رواية دقة قلب
الفصل التاسع عشر 19
بقلم/مريم
نزلته بدري اهو عشان امبارح بس...
مريم:ساااااااامرررررر
اروى:ايه في اي يامريم...مالك
مريم بعياط:سامررر......سامر يا اروى....سامر مات
اروى بضحك:مات......مات اي يابنتي.....استهدي بالله كده واستغفري....انتي كنتي بتحلمي...كل ده حلم...اهدي
بقى.....وبعدين تعالي هنا......في اي....سامر مات ازاي يعني؟؟؟
مريم بهدوء:مفيش......بس حاسه ان في حاجه وحشه هتحصل..معرفش ليه....ليه حاسه...إن خالد عارف كل حاجه وبيستعبط علينا....اروى مش ممكن يكون قاصد يسيب الفون بتاعه هنا عشان يعرف احنا ناوين على اي
اروى:اي يابنتي التفكير ده.......بطلي تشاؤم وتفائلي كده وإنشاء الله كله خير.....قوليلي بقى حلمتي ب اي....
مريم:سامر.....هطمن الاول على سامر...عشان ارتاح
اروى:انتي مجنونه يابنتي تتطمني اي ساعه الفجر...
مريم بعياط:مش هرتاح ولا هيجيلي نوم الا اما اكلمه واطمن عليه.....هاتي الفون يلا.....هاتييي
اروى باستسلام:هه..اتفضلي...
مريم بخوف:هو مش بيرد لي...
اروى:ماطبيعي مش هيرد اكيد دلوقتي فاته نايم هيرد ازاي بقى......
مريم بخوف اكبر:لا المفروض يرد...للدرجه دي مش سامع الفون....
سامر:الو ....ايوة يامريم بترني في الوقت ده ليه
مريم بارتياح:انت كويس....صح
سامر بابتسامه:ايوة كويس...في اي مالك
مريم:مفيش بس كنت بطمنك عليك
سامر:في الوقت ده
مريم باحراج:اه....مهو....عشان ...يعني....كنت مفكرة ان خالد عارف كل حاجه..وعمل فيك حاجه اصل انا حلمت كده
سامر بضحك:هههههه حلمتي كده....في اي يابنتي انتي ليه محسساني ان انا رايح اقابل رئيس عصابه ده حتت عيل ابن***قل بأصله مع اختي وانا رايح اجيب حقها
مريم بخوف والدموع في عنيها:سامر.....الحلم هيتحقق صدقني...الكلام اللي انت قولته دلوقتي قولته في الحلم والله.....وكمان انا صحيت الفجر....يبقى هيتحقق..بقولك اي..بلاش نروح ونطلبله البوليس وخلاص والنبي ياسامر
سامر بضحك:هههههه خلاص يابنتي كل دي اوهام....ده الشيطان بس بيضحك عليكي صدقيني....كله هيبقى بخير....
مريم:مش مصدقه....
سامر:مش بتثقي فيا؟؟؟
مريم:اكيد
سامر:خلاص يبقى تصدقي أن كله هيبقى تمام
مريم:حاضر.....
سامر بابتسامه:طب يلا......تصبحي على خير
مريم بابتسامه :وانت من اهله....
اروى:هه صدقتيني..
مريم:معرفش ليه قلبي حاسس ان هيحصل حاجه
اروى:سيبيها على ربك وقومي يلا نصلي عشان تهدي
مريم:يلا....
سامر بيكلم نفسه:ياترى اي اللي هيحصل بكره....هههه بس عجبتني اويي انك تخافي عليا وترني في وقت زي ده عشان تطمني عليا...اكيد انا مهم بالنسبه لك عشان تطمني عليا
في صباح يوم جديد على أبطالنا
المرة دي بجد مش حلم
اروى:مرياااااااااام
مريم بخضه:ايه في ايه...
اروى بضحك:قومي ياختي يلا....الساعه ١ الضهر
مريم بخوف:١.....
اروى:ايوة يلا قومي عشان نفطر ونروح المحاضرة
مريم في سرها:هو ليه كل حاجه بتتحقق الاول سامر ودلوقتي الساعه.استر يارب
مريم:يلا
قامت صلت الضهر ولبست وخرجت تفطر مع اروى....
اروى:هتعملوا اي النهاردة
مريم:الحمدلله النهاردة هنخلص من كل حاجه ومن الخوف اللي جوايا ده
اروى بابتسامه:الحمدلله.يلا عشان منتاخرش..
مريم:حاضر.
الفون رن
مريم:ده فوني صح.......هاتيه
مريم:Bonjour
سامر:Bonjour
مريم:هه...بتعمل اي
سامر:رايح الشركه...........وعلى العصر هرن عليكي
مريم:تمام......انا رايحه الجامعه دلوقتي وساعه مايرن عليا.....هكلمك....عشان نخلص...من الموضوع ده
سامر:تمام.سلام
مريم:سلام....
حنين:بقولك اي انا عايزة اروح المول اشتري شويه حاجات للشبكه...هتيجي معايا؟؟
ابراهيم:طبعا ياقلبي......انا كده كده قريب من بيتك..خمسه واكون عندك
حنين:تمام......هقفل بقى عشان البس...سلام
ابراهيم:سلام...
●بعد ربع ساعه●
ابراهيم:هه خلصتي
حنين:ايوة.......بص بقى اتا عايزة اول حاجه اشتريها هي الفستان.....وبعدين نحجز المكان اللي هنعمل في الشبكه....بص انا عايزاه يكون عل البحر اي رأيك؟؟
ابراهيم:موافق
حنين:اشطا......وكمان عايزة اجيب كروت دعوة....اه وشويه حاجات كده ناقصاني في الميكب
ابراهيم:متخليكي من غير ميكب...انتي حلوة كده
حنين:لا ياحبيبي دي شبكتي ولازم احط ميكب
ابراهيم بضحك:حاضر ياقلب حبيبك
حنين اتكسفت:اهه....نسيت ارن على مريم واقولها...لازم تيجي طبعا هي وأروى....
ابراهيم:مريم مسن وأروى مين
حنين:مريم اختي...وأروى صحبتها
ابراهيم باستغراب:بس انتي مقولتيش ان عندك اخت اسمها مريم
حنين:مريم بنت عمي واختي بردوا ياحمار
ابراهيم بضحك:طب ليه الشتيمة بس....وانا اي عرفني يعني
حنين:اسكت بقى....عشان الموبايل بيرن.....
مريم:الو....ازيك يانونو عامله اي وحشاني اوييي انتي واللي عندك
حنين:وانتي بردوا وحشانيييي اويييي.......مريم بقولك اي انتي لازم تنزلي الاسبوع الجاي انتي وأروى...عشان خطوبتي
مريم:خطوبتك انتي لحقتي.....ده انا ايه سايباكي من يومين اتخطبتي امتي
حنين بضحك:قصه طويله هبقى احكيلك اما تيجي
مريم:تمام.........اشطا يامعلم الف مبروك.....اسمه اي العريس
حنين بابتسامه:ابراهيم
ابراهيم:نعم
حنين:مش بكلمك...انا بقولها اسمك
ابراهيم بضحك:ماشي ياختي
مريم:بقولك اي يابت.....ما تعزميني سامر ويوسف
حنين:ليه
مريم:ايه....مفيش....اصل يابت اروى بتحب يوسف واكيد هتبقى عايزاه يجي...وهو مش هيجي الا مع سامر...وسامر مش هيجي الا انا تعزميه....ها قولتي اي
حنين:ماشي....هعزمهم.....سلام بقى دلوقتي
مريم:سلام
ابراهيم:هما مين دول اللي عايزاكي تعزميهم
حنين بضحك:مفيش مفكراني مش فاهمه عايزاني اعزم واحد بتحبه بس جابتلي حوار عشان تخبي قال اي يعني
ابراهيم:امممممم....طيب انا اللي هكلمه مش انتي
حنين بضحك:اي ده انت بتغيررر
ابراهيم:اوييييي
حنين:طب يلا عشان نخلص....
يوسف:مالك سرحان في اي
سامر:بفكر اعترف لمريم النهاردة بعد الموضوع ده
يوسف:اشطا.........بس ما تاجلها شويه.... يعني لما الأمور تهدى كده....عشان هي كمان تستوعب
سامر:امتى يعني
يوسف:اممممممم
الفون رن
يوسف:مين
سامر:مش عارف رقم غريب.....
يوسف:طب ماترد..
سامر:مبردش على أرقام غريبه
يوسف:ممكن موبايل للشغل ولا حاجه
سامر:الو....مين معايا
ابراهيم:انا ابراهيم عبد الفتاح....خطيب حنين بنت عم مريم
سامر:اممم..ازيك يا ابراهيم
ابراهيم:تمام الحمدلله....انا كنت برن على حضرتك عشان اعزمك انت ويوسف على شبكتي انا وحنين الاسبوع الجاي
سامر:الف مبرووك...بس حضرتك عرفتني منين..قصدي يعني مش شوفتك قبل كده
ابراهيم:ايوة حنين كانا شافتك انت ويوسف لما كنتوا في دمياط عشان كده حبت تعزمكوا.....اكيد هتيجوا صح
سامر:ايوة اكيد أنشاء الله
ابراهيم:تمام....مع السلامه
سامر:سلام
يوسف:هه مين...
سامر:بيقول انه خطيب بنت عم مريم وعايز يعزمنا على شبكته بقوله عرفتنا ازاي بيقوللي من حنين...وانا ماشوفتش حنين دي ولا اتعاملت معاها..عرفتني بقى منين
يوسف:اه....ما هو انا كلمتها واتعرفت عليها...ف تلاقيها حبت تعزمني...وقالت تعزمك انت كمان...مش حكايه يعني
سامر:امممم طيب ومرنش عليك لي
يوسف:وهو يعرف رقمي منين
سامر:طب وعرف رقمي منين
يوسف:تلاقي حنين سألت مريم واخدت رقمك منها عشان رقمي مش معاها....خلاص ياسامر متكبرش الموضوع
سامر:ممكن....هبقى اسأل مريم بردوا
يوسف:بس مقولتليش هتروح ولا لا
سامر:لا طبعا....هسيب الشغل واسافر تاني
يوسف بمكر:اممم معاك حق بس انا قولت يعني ان ده كان الوقت المناسب....انت حر
سامر:الوقت المناسب....مش فاهم
يوسف:قصدي ان ده الوقت المناسب اللي تعترف فيه لمريم عن مشاعرك...اكيد مش هيبقى وقت انسب من...وكمان تطلب ايديها من ابوها...لانه اكيد هيبقى موجود...صح ولا...بس خلاص بقى انت مش عايز تروح
هبقى اعتذرلهم عنك ب اي حجه...مش مهم
سامر بسرعه:تعتذر اي ياعم لا طبعا انا هروح....مهو بردوا مينفعش أحرج الراجل يعني وهو عزمني تبقى وحشه ف حقي مش صح ولا اي
يوسف بضحك:الراجل بردوا
سامر:بقولك اي قوم يلا روح على مكتبك....يلا
مريم:الساعه بقت ٣ العصر...ولسه خالد مرنش عشان نروح....انا خايفه اوييي
اروى:اهدي....دلوقتي يرن...
مريم:طب يلا نروح نشرب حاجه عشان افوق...
اروى:يلا
في الكافيه
مريم:بقالنا ساعه اهو ولسه مختفي
اروى:معرفش ليه حاسه اني بدأت اصدقك واشك انو عارف حاجه
مريم بخوف:مش قولتلك......الفون رن
مريم بفرحه:اي ده ده خالدددد
اروى:طب ردي بسرعه
مريم:الو.....ايوة ياخالد انت فين
خالد:معلش انا اسف ياعمري....بس راحت عليا نومه ولسه صاحي من شويه......بقولك اي انتي جاهزة عشان نروح المصحه
مريم بخوف:ايوة جاهزة.....انت فين
خالد:انا في البيت هعدي عليكي عشان اخدك ونروح
مريم افتكرت الحلم:لا بلاش تتعب نفسك وتيجي المشوار ده انا قريبه من المصحه هروح واستناك هناك أي رأيك
خالد:تمام....بس انا معرفش مكانها فين
مريم:تمام....هبعتلك اللوكيشن
خالد:تمام.....ساعه واكون عندك...
مريم:حاضر......سلام
اروى:هه قالك اي
مريم بفرحه:قالي ساعه ويكون عندي هناك...لازم نوصل قبل مايروح...اه وهرن على سامر عشان يجي
اروى:طب يلا قومي بسرعه
في الطريق
مريم:الو ياسامر....خالد رن عليا وقال ساعه ويكون في المصحه وانا في الطريق على هناك اهو...يلا تعالى بسرعه
سامر قام بسرعه من على المكتب وخد مفاتيح العربيه وخرج وقالها:تمام....خليكي عندك متتحركيش ولا تروحي معاه في مكان لواحدكوا عقبال ما اجي
مريم:حاضر...سلام
بعد نص ساعه
مريم وصلت وفضلت تستنى سامر وتدعي ربنا ان سامر يجي قبل خالد...وطبعا هي واقفه قدام الأمن عشان خايفه من الحلم وخالد يعمل فيها حاجه..ففضلت واقفه مستنياه قدام الأمن........
شويه وسامر وصل....
سامر:هه وصل.
مريم:لا لسه.....معرفش انا خايفه ليه
سامر:متخافيش طول منا جمبك...والبسي السماعه دي عشان اسمع كل حاجه واكون قريب منكوا....انا هدخل استناكوا...في الاوضه جوة وهستخبى عشان ميشوفنيش....وساعه مايعترف بكل حاجه قدام كارما هخرج وهمسكه....وبعدها ارن على البوليس عشان يجي ياخده
مريم:طيب.....ادخل انت دلوقتي احسن يجي ويشوفك واقف معايا
سامر:حاضر......اوضه كارما ١٠١
مريم:تمام........
سامر دخل وطبعا كان متفق مع الدكتور المختص بحالتها والدكتور كان معجب بيها جدا...وعايزها تخف ب اي طريقه....سامر دخل ولقى كارما نايمه واستخبى جوة في الحمام....
مريم واقفه مستنيه خالد برة.......شويه وخالد وصل
خالد بابتسامه:عامله اي ياحب
مرمي بابتسامه مزيفه:تمام وانت
خالد:تمام.....يلا ندخل.....
مريم بخبث:يلا.....
دخلو الاوضه ومريم علت صوتها عشان كارما تفوق
وفعلا كارما فتحت عنيها واتصدمت لما شافت خالد
كارما