رواية نفسي الفصل الثاني عشر 12والاخير بقلم/ملك ناصر


رواية نفسي
الفصل الثاني عشر 12والاخير
بقلم/ملك ناصر

بعد اربع شهور مازن شركته بقت شركة عالمية 
مازن: تعالي يحبيبتي عشان ناكل 
نفس: بصت للاكل لا كل انت يمازن مش قادرة 
مازن: يا خاينة، بقيتي تاكلي لوحدك 
نفس: لا مكلتش
 مازن: بأستغراب امال مالك 
نفس: نفسي غامة عليا 
مازن اكلها: دي بس 
نفس مسكت بطنها وجريت علي الحمام 
مازن اتخض عليها وراحلها 
نفس: اطلع يا مازن 
مازن بعد شعرها عن وشها وداس علي بطنها بخفة 
بعد شوية 
مازن غسلها وشها: احسن دلوقتي 
نفس هزت راسها بأه 
مازن: طيب قومي البسي نروح نكشف
 نفس: لا مش لازم، تلاقيني خدت برد فمعدتي عشان بسيب الشباك مفتوح 
مازن مكانش موافقها بس قال: ماشي يا نفس بس لو حسيت ولو واحد فالمية انك تعبانة هنروح نكشف 
نفس: حاضر، ينفع نروح عند ماما فاطمة 
مازن بغمزة: هتعرفي تلبسي ولا اساعدك
نفس بكسوف: لا هعرف، اكلع انت بقي 
مازن ضحك: ماشي يا جميل 
※عند فاطمة 
مازن: طيب اطلعي انتي وانا هعدي علي الشركة واجي  
نفس: ماشي متتاخرش 
فوق﴿وئام كانت عند فاطمة، وحمل فشهرين﴾
فاطمة: مالك يا نفس وشك اصفر كده ليه كده 
نفس بتعب: ايوة،عندي برد فمعدتي 
وئام: طيب كشفتي 
نفس: لا، لو تعبت تاني هكشف 
فاطمة: لما تجيلي يا مازن، دنتي مش قادرة تاخدي نفسك 
نفس ضحكت بخفة: ولله قالي، بس انا قولت مش لازم دلوقتي، وهو لو حس. اني تعبت هنروح نكشف 
فاطمة بشك: انتي حاسة بأيه يا نفس
نفس:نفسي غامة عليا وبطني وجعاني، غير الدوخة اللي بتجيلي 
فاطمة: ما يمكن حامل 
نفس: بهد، هو بيكون في الاول كده 
وئام: مش مالية عينك يعني ولا ايه 
نفس وفاطمة ضحكو 
نفس: يبت قصدي ان الاعراض بتكون في الاول كده 
فاطمة: طب ما تعملي تحليل حمل بدل ما احنا مدوخين نفسنا كده 
نفس: مين اللي هيروح يجيب 
وئام: استني هرن علي يونس يجيب وهو جاي 
وئام رنت علي يونس 
وئام: الو يا يونس 
يونس بحب: اي يقلب يونس 
وئام بخجل: كنت عايزاك تجيبلي حاجة وانت جاي
يونس: تؤمريني، ايه اللي اجيبه 
وئام: تحليل حمل من الصيدليه 
يونس: حاضر يا حب سكت وهو بيستوعب: انتي حملتي وانتي لسة حامل ولا ايه
وئام بضحك: ده اللي هو ازاي يعني 
يونس: انتي عايزاه ليه 
وئام: لنفس 
يونس بفرحة: بجدد، فوريرة وهكون عندكو 
وجابه وراحلهم 
يونس: خدو اهو 
فاطمة: يلا قومي جربيه 
نفس: ماشي 
وبعد شوية نفس طلعت وهي بتدمع
يونس: خلاص يحبيبتي ربنا مأرادش دلوقتي  
نفس برعشة ايد: انا حامل اديتله التحليل 
يونس قال بفرحة: امال بتعيطي ليه، دنتي زعلتينا كلنا، وحضنه: مبارك يعيوني 
وباركولها 
وئام: هتقولي لمازن دلوقتي 
نفس: لا هعملهاله مفاجأة 
يونس: اوعي ينفس يا جامد
فاطمة دمعت
نفس راحتلها: مالك بس يست الكل 
فاطمة: بناتي الاتنين حوامل ومش عايزيني اعيط
نفس ابتسمت وحضنتها 
الباب رن 
فاطمة: ده هتلاقوه ادهم ومازن 
نفس بسرعة: طيب اوعي حد يقول او يبان عليه حاجة، 
فاطمة: وانا هقول لادهم عشان افرحه وابقي انبه عليه  
يونس: اه يناس يخبيثة 
وئام راحت تفتح 
مازن: ساعة عشان تفتحوا 
ودخل لقاهم بيحاولو يمنعي ضحكهم 
مازن بشك: مالكو في ايه 
فاطمة بتهرب: مفيش يحبيبي هقوم احضر الغداء ودخلت 
مازن لوئام: في ايه يا وئام 
وئام بتوتر: ها، لا مفيش، انا هدخل ارتاح عشان تعبانة شوية، ودخلت هي كمان 
وبص لنفس  
نفس: انا هقوم اساعد ماما 
ادهم: انا داخل اغير، دانتو ايه ده ودخل(هو ميعرفش ان نفس حامل لسة
مازن بص ليونس 
يونس بتمثيل: طيب انا هروح اشوف وئام مالها 
مازن: اقف عندك يالا
يونس وقف: نعم يا كابتن 
مازن: في ايه وكبهم بيهربو مني ليه 
يونس: تلاقيهم عاملين مصيبة ومش عايزينك تعرفها 
مازن: يا جدع، وانا المفروض اصدق مش كده 
يونس بتأكيد: طبعاً، اطير انا بقي 
مازن: هعرف 
علي الاكل مازن لاحظ فرحة ادهم 
مازن: مالك يابابا 
ادهم: فرحان يا حبيبي 
مازن: يدوم، ايه السبب 
فاطمة داست علي رجل ادهم 
ادهم بوجع: اههه، وقاله: دي بنت واحد صحبي وحبيبي اوي حامل (قصده علي اكمل
مازن بشك: ربنا يتمملها علي خير 
كله قال وراه: يارب 
مازن بصلهم وكلهم اتوتروا وبصو فطبقهم 
مازن قال في باله: بتخبوا عليا كلكو،حتي انتي يا نفس، لما نروح 
بعد شوية مازن ونفس روحو 
مازن وهو بيلبس هدوم البيت: ايه بقي اللي كنتو مخبينو عليا. 
نفس حولت تكون ثابتة: ما عمو. ادهم قال 
مازن بيحاول يوقعها: مش داخل دماغي بصراحة، اي بقي الحقيقة 
نفس مثلت النوم وهي بتقعد علي السرير: مش عارفة يا مازن، تصبح علي خير، ونامت بجد 
مازن: انجزي يانفس، نفس وهزها لقاها فسابع نومة 
مازن استغرب: دي نامت بجد، لحقت 
باس راسها وغطاها وخدها فحضنو ونامو 
بعد يومين 
نفس رنت علي مازن
مازن بغزل: ايه يا نفسي لحقت اوحشك 
نفس وهي بتنهج: الحقني يا مازن والخط قطع
مازن قام من علي الكرسي: نفس، نفس  وخد تلفونه ومفاتيحه وطار علي البيت 
••عند نفس 
نفس: مش حرام اللي احنا عملناه فيه ده 
يونس: معلش معلش ده طلع عيني في الخطوبة، مع اننا كنا كاتبين الكتاب 
ادهم: ولا يهمك يا بت، وغير كده كويس ان احنا استغلينا عيد ميلاده في حاجة
نفس بسرعة: ادخلو بسرعة عشان بيركن العربية 
وكلهم دخلو الليفنج وقفلو الباب وهي دخلت اوضة الاطفال وسابت الباب مفتوح ونور خفيف  
مازن طلع جري 
بص علي الشقة من بعيد ولقي ان اوضة الاطفال فيها نور فراح عليها 
مازن وهو بينج: انت كويسة يا نفس 
نفس وهو صعبان عليها: مازن انا شايلة منك 
مازن استغرب منها: نعم، شايلة مني ليه، كنا كويسين قبل ما امشي 
كلهم دخلوا الاوضة 
وقالوا في صوت واحد: كل سنة وانت طيب يا مزون دلع مازن
فهم بقي ان دي مفاجأة لعيد ميلاده 
بعد شوية كان مازن اخد الهدايا من كلو ماعدا نفس 
فبصلها وافتكر: ها بقي يست نفس زعلانة مني ليه 
نفس ضحكت واديتله بوكس الهدية وقالتله: لا انا شايلة منك بجد
مازن بصلها بعدم فهم وفتح البوكس لقي صندل بيبي وورقة واختبار حمل بس مكانش باين، مسك الورقة وقراها بصوت واطي: ﴿كل سنة وانت طيب يا بابي، هاجي كمان 9شهور، استناني﴾ 
بص لنفس بفرحة: انتي بجد حامل 
نفس شاورتله بأه 
حضنها بفرحة 
مازن:عرفتي امتي 
نفس:من يومين لما كنا عند ماما فاطمة  
وبصلهم: يعني ده اللي كنتو مخبينوا عليا 
يونس: بالضبط 
           
عدي 5شهور، وحمل نفس كان صعب «معملوش صونار ومعرفوش نوع الجنين» 
في يوم الساعة ٣بليل
نفس: مازن 
مازن بنوم: يبنتي نامي بقي 
نفس صرخت: الحقني يا مازن
مازن اتنفض وبقي يبص حواليه: في ايه حصل حاجة 
نفس: بووووولد 
مازن شالها ولسة هيتحرك نفس زعقت: انت واخدني بهدوم النوم يا مازن وصرخت تاني 
مازن بتوتر: طيب اعمل ايه 
نفس حاولت تهدا: لبسني الاسدال وخد شنطة البيبي بسرعة 
مازن عمل كده وشالها وراحوا علي المستشفي 
في المستشفي ومازن كان رن علي اهلو وجم  
نفس ماسكة في مازن وبتصرخ: ربنا يسامحك يا مازن 
مازن: اهدي اهدي 
نفس بزعيق: شايفني بشد فشعري 
مازن بوجع: لا بتشدي في شعري انا 
الممرضين جم خدها بس قبل ما تمشي 
نفس بعياط: لو جرالي حاجة يا مازن اوعي تتجوز شهد، ممكن تعامل ابني وحش، بص متتجوزش خالص 
مازن قلبه وجعه عليها: انتي هتطلعيلي تاني بأذن الله 
نفس: ادخل معايا يا مازن 
مازن بص للدكتورة والدكتورة شاورله بأنه ينفع عادي 
فتعقم ودخل معاها 
يونس بص لوئام: خليك انت متعتق كدا 
وئام بصتله: وصوتت هي كمان 
يونس بخضة: ترولي تاني يجماعة 
وجم خدو وئام كمان
وكانو بيولدو طبيعي 
الدكتورة: حاولي تهدي يا نفس وزوقي 
نفس صرخت بصوت عالي: وطلعت البيبي وكان ولد 
الدكتورة اديته للممرضة ولسة هتتحرك عشان تطلع نفس صرخت تاني 
الدكتورة لقت ان فيه طفل تاني: محدش عرفني ان هي حامل فتوأم ومازن كان مصدوم 
وولدت نفس بنت 
بعد فترة في اوضة نفس و وئام 
مازن: حمدالله علي سلامتك يا نفسي 
نفس بتعب: الله يسلمك، فين ولادي 
راح اخدهم من اكمل وادهم 
نفس حضنتهم: ياروحي انا، وبصت لمازن: هتسميهم ايه 
مازن: انتي اللي تعبتي فيهم، يبقي انت اللي تسميهم 
نفس: خلاص انت تسمي البنت وانا اسمي الولد 
مازن وهو ماسك البنوتة: انا هسميها ليلي وبص لاكمل لقاه مبسوط«ليلي اسم مامت نفس الله يرحمها»  
نفس: وانا هسمي الياس 
و وئام كانت ولدت ولد 
ادهم: وانتي يا وئام هتسمي ايه 
وئام: زين 
اكمل: مبارك عليكم يحبايبي 
بعد 5سنين 
ليلي: بابي بابي 
مازن شالها: نعم يقلب بابي 
ليلي: زين ابن خالو يونس شدني من شعري
مازن راح لزين: ليه يا زين شديت ليلي من شعرها 
زين بطفولة: عشان هي لعبت مع ياسين جارنا وانا قولتلها متلعبيش معاه تاني عشان بغير 
مازن اتصدم ويونس قال بفخر: راجل طالع لأبوك، جدع ياض 
مازن: اتنيل علي خيبتك، وانت متتضربش بنتي تاني وملكش دعوة بيها 
زين: لو مضايقتنيش مش هعملها حاجة، وبعدين انا هتجوزها لما اكبر 
مازن بصدمة: تتجوزها ايه يمفعوص. انت 
انا داخل لأحسن مرارتي هتفقع وراح لنفس 
مازن: بتعملي ايه 
نفس: برتاح شوية من اللبس 
مازن ضحك: هو انتي كل ما تلبسي قطعة هتقعدي ترتاحي، كلو بسبب البطيخة اللي قدامك دي وشاور علي بطنها
نفس: اتريق اتريق،وبعد كده دمعت: هو انا بقيت وحشة يا مازن 
مازن وهو بيمسح دموعها: ده مين الاعمي اللي قال كده
نفس: يعني لسة شكلي حلو 
مازن بحب: زي القمر يعيوني 
نفس: بحبك يا مازن 
مازن: ونا بموت فيكي يا نفسي، ولسة هيحضنها الياس و ليلي دخلو عليهم: انتو بتعملوا ايه 
مازن ونفس بصوله وضحكوا

                        تمت بحمد الله


وايضا زورو قناتنا سما القاهر للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
                                
          

تعليقات