رواية دقة قلب
الفصل الرابع عشر 14
بقلم/مريم
كنزي:هو سامر اتأخر كده ليه
خالد:مش عارف.....استني هرن عليه
كنزي:حاضر
سامر:استني..في حد بيرن ...ايه ده...ده خالد
مريم:شوفه عايز اي
سامر:الو...
خالد:ايوة ياسامر انت فين...ويوسف بردوا فين هو معاك
سامر:انا جاي اهو...لا مش معايا...هرن عليه اشوفه فين
خالد:تمام....سلام
كنزي:ها....فين
خالد:بيقول...جاي اهو
كنزي:امممم....طيب اومال يوسف فين
خالد:مش عارف...سامر قال هيكلمه
كنزي:تمام
يوسف واقف عند البحر وبيكلم نفسه.....غبي..غبي...ايوة
انا غبي...عشان تهين نفسك كده عشانها ...ليه..ليه مش قادرة تصدق اني اتغيرت عشانها..ليه...ازاي انا يوسف...يوسف اللي مكنش بيسيب بنت الا ماتحبه ...وتموت فيه..ازاي...انا اللي احب..وانزل بكرامتي عشانها...آآآآآآه يارب...طيب اما وريتك يا اروى..ميبقاش اسمي يوسف عبد الغفور....ماشي...ماشي يااروى...قاطعه
صوت الفون.....
يوسف:ايوة ياسامر
سامر:انت فين يابني
يوسف:بتمشى شويه...انت فين.....حاضر هجيلك...سلام
حنين:كنتي فين يابنتي...انا كنت بدور عليكي
اروى والحزن على ملامحها:مفيش كنت بتمشى شويه
حنين:بتتمشي....مش انتي روحتي تدوري على مريم...وبعدين تعالي هنا...انتي مالك كده...في حد مزعلك ....اي اللي حصل معاكي...ومتكذبيش عليا..قولي الحقيقة...وبعدين مريم فين؟؟؟
اروى:مفيش والله كنت بتمشى وواحد عاكسني ف اتضايقت....إنما مريم فين ف ملقتهاش
حنين:ياسلام اتضايقتي عشان واحد عاكسك
اروى:اه..........انا هرن على مريم اشوفها فين
اروى:انتي فين
مريم باستغراب من صوتها:في اي مالك
اروى:ماليش.....انتي فين
مريم:انا جايه اهو.....واعرف مالك ...سلام
سامر:في اي...
مريم:مش عارفه....بس صوتها غريب...مش هي دي صحبتي االي انا عارفاها
سامر:ايوة...ويوسف بردوا صوته غريب...ممكن اتخانقوا
مريم:ممكن...يلا نروح لهم...
سامر:يلا....
في الطريق
سامر:انتي هتعملي اي بخصوص كنزي..
مريم:متخافش...هخليك تطلع زي الشعرة من العجين
سامر:ههههههه لما نشوف
مريم:بقولك اي....
سامر:امممم
مريم:انا كده كده نازله الجيزة كمان اسبوعين عشان الكليه بتاعتي هناك...ف اي رأيك لما انزل يعني اروح اشوف اختك....
سامر:ليه...
مريم:عادي يعني....وكمان انت تكون لقيت حل عشان تعرف تخليه...ينزل الجيزة...ها قولت اي
سامر:تمام.....
المهم سامر راح ليوسف وبعدها راحوا لكنزي وخالد .... ومريم راحت لااروى وحنين
مريم:ممكن بقى افهم فيكي اي
اروى:مفيش....هغنيها يعني
مريم:تمام لما نرجع البيت...انا هعرف بطريقتي.....يلا
حنين:انا مش عارفه مالها...كانت كويسه....فجأه كده اتقلبت واحده تانيه لما خرجت تدور عليكي
مريم:خلاص.....يلا عشان نروح
في الاوتيل عند سامر ويوسف
سامر:ها....قولي بقى مالك يابرو
يوسف:تعبان....مكنتش اعرف ان الحب صعب كده آآآآآه
سامر بضحك:هههههه كل ده عشانها ....ده انا عمري ماشوفتك كده يابني....للدرجه دي بتحبها
يوسف:ياريتني بحبها بس....ده انا بعشقها....بموت فيها
سامر بضحك عالي:والله ووقعت.بس مش فاهم
اي اللي حصل....مردتش بيك
يوسف:بزمتك في واحده في الكون دي مترضاش بيا
كذاااب
سامر:امممم...اومال اي الحكايه
يوسف:مفيش قالتلي هتفكر..
سامر:وانت طبعا خايف لترفض...ههه شكل اللي عملته ف بنات الناس هيترد فيك
يوسف:تصدق انك بارد...انا داخل انام تصبح على خير
سامر بضحك:وانت من اهل اروى
يوسف دخل نام وسامر دخل خد دش وراح عشان ينام
فضل صاحي يفكر في مريم وفي اليوم اللي قضاه معاها
النهاردة......بيكلم نفسه وبيقول....ياااه مكنتش اعرف ان ممكن ف يوم حد ياخد تفكيري كلو...بس الحمد لله انك نصحتيني اعمل اي....وارجع عن اللي كنت هعمله...بجد أنا مش عارف انتي عملتي فيا اي...للدرجه دي ياسامر من كلمه منها قدرت ترجع عن اللي كنت ناوي تعمله...ده انت اهلك حذروك....وتكلموا معاك كتير...ومسمعتش من اي حد منهم....كان كل تفكيرك ترجع حق اختك...مكنتش
تعرف ان اللي هتعمله حرام وتظلم واحده ملهاش ذنب انها تتعاقب...صح لو كنت عملت كده مكنتش هتفرق عنه بحاجه....كنت هبقى زيه بالظبط...بس انت لازم دلوقتي تركز في خطتك الجديدة عشان توقعه...مش تكسر قلب اخته...مش عارف انا من غيرك كنت عملت اي
نفسي افهم انتي بالنسبه لي اي...آآآآآآه ياترى زي ما يوسف بيقول...دقه قلب.....ياترى انا بحبها بجد..ولا..اي
اكيد...يعني مش هغير عليها كده من الباب للطاق
بحبك اوييي...مع اني عارف انك لسه بتحبيه...بس هحاول عشان تبقي ملكي...تبقي بتاعتي انا وبس..
وابتسم..ونام
مريم:هه روحنا اهو ممكن بقى تقوليلي اي اللي حصل
اروى:كنت راحه ادور عليكي و............حكتلها كل حاجه
مريم:طب انتي ليه مش عايزة تديلو فرصه؟؟
اروى:مش عارفه....خايفه....ومش عارفه خايفه ليه
مريم:يمكن عشان كان بتاع بنات...بس هو اتغير..عشانك
يبقى بيحبك صح ولا اي....وكمان متضيعيش الفرصه من ايدك..لان هما هيسافرو كمان يوم...الحقي قوليله قبل مايمشي
اروى:وانتي عرفتي منين انهم ماشين كمان يوم
مريم بتوتر:ها...اه...يعني...بصي...هو كان..
اروى:مريم بطلي لف ودوران انا عارفاكي كويس...قولي
الحقيقه ومتكذبيش
مريم:طيب بس متقوليش لحد
اروى:تعرفي عني كده
مريم:لا بس بقولك يعني
اروى:ها..خلصي
مريم حكت لاروى كل حاجه حصلت وعرفتها خالد عمل اي مع كارما اخت سامر وسامر جاي ليه...وارتبط بكنزي لي
اروى:انا اصلا كنت عارفه ان سامر مش بيحب كنزي كنت حاسه انو جاي بغرض معين واخيرا عرفت...بس انا
مكنتش متوقعه ان خالد ممكن يعمل حاجه زي دي
مريم:ولا انا
اروى:طيب مقولتيش هتبعدي كنزي عن سامر ازاي
مريم بابتسامه شرانيه:ههه بكرة تشوفي
اروى:هههه مالك عملتي كده ليه....انتي عارفه ان انا مبسوطه ان سامر مش بيحب كنزي
مريم:ليه
اروى:بس مقولتيش يعني سامر حكالك ليه
مريم:عادي زنيت عليه...ف قالي
اروى:بس انا متأكدة انك لو مكنتيش تعنيله مكنش حكالك
مريم وقلبها بيدق:ازاي مش فاهمه
اروى بضحكه رقاصه:بكرة تفهمي
مريم:تصبحي على خير
مريم معرفتش تنام خالص وفضلت تتقلب في السرير وتفكر في سامر.....يووووه انا بفكر فيه ليه...لا لا لا اكيد قلبي مش هيحب تاني لا ومين سي سامر
يووه انا عايزة انام...بس ياترى انا بجد اعنيله زي ماالبت
دي قالت...يووووه هتخليني افضل افكر في كلامها
وهي تنام...بس اكيد كلامها صح...ايوة لا لا لا بسسسس
انا مش بحبه...طب بفكر فيه ليه...يارببب بص هي احلى حاجه اقرا المعوذتين وانام ...ايوة
في صباح تاني يوم على أبطالنا
يوسف قام من النوم ودخل خد شاور وخرج فونه رن
يوسف:الو....مين معايا
اروى بكسوف:انا.........اروى....عرفت انك ماشي النهاردة
قولت لازم اقابلك عشان اعبرلك عن مشاعري...ممكن نتقابل...في الكافيه بتاع المرة اللي فاتت
يوسف وقلبه بيزغرط من الفرح:ايوة...انا بلبس اهو وجاي على طول مش هتاخر....سلام
مجنون
سامر من وراه ده مين ده اللي خلاك مبسوط كده
يوسف وهو حاضن الفون وحاطه على قلبه...هتعبر ليا عن مشاعرها انهاردة....لما عرفت اني ماشي...قررت تعترف
سامر بضحك:والله انت مجنون
يوسف:ثواني كده هي عرفت منين اني ماشي النهاردة
سامر من غير ما ياخد باله:تلاقيها عرفت من مريم
يوسف بمكر:اممم ومريم عرفت منين اننا ماشين انهاردة
سامر بتوتر:ها...اه منا قابلتها امبارح وعرفتها...عادي يعني
يوسف بمكر:بجد...عادي يعني...مش ملاحظ ان خروجاتك كترت اوي مع مريم وكلامك بقى كتير بردوا مع ان انت شخصيتك مش بتحب الكلام الكتير...يعني مش بتتكلم كتير مع اي حد...اشمعنا بقى هي
سامر بتوتر:قصدك اي..
يوسف:قصدي ان اي اللي بينك وبين مريم
سامر بعصبيه:بيني وبينها انت اتجننت ...عادي احنا بقينا صحاب....اي حرااام
يوسف بضحك:لا مش حرااام بس انت متأكد انها مجرد صديقه ليك مش اكتر...
سامر:اه مريم مجرد صديقه مش اكتر
يوسف:طب لو رجعت لعمر هتعمل اي
سامر بعصبيه:مستحيللل انت فاهم....مريم بتاعتي انا وبس....مش بتاعت حد غيري
يوسف:يعني بتحبها
سامر باستسلام:ايوة...بحبها...لا مش كده بس ده انا بموت فيها بعشقها ..انا ..انا..انا مغرم بيها....انا مدمنها
يوسف بضحك:خلاص ياعم روميو في اي.....اممم هل ياترى جوليت تعرف بكل ده
سامر:لا طبعا....مستحيل اقولها الا اما اتأكد من مشاعرها تجاهي الاول
يوسف:بس مقولتش انت مش هتنتقم من خالد بقى..خلينا نرجع بقى من غير مشاكل
سامر:منا نسيت اقولك....انا غيرت كل حاجه
يوسف:ازاي....
سامر حكاله كل حاجه
يوسف:اه...طبعا دلوقتي اتراجعت عشان جوليت إنما أنا
وأهلك فضلنا نقولك...مسمعتش من حد فينا...صحيح الحب اعمى
سامر بضحك:مش كنت ناوي تشوف اروى بردوا
يوسف وهو بيجري:اه يخربيتك انت ومريم في ساعه واحده ولبس وخرج....
سامر بضحك:مجنون....هيفضل طول عمره مجنون
فون مريم رن مريم
مريم ساعه ماشافت اسم سامر قلبها دق
مريم بابتسامه متخلفه:الو....Bonjour
سامر:Bonjour
مريم:امممم.عامل اي
سامر:تمام وانتي
مريم:بخير
سامر:طيب مش هشوفك...انا ماشي النهاردة
مريم:مش عارفه...هحاول
سامر:طيب...هستناكي الساعه....في......
مريم:طيب......سلام بقى
سامر:سلام
محمد:قفشتك بتكلمي مين
مريم:عااااايخربيتك قطعتلي الخلف منك لله
محمد:متهربيش من سؤالي
مريم:هيكون مين يعني......سامر
محمد:ياااه على برودك ياشيخه وبتقوليها كده بكل برود سامر
مريم:اومال اكذب يعني
امل من وراهم:سامر مين
مريم بتوتر:ده....ده
محمد قاطعها:ده عيل صغير اخو صحبتها...مش صح ولا اي
مريم:لا مش صح....ده كذاب
محمد:يعني ده جزائي اني بدافع عنك
مريم:بالكذب....خلي بالك انا المرة اللي فاتت كنت هقول الحقيقه بس مردتش اكذبك قدام الناس بس
محمد:تصدقي اني غلطان....مع السلامه
امل:هه احكيلي بقى اي الحكايه
مريم حكت لأمها على كل حاجه
امل:بتحبيه
مريم بخجل:مش عارفه
امل بضحك:طب لما تبقي تعرفي ابقي قوليلي
مريم
يوسف:بقالنا ساعه قاعدين ومش بتتكلمي
اروى بخجل:منا مش عارفه اقول اي
يوسف:خليكي هقول انا بالنيابه عنك....يوسف وهوبيمثل صوت البنات...يوسف انا بحبك اووي وعايزة اتجوزك تقبل تتجوزني
اروى بضحك:مجنون....انا مش كنت هقول كده
يوسف:اومال كنت هتقولي اي
اروى وهي بتغمض عينيها:بص من الاخر كده انا بحبك
يوسف بتوهان:قولي تاني
اروى بخجل:ب...ح...ب....بك
بوسف بهزار:هو انا باخدها بالتقسيط ولا اي
اروى:خلاص بقى..الله..يلا اطفح
يوسف:اطفح....ده شكل حياتي هتبقى فل.
اروى وهي بتشرب الكوفي ضحكت ف فضل شويه جمب شفايفها ....يوسف مسحها ب ايديه....وقالها.
حاسس اني قاعد مع طفله في كي جي وان
اروى فضلت تضحك....ويوسف تايه في ضحكتها
ابراهيم شاف حنين ماشيه في الشارع راح وجرى عليها
إبراهيم:حنين.....حنين..حن
جنين التفت:ايوة.....اي ده انت....عامل اي
ابراهيم:بخير طول مانتي بخير
حنين اتكسفت وردت:ديما يارب
ابراهيم:بصي كده من الاخر ...انا عايز رقم ابوكي
حنين بغباء:ليه....انت تعرفه
ابراهيم بتوهان:ايوة....وعايز اطلب منه حاجه...حاجه غاليه اوييي
حنين:طيب اتفضل ....... 01(غبيه البت دي)
ابراهيم:طيب...سلام
حنين بابتسامه:سلام
ابراهيم بابتسامة بعد ما مشت:ميبقاش اسمي إبراهيم عبد الفتاح الا اما تكوني بتاعتي وعلى زمتي....مش عارف عملتي اي فيا كده....خلتيني احبك من اول نظرة....يااااه ده انا مكنتش بصدق الحب من النظرة الأولى...كنت بفكره كلام روايات....بس لا..مش روايات...انا بحبك..اوييي..ياحنيني....بحبككك
حنين:انا مالي كده فرحت اما شوفته....لا وايه بعطيه الرقم كده عادي ...لا بس اكيد حصلي حاجه....بس هو حلووو اوييي...ايه اللي انا بقوله ده...انا غبيه عشان اديته الرقم..ايوة غبيه....لا..مش غبيه..هو قالي انو عارف بابا...طب عرف منين ان انا بنته....ممكن شاف صورة ليا معاه..اه هو كده صح....بس ياترى اي الحاجه الغاليه دي اللي عايزاها من بابا...يالهوي...لو بابا طلع بيهرب آثار...اكيد عشان كده عايز منه التمثال...ماشي يابابا اما اجيلك معرفش ربنا رازق العيله دي بالغباء...مش مكفيهم مريم لا وحنين كمان...شكل العيله كلها عايزة الخانكه
مريم:هه مش هتقول بقى عايزني في اي
سامر:مفيش عايز بس اشوفك قبل ما امشي
مريم:امممم طيب...
سامر:تطلبي اي...
مريم:امممم عايزة عصير برتقال
سامر باندهاش:اي ده انتي بتحبي البرتقال
مريم:جداااا ممممم بموت فيه...تعرف ان ده مشروبي المفضل
سامر بابتسامه:غريبه...ده مشروبي المفضل بردو
مريم بخجل:ايوة غريبه
سامر بتلميح:مش ملاحظه ان احنا فينا حاجات كتير شبه بعض
مريم وخدودها احمرت من الخجل:اممم ملاحظه
سامر باعجاب:شكلك حلو اوي وانتي خجوله
مريم:ممكن تبطل
فجأه شدها عمر من ايديها وقالها انتي بتعملي اي معاه انتي بتاعتي انا وبس انتي فاهمه....لم يكمل كلامه حتى نزل على وشه بوكس من سامر وفضل يشتمه ويقوله بتاعتك....بتاعتك اي يابن ال*** وفضل يضربه جامد ومريم جت تبعد سامر عنه...سامر بصلها بعنيه خافت ورجعت مكانها تاني....لحد ما حد من الواقفين رن على البوليس.....وشويه والبوليس جه....وقال اي اللي حصل
واحد من الواقفين:احنا منعرفش حاجه احنا فجأه لقينا الشخص ده اتهجم على البنت دي....والشاب ده دافع عنها.......بس ضربه جامد
الظابط:سامر النجيري....اخبار حضرتك ايه
سامر بعصبيه:زفت....اخباري زي الزفت...انا عايزك تقبض
عليه بتهمه التعرض عليها.....
عمر:ده كذاب دي خطيبتي مش صح يامريم
مريم بعياط:لا انت كذاب....انت مش خطيبي...ده كان خطيبي بس دلوقتي لا....بيتعرض ليا
الظابط احنا اسفين ياسامر بيه....
سامر:ولا يهمك....بس انا مش عايزه يطلع خالص
الظابط:اوامرك.....قدامي عل البوكس(الناس مقامات
مريم قربت من سامر وحطت ايدها على الجرح وقالت
انت كويس...
سامر:ايوة....انتي بخير
مريم بعياط:لا....انا خوفت عليك فكرتهم هيخدوك
سامر قرب منها وحضنها وقالها:هشششش خلاص انا معاكي متخافيش....انا قدامك اهو
مريم خرجت من حضنه وقالتله:شكرا....كده مش هيتعرض ليا تاني...صح
سامر:يعملها هو بس ويشوف هيحصله مني اي
مريم ابتسمت....طب انا لازم امشي....سامر:طب تعالي اوصلك....
كده عمر خرج خلاص من روايتنا...احسن
بعد اسبوعين
مريم وأروى وصلوا شقتهم اللي اجروها هناك عشان يعيشوا فيها
اروى:هنعمل اي ....
مريم بابتسامة:هنبدأ الخطه أ وهي ابعد كنزي عن سامر عشان الأمور تمشي صح
اروى بضحك:هههههه لما نشوف
★في الجامعه★
مريم:لو سمحت
الشخص:انا
مريم:اه...عايزاك في موضوع
الشخص:اتفضلي.
مريم