رواية فاز القلب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم/يارا عبد العزيز

     

رواية فاز القلب
الفصل الثالث والعشرون 23
بقلم/يارا عبد العزيز


نور بخوف شديد و توتر و هي بتقف قدام باب اوضة النوم :- انت رايح فين يا نوح بقولك مش هنااا و بعدين دي اوضة نومي هتدخل اوضة نومي

نوح بصلها بغضب لدرجة انها خافت من بصته ديي:- هششش انا بس هشوف الصوت دي جايي منين مش يمكن مخبياها و بتنكري مثلا 

نور بخوف و توتر شديد: وانا انا

نوح بعصبية:- انتي لسه هتتكلمي اوعي كدا  

راح و فتح الباب و بص للاوضة و ملاقش حد موجود فضل يلف فيها

عائشة بهمس و هي جوا الدولاب:- امشي بقى يا نوح مبقتش قادرة اخاد نفسي دا انت بارد يا اخيي

نور في نفسها:- يا ترى عائشة راحت فين 

نوح بغضب مفرط و هو بيحط ايديه على شعره :- راحتتت فيننن راحت فيين ما هي متعرفش غيرك و غير اهلها

نور :- وانت عايز منها اييييه مش انت هتتجوز

نوح بغضب :- انا واثق انها هترن عليكي لو رنيت قوليلها ترجع بيتها احسنلها قوليلها لو هو اللي جابك مش هيحصلك طيب 

قال كلامه و خرج من الاوضة و الشقة بغضب و هو هيتجنن راحت فييين

عائشة خرجت من الدولاب و هي بتاخد نفس عميق:- يا رب الحمد لله 

نور :- انتي كويسة

عائشة:- اها بس كان نفسيي هينقـ...طع منه لله 

نور بخوف و هي  بتبلع ريقها:- عائشة انا خايفة نوح مش سهل و عنده معارف كتير و ممكن يقدر يعرف مكانك لو عرف مكانك هيأ...ذيكي... جامد

عائشة بخوف و هي بتعقد على السرير:- يعني اعمل ايه يا نور اروح و اعيش معاه و استحمل ذ...له و اشوفه و هو بيتجوز عليا مش هستحمل و الله يا نور لو انتيي خايفة انا هدور على شغل و اول اما الاقي همشي من هنااا

نور :- انتي اتهبلتي يا عائشة البيت دا بيتك انا بس خايفة عليكي منه انتي مشوفتيش شكله كان عامل ازاي


عائشة بخوف و هي بتحط ايديها على بطنها  ربنا يستر 

نوح كان سايق عربيته بسرعة جنونية رن على واحد صاحبه
الو يا عمر انا هديك رقم تشوفلي موقعه فين

عمر : الرقم مفتوح ولا مقفول

نوح :- للاسف مقفول مش هتعرف

عمر:- لازم يتفتح الاول يا نوح مش هعرف احدد موقعه و هو مقفول 

نوح قفل الفون و وقف بالعربية و رجع راسه لورا على الكرسي و اتكلم بدموع:- ليه يا عائشة يا ريتك كنتي بعدتي و روحتي عند اهلك على الاقل كنت هبقى مطمن عليكي تعالي بقى مش قادر و الله 

سمع صوت زمرات العربيات من وراه لانها كان موقف الطريق طلع بالعربية و هو بيدور عليها في كل شوارع المدينة

اروى بدأت تفتح عينيها تدريجياً بتعب:- ااااه انا فين

بصيت للممرضة اللي واقفة جانبها و حطيت ايديها على بطنها و اتكلمت ببكاء:- ابنيي ابنييي كويس صح 

الممرضة :- اهديي عشان متتعبيش يا مدام

اروى بغضب و بكاء :- ابني كويس صح قوليلي رديي عليا

الممرضه بحزن :- ربنا يعوض عليكي

اروى بأنهيار:- لا لا انتي بتكذبي صح ابني كويس

الممرضه:- لو سمحتى اهديي هتتعبي تليفون حضرتك تقريبا وقع معرفناش نوصل لحد تبعك ممكن تدينا رقم جوزك يجيي ياخدك 

اروى ببكاء:- لا انا هديكي رقم ماما رني عليها و اديهلي

بدأت الممرضة ترن على والدة اروى ، اروى خديت منها الفون و اتكلمت ببكاء:- الحقنيي يا ماما ابني ما...ت يا ماما

سناء بصدمة:- اييه طب و انتي كويس

اروى بأنهيار:- لا انا مش كويسة خالص انا في المستشفى الحقنيي تعالي بسرعة و متقوليش لحد عندك

سناء :- حاضر يحبيبتى مسافة الطريق و هكون عندك

عزة ببكاء:- انت السبب يا محمود انت السبب لو كنت لاقيت بيت ابوها مفتوحلها مكنتش راحت للغريب يا ترى روحتي فين يبنتي دا لسه خارجة من المستشفى و كمان حامل

خالد راح قعد على الأرض جنب رجل عزة و مسك ايديها
 اهدي يا ماما هنلاقيها انا بعت ادور عليها في كل المستشفيات و الاقسام

عزة بخوف شديد و بكاء:- مستشفيات مستشفيات ليييه يا خالد هاتولي بنتيي

محمود بغضب :- ما خلاص بقى يا عزة كفاية ندب ما هم كلهم بيدوروا عليها


عزة ببكاء:- انت السبب بنتيي لو حصلها حاجه مش هسامحك عمري كله انت السبب يا محمود حرام عليك 

محمود مقدرش يستحمل و دخل الاوضة قعد على السرير و فضل يبكي بشدة و هو بيخرج خوفه و حزنه عليها و اللي معرفش يخرجهم قصادهم برا

خالد :- قسيتي على بابا اوي يا ماما و هو فيه اللي مكفيه

عزة ببكاء:- هاتلي اختك يبني انا همـ..وت عليها خايفة تكون عملت حاجه في نفسها

خالد :- لا يا ماما عائشة اعقل من كدا متخافيش

عزة ببكاء:- اخر مرة حاولت تسـ..قط نفسها انا مش عارفه ايه اللي حصل ما بينها و ما بين جوزها وصلها للمرحلة دييي 

خالد :- محدش فيهم راضي يقول حاجه

عزة :- شوف مراتك اتأخرت ليه هي كمان خلينا في باب واحد

خالد :- برن عليها مبتردش زمانها جايي انتي عارفه اروى لما بتروحي المول بتنسى نفسها

فجأة لاقى فونه بيرن برقم داليا

داليا بغيرة :- روحت

خالد :- اه

داليا:- و عملت ايه 

خالد :- مش فاهمة يعني أيه عملت ايه

داليا:- يعني اروى عندك

خالد بغضب مفرط:- بقولك ايه يا داليا هي مش ناقصك و الله كفاية اوي اللي انا فيه

مستنهاش تتكلم و قفل المكالمة

داليا بدموع :- كل دا عشان راح عندها اكيد اعمل ايه انا اللي رخـ..صت نفسي اما اتجوزته و قبلت اني اكون الزوجة التانية

مازن كان ماشي مع حياة و سندها بحب كبير

مازن بفرحة:- انا مبسوط اوي الدكتور قال فيه تحسن و ممكن تشوفي في ايي وقت 

حياة :- مبقتش عايزة اشوف عشان لو شوفت هشوفك و انا مش هطيق دا

مازن بحزن :- حقك حقك تقولي اكتر من كدا بس مش كفاية بقى انا و الله بمـ..وت من المعاملة ديي انا اتعاقبت بما فيه الكفاية كفاية على قلبي كدا منك بقى

حياة :- طلقني

مازن قبض ايده بغضب :- مش هتتحرري مني الا في عدم وجودي في الدنيا لما اموت... يا حياة غير كدا هتفضلي على زمتي و معايا 

حياة بصتله بغيظ و كملت مشي

نوح رجع البيت بعد ما لف في كل المدينة اللي ساكنين فيها رجع و هو يأس من كل حاجه كان لسه طالع بس وقفه صوت صفاء

صفاء :- كنت فين يا نوح كل دا

نوح :- مش قادر اتكلم في حاجه يعمتي لو سمحتى

صفاء :- هي مراتك فين مش باينة

نوح بدموع :- مشيت مشيت و مش عارف مكانها

صفاء:- ما خلاص بقى يا نوح سيبك منها ما انت كدا كدا كنت هطلقها

نوح بغضب  :- دي مراتي و حامل بأبني و انا هلاقيها و هجيبها تعيش معايا هنا

سارة :- طب و انا يا نوح

بصلها نوح بسخرية و مردش عليها و طلع

سارة بدموع:- دا معناه ايه دا انه مش هيتجوزني يا ماما

صفاء :- اوماال انا هنا بعمل ايه مش هو حاجته اللي في بطنها يبقى خلاص كدا 

سارة :- مش فاهمة قصدك ايه

صفاء :- هنسـ..قطها

سارة :- ازايي و كمان و احنا مش عارفين مكانها

صفاء بشـ..ر :- نعرف مكانها و ايه اللي فيها

سارة :- ازايي

تعليقات