قصةتزوجت جميلةولكن معاقة البارت الخامس والعشرون 25 بقلم دنيا فادي

قصةتزوجت جميلةولكن معاقة

البارت الخامس والعشرون 25

بقلم دنيا فادي

مروه بإبتسامه : هو ادم جوه قصدي استاذ ادم

منال : ايوا بس في واحده معاه جوه

مروه : بقولك اي انا هدخل هقولو على حاجه كان طالبها مني وهخرج 

منال : اوكي

مروه وتفتح الباب 

مروه بحماس : انا خلصتت كل الي قولتلي عليه واقل من الوقت المتحدد عشان تعرف بس ان انا قد الكلمه الي بقولها 

زينه وتلف وشها وتبصلها بإستغراب وإبتسامه 

مروه بصدمه بعد شافت زينه و وشها يصفر وايديها تترعش وترجع لورا

ادم بإستغراب : في اي ادخلي

مروه وتاخد نفسها بهدوء وتدخل المكتب وتقفل الباب وراها

مروه بتردد وطرف عينها على زينه : ا انا خللصت الش شغل

ادم : و بتهتهي لي

زينه وتدقق لملامحها : هو انا شوفتك قبل كده ؟

مروه بتسرع : لا طبعا انا مشوفتكيش قبل كده اكيد قصدك على واحده شبهي

ادم : انتي مالك مش على بعضك لي

مروه : انا بستأذنك اروح عشان تعبانه

ادم : طيب روحي

مروه وترجع بضهرها وعينها على زينه وتبصلها بعدم استيعاب

وتخبط في ال باب وتفتحو وتخرج بسرعه

زينه بتفكير : واللهِ حاسه ان شوفتها قبل كده

ادم : شوفتيها فين؟

ادم : مش فاكره خلاص مش مهم 

وتكمل بإبتسامه : انت قولت لجدو يجيبني هنا عشان عايز تشوفني ضروري ،، عايزني في اي؟

ادم : عرفت ان انهارده عيد ميلادك

زينه بضحك : من الفيسبوك اكيد

ادم ويبادلها الضحك : اه و كنت محضرلك هديه

زينه : اي هي

ادم ويطلع ورق من الدرج : عملت زي ماطلبتي الشركه هتتكب بإسمك

زينه بلامبالاه : ماشي

ادم : طيب انا كده خلصت شغل هتأكد من كام حاجه واخدك نروح 

زينه : تمام

سام : انا مش عارفه ادم خلاك توصلني لي 

زياد : وموصلكيش لي اي مشبهش ولا اي

سام : مش قصدي يعني انا متعوده اروح معاه كل يوم

زياد : هو انا ممكن أسألك سؤال

سام : اي 

زياد : هو سؤال شخصي شويه

سام : قول

زياد : هو ادم بالنسبالك اي

سام وتفكر لثواني : ما انت عارف ابن عمي

زياد : وبس ؟

سام بعصبيه : قصدك اي 

زياد : مش قصدي حاجه والله يا بنتي ،، انتي مالك اتعصبني كده لي

سام بهدوء : معلش انا اسفه

زياد بضحك : مجنونه والله

سام : ما تلم لسانك 

زياد : بقول الحقيقه 

ادم و يشيل زينه ويقعدها علي كرسي العربيه 

زينه بإبتسامه وخجل : شكرا 

ادم ويبادلها الابتسامه ويحط الكرسي بتاعها في شنطه العربيه و يركب العربيه ويتحرك بيها

وبعد 5 دقايق وهما في طريقهم

زينه وايديها برا الشباك : الجو لطيف اوي مش كده 

ادم : اه

زينه : بقولك اي

ادم ويبصلها : اي

زينه بحماس : متيجي نلف بالعربيه لحد 1 بليل الجو حلو اوي 

ادم ويضحك : حاضر

زينه بنظره كلها انبساط وفرحه : شغلنا ام كلثوم بقي بحبها اوي واحنا في طريقنا في عمو بتاع آيس كريم ابقي هاتلى منو

ادم ويبتسم لفرحتها : ماشي هعملك الي عايزاه

زينه وتبتسم وتغمض عينها والهوا يطير شعرها

سام بإبتسامه : شكرا على التوصيله

زياد : لي بقي الكلام ده هو في بين الصحاب شكر

سام بإبتسامه : لا

زياد : بقولك اي صح انا دخلت بيتكو كتير بس مشوفتش باباكي او مامتك

سام : اه ،، لا بابا لسه في كندا وماما ماتت

زياد : اه انا اسف بجد الله يرحمها

سام : لا لا عادي

زياد ويسرح في عينها للحظات

سام وتلاحظو : احم طب اي مش هتروح  

زياد ويحرك ايدو على شعرو : اه هروح طيب ادخلي انتي الاول

سام بضحك : ماشي

زياد وعينو عليها لحد ما الباب يتفتح

سام : ياله بقي روح

زياد بإبتسامه : تصبحي على خير

سام وتبتسم بخجل : وانت من اهلو

زينه : استنيَ يا ادم بتاع الايس كريم اهو انزل هاتلنا والنبي عايزاها بالتوت 

ادم : ماشي براحه هجيبلك واللهِ

زينه بإبتسامه : طيب ياله 

ادم وينزل من العربيه ويدخل المكان ويغيب عنها 10 دقايق

زينه بزهق وتكلم نفسها : هوفف يا ادم المكان فاضي ومفهوش حد متأخر لي كل ده ده آيس كريم يعني 

عزيز : اي ده زينه  انا مش مصدق ان انا شايفك قدامي

زينه بصدمه : عزيز

عزيز ويبتسم : اتغيرتي واحلواتي

زينه بخوف وتاخد نفسها بصعوبه

   لقراءة البارت السادس والعشرون من هنا 


تعليقات