما 

صدقت خلصت منها اما ا روح انام مع ماما علشان 

عريسى جاى بكرة 

كل هذة الأحداث والملاك نايم ولا احد يعلم هل هذا 

النوم  تعب او من كثرة البكاء تعبت نامت او رحمة 

من اللة  كان رحيم بيها وأرسل اليها النوم لكى ترتاح

المرض نعمة من االله يا أصحاب العقول العقيمة⚘ 

وان لم يكن اقرب الأقربون رحيم فإن الله رحيم بالملاك الضعيف ⚘او عبده الضعيف 

لازم نراعى شعورهم ونحمد الله على نعمة الصحة وبلاش نستقوى على غيرنا 
فى مكان ما 

يا سلام لو اعرف اخذ الى انا عايزة بس ازاى وبعد 

شوية ايوة صح كانت تايهة عن بالى فين مافيش غير 

طريقة واحدة وهى استغلال الحب اقصد الحب 

هههههههههه اممممممم بس الموضوع عايزة تكة 

ونوصل لآخر السكة اى بنت بتحب الجو دة 

وخصوصا لو فى ظروفها 

،، ،،قطع تفكيرة الشيطاني دخل شخص وهو بيقول 

نهارك اسود ايه اللى سمعتة دة يا دكتووووووور 

ابليس مش كنت ٠

                  البارت السادس من هنا 
تعليقات