رواية دقة قلب
الفصل الثاني عشر 12
بقلم/مريم
سامر:بصي ياستي....الحكايه بدأت من حوالي سنتين...
يوسف:سامر احنا نزلنا اعلان ان الشركه محتاجه موظفين .....ودلوقتي في حوالي خمسه برا ...ف هدخلك واحد واحد وتشوف بقى انت هتشغل مين فيهم
سامر:تمام....شباب ولا بنات
يوسف:بنتين و٣شباب...متخرجين من تجارة انجلش
سامر:تمام دخلي اول واحد
المهم خالد كان واحد من الخمسه ومن حظه سامر قبله هو واشتغل في الشركه ...وبعد مدة اخت سامر رجعت من السفر...وراحت لسامر الشركه
كارما ماشيه ف اتخبطت في خالد...
خالد:انا اسف...
كارما:انا اللي اسفه...مكنش قصدي
خالد باعجاب:عادي ولا يهمك...انتي هنا موظفه
كارما:لا انا.....قاطعها صوت يوسف
يوسف:كارما انتي جيتي امتى
خالد:طب عن اذنكوا.....بعد ما خالد مشي
كارما:واحشني ياجو
يوسف بضحك:وانتي والله ياكوكو...وحشتني جو دي محدش بيقولها ليا غيرك انت ياقمر
كارما بضحك:لسه زي ما انت متغيرتش.اومال سامر فين واحشنييي اوييي
يوسف:في مكتبه تعالي نروح نفاجأه
كرامات
يوسف:سمسم عندي ليك مفاجأة
سامر:اخلص.....كارما
كارما:ايوة
سامر راح وحضنها جامدد وقالها وحشتيني اوي يا عمري كارما ردت وانت والله وحشتني موتتت
يوسف:ايه جو العشق المفقوع ده
سامر وكارما في نفس واحد:ملكش فيه
المهم كارما رجعت البيت هي وسامر واتكلمت كارما وقالت:سيمو حبيبي انا عايزة اطلب طلب صغنن
سامر:انتي تؤمري ياعيوني
كارما:بص انا عايزة اشتغل عندك في الشركه
سامر:بجد ...تمام من بكرة هتبقى نائب المدير العام للشركه اي رأيك
كارما:لا ياحبيبي انا عايزة ابقى زي اي موظف عادي ..يعني مش عايزة اي حد يشوفني يعاملني على اني اختك ...يعني عايزاهم يتعاملوا معايا عادي ..مش عايزة انهم يخافوا مني ..بالعكس عايزة انهم يفكروا اني مجرد موظفه عاديه زيي زيهم ...يعني من الاخر انا مش عايزة اي حد في الشركه يعرف اني اختك...اي رأيك؟؟؟
سامر بتفكير:طب وده ليه...مش عايزاهم يعرفوا ليه..
كارما:عشان عايزاهم يتعاملوا معايا على طبيعتهم ...مش يخافوا مني ويعملوا حساب لكل كلمه بيقولوها
سامر:براحتك.....من بكرة هتتعيني موظفه الحسابات اي رأيك
كارما بفرحه:حلووووو جدااا
سامر بضحك:مجنونه
كارما:عرف يوسف عشان ميبهدلش الدنيا
سامر:تمام....يلا ادخلي نامي
《تاني يوم في الشركه》
كارما:احم احم...انا كارما موظفه الحسابات الجديدة
موظف في الشركه:اهلا بحضرتك
سامر:هاني...فين خالد
خالد من وراه:انا اهو ....حضرتك عايز حاجه
سامر:ايوة....عايزك تدرب الانسه كارما الجديدة هتتعين مديرة الحسابات الجديدة ف عايزك تعرفها على كل حاجه في الشغل....سلام
خالد:تمام يافندم
خالد:هههه من اولها كده بقيتي مديرة الحسابات
كارما:هههه اكيد عشاني شاطرة
خالد بضحك:هنشوف
كارما:طب يلا
بعد مدة حوالي ٦شهور
عند الهرم
كارما:خالد بجد انا مش عارفه انا حبيتك ازاي...كل اما افتكر خناقتنا وشغلنا سوا وخروجتنا افضل اضحك
خالد:تعرفي اني حبيتك من اول مرة شوفتك فيها
كارما بفرحه ظاهرة في عيونها:بجدد
خالد بضحك:ايوة بجد....كارما تتجوزيني
كارما بصدمه:قول تاني
خالد:اقول اي...
كارما:اللي انت قولته دلوقتي
خالد:بقولك تتجوزيني
كارما بفرحه:ايوة اكيد
خالد:طيب اي رايك نتجوز اخر الاسبوع
كارما:اخر الاسبوع ازاي يعني..انا لسه معرفتش اهلي
خالد:طيب نتجوز وبعدين عرفيهم بنفسك
كارما بحزن:طب ليه...فيها اي لو اتجوزنا زي اي اتنين بيحبوا بعض
خالد:لان احنا مش من نفس الطبقه..اكيد اهلك مش هيوافقوا بيا
كارما:مين قالك كده...اهلي مش من النوع ده..اكيد هيوافقوا...وكمان انت عرفت منين اننا مش نفس الطبقه
خالد:فاكرة يوم ما وصلتك عشان عربيتك عطلت
كارما:ايوة اول مرة ركبت معاك
خالد:وصلتك قدام فيلا...اكيد اهلك اغنياء عشان كده ساكنين في فيلا...بس انتي مقولتيش يعني انتي غنيه بتشتغلي ليه ....اه صحيح انا لسه معرفش انتي من عيله ايه....انتي مخبيه عليا حاجات كتير..ممكن تتكلمي
كارما بتوتر:ايوة صحيح انا غنيه بس مش عشان غنيه يبقى مش اشتغل انا بحب اعتمد على نفسي مش بحب حد يصرف عليا..وانا من عيله اي...ف انا عيلتي مش معروفه اويي عشان احنا مش من هنا...واكيد عيلتي مش هيرفضوك..بالعكس هيحبوك زي منا بحبك
خالد:طيب واستاذ سامر النجيري يبقى ليكي اي
كارما بتوتر اكبر:ها...مش يبقى ليا حاجه
خالد:شوفته مرة خارج من الفيلا بتاعتك
كارما:اه ...مهو صاحب بابا...واخويا...عشان كده ممكن تلاقيه كان عندنا...هو بيجي لينا كتير
خالد:اممم عشان كده اتعينتي مديرة الحسابات على طول صح
كارما:اه ..ممكن بس انا شاطرة صح ولا اي
خالد:صح ياعمري بقولك اي يلا نقوم عشان منتاخرش
كارما:حاضر
كارما:سامر..بص من غير مقدمات...انا بحب وعايزة اتجوز...
سامر بضحك:ههههههه بتحبي وعايزة تتجوزي...ومين ده بقى سعيد الحظ
كارما بهيام:خالد
سامر:خالد.....خالد مين....قصدك خالد اللي بيشتغل عندي
كارما:ايوة....هو في حاجه...يعني انت مش مبسوط
سامر:هههه مش مبسوط....هو يعرف انك اختي...
كارما:لا....متفكرش انو عايز يتجوزني عشان انا اختك..هو ميعرفش اصلا
سامر:تمام...سيبيني افكر....واشوف هو بيحبك ولا لا
كارما:بجد...يعني انت موافق
سامر:لما اتأكد انو بيحبك
كارما:وهتتاكد بقى ازاي
سامر:سيبي الموضوع ده عليا
كارما:تمام...تصبح على خير
سامر:وانتي من اهله
بعد شهر
سامر:كارما...انا مش موافق...ده بيلعب بيكي
كارما بدموع:لا ياسامر...خالد بيحبني هو قالي كده
سامر بصوت عالي:انا قولت كلمه...ومش هتتكرر تاني
كارما:انت ملكش دعوة...انا هقول لبابا ومحمد...ولو وافقوا هقولوا ان اهلي وافقوا ووقت ساعتها هعرفه ان انا اختك
سامر:وانتي بقى مفكرة ان ابوكي هيوافق...ابوكي هيسالني ولو انا وافقت هو هيوافق.. وانتي عارفه كده كويس
كارما:انت ليه بتعمل كده
سلمر:عشان هو بيلعب بيكي...انا مش هكررها تاني
كارما بدموع:تمام عن اذنك
وقامت وخرجت برا الفيلا واتصلت على خالد عشان يتقابلوا
عند الهرم
كارما:انت بجد بتحبني ولا بتلعب بيا
خالد:اي اللي انتي بتقوليه ده
كارما بدموع:انا موافقه نتجوز في السر
خالد:متأكدة
كارما:مليون في الميه
خالد بمكر:طيب تمام......بصي عشان نتجوز لازم نسافر
كارما:وده ليه انشاء الله
خالد:عشان اهلك ....لما تبعدي عنهم يوافقوا...متخافيش هي اسبوع ولا حاجه ونرجع تاني
ايه رأيك
كارما بتسرع:تمام....وانا موافقه
خالد:يبقى تمام......بس في مشكله صغيرة
كارما:ايه هي
خالد:لازم يبقى معايا فلوس كفايه عشان نعرف نسافر
كارما:متخفش سيبها عليا....انا هتصرف...بس هنتجوز ونسافر امتى
خالد بمكر:نطلع الاول تذاكر السفر وبعدها نتجوز ونسافر على طول
كارما:خلاص ....اعتبر كل حاجه خلصت
خالد بتمثيل الحب:انا بموت فيكي ربنا يخليكي ليا يا رب
كارما بدموع فرح:ويخليك ليا ياعمري
تاني يوم
سامر:بابا انا مسافر ألمانيا ورايا شغل هناك
عمرو:هتفضل قد اي هناك
سامر:حوالي شهر أو اكتر....مش عارف...هروح انا ويوسف....ومحمد هيمسك الفرع اللي هنا عقبال ما نيجي
عمرو:تمام.خلي بالك من نفسك
سامر:حاضر.هقوم بقى عشان اجهز الشنطه
كارما كانت واقفه وسمعاهم وقالت في سرها....تمام هستنى لما سامر يمشي وبعدها هجهز كل حاجه
وفعلا سامر سافر هو يوسف وبعدها
خالد:ايوة ياحبيبتي....انتي فين
كارما:في البيت
خالد:جهزتي كل حاجه
كارما:ايوة
خالد بمكر:طب تعالي على العنوان ده
كارما:اوك
《في شقه في الزمالك 》
خالد فتح الباب
خالد:ادخلي ياقلبي
كارما دخلت وبعدها قالتله انت جهزت الشنط
خالد:ايوة.....اتفضلي ادخلي
كارما:حاضر
ودخلت الشقه لجوة......
كارما باستغراب:دول مين دول ياخالد
خالد بضحك:دول اصحابي
كارما بخوف:طيب وبيعملوا ايه هنا
خالد:مفيش.......هيرحبوا بيكي مش اكتر
كارما والخوف ظهر على ملامحها:ازاي مش فاهمه
خالد:دلوقتي تفهمي ياعمري
وغمز للشباب...واعتدوا عليها....وهي تصرخ....وتصوت...ومحدش سامعها....وقاعده تفتكر كلام اخوها.....وتقول....ياريتني سمعت كلامك وتعيط جامد
خالد بضحك:ده مين ده......ابوكي...ولا اخوكي
كارما بصوت عالي:انت مش عارف انا بنت مين
خالد:ميهمنيش ......اللي يهمني اني اخدت اللي انا عاوزه.....وهسافر وهبدا حياة جديدة وهكون نفسي ...اوعي تفكري اني حبيتك....بالعكس انا قربت منك عشان مكنش معايا فلوس كفايه اني اسافر...واهو دلوقتي معايا تذكرة السفر.....وانتي هههههه
وبعد ما اعتدوا عليها سابوها ومشيوا وبعدها رن على الشرطه ...وقال ان في شقه مشبوهه في ......وفعلا البوليس راح ملقاش غير كارما اضطر يقبض عليها لحد ما تفوق ويعرفوا منها اللي حصل......وكارما باباها خرجها من الحجز وبعدها راحت المستشفى ودخلت في حاله انهيار عصبي.....واضطروا يودوها المصحه عشان ترجع زي الاول.......وخالد سافر قبل البوليس ما يقبض عليه
Back
مريم:اختك دلوقتي كويسه؟؟
سامر:يعني....حالتها بدأت تتحسن...بس لسه في المصحه
مريم:وانت عرفت امتى؟؟؟
سامر بدموع:بعد ما رجعت بابا مرضاش يقولي وانا مسافر.....فضلت......سنه برا مصر....ومعرفش اختي حصل معاها اي
مريم:مش انت قولت شهر أو اتنين...اي اللي خلاه سنه
سامر:الفرع بتاعنا اللي في ألمانيا مكنش حد بيهتم بيه وكانت الشركه هتقع.....عشان كده اضطريت اقعد سنه
ولما رجعت وعرفت اللي حصل...قررت انتقم منه بنفس الطريقه...واوجع قلبه على أخته...
مريم:انت كده هتبقى زيه....انا مش متخيله ان خالد ممكن يعمل كده...بس تعرف انتقامك ده ملوش لازمه
سامر:اومال اعمل اي...
مريم بتفكير:هقولك انا تنتقم منه ازاي
والانتقام ده هيبقى أوجع ١٠٠ مرة من اللي انت كنت هتعمله
سامر بعدم فهم:يعني اعمل اى
مريم:هقولك