قصة مجنونة كبير الصعيد
البارت الخامس عشر 15
بقلم رنا احمد
كان يقف وهو ينظر حوله بصدمه كبيره هل ذاك كابوس أما حقيقه ليقترب منه سليم بجديه .
/مش كفايك عاد ي ذياد كل مره بتخسر عارف ليه لان الشر عمره ميكسب واصل حولت كتير اني تخليك تفوق وترجع عن الي انت فيه بس مفيش فايده فيك انا انقذتك لاخر مره ي ذياد كان ممكن بسهوله جوي اسلم البضاعه ده البوليس وارميك في السجن بقيه حياتك ابوك خلاص مات بقا بين ايدين ربه وهيتحاسب علي كل الي عمله انت بقا عندك اخر فرصه تتوب وتبعد عن كل الشر ده وتاخد اختك و مراتك في حضنك دي اخر فرصه ليك ي ذياد
رحمه وهي تنظر لوالدها بدموع ليحتضنها زين بحنان /الله يرحمه ي حبيبتي .
رحمه بدموع /يارب ي زين انا بعد اذنك هقعد بس النهارده في السرايا انا اسفه جوي ي زين دايما كده منكده عليك .
زين وهو يقبل رأسها بحنان /متقولش كده ي حبيبتي ده مهما كان ابوكي .
في شرم الشيخ…
في غرفه نور وسليم ….
كانت تقف نور وهي ترتدي قميصا قصيرا وشعرها الطويل مفرودا بحرافيه لينظر إليها سليم بإعجاب شديد .
سليم برقص ومرح /ي أنا ي مفيش اصلي معنديش في الحب هزار ي أنا ي بلاش ومتحسبهاش مفيهاش اعزار انا الي اقول فين وامتا وانا الي اختار .
نور بضحك وخجل /هههههه ايه ده تامر حسني مره واحده ي سليم .
سليم وهو يحتضنها بهمس وعشق /بذمتك مين فينا الي احلا انا والا الواد الملزق ده .
نور بعشق وهمس /مفيش حد يتقارن بيك ي سليم انت ملك من نوع خاص ي حبيبي انت كبير الصعيد وكبير قلبي الي مسيطر عليه .
سليم وهو يسحب ذلك الشال ليربطه علي وسطها بمكر /طب خلاص عاد انا دلوقتي عايز انبسط .
نور بمكر وخبث /امرك ي كبير .
كانت ترقص نور بسعاده كبيره أما سليم كان ينظر إليها بعشق عدا جميع الحدود كان ينظر لجمالها الهادي يتذكر مجنونه الذي قابلها اول مره لم يكن يعلم أنها ستسرق قلبه بذلك السرعه ليحملها سريعا ويتجه بيها الي عالمه الخاص الخاص بهم .
في غرفه ساجد وفيروز ….
كانت تجلس فيروز في أحضانه وهو يقبلها بعشق لتتحدث فيروز بابتسامه.
/ساعات كتير اقول اننا المفروض نشكر المدير الي بعت نور للبلد هنه.
ساجد بابتسامه/اشمعنا.
فيروز بابتسامه/علشان كل ده حصل بسبب نور ومجيها هنه شافها سليم وحبها واتجوزها وبسبب برضك انت جيت البلد علشان تاخدها وحبينا بعض واتجوزنا .
ساجد وهو يقبلها بعشق/حبيتي ده قدر احنا كنا لازم هنبقا لبعض .
فيروز بابتسامه/طب ممكن عاد حبيبي يجي معايا نتمشا شويه تحت الجو جميل اوي .
ساجد وهو يقبل يدها بعشق /ماشي ي روحي .
في الاسفل علي الشاطئ …..
كان يجلس يوسف ومعه شهد وفارس .
فارس بسعاده /عمو يوسف هلعب جنبيكم هنا مش هبعد .
يوسف بابتسامه وحنان /ماشي ي حبيبي بس متبعدش .
شهد بسعاده/ربنا يخليك ليا ي يوسف فارس فعلا بقا كويس جوي ليأكل ويلعب .
يوسف وهو يقبل يدها بعشق /ويخليكم ليا ي حبيبتي ده اسعد راجل في الدنيا كلها بيكي ي شهد .
سليم بابتسامه/معلش عاد جاين نقطع اللحظه الرومانسيه دي ي سي يوسف .
يوسف بابتسامه/انت تقعد براحتك ي كبير .
ساجد وهو يمسك يد فيروز بابتسامه/مساء الخير.
سليم بابتسامه/اهلا ي ابو نسب .
نور بابتسامه ورجاء/بقولك ي سليم متجبولنا اكله سمك كده نفسي فيها .
فيروز برجاء /اه يريت ي ساجد ده ميته من الجوع .
سليم بابتسامه/وماله انا عارف حد بيعمل سمك هنه مالوش .
ساجد بابتسامه/انا كمان جاي معاك .
يوسف /وانا معاكم .
سليم بابتسامه/خالوا بالكم من حالكم
شهد بابتسامه/عاملين ايه عاد شكل الجواز حلو جوي جوي.
نور بابتسامه وسعاده/الجواز مش هو المقياس ي شهد المهم انك تتجوزي الي بتحبيه وانا بحب سليم اوي وبدعي ربنا أنه رزقني بيه .
فيروز بابتسامه/انا كمان بحب ساجد جوي وبدعي ربنا يخليه ليا واسعده .
شهد بابتسامه/انا كمان اكتشفت مع يوسف السعاده الي كنت دائما برفضها حياني انا وابني من جديد ربنا يخليه ليا ويسعدنا كلنا يارب ويخليهم لينا .
نور وفيروز بابتسامه /امين يارب ..
كان يوجد بجانبهم مجموعه من الشباب يلعبون الكره لتقترب الكوره من نور لتتدفعها إليهم بابتسامه لينظرون إليها بإعجاب .
الشاب بإعجاب /شكرا ي قمر بس ايه الحلاوه دي بس شعر وجسم ايه ده انتي جامده .
الشاب الثاني /بجد تلات مزز جامدين اخر حاجه و .
لم يستطيعوا اكمال حديثهم من الوحوش الذي انقضوا عليهم بغيظ وغل وغيره ليجمعلهم كالجثث والدماء تتناثر منهما .
سليم بغضب شديد/صغيره انتي عاد علشان تشوطي الكوره كده وتخلي الكلاب دول يعملموه كده عقلك راح فين انتي هتفضلي كده عامله زي العيال الصغيرين مفيش عقل واصل .
ساجد بضيق /خلاص بقا ي سليم محصلش حاجه لكل ده .
سليم بغيظ وحده /خلاص كيف ولا انتوا كده دمكم بارد واي حاجه سهله عنديكم
نور بدموع ووجع/ولما احنا كده اتحوزتني ليه ي كبير الصعيد واخوك اتجوز اختي ليه انا راجعه القاهره وهستنا ورقه طلاقي ي سليم .
فيروز بضيق شديد/نور نور سليم واه عاد لتصرف روح هاتها .
سليم بحده وغيره عليها /خليها براحتها هي كده عمرها متعترف واصل أنها غلطانه .
ساجد بحده وهو يمسك فيروز /تمام ي سليم بس واضح أن احنا اتسهلنا معاك اوي اختي في بيت ابوها لما تعوزها تيجي تعتزر وتاخدها .
يوسف بضيق /ايه الي عملته ده ي سليم الموضوع مش مستاهل .
سليم بوجع لفراقها وغضب منها أيضا /بقولكم ايه عاد انا مش عايز اسمع صوت حد فيكم وجهزوا حالكم علشان هنرجعوا البلد ….
في سرايا العزايزي…
كان يجلس ذياد في الجنينه وهو يتذكر حديث سليم جيدا فيجد أنه معاه حق في كل حرف تفوه به ماذا استفاد من كل ذلك الشر الذي كان يعيش فيه فقد خسر كل شي..
ساره بحنان وهي تربت على كتفه /ذياد قوم عاد ارتاح شوي انت بقالك كتير جوي مدقوتش طعم النوم .
ذياد بوجع ومراره /وانا كنت بعمل ايه في حياتي غير النوم ي ساره انتي اكتر واحده اتاذيتي مني ي ساره سمحيني ي ساره سمحيني .
ساره وهي تمسك وجهه بدموع /سمحني انت ي ذياد أنا مسمحاك علي كل حاجه ده انت حب عمري كله وأبو ابني الي جاي .
ذياد بابتسامه وهو يقبل يدها بحنان/خلاص ي ساره ذياد هيكون واحد تاني خالص هعوضك عن كل الي شوفتيه بسببي .
ساره بدموع الفرحه لرجوع حبيبها إليها من جديد /طب ممكن حبيبي علشان خاطري يقوم يرتاح شوي .
ذياد وهو يقبل يدها بحنان/حاضر ي حبيبتي .
ليصعد ذياد الي الاعلي ليرن هاتف ساره برساله من ذياد لتتحدث بضيق وغيظ
/انا لازم اقابل الزفت ده وافهمه أن كل حاجه انتهت واني خلاص رجعت ل حبيبي الي مش عاوزه حاجه غيره واصل لتتجه بغباء الذي ذلك العنوان .
من امام أحدا البيوت القديمه …
كانت تقف ساره بارتباك وخوف وهي تنتظر اسلام لياتي بابتسامته الخبيثه .
اسلام بخبث وشر /نورتي ي روحي اخيرا قدرت اشوافك .
ساره بحده /انا مش جايه علشان اشوافك واصل انا جايه اقولك ابعد عني انا خلاص رجعت لجوزي وعرفت ان الي عملته غلط كبير علشان كده بقولك أوعاك تفكر تقرب مني أو تتتعرضلي تاني فاهم .
اسلام وهو يمسك بوقاحة /لا ي حبببتي هو دخول الحمام زي خروجه تعالي هنا .
ليحاول اسلام الاعتداء عليها لتحاول التخلص منه لتخبطه علي رأسه بذلك الحجر لتهرب منه الي الخارج لما تعاير بذلك السياره لتصدمها لتسقط أرضا غارقا في دمائها ..
في دوار الكبير كان تجلس رحمه في المطبخ ليرن عليها السائق فذلك اخر رقم علي تليفون ساره لتنفزع بشده وتصرخ .
/ايه مستشفي ايه انا جايه حالا .
سليم باستغراب /مالك ي رحمه فيه ايه.
رحمه بدموع /ساره خبطتها عربيه وفي المستشفي .
من امام غرفه العمليات…
كان يجلس ارضا بدموع لا تتوقف ليسرع وهو يرا الطبيب ينظر إليه بأسف شديد .
/خير ي دكتور .
الدكتور بأسف /للاسف واضح انك كانت بتتعرض لحادثه اغتصاب باشعه ولما قدرت تهرب العربيه خبطتها قدر ربنا بس كان لازم نعملها بتر لأحد أطرافها شد حيلك انت لازم نقف جنبها ..
ليسقط أرضا وعقله لايستوعب ماذا حدث ليزرف دموعها لا تتوقف .
/اه سمحني يارب سمحني انا عارف انك غضبان غليت ي ريتني كنت أنا الي موت ولا هي يحصل فيها كده انا السبب انا السبب.
سليم بغيظ شديد/واخرتها هتقعد كده تولول زي الحريم متقوم تعرف مين الي عمل كده في مرائتك وتجيب حقك قوم .
ذياد بوجع ومراره/الي حصل ل ساره ده انا السبب فيه ي سليم .
سليم وهو يمسكه بحده /انشف كده الكلب الي عمل فيها كده عندي في المخزن تعال وخود تارك منه واشفي غليلك وغليل مرائتك يلا .
في المخزن الخاص ب سليم ….
كان يجلس اسلام وهو ينزف بغزاره اثر ضرب عوض به فقد جلبه سليم بعدما تفحص هو وشهد هاتف ساره وعلمه كل شي .
سليم بحده وغضب /الكلب ده الي عمل كده في مرائتك خود حقك منه انا واقف بره .
ذياد وهو يمسك يد سليم والدموع تملا عيناه /شكرا جوي ي سليم .
سليم بابتسامه/العفو ي اخويا .
لينقض ذياد بغضب جحيمي علي اسلام بكل غيظ وغضب .
/اه ي ابن الكلب اتشاهد علي روحك لاني هخلص عليك واتويك هنا .
اسلام باستفزاز /ههههه طب كنت روحت اتشترت علي مرائتك قبل ماتكلمني وتقابلني وتعمل كل كنت فين انت ي دكر هههههههه.
لينقض عليه ذياد بغضب جحيمي ليوقع جثه هامدة بين يديه .
بعد مرور ثلاث ايام ….
في سرايا العزايزي….
كان يجلس ذياد بحب وحنان وهو يطعم ساره كصغيرته .
ساره بابتسامه وسعاده/كان فين كل الحنان ده كله ي ذياد .
ذياد بابتسامه عاشقه /كان مدفون ي روحي بس خلاص خرج وهيغرقك فيه .
ساره بابتسامه وسعاده/ربنا يخليك ليا ي ذياد كفايه عاد أكده انا شبعت جوي جوي.
ذياد بوجع ومراره /يريت كان رجلي انا الي انقطعت ولا انتي .
ساره بفزع /بعد الشر عليك ي حبيبي لا مبدهاش بقا .
ذياد باستغراب /قصدك ايه عاد .
ساره وهي تبعتد عنه بخوف شديد وهي تخلع ذلك الجبس وتفرد قدميها بتعب شديد.
/اه بص بقا عاد اني لمشوله ولا الكلب اسلام قدريغتصبني ولا حاجه كل التخطيط ده كان من سليم ورحمه هما الي جولي المستشفي قبليك واتفقوا مع الدكتور يقولك كده علشان يخلوك تبقا زين وانك تحس بالذنب وتتتغير بس كده .
ذياد بغيظ شديد/ي روحي ي عني رجليكي تمام طب اجري بقا قبل مدفنك هنه .
ساره وهي تجري بضحك /هههههههه والله ده مش انا ده سليم …
ذياد بغيظ شديد وهو يجري خلفها /طب انا هوريكي انتي وسليم