رواية دقة قلب الفصل العشرون 20والاخير بقلم/مريم


رواية دقة قلب
الفصل العشرون 20والاخير
بقلم/مريم

اسفه على التأخير بس لسه راجعه من برا
كارما من صدمتها فضلت ساكته ومبرقه.......
مريم:اذيك ياكارما عامله اي.......
كارما:انتي مين...
خالد باستغراب:انتي مين......ثواني مش انتي بتقولي انها عارفاكي؟؟
مريم بتوتر:اا....ايوة...ع...عارفاني ..بب....بس عشان اللي حصلها بتنسى بسرعه اي حد....ده حتى نست اهلها
خالد:اممممم يعني نسياني
كارما بانهيار:لا....انا مستحيل انساك....اا...انت..انت..رجعت عشاني صح...انا كنت عارفه انك مهما بعدت عني هيجي يوم...وترجعلي تاني
بجد انا مستنيه اليوم ده من زمان....من زمان اوييي
خالد بضحك:ياااه ده انتي غلبانه اوييي انتي مفكرة اني جاي عشانك.....لا بجد ضحكتيني وانا مش ليا نِفْس اضحك...حبيتي فوقي كده....اي الأوهام اللي انتي عايشه فيها دي...انا جاي هنا عشان اخلص عليكي قبل ما تنطقي باسمي واروح في داهيه....انتي ناسيه نفسك  ولا اي....نسيتي انا عملت فيكي اي هههههه 
كارما بدموع:يعني اي....يعني قاعده السنين دي كلها بستناك واقول هيجي ياخدني...ونمشي من هنا...وانت في الاخر طلعت زي ما انت....مندمتش...
خالد:ولا عمري هندم....
مريم عشان خالد يتكلم قدام كارما..ويقول لها الحقيقه بلسانه....عشانها مفكرة انو كان مجبور وقت ساعتها يعمل كده....ف عايزين يعرفوها انو هو عمره ما هيتغير
مريم:تندم على اي مش فاهمه..
خالد:على اللي عملته فيها زمان ...عمري ما هنسى نظرة عيونك وانتي بتطلبي مساعدتي....عمري ههههه..انتي عارفه انا جاي ليه عشان اوريكي مراتي الجديدة....واقتلك قبل ما حد يعرف باللي عملته...ولسه خالد رايح عشان يعطيها حقنه هوا.....فجأه اخد بوكس طيره على الأرض...... خالد بيرفع وشه عشان يشوف مين عمل فيه كده.....
خالد بصدمه:سامر.....انت....انت اي جابك هنا...
سامر وهو بينزل على وشه بالبوكسات:هتعرف دلوقتي يا ***انا هوريك...بقى كنت عايز تقتل اختي يا***شويه والبوليس دخل طبعا قعدوا شويه عقبال ما قدروا يبعدوا سامر عن خالد...وخالد طبعا كل مصدوم...
لسه مش مستوعب..إن ازاي سامر هو اخو كارما...
خالد:انا مش فاهمه؟؟؟
سامر:مش فاهم......هجم عليه وقاله انا هفهمك 
مريم:سامرر خلاص بقى ابعد عنه...خليه ياخد جزائه...
خالد:مريم انتي بتقولي اي....انا مش فاهم حاجه....
مريم:خلاااص بقى..خالد احنا كنا بنضحك عليك عشان تعترف قدام كارما باللي عملته.....وتاخد جزائك....ودلوقتي لازم تتعاقب على اللي عملته.....وخليك عارف ان سامر كان ناوي ينتقم منك بطريقه غير دي....كان بالفعل هيدمرك انت وعيلتك...وده عشان بعد كده تحرم تلعب ببنات ...لان بنات الناس مش لعبه...افهم بقى....واتفضل الورقه دي مكتوب فيها كل حاجه...من ساعه ما كنت لسه بتشتغل عند سامر لحد اللي خططناله عشان نوقعك...ههه اهي تسليك في السجن...بدل ما تبقى زهقان...وعلى فكرة احنا مسجلين لك كل حاجه...اتفضل بقى ماشي
خالد بشر:بقى بتوقعيني يامريم ماشي مش هسيبك...يعني مش هسيبك هدفعكوا كلكو تمن اللي عملتو ده.......مش هرحمك
سامر هجم عليه تاني:وريني هتعمل اي يا ابن****
مريم:خلاص ياسامر ابعد عنو...

المهم البوليس اخد خالد....ومشى....وكارما فضلت مصدومه مش بتتكلم. خالص لحد ما سامر قعد جمبها  وحضنها....وهي انفجرت في العياط....
كارما:معاك حق.....انا كنت مفكرة انو ممكن يرجعلي....بجد أنا اسفه ياسامر اني مصدقتكش مكنش كل ده حصل...اسفه
سامر بحنيه:متتأسفيش ياعمر سامر وعيونه....خليكي عارفه ان انا طول منا جمبك عمر حد ما هيأذيكي
كارما بابتسامه:شكرا على اللي انت عملته ده عشان تجبلي حقي
سامر وهو بيبص على مريم وبيقولها متتشكرنيش انا الفضل كله لمريم هي صاحبه الفكرة دي...لولاها مكنتش عملت حاجه وكان فاتني زيه بالظبط...
كارما بابتسامه لمريم:ميرسي بجد يامريم.....بس مين دي ياسامر...
سامر:صديقتي....
كارما بغمزة لسامر وصوت واطي:صديقتك بس
سامر:لمي نفسك احسن لك
كارما بضحك عالي:هههههه خلاص ياعم
مريم:اي العسل اللي بيضحك ده ياناس....طب تصدقي انك قمرين وانتي بتضحكي....احنا عايزينك تضحكي كده على طول....اتفقنا
كارما بضحك:اتفقنا
 دكتور معتز:اي ده اخيرا ضحكتي...ده انتي عسل وانت بتضحكي 
سامر:دي معاكسه دي ولا اي يا دكتورر
معتز:لا لا مش معاكسه بس اول مرة اشوفها بتضحك 
كارما:طيب يادكتور......ممكن بقى دلوقتي اخرج انا زهقت من هنا بقالي ٣ سنين هنا نفسيتي تعبت اوي
معتز:ايوة طبعا....هخلص بس ورقك وتخرجي على طول
كارما بفرحه:تمام.....هقوم البس بقى....

سامر خرج هو مريم ومعتز راح يعمل الورق
سامر:بجد مش عارف اقولك اي....بجد كلمه شكرا قليله اويي على اللي انتي عملتيه...
مريم بمقاطعه:بس....هو في شكر بين الأصدقاء 
سامر بصدمه:اصدقاء؟؟
مريم:ايوة مش انت قولت لاختك من شويه ان انا صديقتك
سامر بغيظ:امممممم...صح نسيت...
مريم بضحكه مكتومه:تمام ....يلا اختك خرجت اهي يلا

في الطريق
كارما بفرحه:اكيد هيتصدموا ساعه مايشوفوني
سامر:واحشانا اوييي ياكركر
مريم بضحك عالي:كركر
كارما وهي بتقرص سامر في دراعه اللي سرح في ضحكه مريم:اه ياختي ما هما بيدلعوني كركر 
مريم بضحك:خلاص من النهاردة هقولك كركر...تمام ياكركر
كارما بضحك:ايوة تمام يا مرمر
مريم وسامر:
المهم وصلوا الفيلا.....
سامر:ماما غمضي عنيكي جبتلكم هديه
محمد وعمرو:هديه اي
كارما:اناااااا
الكل بصدمه:كارما...
مامتها جرت عليها وخدتها في حضنها وفضلت تعيط وتقولها طالت غيبتك اوي يابنت بطني....وحشتيني يانور عيني
عمرو:ايه ابعدي عنها شويه هو احنا ملناش نِفس نحضرها ولا اي...كله ليكي
عمرو بدموع:وحشتيني اويي يابنت الكلب...وحشتيني
كارما بعياط:وانت كمان وحشتني اوي ياكلب
عمرو بضحك:كلب.....ماشي ياقلب الكلب مقبوله منك
محمد بضحك:ايه ابعدوا عم البت شويه ....وحشتيني يا كرنبتي....
كارما:وانت ياقلب كرنبتك 
منى:احلى كرمله ياجدعان ولا اي....وحشاني ياكرمله
كارما:وانتي يا منمن....اومال فين سليم وحشني اوي
سليم:انا اهو ياعمتو.....وحثاني اوييي
كارما راحت عليه وشالته وفضلت تلف بيه وتبوسه
محمد:احم احم....احنا اسفين انشغلنا في كارما ومخدناش بالنا ان في عندنا ضيوف....
هاله بابتسامه:دي مين القمر. ي ياسامر
سامر:دي مريم....اللي ساعدتني اخد حق كارما
سليم:هي دي العروسه ياسامي(سامر)
سامر بصدمه:احم احم....ده قصده على عروسه اشتريها ليه...اميد مش انتي
مريم بغيظ:امممممم....ايوة ياعسل....انا مريم...انت بقى مين
سليم:ثليم ....ميم ممكن نبقى ثحاب
مريم بضحك:ايوة احلى صحاب
هاله:ده زوقك طلع حلو ياسامر البت شربات 
محمد:قمر صح
منى:ماتتلم
محمدبهمس:بغيظه ياقلبي 
سامر:احترم نفسك بدل ما اقوم انفخك 
عمرو باستفزاز:عيب ياسامر تقول كده لاخوك الكبير...هو بصراحه معاه حق مغلطش في حاجه
سامر راح شد مريم من دراعها وخي مع سليم وكارما وقالها يلا نمشي عشان متتاخريش
مريم:بس انا مش ورايا حاجه عشان اتأخر
سلمر وهو بيجز على سنانه:طب يلا معايا
هاله:لا مريم مش هتروح في مكان الا اما تتغدى معانا مش صح ولا اي يامريم
مريم بخجل:اللي حضرتك تشوفيه....
هاله:طب يلا معايا عل السفرة
مريم مشت معاها....وبصت على سامر وخافت من نظرته اللي بيبرق لها فيها
مريم:احم احم....سامر هو في حاجه ولا اي
سامر:لا مفيش يلا اطفحي عشان نمشي 
مريم:طب والله بقى هاكل براحتي وهقعد معاهم ملكش دعوة....
سامر فضل باصصلها بصه ترعبها وساكت
مريم بخوف:احم احم....هو الاكل فين عشان اطفح وامشي...
طبعا طول القعده محمد وعمرو قاعدين يبصو لمريم ويغيظوا سامر...وسامر هيولع.. خلاص

بعد وقت.....
مريم:طب هقوم انا بقى
هاله:اي اللي تقومي....انتي لسه مخلصتيش اكلك
مريم:معلش عشان اتاخرت....مرة تانيه انشاء الله 
محمد بضحك:لا مينفعش تقوم كده ياجميل من غير ما تخلص اكل...كده يحصلك حاجه بعد الشر
سامر قام بعصبيه وشد مريم وقالهم هي عايزة تمشي مش هنقعدها غصب عنها يلا سلام واخدها وخرج

هاله:ده ماله ده
عمرو:غيران
الكل فضل يضحك على سامر لأنهم اول مرة يشوفوه كده....

مريم:مالك ياسامر...
سامر:مفيش.....بس مقولتليش هو انتي عطيتي رقمي لبنت عمك
مريم بتوتر:ايه.....اا..اه...ليه
سامر:بسأل يعني جابت رقمي منين...ومحدش غيرك معاه رقمي
مريم بفضول:طب هتيجي ولا لا
سامر:عايزاني اجي
مريم بتسرع:ايوة طبعا....ق..قق...قصدي عادي يعني مش احنا صحاب ولا اي
سلمر بغيظ:اممممم لما تطلعي طمنيني....يلا
مريم بابتسامه:تصبح على خير 
سامر بابتسامه:وانتي من اهلي
مريم:اي 
سامر:مفيش يلا اطلعي
مريم بابتسامه جانبيه:حاضر 

بعد اسبوعين
يوم الشبكه
اروى:مريم انا ليه حاسه انك انتي العروسه مش حنين
مريم بتوتر:ليه
اروى:عشانك متوترة كانك العروسه....والعروسة قاعده عادي اهي
مريم:حاكم انتي رخمه اويي....انا خايفه لما سامر يجي...معرفش ليه....يمكن عشان بقالي اسبوعين مشفتوش....
اروى بضحك:حاضر ياختي يلا عشان نكمل لبس
بعد ساعتين في وسط القاعه

حنين كانت لابسه فستان سواريه بيبي بلو كان جامد اوييي وطرحه بيبي بلو وهيلز ابيض وكانت قمرر
ابراهيم لبسها الدبله وكانوا مبسوطين اوييي
ابراهيم:بحبك ياحنيني 
حنين بابتسامه:وانا بموت فيك يا قلب حنينك
وراحوا عشان يرقصوا
طبعا في واحده واقفه بعيد لابسه فستان بينك وطرحه بيضا لايقه جدا على لون بشرتها وهيلز ابيض وواقفه مع نفسها شويه وفجأه و.....
يوسف:بخخخ
اروى بصويت:عااااااا...انت متخل.....يوسف
يوسف:قلبه...
اروى بضحك:ما تلم نفسك ياض
يوسف:تصدقي وحشتني كلمه ياض دي
اروى:جيت امتى
يوسف:حالا....
اروى:وسامر معاك
يوسف:بتسألي عليه لي
اروى:مفيش اصل مريم بتستناه من الصبح عشان كده بسأل 
يوسف:ايوة جه....وراح لمريم
اروى"طب انت عايز اي
يوسف:جاي اقولك ان هننزل بكرة عشان ننقي فستان الشبكه عشان شهر وهنتجوز
اروى بصدمه:بالسرعه دي....انا لسه مقولتش لأهلي.. 
يوسف:مش مهم....بكرة نقولهم 
اروى:بتهزر صح
يوسف:لا والله بتكلم جد.....وسامر هيطلب ايد مريم النهاردة وفرحنا هيبقى معاهم
اروى بضحك:بجدد هييييي....
يوسف بضحك:متجوز طفله ولا اي....يلا نرقص
اروى:يلا....


مريم كانت واقفه برا وسرحانه وكانت لابسه فستان احمر ستان مجسم وطرحه شيفون اوف وايت وهيلز لون الطرحه وحاطه ميكب خفيف بس كانت حلووووة اوييي قمرين المهم وهي سرحانه كده مع القمر
جه سامر من وراها وقام قارصها حته قرصه في دراعها
مريم بفزع:عااااا...انت.....سامرطبعا فتحت بوقها بابتسامه سامجه زيها
سامر بغضب:ايوة زفت...
مريم:في اي مالك...
سامر:مالي....اي القرف اللي انتي لابساه ده
مريم بزعل:قرف....هو معجبكش 
سامر:ايوة طبعا معجبنيش....
مريم والدمعه خلاص هتفارق عينها:بجد...يعني انا قاعده اظبط نفسي عشانك وانت تيجي في الاخر تقولي قرف 
سامر بمكر:وانتي نفسك عشاني لي
مريم بعياط:عشان ابقى حلوة قدامك بس انت وحش
سامر قرب منها ومسح دموعها وقالها:هششش خلاص
انتي قمرررر اوييي وانا بصراحه مبحبش حد يشوفك حلوة غيري لاني بغير عليكي بالذات ب ام الزفت اللي انتي لابساه ده....مجسم اويييي...وانا اتحرق دمي
مريم وهي بتضحك من وسط دموعها:بجد يعني عجبتك
سامر:ايوة عجبتيني.....بقولك اي من غير لف ودوران كده انا بحبك وعايز اتجوزك موافقه 
مريم بضحك:ايوة موافقه طبعا
سامر:بموت فيكي يامريومتي اناجماعه مش باسها انا حاطاها عادي
مريم:طب يلا روح اطلب ايدي من بابا يلا
سامر:يلا طبعا...مش هطلب ايدك منو...
مريم بخوف:اومال اي....
سامر شدها من ايديها ودخل جوة الحفله وساب ايديها وطلع على المسرح وقال:لو سمحت ياريت الكل يسمعني
انا عايز أوجه كلامي لواحدة خطفت قلبي من اول نظرة واقولها اني بحبها بحبها اوييي....انا بحبك يامريم...تقبلي تتجوزيني قدام كل الناس....انا بطلب ايدك اهو من باباكي تتجوزيني
مريم من فرحتها أتصدمت ومتكلمتش خالص اكتفت بهز راسها بس وسامر صفرر وراح مسك المايك وراح مغنيلها وقالها...
نسيني الدنيا🎶
نسيني العالم🎶
دوبني حبيبي وسيبني اقولك احلى كلام🎶
لو الف الدنيا🎶
لو الف العالم🎶
مش ممكن زي غرامك انت الاقي غرام🎶
لو اقولك اني بحبك🎶
الحب شويه عليك🎶
لو ثانيه انا ببعد عنك برجع مشتاق لعنيك🎶
لو اقولك اني بحبك🎶
الحب شويه عليك🎶
لو ثانيه انا ببعد عنك برجع مشتاق لعنيك🎶
ضمني خليك ويايا🎶
دوبني ودوب في هوايا🎶
تعالى  أجمل نعيش أجمل أياااااااااام 🎶
طبعا الكل سقف لسامر ويوسف فضل يصفر وسامر نزل وراح لمريم وقالها بحبك 
مريم بهيام:وانا بموت فيك
سامر:عمي انا بطلب منك ايد اميرتك....موافق
حسين:طبعا موافق 
محمد:اخيراااا خلصنا منها
الشبكه خلصت .....
وتاني يوم مريم وأروى راحو ينقوا الفساتين.....وعملو  خطوبتهم مع بعض في يخت في النيل
وبعد شهر ....
اروى ومريم في المول عشان ينقوا فساتين الفرح 
اروى:ده حلو صح
يوسف:لا طبعا ده مفتوح اوي
اروى:ياباي ده عاشر فستان تقولي عليه لاا
يوسف:شوفي ده....حلو وسيمبل ومقفول وجميل اس رأيك
اروى:الله زوقك حلو اوي...ايوة جميل انا هدخل اجمل 
مريم:ها اي رأيك
سامر:لا....
مريم:صبرني يارب.....ليه
سامر:ضيق
مريم:لا مش ضيق....وكمان ياسامر دي ليله العمر سيبني البس فيها اللي انا عايزاه....
سامر بعصبيه:انا قولت لا يعني لا...اتفضلي يلا شوفي واحد تاني
مريم:هو مرة يبقى ضيق ومرة يبقى مفتوح..اومال البس اي
سامر:امممممممم....بصي ده..حلو
مريم:حاضر هجربه......
مريم وأروى خرجوا مع بعض وكانوا زي الاميرات بالظبط
وسامر ويوسف تنحوا
مريم:ها اي رأيك
سامر:اميرة ياناس متجوز أميرة
مريم:
اروى:ها
يوسف:ها اي.....بت انتي متأكدة انك مش لعبه...انا حاسك عروسه لعبه مش عارف ليه..
اروى بخجل:لا مش لعبه
يوم الفرح
مريم بتوتر:شكلي حلو...
اروى:قمررر.....طب وانا
مريم:قمرين والله
شويه وسامر ويوسف دخلو ومريم وأروى لفو وبقى ضهرهم ليهم 
يوسف راح لاروى ولفها ليه واتصدم وبعدها حضنها ولف بيها وقالها:مش قولت انا متجوز لعبه ياناس
اروى بحب:بجد عجبتك
يوسف:عجبتيني دي كلمه قليله ياقلبي

سامر راح لمريم ولفها ليه وفضل باصصلها معقول الجمال ده كله لوحدي انا وبس معقول
مريم بخجل:بجد...يعني حلوة...انا كنت مفكرة اني مش هعجبك
سامر بهيام:مش تعجبيني اي.....ده انتي جننتيني ياقلب سامر من جوة بجد انا لساني عجز ومش عارف اقولك اي على الجمال ده كله
مريم:يعني حلوة
سامر:انتي مش حلوة....انتي ايه في الجمال
وكل واحد خد عروسته وراحوا اتصورا احلى صور تذكارية مش ممكن ينسوها ابدا وراحو على اكبر وافخم قاعه فيكي يامصر
وطبعا سامر كالعادة حب يختم أجمل ليله في عمره 

                       تمت بحمد الله

تعليقات