رواية دقة قلب الفصل الثاني 2 بقلم/مريم


رواية دقة قلب
الفصل الثاني 2
بقلم/مريم

جوه في الحفله يوسف كان قاعد مع لمار فجأه جت عليه بنت آيه في الجمال لابسه فستان بيبي بلو وهيلز ابيض وطرحه بيضا لايقه جدا على لون بشرتها وحاطه ميكب خفيف جدا يبرز ملامحها وجايه وهي بتبتسم ابتسامه خطفت قلبه من اول نظرة قربت عليه وطبعا يوسف تنح 
اروى:ازيك يابت يالمار
لمار:الحمدلله 
اروى:اومال فين البت كنزي اقولها كل سنه وانتي طيبه
طبعا لمار كانت شايفه نظرات يوسف لاروى ف حبت تمشيها
لمار:واقفه برة روحي شوفيها
اروى:حاضر سلام
يوسف:استني مش نتعرف الاول وبعدين تمشي
اروى:افندم
يوسف:ها ولا حاجه قصدي يعني ان انا اسمي يوسف وانتي
لمار اتكلمت بسرعه وقالت اروى وتعارف مع بعض لا مش ظابطه خالص اروى مبتتعرفش 
اروى اتغاظت من لمار وحلفت في سرها لتشقطه منها عشان تحرم تقول كده تاني 
اروى:انا اسمي اروي واتشرفت بحضرتك 
يوسف:انا اشرف
اروى:اشرف ولا يوسف 
يوسف:دمك شربات 
اروى:احم طب انا همشي بقى
يوسف:استني تعالي اوصلك
اروى:مفيش داعي
يوسف:ازاي يعني لا يلا
طبعا كل ده قدام لمار اللي بتشيط 
ويوسف اخد اروى ومشيوا وهما ماشين بعد اما بعدوا شويه عن لمار 
اروى:ممكن بقى تمشي
يوسف:ليه بس في اي
اروى:مفيش بس انا بس كنت حابه احرق دمها عشانها استفزتني بس مش اكتر اتفضل بقى شوف انت رايح فين
يوسف:بقى انا يوسف عبد الغفور يتقال كده ليا
اروى:والنبي خفت منك وريني جيب استخبى فيه
يوسف:ماشي انا هوريكي 
اروى:لما نشوف
يوسف:ميبقاش اسمي يوسف عبد الغفور الا لو وقعتك في حبي وجيتي ليا زاحفه علي بطنك كده هو وانا مش هعبرك
اروى:بجد فصلتني ضحك 
يوسف:هنشوف
ومشي من قدامها 
اروى بتكلم نفسها وبتقول اي البلاوي اللي بتتحدف عليا دي بس ياربي بس  بصراحه الولا مززززز بس طبعا انا ليا برستيج مينفعش اوقعه
اما اشوف البت مريم دي فين
عند سامر ومريم
سامر:انتي بتعملي اي هنا يابت انتي
مريم:بت اما تبتك ياولا انت
سامر:ولا انا ولا 
مريم:اه ولا وطفل كمان 
سامر:الزمي حدودك معايا انتي فاهمه
مريم:ولو مفهمتش
سامر:شدها ليه ومسكها من خصرها وقالها هفهمك بطريقتي 
مريم قلبها دق جامد ومش عارفه تتكلم كلمه على بعض 
مريم:بقولك اي.. سس ..سيب ...سبني
سامر:مالك بقيتي زي الفار المبلول ليه
مريم اتعصبت جدا وفلتت منه وضربته بالقلم وقالتله انت واحد واطي وحقير ومشيت من قدامه
سامر:
طبعا وسط الناس برة وبيبرطموا بالكلام على سامر من اللي سمعوه
سامر:ماشي انا هوريكي 
كنزي:سمورتي انت فين كل ده انا فضلت ادور عليك مش لقيتك
سامر سابها ومشى
كنزي:ده ماله ده اي اللي معصبه كدا
بلال زميل كنزي في الجامعه وبيحبها وعايز يوصلها بأي طريقه بس هي مش عطياله وش
بلال:معرفش اي اللي حصل بينه وبين مريم خلاها تضربه بالقلم وسط الناس كده 
كنزي وهي تستشيط غضبا :يعني مريم هي اللي عصبته لا وكمان بتضربه هي فاكرة نفسها اي دي انا هوريها 
اروى:مريم كنتي فين
مريم:ارجوكي سيبيني في حالي دلوقتي
اروى:في اي يابنتي مالك
مريم:قابلت انسان زباله بيقول عليا فأر مبلول عصبني 
اروى وهي تكتم ضحكتها:يعني ده اللي معصبك 
مريم:اروى متستفزنيش انتي كمان بدل والله ما....
اروى:خلاص اسفه اهدي انتي بس ده هو اللي كلب مبلول
مريم:والله مبلول بس
اروى:ده مبلول وجربان ووحش اوييي
مريم:ايوة كده ريحتيني
اروى:تعالي اقولك حصلي اي من شويه
مريم:اي اللي حصل 
وبدأت اروى تقص عليها ما حدث مع يوسف
مريم وهي تضحك بصوت عالي وغمازتها بانت وتقولها ده شكله وقع يابت وفضلت تضحك هي وأروى
وبينما هي تضحك يراقبها شخص من بعيد معجب بضحكتها ويبتسم وبعدها فاق على صوت صاحبه
يوسف:اي عجباك
سامر:عجباني اي دي قاعده تضحك ولا هاممها اللي حصل من شويه بس ميبقاش اسمي سامر النجيري الا اما عرفتها قيمتها الجربوعه دي
يوسف:هي دي البنت اللي حكتلي عنها 
سامر:ايوة هي
يوسف:بس مزززة اوييي
سامر وهو بشعر بالغيرة ومش عارف هو ليه اتضايق لما صاحبه عاكسها قدامه:بس بقى هنفضل نتكلم عنها كتيرر
يوسف:خلاص ياعم هتكلم على صحبتها القمر اللي وقعتني من اول ماشوفتها دي
سامر:سابه ومشي وهو بيدعي ربنا انو ميقتلش صاحبه حالا
كنزي:سمورة يلا نطفي الشمع
سامر:يلا
وراحوا واحتفلوا بعيد ميلادها وكلو عيد عليها
لمار:كل سنه وانتي طيبه ياكوكو
كنزي:وانتي طيبه ياقلب الكوكو
ياسمين:كل سنه وانتي طيبه 
كنزي:وانتي طيبه 
ندي:كل سنه وانتي طيبه ياقلبي 
كنزي:وانتي طيبه ياحبيبتي 
مريم:كل سنه وانتي طيبه ياكنزي 
كنزي:وانتي طيبه
اروى:كل سنه وانتي طيبه
كنزي:وانتي طيبه
يوسف:كل سنه وانتي طيبه
كنزي:وانت طيب
كنزي:مش هتقولي كل سنه وانا طيبه يابيبي في الوقت ده كان سامر مركز مع مريم ومش واخد باله
كنزي:سامرر
سامر:ها اي 
يوسف نغزه
سامر:اه كل سنه وانتي طيبه ياقلبي
كنزي:وانت طيب ياعمري مش هتغنيلي بقى سامر قالها طيب عيوني ليكي
طبعا كل ده تحت نظرات يوسف اللي فاتح بوقه ازاي صاحبه هيغني لا ولواحدة كمان ده عمره ما غنى الا اما بيكون مع نفسه لانه شخصيه جامدة ومش بيهزر مع حد الا يوسف واخوه وامه وابوه بس غير كده عمروا ماشاف صاحبه بالمنظر ده
يوسف:الموضوع ده اكيد فيه حاجه غلط 
اروى كانت واقفه جمبه وسمعته:ايوة انا قولت كده بردوا
يوسف:انا كلمتك
اروى:احم احم ايوة انا قولت كده بردوا يامريم مش صح ولا اي
مريم:قولتي اي
اروى نغزتهافي دراعها 
مريم شافت يوسف قالت:اه اه صح معاكي حق
اروى ابتسمت ليوسف بخبث قال يعني احرجته
المهم سامر طلع يغني لكنزي وهو اصلا بيبص لمريم 
اروى:بت ده شكله عينه منك
مريم:عينه مني ايه ده واحد واطي وزباله
اروى:بس يابت ده مزززز
مريم:مزز تك مز في عينه
اروى:انتي بتقولي كده بس عشان مش تديني ال٢٠٠
مريم:والله لا طبعا بقول كده عشان ده حيوان
اروى:نفسي افهم انتي مش بيعجبك العجب 
مريم:ايوة عشان ده اللي بيقول عليا فأر مبلول 
اروى وهي تكتم ضحكتها:بجد عشان كده 
مريم:ايوة واسكتي بقى عشان نتزفت نمشي
اروى:استني يابت
مريم:يارب صبرني
ومشيت وسابتها
يوسف كان ملاحظ كل ده من بعيد وقرب على اروى
يوسف:هي مالها مشيت ليه
اروى:مفيش هي عصبيه كده طول عمرها
يوسف:زي سامر بالظبط
اروى:
كنزي:مريم 
مريم:نعم
كنزي:ممكن افهم انتي اي اللي عملتيه مع سامر ده
مريم:ههههه هو لحق يجي يشتكي
كنزي:مريم الزمي حدودك انتي مش عارفه انتي ضربتي مين
مريم:مين عريس الغفله
سامر جه من وراهم
سامر:ايوة قولي كده انك غيرانه من كنزي
مريم:انا اغير ههه ومن مين من كنزي لا بجد ضحكتني 
كنزي:ايوة تغيري لاني أغنى واحلى منك ف طبيعي تغيري
مريم:اولا انا مش بغير من حد ثانيا بقى انا معرفش أن الاستاذ المحترم اللي بتدافعي عنه ده يبقى هو الكراش بتاعك الا من ساعه ما طفينا الشمع غير كده بقى اصلا انا في عداوة بيني وبينه من زمان يعني مش من النهاردة صح ولا اي
كنزي:انت تعرفها يا سامر
مريم:ايوة من زمان كمان وانا بكرهه
كنزي
سامر بضحك:ياااه للدرجه دي لسه قلبك شايل ده انتي قلبك اسود بقى
اروى من وراهم 
اروى:مين دي ياحبيبي اللي قلبها اسود ده السنيورة بتاعتك هي اللي قلبها اسود مش مريم
يوسف وهو يهمس لاروى:بصراحه البت دي مش مرتاح ليها خالص مريم أحلى
اروى بضحك:طبعا
مريم:خلاص بقى يلا نمشي يااروى
كنزي:تمام حسابك معايا بعدين
مريم:ههههههه اما نشوف
ومشيت اروى ومريم 
سامر:يلا احنا كمان يايوسف
كنزي:يلا اي احنا لسه السهرة طويله متخليش واحده زي دي تعكر مزاجك يابيبي ده غير اني لسه مفرجتكش على البلد 
سامر:معلش خليها مرة تانيه ورايا شغل مهم لازم اروح
كنزي:هتروح الجيزة ولا هتفضل هنا
سامر:لا هفضل هنا كام يوم كده
كنزي:تمام يبقى نتقابل بكرة
سامر:تمام يلا
يوسف:يلا
في الطريق بين يوسف وسامر 
يوسف:مش فاهمك
سامر:ازاي يعني
يوسف:يعني مش انت صاحبي اللي اعرفه بتحب وتسافر لحبيبتك لا وايه بتغني ليها كمان وهنفضل هنا كام يوم عشانها فيك حاجه مش مظبوطه 
سامر بضحك:بكرة تفهم
عند مريم واورى
اروى:قوليلي بقى
مريم:اقولك اي
اروى:انتي تعرفي سامر ده امتى وازاى من قبل الحفله
قصدي يعني اتعرفتي عليه ازاي 
مريم:ولا اتعرفت ولا حاجه الحكايه بس هي ايام اما كنت في الجيزة عشان الكليه شوفته هناك واتخانقنا 
اروى:ازاي بقى احكيلي
مريم:بتفتكر 
                                                         
الاء:بت يامريم قومي يلا
مريم:يووووه سيبيني انام والنبي
الاء:اسيبك تنامي طب ومين هيجيب الحاجات
مريم:حاجات اي
الاء:مش النهاردة عيد ميلاد اروى وانتي هتعملي ليها مفاجأة 
مريم نطت من على السرير وقالت:اه صح انا نسيت يلا عشان انزل اجيب التورته وباقي الحاجه
الاء بضحك يلا ياختي
مريم لبست ونزلت وراحت تجيب التورته خدتها وهي ماشيه في الطريق كانت في عربيه جايه بسرعه رهيبه وهي بتتكلم في الفون وهوبا العربيه وقفت على اخر لحظه ومريم من لبختها رمت التورته لفوق ووقعت على الأرض وقامت التورته واقعه فوق راسها بقى راسها كله عبارة عن كيك
سامر:غبيه مش تفتحي اهو العربيه لو كان حصلها حاجه كنت موتك
مريم:انا اللي غبيه ياغبي انت اللي تفتح لا وكمان همك على العربيه شوف حصلي اي بسببك
سامر:انتي اللي حمارة مش بتبصي وانتي بتعدي الطريق وكمان العربيه دي أغلى منك
مريم:بجد
سامر : ايوة بجد
مريم من غضبها قامت وجابت باقي الكيك وحطته على وشه كله وراحت مسكت عصايه من الشارع  كسرت ازاز العربيه
سامر من عصبيته منها مسكها جامد من ايدها ورماها على الأرض وركب العربيه ومشي
مريم دبت في رجليها في الأرض وراحت عشان تجيب واحده تانيه راحت المحل ولسه جايه تدخل لقيت سامر واقف هناك بيشتري حاجه قامت داخله وضربته بالقلم وسط الناس وجايه تمشي قام ماسكها من ايدها وقالها اي اللي انتي عملتيه ده 
مريم:عايز تعرف انا عملت اي
سامر:ايوة
نزلت على وشه بقلم تاني ساب ايدها وقايم جايب تورته قدامه وحطها في وشها وهي تجيب وتحط في وشه والناس بتضحك
                                                                  
اروى بضحك جامد يالهوي كل ده حصل
مريم:عرفتي بقى مش بحبه ليه لا وكمان بيقولي فأر مبلول
اروى وهي تضحك والنبي انتوا مسخرة ولايقين جدا علي بعض
مريم:لايقين اي ده لو اخر واحد في العالم مستحيل ارتبط بيه ومستحيل عشق وغرام وحبيب يبقوا ولادو مستحيييل
اروى:لا محبه الا بعد عداوة
مريم:أخرسي 
اروى:هاتي يلا ال٢٠٠
مريم:هههه مش احنا قولنا لو طلع حلو
اروى:بذمتك ده مش حلو
مريم:لا طبعا
اروى: مش عشان المشاكل اللي بينكوا يبقى مش حلو ده مزززززززز 
مريم:خدي شكلي مش هخلص
اروى:هيهههههههه
مريم بضحك مجنونه 
اروى:يلا بقى نطلع 
مريم:ماشي هروح اجيب حاجه واحصلك 
اروى:اشطا
مريم ماشيه في الطريق سمعت صوت بينادي عليها 
مجهول:مريم
مريم لفت وشها وتفاجأت:انت
مجهول:ايوة انا 

                       الفصل الثالث من هنا 
تعليقات