قصة بنات السكن الفصل السابع 7 بقلم/منه محمد


 قصة بنات السكن

الفصل السابع 7

بقلم/منه محمد

مي : انت فعلا رجعتي مع كرم ف عربيته تاني 

زينب بتوتر : هو اللي اصر 

مي : اه و انت متقدريش ترفضيله طلب 

هند : انتوا لسه واقفين هنا خشوا جوا خاليني اطلع الراجل بقي 

زينب بسخريه  : و ايه المشكله ما يخرج و لا مينفعش يشوفنا 

هند : اصل انا اخويا محترم مش زي ناس

زينب : اصدقك ايه ؟

مي : مش وقته يلا ، و امسكته و ذهبت

ذهبت "هند" لاخوها 

هند : معلش يا احمد يلا بينا شوفت العذاب اللي انا عايشه فيه هنا بنات صعبين اوي 


انتظروا حتي خرجوا ثم ذهبت "زينب" ركض إلي طغرفتها بسرعه و اغلقت الباب 

مي : ماشي اهربي يا جبانه بس بردو مش هسيبك

في اليوم التالي كان يوم الجمعه 

لمياء : مي هو احنا مش بنخرج مع بعض ليه ؟

مي : ليه ما احنا بنخرج مع بعض ف الكليه 

لمياء : لا اصدقي كلنا احنا الاربعه مع بعض ليه مكناش بنخرج 

مي : اديكي شايفه كل واحده مشغوله 

لمياء : لا احنا لازم نخرج مع بعض انهارده انا هاروح اكلمهم 

قامت من مكانها و ذهبت إلي غرفه "زينب" طرقت الباب وسمحت لها بالدخول 

لمياء : زينب ايه رأيك نخرج انهارده كلنا مع بعض 

زينب : لا مش هاينفع انا خارجه مع كرم انهارده 

لمياء بغضب : انت كل يوم خارجه معاها ايه المشكله لما تأجلي يوم

زينب : انا متفقه معاها من بدري

لمياء بغضب : هتلغي معاه زينب ابقي قابليه يوم تاني يلا قومي البسي 

زينب : طب هتديني شنطتك 

لمياء : لا البسي شنطتك يلا 

و فعلت نفس الشئ مع "هند

تجهزوا جميعا و كانوا يتنظرون "زينب" التي تأخرت 

لمياء : لا ده كده كتير ، ذهبت لغرفتها : ما تنجزي بقي انت محسساني ان انا بنعاقبك يلا هنتأخر 

زينب : حاضر 

انتهت اخيرا و نزلوا سويا

مي : يلا يا جماعه اتأخرنا يدوب نلحق الموقف عشان نركب 

هند : نروح فين !؟

مي : الموقف 

هند :  لاااااا مفيش الكلام ده انا طلبت اوبر خلاص 

مي : بس ليه التكاليف دي 

هند : لا ما احنا هنقسم الفلوس علي بعضينا انا لا يمكن اترمرمط ف المواصلات انت بتهزري و لا ايه 

تلقت إشعار بوصل السياره : يلا بينا العربيه وصلت 


وصلوا إلي احدي المطاعم بمجرد وصلوهم اخرجت كل واحده هاتفها و بدأوا بالتقاط الصور 

لمياء : طب مش كفايه صور بقي و لا ايه احناجايين هنا نقعد مع بعض 

هند : طب ما احنا كل يوم مع بعض 

لمياء : لا احنا اه ف بيت واحد بس كل واحده ف عالم موازي ف المفروض احنا هنا نقضي وقت مع بعض سماعني حجه ، و التفت إلي "زينب" التي كانت تمسك بالهاتف تتحدث علي الوتساب 

زينب : اه طبعا طبعا 

لمياء : سيبي التلفون 

زينب : طب ابعت الرساله دي بس 

لمياء بنبره حاده : سيبييه 

زينب : طيب 

مي : شوفوا هتطلبوا ايه يا جماعه 

هند : هار احوس !!

مي : في ايه ؟

هند : المينو كله بالانجليزي 

مي : يا ستي غضتيني هاتي وريني نظرت إلي المينو : يا نصيتي 

لمياء : في ايه انت كمان ؟

مي : ايه الاسعار دي !!

لمياء : معلش يا جماعه اصرفوا مره من نفسكوا مش هايحصل حاجه

طلبوا الطعام و ظلوا ف انتظاره 

زينب : يلا يا بنات نتصور

اخذوا بعض الصور الجماعيه ثم عادت كل واحده إلي هاتفها تلقتط الصور لنفسها دون ان يتحدثوا مع بعض مما ازعج "لمياء" و كانت علي وشك ان تتحدث لكن قاطهم وصول الطعام فشرعت ف الاكل 

لمياء : بسم الله الرحمن الرحيم ، لكن قبل ان تأكل نظرت ل"زينب" التي تصور الطعام قبل ان تأكله

لمياء : انت بتعملي ايه ؟ 

زينب : بصور 

لمياء : بتصوري الاكل قبل اما تأكليه !!

زينب : اه عشان انزله استوري 

لمياء : حسبي الله ونعم الوكيل السوشال ميديا جننت الناس 

هند : هبله 

لمياء : الله يكملك بعقلك يا بنتي 

هند : مش دي وضعيه التصوير الصحيحه هاتي اوريكي 

صدمت "لمياء" و لم تعلق

مي : انتوا اصلا ايه الفلتر اللي بتصور بيه وريني كده 

لمياء بحسره : حتي انت يا مي 

قضوا اغلب الوقت ف تصوير كل شئ دون ان يتحدثوا مع بعض 


تركوا المطعم وبدأوا بالتمشيه و كل واحده في عالم موازي لا يتركون هواتفهم منشغلين بتصوير كل شئ حتي اذا تصوروا صوره جماعيه تكون خاليه من اي مشاعر كل شئ مصتنع و "زينب" اغلب الوقت منشغله بالتحدث مع "كرم" علي الهاتف

اشتروا المشوربات و ايضا اهتموا بتصوريها قبل اي شئ كل ما كانوا يفعلونه هو انزال تلك الصور بسرعه علي مواقع التواصل مع بعض التعليقات مثل ان هذا افضل يوم و انهم افضل اصدقاء رأت "لمياء"  ذلك و شعرت بالغضب 

لمياء : يلا بينا 

مي : فين ؟

لمياء : نروح 

مي : ليه يا بنتي ما لسه بدري 

لمياء ببرود : لا كفايه كده 

و اوقفت اول تاكسي رأته 

نظروا إليها دون تعليق 

لمياء : هتركبوا و لا اروح لوحدي 

ذهبوا خلفها 

مي : يلا يا حجه 

انتبهت زينب و ابعدت الهاتف عن اذنها : ايه هنروح 

مي : ايوه يلا 

و بذلك تنتهي خروجه فاشله علي ارض الواقع لكن ناحجه علي مواقع التواصل تجعل من يراها يجزم بأن هؤلاء قد قضوا افضل وقت علي الاطلاق بينما الحقيقه عكس ذلك تماما 

             لقراءة الفصل الثامن من هنا 

تعليقات