قصةبنت بنوت البارت الحادي عشر١١ بقلم محمد مالك


قصةبنت بنوت
البارت الحادي عشر 11
بقلم محمد مالك


-نفسي أشوفه واشوف الكلبش في ايده يمكن يشفي غليلي 

دموع وداد زادت وقعدت مكانها وانصدمت لما لقت باسل واقف وبيبص لها

-ف اي 

-انتي لازم تحكيلي كل حاجه بالتفاصيل علشان ميلاقوووش صغره يدخلولنا منها 

مسحت دموعها وابتسمت وعدلت الحجاب 

-بص ....أنا وحيدة ابويا ... ابويا الشيخ قاسم اشهر شيخ في قرية دنهور بقنا ... انا خريجة كلية حقوق وطالعه بتقدير امتياز كمان... عندي عمه أسمها مصدقه ....عمتي مصدقه دي تطييق الموت ولا تطيقنيش من ساعة ما رفضت اني اتجوز ابنها ....وهي السبب في اللي حصلي ده .... في يوم من الايام ابويا سافر يعمل فريضة الحج ... كنت قاعده لواحدي في البيت ... صحباتي قالولي ان في درس في جامع الدمنور في نهاية الناحيه القبليه من الصحرا. ... روحت معاهم ويارتني ما روحت ولا نيلت. ...المهم وانا راجعه سمعت ناس بيتكلموا عن ثفقة سلاح هيستلموها .... خوفت جيت امشي ... زعيم المافايا بتاعهم شافني ...حاولت اجري او اهرب بس وقعت زي الدبش في ايديهم... زعيم المافايا ده أمر حد فيهم بقتلي وكان بليغ. ..اسمه بليغ. ... مسمعشي كلامهم ومقتلنيش واخدني بيته من غير ما زعيم المافايا يعرف  ..المهم بقي يضربني ويهددني واللي زاد البلا ان هو اتجوزني .... بس اتجوزني تحت تهديد سلاح 

باسل اول ما سمع اتجوزني اتحرك في قلق واشعل سيجاره ...وقلع النضاره اللي كان لابسها 

-نعم كان اتجوزك!

-اسمع للأخر يا استاذ متقاطعشي 

-طب كملي

اتعدل باسل في الجلوس و وداد كملت الحديث

-وملمسنيش وقعدت معاه ثلاث ايام كان بيعاملي اسود معامله والاقيه فجاءه اتغير وبدأ يعاملني كويس... كنت مفكراه مجنونه وهو اصلا تصرفاته معايا كانت كلها جنان ف جنان ...وفي يوم وليله عرفت ان هو يهودي ومتجوزني علي المله بتاعتي وتاني يوم جه زعيم المافايا وقتله ...بس كان فيه الروح وشيلني ذنبه ...اني ملحقتوش

دموع وداد بدأت تنزل وافتكرت كلام بليغ معاها قبل ما يموت

-" البيت هينفجر كمان دقايق ابوس ايدك متسيبنيش ... عاوز اخرج للحياه على إيدك .... -أنا فديتك وانتي كمان لازم تفديني انتي في ايدك تغيريني وتنجديني من اللي انا فيه.... ابوس ايدك متسبنيش.. انا طالب منك انك تغيريني وانا مستعد انتي المفتاح اللي هفتح بيه باب الحياه  "

كانت وداد بتردد الجمل دي وبتبكي جامد ودموعها نازله

-كان قلبي بدأ يستريح له.... مكنتش عارفه اروح ...كنت لواحدي في الصحرا ...اربع ايام ديابه وكلاب وتعابيين وعقارب كنت بترعب. ..شوفت الموت بعنيا ... ولما لقيت اهل بدو نجدوني .... لقيت فيهم شاب عرف حكايتي وقرر يوصلني .... و وصلني وياريته ما وصلني ولسوء الحظ وصلنا الساعه 3 الفجر  .... اهل البلد شافوه وهو بيوصلني وزفوني وقالولي كلام يجرح قالولي كلام مفيش حد يطيقه. ..

تتذكر وداد حديث الناس معها وتضع يدها علي أذنها  

-" راجعه مع عشيقها ورا الفجر أنا شوفتهم بعنيا..... دي قعدت معاه في بيته أسبوع .... الطبق مستور ولا لسه يا بنت الشيخ .... العيب مش عليكي العيب علي اللي أنيكي .... تعالي ليله وخدي 100 جنيه ... شغل أي لحد 3 بليل ..... كنتي فين طول الأسبوع يا طاهره..... "

علامات الدهشه اللي كانت علي وش باسل اتحولت لعلامات شفقه وحزن  ...بس وداد كملت 

-جريت علي عمتي علي أساس تنجدني.... طلعت أغبي وأوسخ وألعن منهم ...قفلت بابها في وشي وقالت زيهم وفضحتني وعامت علي كلامهم  .... القريب نهش في لحمي مع الغريب 

باسل ابتسم واخرج المناديل من جيبه ومد ايده لوداد فمسحت دموعها  وكملت 

-نزلت البندر وحصل اللي حصل  واللي حكتهولك

-طب انتي عارفه هتقولي لوكيل اي بكره 

-لا مش عارفه

-طب بصي 

اليوم التالي 

وداد جالسه وواقف بجانبها باسل وهي تنظر الي باب الدخول ...كل دقيقه بتمر عليها بتخليها هتتجن ...عاوزه تقتل سريانوسي عاوزه تخلص الغليل والنار اللي جواها  .... وبالفعل دخل سريانوسي وفي يداه الكلبش وجعبل هو الاخر في يداه الكلبش ...وداد شافتهم جريت عليهم 

-يا ولاد الكلب 

بس باسل منعها ومسك ايدها جامد و وداد  في حاله عصبيه 

سريانوسي وقف مع المحامي بتاعه وهو متعصب 

-هتعمل اي يا متر 

-مفيش أي اثبات عليك يا سريانوسي بيه ...تقرير الطب الشرعي  بيقول ان هي انتهاك للغشاء الداخلي ومفيش اي سائل منوي لحضرتك ...يعني انت ف الامان
 

-اومال انا بتهان لي رد عليا  انا هنا لي

-المشكله بس ان كاميرات المراقبه جابت الواد جعبل طالع في كاميرات المراقبه وهو بيرميها من علي الكوبري 

-جعبل! 

انصدم سريانوس وظل ينظر الي جعبل في صدمه

وداد كانت واقفه بتنهار دموعها مبتتوقفشي و باسل كان بيحاول يهدئها 

-مش هقدر اشوفه واقف قدامي كده. .. انا هقتله

-اهدي يا وداد متضيعيش اللي احنا بنعمله  ده كله اهدي

-الكلب ...الحقير 

باسل حاول يخليها تهدأ وبالفعل وقفت ودخلت لوكيل النيابه وسريانوسي دخل والمحامي بتاع سريانوسي وجعبل وباسل 

وكيل النيابه : اي رد حضرتك يا حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي في التهم الموجهه ليك

سريانوسي دموعه المزيفه بدأت تتحرك

-والله يا سيادة البيه انا ما اعرف البت دي غير ان هي جت لي من اسبوع هربانه من أهلها وطلبت مني شغل  ... وشغلتها واتفاجئت من يومين بالمحضر ده

عين وداد اتسعت في صدمه وكانت هتجن ووقفت وصرخت 

-ي ابن الكلب يا سااافل يا حيوااااان يا كداب 

وكيل النيايه اتعصب ووقف وقال 

-لو سمحتي عيب كده هحولك للتحقيق لو فضلتي كده 

وداد كانت بتتنهد زي المجنونه وبتشار علي سريانوسي وبتصرخ

-ده كداب والله انا هحكي لجنابك كل حاجه 

وكيل النيابه: طب اهدي خالص  وهسمحلك تتكلمي 

سريانوسي واقف ينظر الي جعبل خايف ان جعبل يخالف الاتفاق بس نظرات جعبل ليه بتقول ان هو مش ممكن يضحي بنفسه 

وكيل النيابه : التقرير الشرعي بيقول ان حدث اختراق للغشاء بتاع المجني عليها وداد يا سريانوسي

سريانوسي ببكاه : طب انا هحكيلك حكايه وانت عليك التصديق او التكذيب سيادتك....انا البت دي  جت لي وباسل اخو مراتي الله يرحمها كان عندي في المكتب صح ولا لأ ...عاوز باسل يرد 

انصدم باسل وحس ان دي لعبه من سريانوسي وقال بتعجب

-أها لحظتها في اليوم ده 

صرخ سريانوسي وببكاه : ظهر الحق اهو اعترف اهو 

وقف باسل في صدمه : هو إي اللي اعترف 

وكيل النيابه صرخ بتعصب : اهدو ....كمل يا سريانوسي 

سريانوسي ببكاه  : بص يا بيه ... انا كنت متجوز عزيزه اخت باسل الله يرحمها ماتت وهي حامل 

باسل بتعصب والدموع في عينه  وحاول يتمالك اعصابه 

سريانوسي ببكاه مزيف : كان شغال عندي وكنت بعتبره زي اخويا وكبرته وخليته محامي مشهور وأول ما عض جه يعض أيدي 

علامات الدهشة زادت علي وجه باسل ... ودموع وداد اتوقفت وظلت تنظر في صدمه هي الاخري

-باسل غدر بيا وانا ماسك عليه كمبيلات. ... فعمل اي بقي راح اتفق مع البت اللي لمتها وحميتها من اهلها اللي كانوا عاوزين يقتلوها .... وخلاها تقول عليا كده ...علشان يساومني

وداد وقفت في زهول و باسل اتحرك ووقف هو كمان في صدمه 

وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت بكر يعني

سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها  وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني

وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي 

هتدخل على صفحتي تعملي متابعه هيوصلك كل جديد وان شاء فاضل فصليين او تلاته وهتنتهي


وكيل النيابه :- بس التقرير بيقول ان هي كانت بنت بنوت ، مفيش حد لمسها يعني 

سريانوسي ببكاه : وليه ميكونشي هو اللي عمل معاها كده وبرضاها  وهي وافقت ان يتعمل معاها كده وجايين بيتهموني علشان يساوموني

وداد واقفه في حاله من الصدمه العصبيه من كلام سريانوسي ،  وكيل النيابه حاول علي قد ما يقدر يساعد وداد بس فشل 

سريانوسي بتعصب : تقدر تقول لي يا باسل وداد قاعده عندك ليه 

باسل : معندهاش مكان ف قعدت عندي 

محامي سريانوسي : وده يثبت ان كلام موكلي صح واطلب من سيادتكم ان انتم تأجلوا الجلسه لحين إستماع الشهود 

واتفاجئ من رد فعل سريانوسي ان هو جايب شهود يشهدوا معاه

وداد ببكاه : في رب السما هو اللي هيجيب حقي يا بن الكلب ، منك لله ،يا كلب 

باسل بتعصب: طب سيادتك انت مصدق اللي بيقوله ده... انا بطالب حضرتك تستجوب جعبل بمفرده 

وكيل النيابه : حضرتك مش هتعرفني شغلي يا استاذ باسل 

سريانوسي ابتسم وجعبل كان ضميره بادئ يتحرك ويتكلم بس سريانوسي مسك ايده بقوه ف خاف ، وداد خرجت من قسم الشرطه وهي مش ف وعيها نهائي وركبت العربيه مع باسل 

-شهود أي اللي تم استدعائهم 

بس وداد مردتش عليه غير أن دموعها بتنزل وساكته مبتتكلمشي ،  هو ابتسم لها وحاول يتكلم تاني

-بس مقولتليش تعتقدي مين الشهود دول يا وداد

-معرفشي

الكلمه خرجت بكسرة نفس كلمه كانت بتحمل معاني كتيره من وجع وصرخه 

-عارفه يا وداد ... انا اكتر واحد بكره سريانوسي  ... عارفه ليه ؟

وداد إم تلتفت إليه ولم تجيبه ، صامته لا تتحدث 

-هقولك ليه ، احنا كنا فقراء قوي يا وداد ، كنت انا  و اختي الكبيره بس ، قاعدين في أوضه علي السطح وحمام مشترك مع الجيران ، أختي أشتغلت سكرتيره عند زميل سريانوسي ، سريانوسي شافها أعجب بيها ، اتقدم لها ، مش هنكر أن هو السبب ف اللي انا فيه والعز ده كله ، فتح ليا مكتب في التجمع  واتشهرت جامد قوي ، المهم سريانوسي بقي يخرج مع الحريم ويتجوز عرفي علي أختي ويرجع كل يوم يضربها ويشتمها ، أختي كانت طيبه قوي كانت بتخاف تحكيلي،  وفي يوم لقت نفسها حامل ،كانت فرحانه قوي واتصلت بيا وحكت لي ان هي حامل ومستنياه يرجع علشان تحكيله 

وداد اندمجت مع القصه وإلتفتت لباسل ، انصدمت لما شافت باسل بيعيط 

-سريانوسي كان راجع ، ومعاه زوجه جديده ، اختي دخلت في صدمه عصبيه ، قام الحيوان ضربها في بطنها بالرجل ومكانشي يعرف ان هي حامل ، وقعت علي الارض مفاقتش بعدها وماتت 

باسل دموعه بتنزل و وداد مصدومه من اللي بيقوله ده 

اليوم التالي 

وداد جالسه  وواقف بجانبها  باسل فتنصدم عندما تجد الدكتور الذي قام بفحصها أثناء ذهابها مع والدها " الفصل الثالث"  ، وداد وقفت في صدمه بس نظرات الدكتور لها كان كل اسف ودخل لوكيل النيابه وباسل بيسأل وداد بتعجب 

-مين ده يا وداد تعرفيه 

-ده الدكتور اللي أبويا اخدني عنده وقال لأبويا ان انا بنت بنوت 

انصدم باسل ولفظ بخوف 

-كده سريانوسي بدأ يبخ سمه 

دخل الدكتور لوكيل النيابه وجلس وابتسم 

-معاك الدكتور عثمان مصطفي خالد ، دكتور امراض نساء وأعضاء تناسليه 

-أهلا يا دكتور ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور 

-بص يا فندم انا بيجيلي مرضي كتير وبنساهم اصلا  ، بس المره دي كانت مختلفه شويه ، البنت دي جت ليا هي وابوها وكشفت عليها وطلعت بنت بنوت ، بس اكتشفت ان هي عامله عملية ترقيع ، و والدها لما عرف جاتله جلطه في القلب ساعتها وحولته علي مستشفي الهلال وحضرتك ممكن تجيب تفاصيل الحاله بتاعته من هناك 

-يعني انت دلوقتي بتقول ان هي كانت عامله عمليه اعادة بناء الغشاء 

-ايوه يا فندم 

-اومال تقرير الطب الشرعي ليه بيقول ان الغشاء اللي تم ازالته كان غشاء البنت وليس مصطنع 

وش الدكتور جاب ألوان واتحرك في خوف وبلع ريقه وابتسم وحاول يتمالك اعصابه 

-معتقدشي علشان انا كنت متأكد مليون ف الميه ان هي كانت مركبه غشاء مصطنع  ومعنديش اي كلام تاني سيادتك

وداد جالسه تبكي ثم تخرج المصحف وتبدأ تقرأ لتشعر بدوخه بسيطه و وجع في بطنها 

-مالك يا وداد 

-دوخه بسيطه مش عارفه من اي وحاسه ان عاوزه استفرغ

-ما انتي مأكلتيش من امبارح اي حاجه استني اروح اجيب لك عصير 

يتركها باسل ويمشي فيخرج الدكتور مسرعا ولا يلتفت إليها ووتفاجئ بمفاجاءه كبري، وهو بدوي وهو جالس علي الكرسي المتحرك  وتساعده زوجته ، ملحوظه بدوي ده اللي اتهجم عليها في الفصل السادس  ، وداد كانت ضربته بالسكين  وهربت ، وبيدعي ان هو مشلول وبيتحرك بكرسي متحرك بس هو لا ، وداد كانت بمفردها بدأت تبحث عن باسل وهي خايفه من بدوي ، بس بدوي دخل مكتب وكيل النيابه 

-معاك بدوي علم الدين شيرس موجهه باللغه العربيه ، متقاعد بسبب الشلل ده ، واللي ورايا دي مراتي

-أهلا  استاذ بدوي  ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاء حضرتك لتقول الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور 

اتحرك  بدوي بخوف بس تمالك اعصابه 

-سيادتك انا راجل مريض وزوجتي مش بتقدر تخدمني لواحدها وتشوف طلبات البيت ، فطلبت من المكتب بتاع الحي يعينوا ليا خادمه ، وبالفعل جابوا البت دي ، كانت تصرفاتها غريبه حكت لي ان هي بنت غلبانه وأهلها عاوزين يقتلوها علشان اكتشوفوا ان هي جابت لهم العار ومش بنت بنوت ، بس انا رفضت وعلطول مشيتها 

-يعني أنت بتقول دلوقتي ان البنت قالت لك ان هي كانت مش بنت بنوت

-أها  ... ورفدتها علطول 

وداد خارج المكتب تتذكر  عندما قام بدوي بالاعتداء عليها وقامت بطعنه بالسكين ، تظل ترتجف بقوه وتبكي وتضع المصحف بجانبها لتتفاجئ بخروج بدوي وكالعاده لا ينظر اليها ويخرج هو وزوجته ، والمفاجاءه الأكبر تجد بثينه آتيه هي الاخري  " بثينه كانت بوابة العماره لدي بدوي وصديقة وداد "

-بثينه 

تجري وداد عليها وتحضنها بقوه وهي  تبكي بقوه 

-اكيد جايه تشهدي معايا وتقولي علي اللي بدوي عمله فيا 

تبتعد بثينه عنها وهي تبكي 

-سامحيني يا بت يا وداد والله يا وداد انا بيهددوني، الراجل اللي اسمه سريانوسي اللي عامل زي صباع الفجله ده باعت ناس بتهدد اهلي في البلد ، اسفه يا صاحبتي 

تتركها بثينه وتدخل ، و وداد صامته وساكنه مكانها 

-ايوه يا فندم انتم جايبني هنا ، معاك بثينه جايبه 65% في الثانويه العامه ومنه لله خالي جابني اشتغل معاه في العماره وسيبوني التعليم ، انا اصلا كنت شغاله في العماره دي قبل كده وكان واحد اتقتل فيها كان ساكن في شقة الحزين بدوي وواحده كانت بت.....

-بس اسكتي ، انتي جايه تحكيلي قصة حياتك ، حفيظ عبدالعال حمدى المشهور ب سريانوسي قام ب إدعاءك لتقولي الشهاده بخصوص وداد قاسم عابدين زين النور  اتفضلي 

-معرفهاش سيادتك،  لا معرفشي الاسم ده ، وبعدين انا لسه جديده في العماره واشكال جديده وقديمه  بتمر عليا ، وبعدين هما اصلا مش بي....

-بس يا بنتي انتي اي ، ردي علي قد السؤال ، انتي بتقولي متعرفيهاش ، الزاي وانتي شغاله في نفس عمارة الاستاذ بدوي 

-الراجل ده مش سهل وياريت متاخدشي بكلامه ودور في دفاتره القديمه هتعرف ان هو كداب 

-يعني انتي بتقولي دلوقتي انك متعرفيش وداد

-ولا شوفتها قبل كده سيادتك 

تخرج بثينه وتنظر الي وداد وهي تبكي 

-مقولتش حاجه تأذيكي يا به 

تبتسم وداد وتنظر اليها في رفق

-شكرا 

تتركها بثينه وتمشي فيأتي باسل ليجد وداد تبكي فيعطيها 

-اشربي العصير وهتبقي كويسه يا وداد 

-بدوي جه يشهد مع سريانوسي ومشي

-نعم

انصدم باسل وظل صامت لينصدموا بدخول مصدقه عمة وداد ، تقف وداد في صدمه وباسل ينظر الي وداد في رفق لتأتي مصدقه وهي تبتسم 

-جيت أشهد ضدك يا بنت اخويا

تعليقات