قصة ازمه التلاتينات البارت الرابع عشر 14 بقلم/منه محمد


 قصة ازمه التلاتينات

 البارت الرابع عشر 14

بقلم/منه محمد


كانت تجلس في غرفتها تستمع إلي الاغاني و ترقص عليها

ساره :  الاقي زيك فين يا علي و انت م العين دي و العين دي يا علي 

دخلت عليها امها الغرفه بدون استئذان 

فاطمه :  مين علي ده يا بت 

ساره :  يلاهوي و اطفأت المسجل ،  علي علي مين !! 

فاطمه :  اللي مشغله ده من الصبح 

ساره :  لا ده اليوتيوب كنت ببحث عن علي الحجار جابلي كل الاغاني اللي اسمها علي فقولت اسمعها بقي و خلاص

فاطمه :  طيب


كانت "شاديه"  تشاهد التلفاز ف اقترب منها "علي" بهدوء 

علي :  ماما ينفع اقولك حاجه 

شاديه :  قول يا اخره صبري

علي :  انا قررت اتجوز

شاديه بسخريه  :  لا ياشيخ يعني قبل كده كنت بتلعب بلياردو 

علي :  يا ماما منا خلاص لقيت البنت المناسبه ليا 

شاديه :  و دي تطلع مين ان شاء الله 

علي :  واحده اتعرفت عليها بالصدفه ف الفرح اللي روحنا 

شاديه :  ساعه فرح هبه

علي :  ايوه هو ده 

شاديه :  و مقولتليش ليه ساعتها؟ 

علي :  ملحقتش كنت محتاج اعرفها الاول 

شاديه :  و عرفتها 

علي :  اه و هاخدك تشوفيها عندها محل حلويات هتعجبك اوي يا ماما

شاديه :  الحلويات بتاعتها؟ 

علي بضحك : لا يا ماما اصدقي البنت نفسها 


في اليوم التالي ذهبوا إلي المحل 

علي :  سلام عليكم يا اهل الله ياللى هنا 

ساره : ايوه  ، و خرجت له  و كانت حالتها مذريه كان شعرها غير مرتب و ملابسها مليئة بالدقيق صدم عندما رائها

علي : ايه اللي انت عامله ف نفسك ده انا مش قولتلك هاجيب ماما انهارده

ساره :  نسيت 

تنهدت ثم قال :  ماما دي ساره،  ساره ماما يعني مش محتاجه 

مدت يدها مصافحه إياها :  اهلا يا طنط ازي حضرتك معلش بقي شكلي مبهدل كنت شغاله

شاديه :  اهلا

علي : دي بقي يا ماما اللي كنت بجيبلك الحلويات من عندها بتعمل الذ حلويات 

شاديه :  امممم عارفه 

اخذت تتحدث معاها و تسألها الاسئله المعتاده عن سنها و حالتها إلخ 


عادوا  بعدها إلي المنزل و كان "علي"  احر من جمر يتنظر ان يعرف رأى والدته كانه طالب ينتظر إعلان نتيجته 

علي :  ها يا ماما ايه رايك فيها 

شاديه : حلو

 علي :  يعني موافقه؟ 

شاديه :  محتاجه اقعد معاها اكتر 

علي :    يلا سلام هانقعد بس اخبطها الاول

شاديه :  مالك يلاه انا اول اشوفك متسربع كده

علي :  و انا اول مره اشوفك مش متحمسه زي كل مره 

شاديه :  خلاص مدام عجباك يبقي علي بكره الله

علي :  ايوه بقي هو ده الكلام المفيد و عانق امه بحراره

شاديه :  بس يا واد هتموتني 

في منزل "ساره"  كان بجانب امها يشاهدون التلفاز (مش عارفه ايه كيفي اخيلهم يتفرجوا ع التلفزيون بس) التفتوا إلي صوت المفاتيح كان والد "ساره"  ذهبت نحوه لتسلم عليه

ساره :  حمد الله ع السلامه يا بابا

كمال :  الله يسلمك يا بنتي، جلس ع الاريكه ليستريح من عناء العمل : انا عندي ليكو اخبار حلوه

فاطمه :  خير 

كمال :  في عريس جاه لبنتك

ساره بفرحه : بجد 

التفتوا لها بتعجب فهي لا تتحمس بالعاده عند سماع ذلك الخبر فتداركت الموقف و قالت ببرود :  ايييه عادي يعني هي اول مره يتقدملي عريس 

فاطمه :  سيبك منها و العريس ده عامل ازاي يعني شكله حلو بيشتغل ايه عنده كام سنه؟ 

كمال بضحك : ههههه براحه عليا لا هو من ناحيتي انا كويس 

ساره : اسمه ايه يا بابا 

فاطمه : و انت من امتي بتسألي  علي حد بيجي يتقدملك

ساره :  عادي يعني فضول مش اكتر

كمال :  اسمه علي 

كان قلبها يرقص من الفرحه ف اخيرا حلمها اصبح حقيقه و ستتزوج مِن مَن تحب 

       لقراءة البارت الخامس عشر من هنا 

تعليقات