رواية بائعة الورد الفصل التاسع عشر 19 بقلم اسراء محمد

                

رواية بائعة الورد

الفصل التاسع عشر 19

بقلم اسراء محمد


عدا اسبوع 

كانت يمني بتحاول تسيب نفسها وتحب كريم 

واسيل كل ما تيجي تتصل بيمني ترجع عن الاتصال بسبب انها حاسه انها بتخونها حتي لو يمني هتتخطب لحد تاني 

ويحيي قرر يعمل الخطوبه في قاعه عشان الشقه متتبهدلش ومامته وملك ميتعبوش 

يمني قررت تكلم اسيل تشوفها مختفيه لي

اسيل : الو

يمني : انتي فين يا هانم

اسيل : في البيت 

يمني : طب مجتيش لي انا قولت انك مش هتسبيني زي ما كنت معايا في جوازة يحيي 

اسيل بكدب : معلش عيانه شويه 

يمني : الف سلامه مالك 

اسيل : دور برد بس بسيط 

يمني : لا انا هجيلك اطمن عليكي

اسيل : ملوش لزوم خليكي في فرحتك 

يمني : لا لازم اجيلك 

اسيل : مش عايزه اتعبك

يمني : مفيش تعب انا جايه 

وقفلت السكه قبل ما اسيل تتكلم

يمني لسندس : ماما 

سندس : نعم 

يمني : انا رايحه لاسيل

سندس : لي 

يمني : عيانه

سندس : طب روحي وسيبي ماس هنا 

يمني : حاضر 

سندس : ومتنسيش تكلمي يحيي تقوليله 

يمني : حاضر 

وكلمت يحيي قالتله وقالها روحي 

وراحت عند اسيل 

يمني : مالك يا اسيل 

اسيل : قولتلك عيانه 

يمني : عيانه ولا مش عايزه تكلميني 

اسيل : ومكلميش لي انتي عملتيلي اي 

يمني : مش عارفه

اسيل : لا عيانه 

يمني : ماشي يا ستي ، طب انا هنزل اشتري الشبكه بكره وعايزاكي معايا 

اسيل : مش هعرف معلش 

يمني : لو مجتيش معايا بكره هتبقي زعله جامده بيني وبينك وممكن مكلمكيش تاني عشان حاسه انك متغيره معايا 

اسيل : يعني عشان اثبتلك ان مفيش حاجه لازم اجي معاكي وانتي بتجيبي الشبكه 

يمني : اه 

اسيل : خلاص يا عروسه هاجي معاكي 

يمني بفرحه : حبيبتي 

اسيل : ربنا يتمهالك علي خير

يمني : يارب 

تاني يوم

نزل يحيي وسندس وملك مع يمني 

وعدوا علي اسيل عشان ياخدوها معاهم 

وكريم كان معاه شاديه وعمرو وحسام اخوه 

لفت انتباه حسام اسيل اللي ملامح الفرحه والحزن في وشها في وقت واحد

راح ناحيتها 

حسام : ازيك 

اسيل : الحمدلله

حسام : انا حسام اخو كريم

اسيل : اهلا وانا اسيل صاحبة يمني 

حسام : اسمك جميل اوي 

اسيل : شكرا

حسام : ممكن اسألك سؤال

اسيل : اتفضل 

حسام : ممكن اعرف لي علي وشك ملامح فرحه وحزن في نفس الوقت

اسيل ارتبكت 

وقالت : لا مش حزن ده انا عيانه شويه بس مقدرش اسيب يمني 

حسام : اممم الف سلامه عليكي

اسيل : الله يسلمك

واشتروا الشبكه 

اللي كانت عباره عن دبله ومحبس وانسيال وسلسله 

بعد ما خرجوا 

كريم : طب ممكن اعزمكم علي العشا 

عمرو : انا موافق لو مامت العروسه موافقه 

سندس : اولا انا اسمي سندس عادي احنا هنبقي اهل خلاص 

ثانيا معنديش مانع 

يحيي : وانا موافق بس بشرط 

كريم : خير

يحيي : الحساب هيبقي بالنص 

كريم : لا طبعا انا عازم 

يحيي : طب يلا يا جماعه نروح 

يمني : يلا 

كريم : اي يا بنتي انتي ما بتصدقي 

يمني بضحك : اه 

كريم راح اخد منها ماس 

وقال : هاتي بنتي بقي وروحي انتي 

يمني : بنتك مين واروح من غيرها ازاي هات البنت 

كريم : عايزها يبقي تقولي ليحيي يلا نروح نتعشي مع كريم 

يمني : لا طبعا

كريم : خلاص انا هاخدها وامشي 

وجه يمشي لقي يحيي بيشده من قفاه 

وقاله : تعالي 

كريم : طب براحه طيب انا عريس 

يحيي : اديها البنت طيب وانا اسيبك 

كريم اداها ماس 

ويمني اخدتها وهي بتضحك 

كريم : في واحده تضحك كده علي قرة عينها 

يمني : لسه مكتبناش الكتاب عشان تبقي قرة عيني

كريم : طب اي رأيك هكتبه مع الشبكه 

يحيي : مفيش منه الكلام ده ويلا شوف هنروح فين عشان نطلع ورا بعض

اسيل : طب انا مش هينفع اروح معاكم 

يمني : لي 

اسيل : عشان متأخرش 

يحيي : كلمي طنط وقوليلها استأذنيها وقوليلها اني هوصلك زي ما اخدتك عادي يعني

اسيل : بس

يمني : مفيش بس كلميها وهي ان شاء الله هتوافق 

اسيل بعد إلحاح كلمت مامتها ووافقت انها تروح معاهم 

وراحوا كلهم يتعشوا 

بس اسيل كانت لافته انتباه حسام اوي 

مع ان شاديه كانت عايزه يركز مع ملك بس هو مركز مع اسيل 

شاديه لاحظت انه مركز مع اسيل بس ما اتكلمتش 

المهم عندها انه يتجوز 

وان مراته تكون محترمه وبنت ناس 

وقضوا الوقت بين الضحك والهزار 

ومحاولات حسام في فتح كلام مع اسيل 

وبعدين قاموا مشيوا 

ويحيي وصل اسيل وبعدين روحوا

وعدا باقي الاسبوع بين تجهيزات الفرح وهيلبسوا اي ومين اللي هيعمل الميك اب ليمني 

لحد ما اتفقوا 

ان اسيل هي اللي هتعمل الميكب ليمني وسندس وملك

وجه يوم الخطوبه 

اسيل راحت ليمني عشان تعملها الميك اب

وعملتلهم كلهم الميك اب ولبسوا

سندس لبست فستان اسود

وملك لبست فستان موڤ 

ويمني وماس لبسوا فساتين كشمير 

واسيل لبست فستان لبني 

ويحيي تألق بالبدلته والكرفته السودا 

بس كالعادة معرفش يربطها 

وراح لسندس 

سندس : يا ابني قولتلك مبعرفش اربطها 

يحيي : طب اروح لمين يربطهالي 

كانت في الوقت ده ملك رايحه لسندس 

وقالت : انا هربطهالك 

سندس : روحلها بقي 

يحيي : بتعرفي 

ملك : لا هجرب فيك 

يحيي باستسلام : جربي يمكن تربطيها صح 

وفعلا ملك حاولت تربطها وبعد محاولات ربطتها 

يحيي : اخيرا 

ملك : لو مكنتش اتعملت المره دي كنت سيبتك وقولتلك روح من غيرها 

يحيي : الحمدلله

ملك : عقبال ما اربطهالك وانت عريس 

يحيي : مش هتكوني فاضيه 

ملك : لي 

يحيي : عشان اكيد هتكوني مشغوله بلبسك وتجهيزاتك انتي مش هتبقي اخت العريس 

ملك : وفي ايه اني اربطهالك برضو 

يحيي : خلاص يا ستي ابقي اربطيها 

وكريم واهله راحوا عند يمني 

كريم كان لابس بدله سوداء برضو والكرفته كشمير 

كريم ركب مع يمني في عربيه يحيي 

وسندس ركبت معاهم 

وملك واسيل ركبوا مع شاديه وعمرو 

وحسام راكب عربيته 

وكان لافت انتباهه اسيل برضو وبالذات انه كان لابس بدله كحلي والكرفته لبني 

وراحوا القاعه

وبدأوا بالرقصه السلو

وبعدين الاغاني العاديه 

ويمني كانت فرحانه من قلبها

لحد ما جه وقت تلبيس الشبكه 

راحوا قعدوا في الكوشه

ولسه كريم هيلبسها الشبكه 

         لقراءة الفصل العشرون من هنا 

تعليقات