رواية أحببت مجهولا الفصل التاسع عشر والاخير 19 بقلم/منال عباس


رواية أحببت مجهولا
الفصل التاسع عشر والاخير 19
بقلم/منال عباس


ديما لما بنقرب للنهايات بنحس أننا هنفتقد حاجه غاليه انا عن نفسي بيصعب عليا أى نوع من أنواع الوداع حتى لو هودع ابطال روايه هكتبها 
بجد هيوحشونى ماهى ومازن 

يالا بينا نبدأ الروايه 
فى صباح يوم جديد مشرق يستيقظ ابطالنا استعدادا للعرس ..
عند ماهى ..
تفتح ماهى عينيها ببطئ لتجد مازن يجلس بالقرب منها يتأمل ملامحها بحب 
ماهى : انت هنا ازاى انت بجد هتجننى 
ضحك مازن : اطمنى انا جيت بالطريقه الرسميه واستاذنت اونكل اطلع اصحيكى علشان جيبت المأذون دلوقتي 
ماهى باستغراب وتنظر للساعه انها 9 صباحا 
ماهى : مأذون 9 الصبح 
مازن : اعملى حسابك حياتك كلها معايا هتكون مفاجئات .  انا مش عايز اضيع وقت حبيت نعقد القران بدرى  علشان لسه وراكى ميكيب ارتيست مع انك مش محتاجه اى اضافه انتى قمر اوووى يا ماهى 
قامت ماهى باحتضانه انا بحبك اوووى يا مازن 
مازن انا بعشقك يا عيون مازن ..
يالا قومى ادخلى خدى شاور وغيرى هدومك 
مازن بغمزة تحبي اساعدك 
ماهى بضحك قليل الادب 
مازن : ماشي يا جميل كلها ساعات 
ثم تركها ونزل للاسفل ...
اخدت ماهى شاور وارتدت دريس سيمون وطرحه وكانت كالبدر ..
وانتظرت حتى أتى من يطرق الباب ..
ماهى : ادخل 
فكان عمها حسن واحمد 
حسن ليقترب منها ويقبلها الف مبروك يا حبيبتى 
ماهى. الله يبارك فى حضرتك 
احمد : مبروك حبيبتى جايين نسالك مين وكيلك 
ماهى : بابا حبيبي
حسن : تمام يا حبيبتى والف مبروووك 
ونزلوا بالاسفل لاتمام عقد القران ..
بعد دقائق سمعت ماهى زغاريد بكل مكان 
حيث صعدت لها رحاب وشمس وسلوى وجمانه وندى والجميع فى غايه السعادة ويهنئون ماهى 
جمانه : بقولك ايه يا عروستنا ما تيجى ننزل نهيص شويه تحت قبل ما تيجى الميكيب ارتيسيت
وافقت ماهى 
ندى شغلت الدى جى 
وبدأ الجميع في الرقص كانت ماهى تتراقص وتبحث بعيونها عن مازن 
لتجد من يضع يده على كتفها 
ماهى دون أن تستدير لترى من ذلك 
قالت مازن 
مازن : يا قلب وعيون مازن ولفها نحوه وقام باحتضانها أمام الجميع ..
اخيرا بقيتى مراتى .
ماهى بضحك بعشقك ايها المجهول العاشق لماهى
مازن :  يالا استعدى لاول مفاجئه
ماهى : مفاجئه ايه 
مازن : تفتكرى الأميرة ماهى حفل زفافها هيكون هنا برضو..انا حجزت القاعه فى الميريديان
ماهى : ربنا ما يحرمني منك وقامت باحتضانه 
مازن يلا علشان دقائق والميكيب ارتيسيت على وصول 
ماهى : كل حاجه مرتب ليها كدا 
عندى ندى 
تقف ندى بجوار والدها عصام 
عصام : عقبالك يا قلب بابا 
ليتدخل احمد : واضح يا أونكل أن دعوتك استجابت
عصام : مش فاهم تقصد ايه 
ليقترب كل من حسام وحسن 
حسن : يعني بنطلب ايد ندى لاحمد 
عصام بفرحه وخصوصا أنه رأى نظرات الفرح فى عينيى ابنته .. طبعا بكل سرور
ويتعانق كل من حسن وعصام واحمد وحسام لفرحهتم 
حسام : كدا الفرحه فرحتين .
تصعد كلا من ماهى وندى إلى الاعلى لوصول الميكيب ارتيسيت وتقوم بتجهيز العروستان
فكانوا يبدون كالحوريات 
ماهى بفستانها الابيض المطرز باللؤلؤ
وندى بفستانها البينك 
ذهب مازن ليرتدى ملابس الزفاف 
فارتدى بدله سوداء وقميص أبيض كان يبدو جااااان 
اما احمد ارتدى بدله كحلى وقميص بينك كان يبدو كالقمر 
تجمع العرسان والأهل بالاسفل للذهاب إلى الفندق 
ماهى : مازن هو فى فرح بيكون بدرى كدا 
مازن : ما تستعجليش على رزقك يا قلبي هتعرفي ليه .
وصلوا إلى الفندق ليجدوا زفاف اسطورى مجهز لهم 
كان حفل فى غايه الروعه 
رقص كل من مازن وماهى 
واحمد وندى ... ورحاب وحسام ...و حسن وشمس 
لينظر عصام بإعجاب شديد بسلوى 
عصام : تسمحيلى ارقص معاكى 
سلوى بضحك دا انا ام العريس 
عصام : قصدك اخت العريس الصغيرة 
لتضحك جمانه انا اللى اخت العريس الصغيرة ومفيش حد معبرنى 
ليأتى من خلفها أحد الضباط محمود وهو صديق مازن المقرب 
محمود : معقول القمر دا ما يرقصش برضو 
جمانه بإعجاب : انا بقول كدا برضو 
محمود : يبقي على بركه الله 
وأخذ جمانه من يدها ووصل إلى الاستيدج 
مازن يا صاحبي 
مازن : مش وقتك سيبنى غرقان في العسل دا 
محمود : طيب انا بطلب ايد اختك 
ولو ما وفقتش هخطفها 
ليضحك كل من مازن وماهى 
مازن : مبروك عليك وخد عليها بوسه كمان 
جمانه : بقي كدا يا آبيه انت ما صدقت تخلص منى 
مازن : افهم من كدا انك مش موافقه 
جمانه : مين قال كدا 
وتمسك بيد محمود تعالى ياعريسى 
كانت حفله مليئه بالحب وكل الكابلز فى غايه السعاده .. مع حضور كبار المسؤولين والشخصيات والكثير من الضباط ....
انتهى الزفاف الاسطورى ليودع مازن وماهى الموجودين والصعود إلى حجرتهم بالفندق..
دخل العروسان حجرتهم واغلق مازن الباب 
ليقترب من ماهى 
مازن : اخيرا بقينا لوحدنا واقترب منها 
ماهى : يالا نتوضى ونصلى الاول 
ساعدها مازن بتغير ملابسها طبعا انتم عارفين مشهد السوسته بتاع الفستان 
وتوضأ كل منهما وصلى مازن بمعشوقته أمام ودعوا الله أن يبارك فى زواجهما ..
وما أن انتهيا 
ماهى : تحب تاكل 
حيث وجدت طعام كثير بالغرفه 
مازن : اه طبعا بس أكلك انتى الاول 
وقام باحتضانها وغرق سويا فى بحر الهوى 
مازن وقد ذاق حلاوة العشق والمتعه مع من يهواها قلبه ...
مازن: ماهى حبيبتى 
ماهى بخجل : تنظر إليه نعم 
مازن : يالا ناخد شاور سوا 
ماهى بكسوف 
مازن : انتى لسه هتتكسفى وقام وحملها بيديه 
ماهى : نزلنى يا مجنون 
مازن : انا فعلا مجنون بيكى ودخل سويا الحمام 
وبعد أن انتهيا 
اخذها مازن على رجله وبدأ يطعمها بيديه ..
مازن :بحب وهو يقبلها تعالى فى حضنى عايزين نستريح شويه علشان المفاجئه التانيه 
ماهى : ايه قولى بحب المفاجئات 
مازن : انا حجزت شهر العسل فى باريس يا عمرى كله ...
فرحت ماهى وقبلته بعشقك
مازن كدا انا مش هقدر وأخذها فى حضنه وقبلها ويلتهم شفايفها بين أسنانه بحب ..
نتركهم شويه الواحد مش عارف يقول ايه 
وبعد مضى بضع ساعات 
مازن وهو نائم ويحتضن ماهى ..حبيبتى يالا بينا نجهز علشان السفر
ويذهبا إلى المطار ليسافرا لتبدأ رحله شهر العسل حيث يستمتع كلاهما بالآخر وبالمكان 

بعد مرور 3 سنوات
ماهى وهى تصرخ : مازن اصحى بسرعه 
مازن : بخضه مالك يا حبيبتي 
ماهى شكلى هولد الحقنى 
مازن : نامى يا حبيبتى فاضل اسبوع لسه على الولادة وبلاش صويت هتصحى سهر 
ماهى بقولك بولد همووووووت 
ليتصل مازن بالدكتور ويتصل على والديها 
وتنقل ماهى إلى المستشفى وتدخل عمليات للولادة
وبعد نص ساعه تخرج الممرضه 
مازن : طمنينى 
الممرضه : ولد زى القمر ودقائق والمدام هتخرج لحجرة عاديه ..
فرح حسام ورحاب وشكروا الله 
رحاب وهى تقبل سهر حفيدتها : جالك اخ قمر زيك يا سهر 
سهر : انا فلحانه (فرحانه ) اووى يا نناه 
حسام بضحك  : نفس كلام ماهى وهى صغيرة الراء لام.وبعد دقائق خرجت ماهى 
دخل الجميع لها 
حيث حضر احمد وندى ومعهم ابنتهم ماهى 
ومحمود وجمانه حيث كانت جمانه حامل 
وسلوى لترى حفيدها الجديد ..
مازن وهو يقبل ماهى من جبينها حمدالله على سلامتك يا قلبي 
ماهى : النونو شكله ايه 
مازن : ولد زى القمر شبهك يا ملاكى 
لتسأل سلوى هتسميه ايه يا حبيبي
مازن : ماهى حبيبتى اختارت اسم ساهر 
علشان تبقي سهر وساهر 

                 تمت بحمد الله 



وايضا زورو قناتنا سما القاهر للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
تعليقات